Prečo dať dieťa do špeciálnej materskej školy: komplexný sprievodca pre rodičov

Rozhodovanie o tom, kam umiestniť svoje dieťa na predprimárne vzdelávanie, je pre rodičov kľúčové. Pre deti so zdravotným znevýhodnením (ZZ) táto voľba nadobúda ešte väčší význam. Tento článok poskytuje rozsiahly pohľad na problematiku umiestňovania detí so ZZ do špeciálnych materských škôl (ŠMŠ), pričom zohľadňuje všetky relevantné aspekty a poskytuje praktické rady.

Úvod do problematiky zdravotného znevýhodnenia a predškolského vzdelávania

Vzdelávanie a starostlivosť v ranom detstve zohráva kľúčovú úlohu vo vývoji každého dieťaťa. V dnešnej spoločnosti, kde rastie záujem o inštitucionálnu starostlivosť, je dôležité venovať pozornosť aj deťom so zdravotným znevýhodnením (ZŤP). Na Slovensku je stále vnímaná raná starostlivosť o deti do 3 rokov ako okrajová téma, čo sa prejavuje v obmedzenej dostupnosti programov pre zraniteľné skupiny, najmä pre deti so zdravotným alebo sociálnym znevýhodnením. Tieto služby sú často neprístupné kvôli nízkej finančnej, regionálnej a informačnej dostupnosti. Je veľmi dôležité riešiť inkluzívne vzdelávanie čo najskôr, ideálne už od druhého roku života dieťaťa, alebo podľa jeho zdravotného stavu.

Právo na vzdelávanie a inkluzívne vzdelávanie

Právo na výchovu a vzdelávanie je premietnuté do jednotlivých vzdelávacích programov pre deti so zdravotným znevýhodnením, ktoré sú súčasťou Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách schváleného MŠVVaŠ SR dňa 6. júla 2016 pod číslom 2016-17780/27322:1-10A0 s platnosťou od 1. 9. 2016. Inkluzívne vzdelávanie je prístup, ktorý zabezpečuje, aby sa všetky deti, vrátane tých so zdravotným znevýhodnením, mohli vzdelávať spoločne v bežných školách a triedach. Tento prístup kladie dôraz na prispôsobenie vzdelávacieho prostredia a metód tak, aby vyhovovali individuálnym potrebám každého dieťaťa.

Rozhodovanie o umiestnení dieťaťa do materskej školy

Vo veku 3 rokov už môžete zvážiť a následne požiadať aj o zaradenie Vášho dieťaťa so zdravotným znevýhodnením (ZZ) do „bežnej“ materskej školy (zoznam MŠ v SR), prípadne do „špeciálnej“ materskej školy pre deti so zdravotným znevýhodnením (zoznam ŠMŠ v SR). Rozhodnutie, či pre svoje dieťa zvolíte bežnú MŠ alebo „špeciálnu“ MŠ (ŠMŠ) je na Vás ako rodičovi po dôkladnom zvážení najlepšieho záujmu Vášho dieťaťa.

Bežná materská škola vs. Špeciálna materská škola

V súlade s princípmi výchovy a vzdelávania (§ 3 Školského zákona) aj dieťa so zdravotným znevýhodnením môže navštevovať „bežnú“ MŠ. Nie je to rozdelené tak, že pre deti bez ZZ sú určené „bežné“ MŠ a pre deti so ZZ sú určené výlučne „špeciálne“ MŠ pre deti so zdravotným znevýhodnením.

Prečítajte si tiež: Schéma očkovania u detí

Bežné materské školy:

  • Výhody: Integrácia do bežného kolektívu.
  • Nevýhody: Nedostatok zdrojov a personálu na zabezpečenie individuálnej starostlivosti, nepripravenosť učiteľov.

Špeciálne materské školy:

  • Výhody: Vyšší počet asistentov na dieťa (často v pomere 1:2), špeciálne upravený program s možnosťou canisterapie, fyzioterapie, logopédie a podobne.
  • Nevýhody: Brzdiaci kolektív, najmä pre deti s menšou mentálnou poruchou.

Kritériá a proces prijímania do materskej školy

Podávanie žiadosti a termíny

Prednostne sa prijímajú deti pre ktoré je plnenie predprimárneho vzdelávania povinné, teda deti, ktoré dosiahnu päť rokov veku do 31. augusta príslušného roka. Žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie sa podáva v čase od 1. mája do 31. mája. Ak už Vaše dieťa začalo MŠ alebo ŠMŠ navštevovať ešte ako 3- alebo 4-ročné a do 31. augusta (vrátane) príslušného roka dosiahne 5 rokov veku, o prijatie na predprimárne vzdelanie nie je potrebné nanovo žiadať. Automaticky, od 1. V prípade, ak Vaše dieťa ešte MŠ alebo ŠMŠ predtým nenavštevovalo, je potrebné požiadať o jeho prijatie do MŠ alebo ŠMŠ v termíne určenom na podávanie žiadostí. Od januára 2025 platia zmeny týkajúce sa podávania žiadostí do materskej školy.

Diagnostický pobyt a rozhodovanie riaditeľa

Ak ide o prijatie dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, riaditeľ môže určiť diagnostický pobyt dieťaťa, ktorý nesmie byť dlhší ako tri mesiace. Od 01. 01. 2022 je riaditeľ o každej žiadosti povinný rozhodnúť podľa Správneho poriadku. V prípade, ak Vašej žiadosti o prijatie nevyhovie, jeho rozhodnutie musí byť riadne odôvodnené. Rodičia sa voči rozhodnutiu riaditeľa nemôžu odvolať.

Odvolanie a ďalšie možnosti

V prípade neprijatia dieťaťa do bežnej MŠ alebo ŠMŠ môžete podať odvolanie. Ak Vaše odvolanie nebude úspešné, môžete sa v tejto veci obrátiť na súd.

Povinné predprimárne vzdelávanie

Povinné predprimárne vzdelávanie je povinné pre každé dieťa, ktoré dosiahne 5 rokov veku do 31. augusta. Táto povinnosť sa vzťahuje aj na deti so zdravotným znevýhodnením. Povinné predprimárne vzdelávanie plní dieťa v spádovej materskej škole podľa miesta bydliska, ak rodič pre dieťa nevyberie inú materskú školu (spádové školy MŠ sú len MŠ zriadené obcou alebo mestom, teda nie súkromné, cirkevné, špeciálne). Dieťa so ZZ môže plniť povinné predprimárne vzdelávanie v rozsahu aj menej ako štyri hodiny denne na základe žiadosti rodiča/zákonného zástupcu.

Špecifiká vzdelávania detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

Vzdelávanie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP) v materských školách prináša špecifické výzvy a vyžaduje si adekvátnu prípravu a prístup. Bežná MŠ môže prijať aj dieťa so ŠVVP (so zdravotným znevýhodnením, nadaním či inou špeciálnou potrebou). Deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP), ktoré nie sú deťmi so ZZ (napr. so zdravotným postihnutím, t. j. dieťa choré alebo zdravotne oslabené, t. j. dieťa s vývinovými poruchami, t. j. dieťa s poruchou správania, t. j. Riaditeľ MŠ musí pred prijatím dieťaťa so ŠVVP zvážiť, či má škôlka vhodné podmienky - personálne (napr. asistent), priestorové aj materiálne. Ak ich nemá, môže ich vytvoriť v spolupráci so zriaďovateľom (napr.

Prečítajte si tiež: Recenzie kočíkov pre dve deti

Prekážky pri začleňovaní detí so ZŤP

Medzi najväčšie prekážky patria:

  • Nedostatočné podmienky pre individuálny prístup kvôli vysokému počtu detí v triedach.
  • Nedostatok pedagogických asistentov a odborných zamestnancov.
  • Fyzické bariéry v budove školy.
  • Nedostatok finančných prostriedkov na zabezpečenie potrieb detí so zdravotným znevýhodnením.
  • Nepripravenosť učiteľov pre prácu s deťmi so ŠVVP.
  • Prítomnosť fyzických bariér v budove materskej školy.
  • Nepripravenosť učiteliek na prácu s deťmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Podávanie liekov

Učitelia majú zo zákona zakázané podávať akékoľvek lieky. Ak lekár dieťaťu liek predpíše a rodič sa so školou dohodne, podávanie lieku učiteľom nie je problém, domnieva sa rezort zdravotníctva. Riaditeľom zároveň rezort ministerstva školstva odporúča, aby o každom podanom lieku urobili oficiálny záznam.

Podporné opatrenia a asistenti

Môžete k žiadosti priložiť zároveň aj odporúčania z poradne, napr. na pedagogického asistenta alebo iné podporné opatrenia, ak škôlka/škola asistenta nemá, spravidla oňho žiada už rok vopred (ak žiadate o PA v máji 2025, môže ho mať až v nasledujúcom šk. Patrí pod rezort školstva, primárne sa venuje podpore výchovy a vzdelávania žiaka, prekonávaniu rozličných bariér pri kvalitnom prístupe k vzdelávaniu. Môže pomôcť napríklad deťom so slabším tempom, oslabeným porozumením alebo pozornosťou. Cieľovou skupinou tohto typu asistenta sú všetky deti, ktoré majú rozličné bariéry. Žiada oňho škôlka/škola na základe odporúčania z centra poradenstva a prevencie pre konkrétne dieťa. Nie je asistentom konkrétneho dieťaťa, ale všetkým v triede, ktorí potrebujú podporu. Platený je škôlkou/školou. Je to asistent pre konkrétne dieťa. Rodič oňho žiada pre dieťa s ŤZP na príslušnom Úrade práce, soc. vecí a rodiny podľa miesta trvalého pobytu. Po schválení si osobného asistenta hľadá sám a po dohode so škôlkou/školou môže byť s dieťaťom v danom zariadení. Príspevok na osobného asistenta dostáva rodič od úradu. Pomáha dieťaťu s činnosťami ako napr.

Dôležitosť predškolského vzdelávania pre deti so zdravotným znevýhodnením

Vylučovanie detí so zdravotným znevýhodnením z možnosti navštevovať materskú školu má nepriaznivý vplyv nielen na deti samotné, ale aj na ich rodiny. Deťom je odopieraná jedna z významných možností na rozvoj ich schopností, zručností, ako aj sociálnych vzťahov.

Rozvoj kompetencií a socializácia

Materská škola má za cieľ podporiť nielen socializáciu detí, ale aj prostredníctvom vlastnej aktivity detí podporovať poznávanie sveta okolo seba. Materská škola ako prvý stupeň inštitucionalizovaného vzdelávania je aj vstupom do rozvoja kompetencií. Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie upozorňuje na to, že dieťa by malo mať vytvorené podmienky na aktívny kontakt s rovesníkmi, ale aj dospelými a pri poznávaní sveta a vzťahov využívať hru, priamu skúsenosť aj bádanie. Pre ďalší život Vášho dieťaťa so ZZ v spoločnosti je práve jeho začlenenie do kolektívu rovesníkov veľmi dôležité. Ide o to, ukázať Vášmu dieťaťu, že patrí do širšieho spoločenstva ako je jeho rodina a známi. Dieťa sa tu môže naučiť denný rytmus, osvojiť si denne sa opakujúce činnosti a aktivity v kolektíve, získať nové sociálne zručnosti a návyky, pozorovať a počúvať dianie okolo seba, ktoré je iné ako v domácom prostredí.

Prečítajte si tiež: Liečba detskej koliky

Metódy a formy výučby v špeciálnych materských školách

Medzi špeciálnymi a bežnými materskými školami sú len minimálne rozdiely vo využívaní metód a foriem výučby, dominuje rozhovor o téme. Spôsoby osvojovania si vedomostí aj kompetencií detí v špeciálnych materských školách sú podobné tým, ktoré využívajú materské školy s prevahou detí bez špeciálnych potrieb. Vyučovanie (prostredníctvom umenia) v sebe zahŕňa nielen hudobné a pohybové aktivity, ale aj rôzne riekanky pri rozvoji komunikačných kompetencií detí alebo obrazové materiály na podporu vnímania a orientácie. Dôležitou metódou výučby v špeciálnych materských školách je rozhovor alebo diskusia o téme. Učiteľky a učitelia v špeciálnych materských školách preferujú vo svojej edukačnej praxi bádateľské metódy a experimenty realizované žiakmi menej ako v bežnej materskej škole. Dôvodom je nedostatok učiteliek a asistentov. Učiteľky a učitelia v špeciálnych materských školách deklarujú individuálne vyučovanie a prácu v malých skupinách. Ide jednak o rešpektovanie potrieb detí - predovšetkým prispôsobením dĺžky činnosti alebo zaťaženia podľa postihnutia dieťaťa. To sa prejavuje aj v rešpektovaní času, počas ktorého sa dieťa dokáže sústrediť.

Práca vo dvojici a skupinách

Pri práci vo dvojici sa rozvíjajú nielen komunikačné kompetencie detí, rozširuje sa ich slovná zásoba, podporuje sa učenie sa navzájom, ale rozvíja sa aj schopnosť akceptovať druhého, kontrolovať svoju agresiu. Vzájomná pomoc detí počas práce v skupinách alebo pri práci vo dvojiciach im tak pomáha rozvíjať nielen svoje zručnosti a schopnosti, ale aj podporuje pocit samostatnosti (do miery, ako to umožňuje typ a závažnosť postihnutia) a spolupatričnosti.

Prechod do základnej školy

Materská škola je prvá inštitucionalizovaná forma vzdelávania, s ktorou prichádza dieťa do kontaktu. Jej cieľom je vytvárať vhodné predpoklady na rozvoj kompetencií a základných gramotností v nasledujúcom období. Rodič alebo jeho zákonný zástupca je povinný prihlásiť dieťa na plnenie povinnej školskej dochádzky v ZŠ (zápis sa koná každoročne od 1. apríla do 30. apríla), zápis je potrebný vykonať v mieste trvalého bydliska v spádovej oblasti. Najneskôr môže dieťa do školy nastúpiť 1. septembra, ktorý nasleduje po dni, v ktorom dieťa dovŕšilo 8. Ak dieťa ani po dovŕšení šiesteho roka veku nedosiahne školskú spôsobilosť, riaditeľ materskej školy rozhodne o pokračovaní plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole (už nehovoríme o „odklade“) na základe písomného súhlasu príslušného zariadenia poradenstva a prevencie, písomného súhlasu všeobecného lekára pre deti a dorast a s informovaným súhlasom rodiča. Nástup do ZŠ najneskôr: 1. september po dovŕšení 7. roku života.

Hľadanie vhodnej materskej školy

Ako nájsť špeciálnu materskú školu

  1. Internet: Využite internet na vyhľadávanie špeciálnych materských škôl vo vašom okolí. Poznámka: Všeobecnejšie zadané kľúčové slovo umožní nájsť „špeciálnu materskú školu“, ktorá môže ponúkať výuku rozlične zdravotne znevýhodneným deťom. To znamená, že okrem autizmu aj deťom s narušenou komunikačnou schopnosťou alebo s ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami, ale taktiež so sluchovým, zrakovým, telesným či viacnásobným postihnutím.
  2. Pýtajte sa: Tretí spôsob je pýtať sa vo svojom okolí, napr. lekárov rôznych profesií, ktorých navštevujete, alebo rodičov vo svojom okolí.

Zápis do materskej školy

Rovnako ako regulárna škôlka má aj každá materská škola pre deti s autizmom svoj individuálny dátum na zápis. Takže v prípade záujmu o vami vybranú materskú školu si musíte dátum zápisu do škôlky pre autistov zistiť. Vo väčšine prípadov sa zápis do materskej školy koná od 30. apríla do 31. mája. Po zápise by vás mala materská škola informovať o stanovisku prijatia/neprijatia vášho dieťaťa do 30.

Otázky, ktoré si treba položiť

Keďže sme cez to prešli, skúsime vám v stručnosti odpovedať na tieto otázky. Dúfame, že vám to pomôže pri rozhodovaní a nájdení správnej škôlky pre svoje dieťa. Samozrejme, ak ste rodič, ktorý týmto obdobím už prešiel a máte ďalšie, doplňujúce užitočné rady, ktoré by pomohli novým rodičom sa rýchlejšie zorientovať v téme - materské školy pre deti s autizmom - pokojne zanechajte svoj odkaz v sekcii komentárov pod článkom.

  • Kde nájsť materské školy pre deti s autizmom? Sú také v mojom okolí, meste alebo okrese?
  • Kedy ísť dieťa nahlásiť?
  • Na koľko hodín denne nám dieťa zoberú?
  • Ako to je so stravovaním, prebaľovaním, podávaním liekov, ak nejaké berie?
  • Koľko nás to všetko bude stáť?

Praktické aspekty a rady pre rodičov

Prítomnosť rodiča v materskej škole

So súhlasom riaditeľa je možná aj prítomnosť rodiča alebo rodičom splnomocnenej osoby (§ 28 ods.

Skrátený pobyt v materskej škole

Možnosť na žiadosť rodiča, ak ide o dieťa so ZZ v predprimárnom (od 3 rokov do 5 rokov) - vzdelávanie v MŠ v rozsahu menej ako 4 hod. denne - vyžaduje sa súhlas zariadenia poradenstva a prevencie (§ 59b ods. Ak máte možnosť, ponúknite škôlke, pomoc pri zlepšení prostredia.

Stravovanie a hygienické návyky

Nie sme si vedomí toho, žeby nejaká materská škôlka pre deti s autizmom zohľadňovala individuálne požiadavky na stravovacie potreby toho ktorého dieťaťa. Do regulárnej materskej školy vo veku 3 rokov už ide dieťa s osvojenými hygienickými návykmi. V špeciálnych materských školách je však personál vybavený na akceptovanie zvýšených nárokov na starostlivosť o dieťa.

Individuálne vzdelávanie zo zdravotných dôvodov

  • Individuálne vzdelávanie zo zdrav. dôvodov (§ 28b ods. 2 písm. a) - dieťa sa učí doma, vyučovanie zabezpečuje učiteľ/ka z kmeňovej MŠ v rozsahu min.
  • Oslobodenie od povinnosti dochádzať do materskej školy + neposkytovanie vzdelávania (§28a ods. 5) ak zdrav. stav vôbec neumožňuje dieťaťu vzdelávať sa (napr.

tags: #prečo #dať #dieťa #do #špeciálnej #materskej