Úvod
Predprimárne vzdelávanie zohráva kľúčovú úlohu v rozvoji dieťaťa a jeho príprave na vstup do základnej školy. Cieľom vzdelávacieho programu materskej školy je podporovať komplexný rozvoj osobnosti dieťaťa, rozvíjať jeho schopnosti a zručnosti, a vytvárať predpoklady pre ďalšie vzdelávanie a úspešný život v spoločnosti. Tento článok sa zameriava na vzdelávací program materskej školy, jeho ciele, obsah, metódy a podmienky realizácie.
Predprimárne Vzdelávanie: Základný Kameň Vzdelávania
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Toto vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť. Predprimárne vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku (predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov). Dokladom o získanom stupni vzdelania je Osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania. Dieťa, ktoré absolvovalo materskú školu, bude pripravené na vstup do základnej školy. Predpokladom na vstup do primárneho vzdelávania je dosiahnutie školskej zrelosti.
Ciele Vzdelávacieho Programu
Názov školského vzdelávacieho programu napovedá, že na ceste za poznaním budeme deti usmerňovať, ale objavovať nové veci a javy, získavať nové poznatky budú deti samé, vlastným pričinením. Učiteľ bude koordinátorom, ktorý ich bude sprevádzať.
Špecifické ciele programu zahŕňajú:
- Rozvoj národného povedomia: V nadväznosti na odkaz M. T. Brunswick rozvíjať a upevňovať u detí národné povedomie a národnú hrdosť týkajúcu sa vzniku I. spoločnosti.
- Celostný rozvoj osobnosti: ŠkVP je otvorený dokument, ktorý celostne rozvíja osobnosť dieťaťa zo ŠVP a jednotlivých vzdelávacích oblastí.
- Podpora partnerstva s rodinou: ZŠ, ktorými je na prvom mieste rodina a potom ZŠ, vzťahy medzi nimi, so zámerom hľadať spoločný cieľ a možnosti edukácie detí s rešpektovaním potrieb dieťaťa.
- Získať dôveru rodičov v individuálnom výchovnom poradenstve.
- V prípade potreby nasmerovať rodičov na ďalšie odborné poradenstvo s inými odborníkmi.
- Odborne a pedagogicky pôsobiť na žiaka (dieťa).
- Pomáhať rozvíjať detskú osobnosť, vzdelávací potenciál s dlhodobými účinkami.
- Formovanie osobnosti: formovanie ich osobnosti a posilňovať pozitívne medziľudské vzťahy.
- Starostlivosť o znevýhodnené dieťa: starostlivosti o znevýhodnené dieťa a pobytoch vonku.
- Rozvoj sebaovládania: sebaovládanie a úsilie prekonávať prekážky spojené s fyzickou námahou - nevzdávať sa.
- Poznávanie sveta: a spoločenských javov a postupne chápať vzťahy medzi nimi- na elementárnej úrovni živej a neživej.
- Emocionálny rozvoj: Rozvíjať emocionálnu stránku osobnosti dieťaťa - city, prežívanie, emócie.
- Príprava na ZŠ: v základnej škole a na ďalší aktívny život v spoločnosti v ktorej žije bezproblémový vstup do ZŠ a ďalší rozvoj i učenie pre život a vzdelávanie.
- Rozvoj kultúry: a kultúry kultivovanou komunikáciou, štýlom práce a profesionalitou učiteliek a verejnosť a inovačných trendov.
- Realizácia aktivít: Deň Zeme, Revitalizácia školského dvoru,…
Obsah Vzdelávania
Obsah vzdelávania v materskej škole je vymedzený vo vzdelávacích oblastiach, ktoré určuje štátny vzdelávací program. Obsah jednotlivých vzdelávacích oblastí sa prelína a prechádza z jednej oblasti do druhej. Učebnými osnovami školského vzdelávacieho programu sú štandardy Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie.
Prečítajte si tiež: Informácie o MŠ Cabaj
Plánovanie výchovno-vzdelávacieho procesu je rozvrhnuté do týždňových tém. Témy, ktoré sú viazané na ročné obdobie a sviatky sú v tabuľke fixne dané a ostatné témy sú flexibilné. Tieto flexibilné témy sa zaraďujú do výchovno-vzdelávacej činnosti podľa záujmu detí a s ohľadom na aktuálne rozvojové potreby. Plánuje sa na základe dohody v časovom úseku jedného týždňa. Výber tém je na spoločnej dohode učiteliek. Pri plánovaní učiteľky vychádzajú z úrovne detí v triede, ktorá je stanovená pedagogickou diagnostikou. V rámci jednej vzdelávacej aktivity učiteľka využíva rôzne úrovne jedného výkonového štandardu a využíva prelínanie jednotlivých vzdelávacích oblastí. Popoludňajšie vzdelávacie aktivity sa plánujú na základe vlastného uváženia prostredníctvom ktorejkoľvek vzdelávacej oblasti. V týchto aktivitách sa prevažne prehlbuje učivo a podporuje záujem detí. Pri plánovaní sa dodržiava odporúčané rozvrhnutie vzdelávacích oblastí zo ŠVP pre MŠ. V čase letných prázdnin sa výchovno-vzdelávacia činnosť plánuje formou voľných hier a činností.
Téma Mesiaca a Podtémy
Učebné osnovy sú rozdelené na 10 tém a 41 podtém:
- September - Zoznamovací mesiac:
- Poď sa so mnou hrať
- U nás v „škôlke“
- Čo rastie na poli
- Držíme sa za rúčku
- Čo robíme v materskej škole
- Október - Ovocníčkový mesiac:
- Záhrada plná dobrôt
- Šarkan letí
- Športom za zdravím
- Farbičky - čarbičky
- November - Mesiac so strašidlami:
- Tajomný les
- Predmety okolo nás
- Počasie
- Lesné zvieratá
- Privítajme Mikuláša
- December - Adventný mesiac:
- Ako sa chystáme na Vianoce
- Vianočná prskavka
- Vianočné zvončeky
- Január - Mrazivý mesiac:
- Sniežik sa nám chumelí
- Prosba vtáčikov
- Tajomstvo neživej prírody
- Abeceda zdravia
- Február - Veselý mesiac:
- Fašiangový karneval
- Čím budem
- Čo tie očká vidia, čo tie rúčky robia
- Dobré ráno, dobrú noc
- Marec - Snežienkový mesiac:
- Knižka - môj kamarát
- Od semienka k rastlinke
- Jarné kvety
- Pyramída zdravia
- Apríl - Dáždnikový mesiac:
- Náš priateľ strom
- Na ceste nie si sám
- Zvieratá a ich mláďatá
- Na ceste nie si sám
- Máj - Srdiečkový mesiac:
- Naše mamičky
- Moja dedina
- Čo sa skrýva v tráve, pod zemou
- Raketou do vesmíru
- Jún - Mesiac šťastných detí:
- Deti sveta
- Cestujeme po Slovensku
- Exotické zvieratá
- Život pri vode
Charakteristika Obsahových Celkov
- September - Zoznamovací mesiac: Prvý tematický celok vytvára podmienky pre úspešnú adaptáciu dieťaťa v prostredí materskej školy. Deti sa zoznamujú s novými kamarátmi, spoznávajú prostredie školy a jej zamestnancov. Zvykajú si na organizáciu dňa, ktorá je odlišná od rodinného prostredia, osvojujú si triedne pravidlá. Deti získajú nové poznatky o tom, čo rastie v záhrade a o význame ovocia a zeleniny pre naše zdravie a pozorujú, identifikujú a vyvodzujú úsudky. Hľadajú súvislosti medzi stravovaním a zdravím. Zameriavajú pozornosť na osvojovanie si základných pravidiel cestnej premávky týkajúce sa chodcov. Tento tematický celok deťom ponúka usporadúvanie a hľadanie princípu usporiadania konštrukčné, výtvarné a pohybové činnosti, ktoré učiteľke spätne poskytujú východiská pre uplatnenie diagnostických nástrojov.
- Október - Ovocníčkový mesiac: V mesiaci október sa jeseň ukáže v celej svojej nádhere a v tomto duchu sa nesie celý obsahový celok. Deti poznávajú ročné obdobie- jeseň, ako „pani bohatú“ so všetkou jej nádherou a štedrosťou, všímajú si zmeny v prírode, triedia prírodné objekty. Vychádzky do prírody nemajú len poznávacie, ale aj ochranárske a športové ciele, čo je prepojené aj s osvojovaním si základov zdravého životného štýlu. A nakoľko je október mesiacom úcty k starším, deti si svoje pohybové zručnosti a šikovnosť môžu rozvíjať aj súťaživou formou v rámci projektu: Mama, poďme športovať, na ktorej sa zúčastňujú nielen mamičky, ale aj babičky.
- November - Mesiac so strašidlami: November je zvyčajne mesiac upršaný, zamračený a možno s tým súvisí, že má nádych strašidelného a tajomného. Deti budú poznávať plynúci čas, časové vzťahy a z neho vyplývajúce zmeny - počasie, prípravu lesných zvierat na zimu, tajomný les. Svojimi zmyslami budú deti objavovať okolitý svet, predmety okolo nás, priestorové geometrické tvary. Aj naďalej budú rozvíjať informačné kompetencie prostredníctvom dostupných digitálnych pomôcok. Tajomno sprostredkujú deťom nielen rozprávky, ale aj strašidelné tvorenie - maľovanie, tvorenie z prírodnín a rôzneho odpadového materiálu. Koncom mesiaca začne príprava na Mikuláša- nácvikom básní, piesní, maľovaním Mikulášskych čižmičiek.
- December - Adventný mesiac: Adventný mesiac december je obdobím vianočných sviatkov, kedy sa schádza celá rodina pri stromčeku a štedro prestretom stole a spoločne prežívajú neopakovateľné chvíle pokoja, lásky, štedrosti, spolupatričnosti a obdarúvania sa. Deti sa zapájajú do vianočných príprav nielen doma, ale aj v MŠ. Získavajú nové zručnosti pri pečení a zdobení medovníkov, využívajú prírodný a odpadový materiál pri zhotovovaní ikeban, adventných vencov, vianočných ozdôb, darčekov a pozdravov. Pečú a zdobia medovníky, vyrábajú ikebany, adventné vence, vianočné ozdoby a darčeky. Rozprávajú sa o očakávaných prekvapeniach pod stromčekom, a snažia sa konať dobré skutky a slušne sa správať, aby bolo prekvapení pod stromčekom čo najviac. Učia sa básne, piesne, nacvičujú tančeky, dramatické scénky a pripravujú kostýmy s rekvizitami na vianočnú besiedku pre rodičov. Celú predvianočnú atmosféru a prípravu na najkrajšie sviatky roka umocňujú čarokrásne znejúce vianočné koledy a piesne.
- Január - Mrazivý mesiac: Mrazivý mesiac január je zameraný na utváranie postojov k zdravému životnému štýlu a poznávaniu fyzikálnych a prírodných zákonitostí prostredníctvom hier a objavných pokusov so snehom. Deti si vytvárajú pozitívny vzťah k pohybu na čerstvom vzduchu pri sezónnych športoch ale aj zimných radovánkach so snehom. Vštepujeme im hravou formou základné predstavy o prevencií voči chorobám, zodpovednosti a starostlivosti voči svojmu zdraviu a zdraviu a bezpečiu iných ľudí. Pozorujeme správanie zvierat v zime a vyhľadávame ich stopy v snehu. Pravidelne prikrmujeme vtákov na školskom dvore, aby nám za odmenu mohli na jar za odmenu štebotať a spievať.
- Február - Veselý mesiac: Veselý mesiac február je obdobím zameraným na prežívanie radosti, veselosti a uspokojenia. Utvárame povedomie o tradíciách našej kultúry oslavou fašiangového karnevalu, na ktorý sa deti svedomito pripravujú nielen básňami, piesňami, ale aj získavaním zručnosti a skúsenosti pri výrobe karnevalových šašov, masiek a čiapok. Deťom priblížime niektoré tradičné remeslá, ale aj pracovné náplne vybraných profesií, s ktorými prichádzajú do styku. Spoznávame nielen ľudské telo, ale aj pozitívne a negatívne vlastnosti ľudí. Rozhovormi a opismi činností sa chceme orientovať v časových vzťahoch, hľadať slová s opačným významom, a využívať hudobné činnosti na zdieľanie radosti a spolupatričnosti v období fašiangov.
- Marec - Snežienkový mesiac: Marec ako mesiac, sa nesie tradične v duchu literatúry. Je mesiacom o knihách, ich tvorbe, autoroch, obsahoch aj o ilustráciách. Deti sa učia orientovať v detskej knižnici, kde majú dostupnú literatúru. Učia sa, ako zaobchádzať s knihami, ako sa o ne starať, ako v nich listovať. Je to aj mesiac vítania jari, kedy sa pomaly lúčime so zimou, pozorujeme prebúdzanie prírody, jej premeny. Prichádzajúca jar sa bude niesť v znamení pozorovania, skúmania, rôznorodej rastlinnej ríše a posilňovania ochranárskych postojov k prírode. Nadviažeme na doterajšie poznatky detí o zdravej výžive a budeme upevňovať a podporovať zdravé návyky detí a viesť ich k prevencii voči chorobám.
- Apríl - Dáždnikový mesiac: Tematický celok sa nesie v duchu veľkonočných sviatkov, kde sa deti aktívne zapoja do príprav sviatkov jari, zoznámia sa s ľudovými tradíciami, rôznymi technikami maľovania vajec. Svoje pocity a dojmy z prežívania sviatku vyjadria umeleckými výrazovými prostriedkami . Deti zo skúsenosti aj sprostredkovane budú poznávať a naučia sa pomenovať zvieratá a ich mláďatá, spoznajú význam a ich úžitok pre človeka. V tematickom celku doprava si osvoja základné pravidlá účastníkov cestnej premávky, oboznámia sa s dopravnými značkami.
- Máj - Srdiečkový mesiac: Cieľom obsahového celku je priblížiť deťom domov ako pojem, ako miesto istoty a bezpečia, kde deti žijú so svojou rodinou. Tematický celok venovaný našim mamičkám je zameraný na pochopenie štruktúry rodiny a funkcie rodičov s dôrazom na rolu matky. Deti vyjadria svoj vzťah k matke aktívnou prípravou a prezentáciou na slávnostnej besiedke. Rôznorodosť živočíšnej ríše a priame spoznávanie drobných živočíchov v prírode a na školskom dvore prinesie deťom spoznanie živej prírody a svoje poznatky môžu využiť v edukačných aktivitách. V ďalšom tematickom celku si rozšíria elementárne poznatky o slnku, slnečnej sústave, mesiaci, hviezdach a vesmírnom svete. Vesmír približujeme ako tajuplnú a zároveň poznateľnú sféru poznania človeka , ktorý je jeho pozorovateľom a zároveň jeho súčasťou.
- Jún - Mesiac šťastných detí: Začiatok mesiaca patrí deťom a ich sviatku, ktorý oslávime hrami, súťažami, darčekmi. „Pozrieme sa do sveta“, kde žijú iné deti, exotické zvieratká a rastliny. Budeme sa o nich rozprávať, napodobňovať ich, kresliť. Blížiace sa dovolenkové obdobie poskytuje deťom motiváciu na získanie informácií a poznania našej vlasti. Učia sa poznávať štátne symboly Slovenskej republiky, podľa kníh, obrázkov edukačných detských programov, oboznámia sa s dominantami krajiny, čo vyjadria aj výtvarne. Zaspievajú si a zahrajú ľudovú pieseň. Letné obdobie je ideálnym časom na hry s vodou, skúmanie vody, ale aj na rozšírenie poznania detí o jej dôležitosti ako jednej z podmienok života na zemi. Deti si uvedomujú, že nielen na suchej zemi je život, ale aj pod vodou, kde sa pred očami ľudí „ukrývajú“ rôzne živočíchy a rastliny.
Príklady Aktivačných Činností
- Návšteva policajta: Záujem u detí vzbudím hlasom policajnej húkačky- deti hádajú aký to bol zvuk (sanitka, policajti). Povieme si číslo aké je potrebné volať, v prípade núdze pomoci. Ukážka policajného vozidla, vysielačky , opasky… Otázky detí na p. Poďakovanie p.
- Súťaž o zvieratkách: Záujem vzbudím hádankovou formou o zvieratkách. Oznámim deťom že dnes budeme súťažiť st. deti oproti ml. Vytvoríme 3 členné družstvo zo st. detí - 3 členné družstvo z ml. detí. Ostatné deti - diváci, porota p. uč. vymyslieť pieseň na slovo - mačička - ml. deti, slon - st. k zvieratkám priradiť mláďatká, správne pomenovať, st.
- Recitačná súťaž: Motivujem konkrétnou ukážkou knihami- čo sa skrýva v knihách, ako správne s nimi zaobchádzať, listovanie, smer, čítanie, čo je ilustrácia… Oznámenie úlohy - Dnes sa zahráme na recitátorov, ktorý vystúpia pred svojimi kamarátmi a povedia, ako najlepšie budú vedieť svoje pripravené básne, alebo rozprávky. Po vyzvaní vystúpi každé dieťa na pódium - s pripraveným textom. Deti sa predvedú výrazný prednes s uvedením autora, názvu diela, ovládať text naspamäť, stáť vzpriamene , vystupovať nebojácne pred celým kolektívom. Hodnotenie- pochvala, odmena. Na záver zaspievanie spoločnej piesne.
- Kvíz o ročných obdobiach: Hádanky - Ocko rok má 4 dcéry: Prvá nám dá snežienky, tulipány. Druhá nám dovolí sa kúpať a opaľovať. Tretia nám dá ovocie a zeleninu. Štvrtá sa nám dovolí sánkovať a stavať snehuliaka. Oboznámenie s úlohou- Dnes si zasúťažíme o ročným obdobiach. Vybrať a pomenovať zim. Vymenovať 4-nohé zvieratá a ich mláďatá. Určiť ktorý strom je jarný a ktorý je zimný.
- Prechádzka lesom: Záujem u detí vzbudím hrou „ Uhádni, čím som?“ . Deti menujú rôzne druhy povolania. Prechádzka po vyznačenom chodníku v lese „ Terhed “ . Po určitých úsekoch budú pre deti pripravené otázky z oblasti LV vymenovať, porovnávať, charakterizovať postavy, vlastnosti postáv - Marienka , ježibaba , Popoluška, macocha… Po splnení úloh deti prechádzajú po lesnom c…
Metódy Vzdelávania
V materskej škole je výchova a vzdelávanie založené na klasickej výučbe s inovatívnymi metódami a prostriedkami práce. Vo vzdelávacom programe našej materskej školy pod názvom „Za poznaním a zábavou“ aktívne využívame inovačné prvky projektu Orava, ako aj jeho charakterizujúci konštruktivistický prístup. V praxi využívané prvky konštruktivizmu prirodzene stimulujú a konštruujú detské poznanie tak, že dieťa nemá pocit, že sa učí. Je to založené na detských prekonceptoch. Prístup je zameraný na rozvoj kritického myslenia, podporuje autonómiu a identitu dieťaťa, ale tiež schopnosť prezentovať vlastný názor a rešpektovať názor iného. Učí kooperácii a vzájomnému rešpektu (Lopušná, 2006). Dlhodobo sme zapojený do projektu „Zdravá škola“, ktorého podstatou je vytváranie zdravého prostredia v materskej škole a výchova detí ku zdravým životným návykom a zdravie podporujúcemu správaniu.
Princípy a Zásady
- Individuálny prístup: autentická, osobitá a akceptujúca ich štýl učenia, prispôsobená podmienkam ich triedy.
- Rešpektovanie potrieb dieťaťa: prebiehajúcich v MŠ a z rozhodnutia pedagogickej rady.
- Dodržiavanie didaktických zásad: didaktických zásad, ktoré sa vzťahujú na všetky stránky výučby, t. j. činnosť detí, na učivo.
- Hodnotenie výsledkov práce: výsledkov práce a činností realizovaných v materskej škole procesu. Taktiež vedieme deti k sebahodnoteniu stanovených cieľov, napredovaní dozvedáme sa, akým spôsobom deti využívajú naučené v praxi dosiahnutých vedomostí, zručností a spôsobilostí.
Organizácia Výchovno-Vzdelávacej Činnosti
Organizácia výchovno-vzdelávacej činnosti je vyjadrená v harmonograme denných aktivít a v rozvrhnutí vzdelávacích oblastí s časovou frekvenciou na jeden mesiac. Téma mesiaca je rozvrhnutá do štyroch týždenných tém, ktoré sa prelínajú celým týždňom. V harmonograme denných aktivít sú vymedzené základné formy denných aktivít v ich časovej následnosti. V dopoludňajších vzdelávacích aktivitách sa realizuje obsah všetkých vzdelávacích oblastí buď jednotlivo alebo vo vzájomnej integrácii. Popoludňajšie aktivity slúžia na opakovanie a utvrdenie už známeho obsahu a na dôslednejšie naplnenie profilu materskej školy.
Organizácia výchovno-vzdelávacej činnosti v materskej škole je charakteristická flexibilitou striedania spontánnych a riadených činností. Formy denných činností sa realizujú súbežne alebo ako samostatné organizačné jednotky.
Prečítajte si tiež: Iliašovce 155 - materská škola
Formy Denných Činností
Medzi základné formy denných činností patria:
- Činnosti zabezpečujúce životosprávu: (osobná hygiena, stravovanie, odpočinok). Hry a činnosti podľa výberu detí sú spontánne alebo učiteľkou navodzované hry. Súčasťou je dopoludnia aj ranný filter prípadne aj ranný kruh.
- Hry a edukačné aktivity: školy a odchádzania popoludní. Súbežne s nimi sa môžu uskutočňovať aj vzdelávacie aktivity individuálnych záujmov a potrieb.
- Pobyt vonku: vonku). Patrí k vopred plánovaným činnostiam (školský dvor, terasa, ihrisko a. i.).
- Vzdelávacie aktivity: vzdelávacích obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí vytvára nosný priestor na postupné dosahovanie výkonových štandardov denných činností. Sú realizované ako individuálne, skupinové alebo frontálne aktivity detí. Pobyt vonku plní okrem pedagogickej a rekreačnej aj významnú zdravotnú funkciu mimo areálu materskej školy.
- Doplňujúce aktivity: aktivity detí mimoriadne nepriaznivých meteorologických podmienok telocvični (ak ju materská škola má).
- Stravovanie: trojhodinový interval medzi podávanými jedlami (desiata, obed, olovrant) sa stanovuje podľa podmienok prevádzky materskej školy.
- Odpočinok: pričom jeho trvanie závisí od potrieb detí. Ležadlá musia byť zdravotne nezávadné. Trvanie odpočinku je 30 minút. Heterogénnych triedach, sa diferencuje podľa potrieb detí.
- Krúžková činnosť: krúžkovej činnosti a vzdelávanie striedania spontánnych a riadených činností.
Personálne a Materiálne Podmienky
Výchovno-vzdelávací proces v Súkromnej MŠ budú zabezpečovať 2 pedagogické zamestnankyne, ktoré spĺňajú kvalifikačné požiadavky - majú ukončené vysokoškolské vzdelanie 2. stupňa v odbore predškolská a elementárna pedagogika. Medzi nepedagogických zamestnancov pracujúcich v MŠ bude patriť ekonomický zamestnanec, školník, upratovačka a kuchárka. Všetci budú spĺňať požadované vzdelanie pre výkon ich činnosti a pracovného zaradenia. Školská jedáleň je mimo budovy materskej školy a strava sa bude denne dovážať do materskej školy. Za kvalitu stravy a zabezpečenie pitného režimu, rovnako za výdaj stravy deťom bude zodpovedná vedúca školskej jedálne.
Materská škola je vybavená detskou a odbornou literatúrou, digitálnou technikou, didaktickými učebnými pomôckami, telocvičným náradím a náčiním, hudobnými nástrojmi, didaktickou a audiovizuálnou technikou, výpočtovou technikou. Priebežne sa bude dopĺňať spotrebný materiál určený na výtvarné, grafomotorické a pracovné činnosti. Súkromná MŠ má k dispozícii vlastný školský dvor, ktorý bude využívaný na športové aktivity a pobyt vonku.
Bezpečnosť a Ochrana Zdravia
Pre zaistenie bezpečnosti a ochrany počas výchovno-vzdelávacieho procesu Súkromná materská škola postupuje v súlade so zákonom č. 124/2006 o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Počas výchovno-vzdelávacieho procesu budeme prihliadať na fyziologické potreby detí, vytvárať podmienky pre zdravý vývin a zaisťovať bezpečnosť a ochranu zdravia detí. V Súkromnej MŠ sú vytvorené vyhovujúce podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní. Priestory materskej školy boli kompletne zrenovované. Prebehla rekonštrukcia elektrických rozvodov, vodoinštalácie, plynofikácie. Pravidlá BOZP v priestoroch materskej školy vydáva riaditeľka školy, ktorá zároveň kontroluje ich dodržiavanie.
Hodnotenie a Kontrola
Kontrolou a hodnotením vzdelávacích výsledkov detí materskej školy získava učiteľ, rodičia dieťaťa i samotné dieťa obraz o tom, ako zvládlo dané učivo, aké sú jeho vedomosti, zručnosti i spôsobilosti v danej oblasti, aké má nedostatky, rezervy, aké sú jeho pokroky. Súčasťou hodnotenia je tiež povzbudenie do ďalšej práce. Hodnotenie detí realizujeme pedagogickým diagnostikovaním a pozorovaním, ktorého cieľom je zisťovanie, identifikovanie, charakterizovanie a hodnotenie úrovne rozvoja dieťaťa ako výsledku výchovného a vzdelávacieho pôsobenia. Budeme realizovať vstupnú, priebežnú a výstupnú diagnostiku. Hodnotí a kontroluje sa úroveň dosahovaných kompetencií uvedených v štátnom vzdelávacom programe. Pri hodnotení neporovnávame deti medzi sebou, sledujeme a posudzujeme individuálny pokrok dieťaťa. Pri hodnotení detí so špeciálnymi potrebami budeme zohľadňovať vplyv zdravotného znevýhodnenia dieťaťa na jeho výsledky. Hodnotenie zameriavame a formulujeme pozitívne. Dieťa sa hodnotí podľa miery splnenia daných kritérií. Súčasťou hodnotenia detí by malo byť aj hodnotiace portfólio. Hodnotiace portfólio bude mať každé dieťa našej materskej školy.
Prečítajte si tiež: Poslanie MŠ Modra Kráľová
Cieľom vnútroškolskej kontroly a hodnotenia zamestnancov je získanie objektívnych informácií o úrovni výchovno-vzdelávacích výsledkov materskej školy a odstránenie prípadných zistených nedostatkov. Úlohou riaditeľky školy je posúdenie pracovného výkonu jednotlivých pedagogických zamestnancov, rozhodovanie o spôsobe ich odmeňovania a motivovania, navrhnutie opatrení pri zistení nedostatkov v ich práci. Pri kontrole a hodnotení zamestnancov materskej školy budeme klásť dôraz na plnenie pracovných povinností a úloh, vedenie agendy, pracovné a mimoškolské aktivity a na plnenie cieľov materskej školy. Problematika vnútorného systému kontroly a hodnotenia detí a zamestnancov je podrobne rozpracovaná v ročnom pláne vnútornej kontroly školy.
Cieľom hodnotenia školy je reálne zhodnotiť, ako sa škola približuje k svojej vízii a ako plní priority, ktoré si stanovila, zhodnotiť mieru plnenia ŠkVP, plánu práce školy a vlastnú pedagogickú prácu a jej výsledky. Škola každoročne vypracuje Správu o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach školy v príslušnom kalendárnom roku. Správa bude komplexným zhodnotením práce školy v predošlom školskom roku, bude prerokovaná na pedagogickej rade, schvaľovaná Radou školy.
tags: #vzdelávací #program #materská #škola