Diéta ako spotrebiteľ: Prehľad práv a povinností

Každý z nás sa stáva spotrebiteľom v momente, keď nakupujeme pre vlastnú potrebu, či už ide o potraviny, oblečenie, elektroniku alebo služby. Mnohí spotrebitelia si však neuvedomujú svoje práva a povinnosti, ktoré ich chránia pred neférovými praktikami predajcov. Tento článok poskytuje komplexný prehľad o právach a povinnostiach spotrebiteľa v Slovenskej republike, s dôrazom na aktuálnu legislatívu a zmeny, ktoré priniesol nový zákon o ochrane spotrebiteľa č. 108/2024 Z. z.

Kto je spotrebiteľ?

Spotrebiteľom je každá fyzická osoba, ktorá uzatvára spotrebiteľskú zmluvu s predávajúcim na osobné účely, teda nekoná v rámci svojej podnikateľskej činnosti. Ak teda kupujete tovar v obchode alebo objednávate cez e-shop a váš nákup slúži na vašu osobnú spotrebu, stávate sa spotrebiteľom.

Právna úprava spotrebiteľských vzťahov

Medzi základné právne predpisy upravujúce spotrebiteľské vzťahy na Slovensku patrí najmä Občiansky zákonník a zákon o ochrane spotrebiteľa, ale aj zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji na diaľku či zákon o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov. Spotrebiteľ je v rámci slovenskej právnej úpravy v postavení slabšej strany oproti podnikateľovi, ktorý má väčšie znalosti, skúsenosti, ale aj ekonomickú silu.

Základné práva spotrebiteľa

Spotrebiteľ má niekoľko základných práv, ktoré mu zaručujú ochranu pred neférovými praktikami a zabezpečujú spravodlivé podmienky pri nákupe tovarov a služieb:

  • Právo na informácie: Predávajúci je povinný poskytnúť spotrebiteľovi jasné, pravdivé a úplné informácie o výrobku alebo službe, vrátane ceny, vlastností a podmienok predaja.
  • Právo na ochranu pred nekalými obchodnými praktikami: Spotrebiteľ má právo na ochranu pred klamlivou reklamou, agresívnymi obchodnými praktikami či zavádzajúcimi informáciami.
  • Právo na bezpečnosť výrobkov a služieb: Výrobky a služby musia byť bezpečné a nesmú ohrozovať život alebo zdravie spotrebiteľa.
  • Právo na reklamáciu tovaru: Spotrebiteľ má právo reklamovať zakúpený tovar, ak má vady.

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa č. 108/2024 Z. z.

Dňa 22. mája 2024 vstúpil do platnosti nový zákon o ochrane spotrebiteľa č. 108/2024 Z. z., ktorý prináša viacero zásadných noviniek a zmien v oblasti spotrebiteľského práva. Tento zákon transponuje smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/770, 2019/771 a 2019/2161, ktorých cieľom je lepšie presadzovanie a modernizácia predpisov Únie v oblasti ochrany spotrebiteľov. Slovenská republika je tak posledným členským štátom, ktorý uvedené smernice transponuje do svojho právneho poriadku.

Prečítajte si tiež: Diagnostika ABKM u 6-mesačného dieťaťa

Hlavné zmeny a novinky

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa prináša nasledovné zmeny:

  • Predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy: Lehota na odstúpenie od zmlúv uzatvorených na diaľku bez udania dôvodu sa predlžuje z doterajších 14 dní na 30 dní, ale iba v prípade zmlúv, ktoré boli uzatvorené na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou, prípadne pri zmluve uzatvorenej pri nevyžiadanej návšteve alebo v súvislosti s ňou.
  • Zjednotenie právnej úpravy: Nový zákon zjednocuje právnu úpravu a eliminuje duplicity, čím zvyšuje prehľadnosť legislatívy. Napríklad, nový zákon o ochrane spotrebiteľa odkazuje pri pojmoch spotrebiteľ a obchodník na definície uvedené v Občianskom zákonníku.
  • Nové pojmy: Zavádzajú sa úplne nové pojmy ako digitálny obsah a digitálne služby, vec s digitálnymi prvkami alebo zmluva s digitálnym plnením.
  • Inštitúty umožňujúce zníženie alebo odpustenie sankcií: Zavádzajú sa inštitúty umožňujúce zníženie alebo odpustenie sankcií pre obchodníkov, ktorí dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a vykonajú kroky potrebné k náprave nezákonného stavu v prospech poškodených spotrebiteľov.
  • Povinnosť uvádzať predchádzajúcu cenu tovaru: Obchodníci sú povinní uvádzať predchádzajúcu cenu tovaru pri oznámení o znížení ceny tovaru. Predchádzajúcou cenou sa rozumie najnižšia cena, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar v období 30 dní pred znížením ceny tovaru, prípadne od začiatku predaja alebo poskytovania tovaru, ak obchodník predával alebo poskytoval tovar v období kratšom ako 30 dní pred znížením ceny.
  • Zjednodušenie niektorých povinností: Zjednodušujú sa niektoré povinnosti, ktoré nemajú základ v práve EÚ. Napríklad, predávajúci už nebude mať povinnosť ohlasovať zrušenie prevádzkarne obci.
  • Úprava dohľadu nad spotrebiteľmi v digitálnom prostredí: Rozširujú sa informačné povinnosti v súvislosti s digitálnym obsahom, a to najmä poskytovanie informácií o funkčnosti, kompatibilite a interoperabilite digitálneho obsahu.
  • Zmeny v oblasti reklamácií: Upúšťa sa od povinnosti vypracovať reklamačný poriadok, ktorý ostáva povinnosťou iba pre niektoré subjekty, ako napríklad banky. Podrobná úprava reklamácie tak, ako je tomu v súčasnom zákone už v novom zákone absentuje a je prenesená do Občianskeho zákonníka. Obchodníci sú teraz povinný odstrániť vadu v primeranej lehote, pričom primeranou lehotou sa rozumie „najkratší čas, ktorý scudziteľ potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci s prihliadnutím na povahu veci a povahu a závažnosť vady.“ Zákon stále počíta s maximálnou lehotou 30 dní, avšak táto lehota bude môcť byť predĺžená v prípade, ak to bude odôvodnené objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť.

Práva a povinnosti spotrebiteľa pri zmluvách uzatvorených na diaľku

Zmluvy uzatvorené na diaľku (napríklad cez internet alebo telefón) majú špecifickú právnu úpravu, ktorá spotrebiteľovi poskytuje dodatočnú ochranu. Spotrebiteľ má právo odstúpiť od zmluvy bez uvedenia dôvodu v lehote 14 dní od prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí služby. V prípade, ak obchodník neposkytol spotrebiteľovi informácie o práve na odstúpenie od zmluvy, táto lehota sa predlžuje na 12 mesiacov.

Povinnosti spotrebiteľa pri odstúpení od zmluvy

Spotrebiteľ je povinný vrátiť tovar predávajúcemu najneskôr do 14 dní od odstúpenia od zmluvy. Spotrebiteľ znáša náklady na vrátenie tovaru, pokiaľ sa s predávajúcim nedohodne inak. Predávajúci je povinný vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal, vrátane nákladov na doručenie tovaru.

Výnimky z práva na odstúpenie od zmluvy

Zákony stanovujú výnimky, kedy spotrebiteľ nemá právo na odstúpenie od zmluvy, napríklad pri predaji tovaru zhotoveného podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa alebo tovaru, ktorý bol upravený na mieru. Právo na odstúpenie od zmluvy tiež zaniká, ak spotrebiteľ udelil výslovný súhlas so začatím dodávania digitálneho obsahu pred uplynutím lehoty na odstúpenie od zmluvy a bol riadne poučený o strate tohto práva.

Povinnosti spotrebiteľa

Okrem práv má spotrebiteľ aj určité povinnosti:

Prečítajte si tiež: Príznaky náročného dieťaťa

  • Záväzok prevziať predmet zmluvy: Spotrebiteľ má záväzok predmet zmluvy prevziať, buď osobne alebo prostredníctvom splnomocnenej osoby pri doručení, ktoré bolo vopred s ním dohodnuté.
  • Záväzok zaplatiť za predmet zmluvy: Spotrebiteľ má záväzok zaplatiť za predmet zmluvy. Ak obchodník požiada spotrebiteľa na zaplatenie preddavku, alebo na poskytnutie inej finančnej zábezpeky z dôvodu, že predmet zmluvy je potrebné na žiadosť spotrebiteľa upraviť, zaobstarať a pod., je potrebné o tom spotrebiteľa informovať.
  • Oboznámenie sa s obchodnými podmienkami: Spotrebiteľ by sa mal pred nákupom oboznámiť s obchodnými podmienkami predávajúceho, aby bol informovaný o svojich právach a povinnostiach.

Alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov

V prípade sporu s predávajúcim má spotrebiteľ možnosť využiť alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov (ARS). ARS je mimosúdny postup, ktorý umožňuje spotrebiteľovi a predávajúcemu dosiahnuť dohodu o vyriešení sporu. Subjektom ARS je Slovenská obchodná inšpekcia alebo iná právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov, ktorý vedie Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky.

Ochrana spotrebiteľa na úrovni Európskej únie

Európska únia poskytuje jedny z najsilnejších práv spotrebiteľov na svete. Cieľom Akčného plánu je odstrániť prekážky, ktoré bránia spotrebiteľom plne využívať výhody jednotného trhu. Európska komisia podporuje členské štáty pri budovaní udržateľného trhu a zameriava sa na ochranu pred zavádzajúcimi environmentálnymi tvrdeniami, podporuje udržateľné produkty s dlhou životnosťou a právo na ich opravu.

Prečítajte si tiež: Dávkovanie Burow Ušná Instilácia VULM

tags: #dieta #ako #spotrebiteľ #prehľad