Každé dieťa má právo na vzdelanie: Podmienky a realita

Nástup dieťaťa do prvého ročníka základnej školy je významný míľnik, ktorý ovplyvňuje nielen samotné dieťa, ale aj jeho rodinu. V kontexte zmien a inovácií vo vzdelávaní je dôležité rozumieť právam dieťaťa na vzdelanie a podmienkam, ktoré ich napĺňajú.

Moderné vzdelávanie: Od memorovania k zážitku

Škola už nie je len miestom, kde sa memorujú fakty. Kurikulum, teda všetko, čo sa v škole učí, sa mení. Okrem obsahu vzdelávania sa kladie dôraz aj na zvyklosti a pravidlá, ktoré sa v škole dodržiavajú. Ministerstvo školstva pripravilo zmeny, ktoré školám a učiteľom umožňujú prispôsobiť vyučovanie potrebám žiakov. Moderné vyučovacie metódy vychádzajú z poznatkov o fungovaní ľudského mozgu a efektívnom učení. Deti si najviac zapamätajú to, čo zažijú, skúsia a objavia samy.

Do výučby sa zaraďujú edukačné hry, projekty, diskusie, výskumy a skupinová práca, ktoré súvisia s každodenným životom. Nejde len o "hranie sa", ale o rozvoj zručností, ako je práca s technológiami, starostlivosť o prírodu, finančná gramotnosť a spolupráca. Prostredníctvom projektov deti skúmajú, objavujú, vytvárajú a spolupracujú. Zážitkové učenie, experimenty a projekty pomáhajú lepšie si zapamätať nové informácie. Dôležité je porozumenie, aby dieťa nielen získavalo informácie, ale vedelo ich použiť v každodennom živote.

Právo na vzdelanie pre všetkých

Každé dieťa má právo na kvalitné vzdelávanie. Žiakom so zdravotným znevýhodnením alebo nadaným žiakom sa postupne vytvárajú podmienky a zohľadňujú ich individuálne potreby odstraňovaním prekážok, aby mali zabezpečený rovnaký prístup k vzdelaniu. Zmenami vo vzdelávaní sa žiaci nebudú menej učiť. Čoraz viac škôl na prvom stupni nehodnotí známkami, ale slovne, čo presnejšie opíše silné stránky žiaka a ukáže, ako sa môže zlepšiť.

Viaceré nové postupy, s ktorými sa môžete stretnúť, nie sú naviazané len na aktuálne zmeny vzdelávania. Príkladom je možnosť používať iné písmo, akým ste sa učili písať vy, viaceré školy už dnes využívajú nespojité písmo Comenia script.

Prečítajte si tiež: Diagnostika ABKM u 6-mesačného dieťaťa

Zapojenie rodičov a školy

Škola a učenie sa opäť stali súčasťou vašich životov. Učitelia by mali rodičom priblížiť zmeny vo vzdelávaní a spôsoby výučby. Dôležité je premýšľať nad ich odporúčaniami a dôverovať im. Zaujímajte sa o to, čo dieťa v škole bavilo a čo sa naučilo, namiesto toho, akú dostalo známku. Čítajte spolu a hrajte sa hry zo života. Neporovnávajte dieťa s inými, pretože každé dieťa rastie a dozrieva inak. Zapojte sa do života školy, pretože učitelia majú záujem s vami spolupracovať.

Práva dieťaťa: Základné princípy

Ľudské práva vychádzajú z našej prirodzenosti a sú to oprávnenia, ktoré nie sú podmienené ďalšími skutočnosťami. Deti majú podobné práva ako dospelí, no ich rozsah je obmedzený na základe veku a rozumovej vyspelosti. Dôležitým medzníkom v histórii ľudských práv je prijatie Dohovoru o právach dieťaťa v roku 1989. Dohovor uznal, že deti nemajú len povinnosti poslúchať dospelých, ale aj svoje práva, ktoré musia všetci rešpektovať.

Za dieťa sa považuje každá ľudská bytosť mladšia ako 18 rokov, s výnimkou uzavretia manželstva po 16 rokoch života. Dohovor potvrdzuje, že deti majú nárok na zvláštnu starostlivosť a pomoc. Záujem dieťaťa musí mať prednosť pri rozhodovaní. Dieťa nesmie byť diskriminované na základe rasy, farby pleti, pohlavia, jazyka, náboženstva, politického alebo iného zmýšľania, národnostného, etnického alebo sociálneho pôvodu, majetku, lesnej alebo duševnej nespôsobilosti, rodu a iného postavenia.

Z Dohovoru vyplýva, že každé dieťa má prirodzené právo na život a rozvoj, právo na meno, štátnu príslušnosť a registráciu. Má právo poznať svojich rodičov a právo na totožnosť. Žiadne dieťa by nemalo byť oddelené od rodičov a má právo na udržiavanie kontaktov s rodičom, s ktorým nie je v pravidelnom kontakte, aj pokiaľ sú rodičia každý v inom štáte. Má právo na slobodu prejavu ústne aj písomne, na slobodu myslenia, svedomia a náboženstva, na účasť na rozvoji kultúry vlastného etnika a na ochranu pred telesným a duševným násilím, urážaním, zneužívaním, zanedbávaním, týraním, vykorisťovaním a podobne.

Prezentácia práv dieťaťa

S právami dieťaťa úzko súvisí aj spôsob ich prezentácie. Dieťa treba viac motivovať, aby sa začalo zaoberať otázkou významu ľudských práv a ich ochrany. Je dôležité vysvetliť mu, že základy ochrany vlastných práv sú dôležité minimálne tak ako zvládnutie hmatov v karate pre sebaobranu. Dieťa musí vedieť, že nástroje ochrany môže využiť vo chvíli, keď sa dostane do pozície slabšieho voči akémukoľvek nadradenému subjektu, teda voči všetkým, ktorí to s ním nemyslia dobre. Môže to byť inštitúcia, štát, škola, samospráva, ale aj rodič, učiteľ, politik.

Prečítajte si tiež: Príznaky náročného dieťaťa

Vzdelávanie počas pandémie COVID-19

Pandémia COVID-19 zasiahla aj deti. Približne 1,5 miliardy detí na celom svete z dôvodu prísnych karanténnych opatrení nechodilo do školy. Nové technológie im pomáhajú vzdelávať sa a zostať v spojení s učiteľmi, no zvyšuje sa riziko ich negatívneho ovplyvňovania stránkami s nevhodným obsahom. Mnohé deti tiež žijú v neistých sociálno-ekonomických podmienkach a majú sťažený prístup k sociálnym službám. Hrozí im chudoba a zvýšil sa počet prípadov domáceho násilia.

Počas pandémie COVID-19 sú dospelí aj deti viac vystavení nebezpečenstvu zasahovania a obmedzovania ľudských práv. Štát v záujme našej ochrany prijíma právne predpisy a opatrenia, ktoré zasahujú do ľudských práv, prípadne môžu porušovať princíp rovnosti. Mnohé európske vlády prijali núdzové zákony a opatrenia, ktoré obmedzujú slobodu pohybu, slobodu prejavu, združovania a zhromažďovania sa, ako aj obmedzenia práva na súkromný a rodinný život a práva na prácu. Vlády však musia zabezpečiť ich legálnosť, nevyhnutnosť, primeranosť a časovú obmedzenosť.

Podmienky pre inkluzívne vzdelávanie

Na Slovensku je na špeciálnych školách 6,28 % detí, čo je viac ako európsky priemer. To neznamená, že Slovensko má viac detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ale že bežné školy sa nevedia prispôsobiť individuálnym potrebám detí so zdravotným znevýhodnením. Na slovenských školách chýbajú asistenti, špeciálni pedagógovia či psychológovia.

Ples v opere podporil problematiku inkluzívneho vzdelávania a vznikol projekt na podporu inkluzívneho vzdelávania. Cieľom je podporiť školu tak, aby v maximálne možnej miere dokázala prispôsobiť vzdelávacie podmienky rôznorodým potrebám detí a v triedach vytvoriť pozitívnu atmosféru, kde sa takéto deti budú cítiť prijaté a spokojné. Projekt chce tiež podporiť rodiny s deťmi so zdravotným znevýhodnením a posilniť celospoločenskú diskusiu o inklúzii.

Škola inkluzionistov rešpektuje individuálne potreby všetkých detí a prispieva k zmene systému vzdelávania. Súčasný vzdelávací systém neumožňuje na školách vytvárať flexibilné vzdelávacie prostredie, ktoré by bez problémov dokázalo absorbovať väčší počet detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v rámci individuálnej integrácie.

Prečítajte si tiež: Dávkovanie Burow Ušná Instilácia VULM

Právo na vzdelávanie a pandemické opatrenia

Prerušením prezenčnej výučby na školách dochádza k porušeniu Ústavou SR garantovaného práva na vzdelávanie a ďalších zákonov. Dlhodobé prerušenie prezenčnej výučby nie je proporčné a primerané opatrenie a nie je v súlade s platnou legislatívou. Ústavné právo na vzdelávanie nie je možné podmieniť testovaním. Navyše, samotné testovanie spôsobuje ďalšiu diskrimináciu, pretože nie je možné prezenčnú výučbu podmieniť testovaním len pre vybrané skupiny detí.

Slovenské národné stredisko pre ľudské práva upozorňuje, že aktuálne obmedzenie prezenčnej výučby už nemožno považovať za primerané. Dištančné vzdelávanie nedosahuje rovnakú kvalitu ako prezenčná forma vzdelávania na školách a mnohé deti nemajú prístup ku dištančnému vzdelávaniu vôbec, či len v obmedzenej forme.

tags: #kazde #dieta #ma #pravo #na #vzdelanie