Povinnosti zriaďovateľa školskej jedálne materskej školy

Materské školy plnia dôležitú funkciu v systéme vzdelávania a starostlivosti o deti predškolského veku. Zriaďovateľ školskej jedálne materskej školy zohráva kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní kvalitného stravovania detí, čo má priamy vplyv na ich zdravý vývoj a celkovú pohodu.

Zriaďovateľ a jeho kompetencie vo vzťahu k riaditeľovi školy

Kompetencie zriaďovateľa voči riaditeľovi školy alebo školského zariadenia, ako aj povinnosti riaditeľa voči zriaďovateľovi sú vymedzené príslušnými právnymi predpismi. Ich nedostatočná znalosť, nedodržiavanie, resp. ignorovanie môže vážne narušiť vzťahy medzi uvedenými subjektmi a viesť okrem porušovania legislatívy aj k narušeniu procesu riadenia školy a realizácie výchovno-vzdelávacieho procesu.

Veľkým problémom súčasnosti je nedostatočná kapacita materských škôl, niekde aj základných škôl v pôsobnosti obcí. Dochádza k prevahe dopytu nad ponukou, čo často vedie aj k porušovaniu platných právnych úprav týkajúcich sa prijímania detí do škôl.

V príspevku sa dotkneme problematiky, ktorá sa týka vzťahov medzi zriaďovateľmi škôl, ktorými sú:

  • pri štátnych školách najčastejšie obce, mestá, odbory školstva obvodných úradov v sídle kraja,
  • pri cirkevných školách jednotlivé cirkvi či náboženské spoločnosti,
  • pri súkromných školách právnické či fyzické osoby.

Ide nám najmä o tú stránku vzťahov, ktorá je podľa ohlasov pedagogickej a rodičovskej verejnosti najproblematickejšia. Dochádza pri nej k prekračovaniu kompetencií zriaďovateľov vo vzťahu k riaditeľom škôl a školských zariadení, či je to už v oblasti pedagogického, personálneho alebo ekonomického riadenia školy. Najčastejšie ide o nesprávny výklad, nepochopenie a neraz aj ignorovanie platných právnych noriem upravujúcich vzťahy medzi týmito subjektmi. Pre riaditeľov škôl je táto situácia o to zložitejšia, že sú do menšej či väčšej miery existenčne závislí od zriaďovateľa, napr. jeho zástupcovia sú delegovaní do komisií na výber riaditeľa školy, riaditeľ predkladá zriaďovateľovi výsledky hospodárenia školy, pravidelne predkladá správu o výsledkoch výchovy a vzdelávania za príslušný školský rok a pod., pričom tu môže dôjsť aj k subjektívnemu posudzovaniu predkladaných výsledkov.

Prečítajte si tiež: Sprievodca založením OZ

Chceme poukázať na to, čo môže zo zákona zriaďovateľ vyžadovať od riaditeľa školy, aké má voči nemu právomoci a kde už dochádza k ich prekračovaniu.

Sme si vedomí aj skutočnosti, že riaditeľovo postavenie je v takejto konfrontácii z uvedených dôvodov menej výhodné. Nezostáva mu však iné, len aby trpezlivo dbal na dodržiavanie platnej legislatívy, vysvetľoval, argumentoval, v krajnom prípade aj upozornil príslušné orgány na porušovanie všeobecne záväzných právnych predpisov. Prekračovanie právomocí zriaďovateľom môže často viesť aj k diskriminácii žiakov, resp. ich zákonných zástupcov, napr. pri stanovovaní podmienok pre prijatie dieťaťa do materskej školy (ďalej „MŠ“) alebo základnej školy (ďalej „ZŠ“), alebo v personálnej oblasti k porušovaniu práv zamestnancov škôl a školských zariadení.

Najdôležitejšími právnymi normami, o ktoré sa budeme opierať, sú:

  • Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
  • Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Upozorníme na zmeny v školskom zákone týkajúce sa právomocí zriaďovateľa či riaditeľa školy, ktoré nadobúdajú účinnosť od 1. 9. 2013, resp. od 1. 9. 2014.

Kompetencie zriaďovateľa školy voči riaditeľovi školy, povinnosti riaditeľa

Vymenovanie riaditeľa školy (zákon č. 596/2003 Z. z.)

Zriaďovateľ školy vymenúva a odvoláva riaditeľa školy na dobu funkčného obdobia. Ak je zriaďovateľom obec, samosprávny kraj, obvodný školský úrad v sídle kraja, je toto obdobie 5-ročné. Návrh na obsadenie miesta riaditeľa predkladá zriaďovateľovi rada školy (aj v cirkevnej a súkromnej škole). Riaditeľa školy, školského zariadenia, pri ktorom sa rada školy nezriaďuje, alebo rada školy nekoná v ustanovenej lehote (najneskôr do 2 mesiacov od vyhlásenia výberového konania), alebo ak rada školy nenavrhla zriaďovateľovi kandidáta na vymenovanie riaditeľa na základe dvoch po sebe nasledujúcich výberových konaní, na ktorých sa zúčastnil najmenej jeden kandidát, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady, zriaďovateľ postupuje podľa § 5 zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme a § 42 Zákonníka práce v znení neskorších predpisov. Zriaďovateľ vyhlasuje výberové konanie na miesto riaditeľa, dohodne s riaditeľom podmienky a určí jeho platové náležitosti.

Prečítajte si tiež: Zdravotné odvody počas materskej

Odvolanie riaditeľa školy (zákon č. 596/2003 Z. z.)

Zriaďovateľ školy odvolá riaditeľa:

  • pri právoplatnom odsúdení za úmyselný trestný čin,
  • za porušenie povinností a obmedzení vyplývajúcich z § 9 a 10 zákona č. 552/2003 Z. z., napr. ak vykonáva podnikateľskú činnosť bez súhlasu zamestnávateľa,
  • za závažné porušenie všeobecne záväzných právnych predpisov, napr. § 47 zákona č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov, zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi, zákona č. 330/1996 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v znení neskorších predpisov, zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov,
  • ak sa ruší škola alebo školské zariadenie,
  • na návrh hlavného školského inšpektora po zistení závažných nedostatkov,
  • aj na návrh rady školy (návrh na odvolanie riaditeľa predkladá vždy s odôvodnením),
  • ak neabsolvuje funkčné vzdelávanie alebo funkčné inovačné vzdelávanie v lehote podľa zákona č. 317/2009 Z. z. v znení zákona č. 390/2011 Z. z. (najneskôr do troch rokov od ustanovenia do kariérovej pozície vedúceho pedagogického zamestnanca, vedúceho odborného zamestnanca ukončí funkčné vzdelávanie, ktoré má platnosť 7 rokov od jeho ukončenia).

Čo zriaďovateľ prerokúva s riaditeľom školy?

Podľa zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve zriaďovateľ prerokúva s radou školy a s riaditeľom školy alebo školského zariadenia (riaditeľ predkladá na vyjadrenie rade školy a zriaďovateľovi na schválenie):

  • Koncepciu rozvoja školy alebo školského zariadenia (riaditeľ predkladá koncepčný zámer vypracovaný najmenej na 2 roky, každoročne vyhodnotí jeho plnenie).
  • Návrh rozpisu finančných prostriedkov pridelených obvodným školským úradom v sídle kraja a materiálno-technické zabezpečenie škôl a školských zariadení (riaditeľ predkladá rozpočet).
  • Personálne, materiálne a sociálne podmienky zamestnancov školy alebo školského zariadenia (riaditeľ predkladá informáciu o pedagogicko-organizačnom a materiálno-technickom zabezpečení výchovno-vzdelávacieho procesu).
  • Požiadavky obce na skvalitnenie starostlivosti o deti a žiakov a výchovno-vzdelávacích služieb poskytovaných v škole alebo školskom zariadení a spôsob úhrady nákladov zvýšených z tohto dôvodu (riaditeľ predkladá zriaďovateľovi návrhy na počty prijímaných žiakov).
  • Správu o výsledkoch výchovno-vzdelávacej činnosti a podmienkach v škole (riaditeľ predkladá uvedenú správu po prerokovaní v pedagogickej rade na vyjadrenie školskej rade do 15. októbra, zriaďovateľovi na schválenie do 31. októbra (riaditeľ ZŠ s MŠ vypracuje len jednu správu) a správu o výsledkoch hospodárenia).
  • Štátnu správu vykonáva obec v 1. stupni vo veciach ohrozovania výchovy a vzdelávania maloletého alebo zanedbávania starostlivosti o povinnú školskú dochádzku žiaka. V 2. stupni ju obec ako školský úrad vykonáva vo veciach, v ktorých na prvom stupni rozhodol riaditeľ ZŠ, ktorej je príslušná obec zriaďovateľom (riaditeľ školy oznamuje neospravedlnenú neúčasť žiaka na vyučovaní trvajúcu viac ako 15 vyučovacích hodín v mesiaci obci, v ktorej má zákonný zástupca dieťaťa trvalý pobyt).
  • Obec vo veciach výchovy a vzdelávania v školách a v školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom: kontroluje dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti výchovy a vzdelávania a v oblasti školského stravovania (riaditeľ školy je povinný do 30 dní od ustanovenia na miesto vedúceho zamestnanca alebo do 31. marca kalendárneho roka podať majetkové priznanie), kontroluje kvalitu podávaných jedál v školských jedálňach, vydáva organizačné pokyny pre riaditeľov, najmä organizačné pokyny na príslušný školský rok, poskytuje odbornú a poradenskú činnosť školám a školským zariadeniam, poskytuje právne poradenstvo riaditeľom, môže na základe dohody vykonávať administratívno-technické práce na mzdovom úseku a pracovnoprávnom úseku pre školy a školské zariadenia, vedie personálnu agendu riaditeľov, prerokuje školský vzdelávací program a výchovný program (nemusí ho schváliť), musí ho predložiť.

Školská jedáleň a jej zriaďovateľ

Školská jedáleň a výdajná školská jedáleň ako zariadenia školského stravovania sa zriaďujú na výrobu, konzumáciu a odbyt jedál a nápojov a zabezpečujú školské stravovanie. Zariadenia školského stravovania môže zriadiť obec, samosprávny kraj, regionálny úrad školskej správy, štátom uznaná cirkev alebo náboženská spoločnosť, iná fyzická či právnická osoba. Školská jedáleň, ako aj výdajná školská jedáleň (ďalej len „školská jedáleň“) sú školskými zariadeniami a z hľadiska členenia školských zariadení sa zaraďujú medzi školské účelové zaradenia. Školská jedáleň môže vykonávať svoju činnosť ako samostatné školské zariadenie.

Podľa § 20 ods. 3 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. Podľa § 112 ods. 2 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov školská jedáleň je právnickou osobou, ak tak určí zriaďovateľ. To, samozrejme, neplatí pre školské jedálne, ktoré sú súčasťou školy.

Podľa § 5 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. školu a školské zariadenie riadi riaditeľ. Ak teda školská jedáleň vykonáva svoju činnosť samostatne, resp. je zriadená ako samostatné školské zariadenie, riadi ju riaditeľ. Ak je školská jedáleň súčasťou školy, logicky nemôže mať riaditeľa, keďže je len súčasťou školy a škola má riaditeľa. Ak je školská jedáleň zriadená ako samostatné školské zariadenie, má mať riaditeľa, na ktorého sa primerane vzťahujú ustanovenia § 3 zákona č. 596/2003 Z. z. Ak je školská jedáleň právnickou osobou.

Prečítajte si tiež: MŠ Športová – 50 rokov

Vedúci školskej jedálne a jeho úlohy

Pozícia vedúceho školskej jedálne má svoje špecifiká. Nejde o pedagogického či odborného zamestnanca, no táto pozícia je zaužívaná vo väčšine škôl.

Medzi hlavné úlohy vedúceho školskej jedálne patrí:

  • Zabezpečenie plynulej prevádzky školskej jedálne.
  • Zostavovanie jedálneho lístka v súlade s platnými predpismi a odporúčaniami pre zdravé stravovanie detí.
  • Zodpovednosť za kvalitu a hygienu pripravovaných jedál.
  • Kontrola dodržiavania technologických postupov pri príprave jedál.
  • Riadenie a kontrola práce zamestnancov školskej jedálne.
  • Zabezpečovanie nákupu potravín a iných potrebných surovín.
  • Vedenie evidencie o počte stravníkov a spotrebe potravín.
  • Dodržiavanie rozpočtu školskej jedálne.
  • Spolupráca s riaditeľom školy a zákonnými zástupcami detí.
  • Riešenie prípadných sťažností a pripomienok týkajúcich sa stravovania.

Práva a povinnosti zriaďovateľa vo vzťahu k školskej jedálni

Zriaďovateľ školskej jedálne má voči nej určité práva a povinnosti, ktoré mu vyplývajú z platnej legislatívy. Medzi najdôležitejšie patria:

  • Zabezpečenie materiálno-technického vybavenia školskej jedálne.
  • Zabezpečenie finančných prostriedkov na prevádzku školskej jedálne.
  • Vymenovanie a odvolávanie vedúceho školskej jedálne.
  • Kontrola hospodárenia školskej jedálne.
  • Schvaľovanie jedálneho lístka.
  • Riešenie prípadných sporov medzi školskou jedálňou a inými subjektmi.
  • Zabezpečenie dodržiavania hygienických predpisov v školskej jedálni.
  • Zabezpečenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci v školskej jedálni.

Legislatíva upravujúca činnosť školských jedální

Činnosť školských jedální je upravená viacerými právnymi predpismi, medzi ktoré patria najmä:

  • Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
  • Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
  • Zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
  • Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 330/2009 Z. z. o zariadení školského stravovania.
  • Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004 o hygiene potravín.

Dôležitosť kvalitného stravovania v materských školách

Kvalitné stravovanie v materských školách má zásadný význam pre správny rast a vývoj detí. Strava by mala byť pestrá, vyvážená a obsahovať všetky potrebné živiny, vitamíny a minerály. Dôležité je tiež dodržiavanie správneho pitného režimu a obmedzovanie konzumácie sladkostí a sladených nápojov. Školská jedáleň by mala pri príprave jedál uprednostňovať čerstvé a kvalitné suroviny od lokálnych dodávateľov.

tags: #zriadovateľ #školskej #jedálne #materskej #školy #povinnosti