Kontrola v materskej škole: Legislatívny rámec a povinnosti

Cieľom tohto článku je poskytnúť komplexný prehľad o legislatívnom rámci a povinnostiach v oblasti kontroly v materských školách na Slovensku. Zameriame sa na finančnú kontrolu, právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie a ďalšie dôležité aspekty, ktoré ovplyvňujú fungovanie materských škôl.

Základná finančná kontrola v materských školách

Materská škola je povinná vykonávať základnú finančnú kontrolu v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Administratívnu finančnú kontrolu materská škola nevykonáva, pretože nie je poskytovateľom prostriedkov (dotácie, transferu alebo grantu) zo svojho rozpočtu. Finančná kontrola na mieste nie je povinná a v praxi sa pri kontrolách materských škôl s týmto typom finančnej kontroly bežne nestretávame.

Realizácia a zodpovednosť

Výkon základnej finančnej kontroly sa realizuje na základe písomného poverenia štatutára (riaditeľa), ktoré smeruje minimálne dvom zamestnancom. V prostredí materských škôl sa vyskytujú všetky finančné operácie, o ktorých hovorí zákon o finančnej kontrole.

Dôležité je, že základnú finančnú kontrolu za materskú školu vykonávajú vždy zamestnanci daného subjektu (materskej školy). Ak materská škola nemá právnu subjektivitu, jej zamestnávateľom je obec, mesto alebo zriadená rozpočtová organizácia. Za výkon základnej finančnej kontroly zodpovedá štatutár (riaditeľ materskej školy s právnou subjektivitou alebo jeho zástupca) spolu so zamestnancom materskej školy (ekonóm alebo hospodár), prípadne pri materských školách bez právnej subjektivity (ekonóm alebo hospodár, či iný zodpovedný zamestnanec).

Náležitosti základnej finančnej kontroly

Základná finančná kontrola musí obsahovať meno a priezvisko zamestnanca aj štatutára (prípadne vedúceho zamestnanca). Nepostačí skratka mena alebo iba funkcia bez bližšieho uvedenia mena a priezviska danej osoby. Súčasne sa uvádza dátum vykonania základnej finančnej kontroly a podpis zodpovedných osôb.

Prečítajte si tiež: Sprievodca založením OZ

Okrem toho musí základná finančná kontrola obsahovať aj vyjadrenie, či je finančnú operáciu možné alebo nie je možné vykonať/pokračovať v nej, alebo či je potrebné/nie je potrebné ju vymáhať. Ak sa realizuje jednorazová operácia, uvedie sa tvrdenie „je možné/nie je možné vykonať“. Ak ide o zaradenie majetku do evidencie, resp. doklad súvisiaci so zaradením majetku v čase fyzického zaradenia.

Forma a vzor základnej finančnej kontroly

Výkon základnej finančnej kontroly môže byť súčasťou zmluvy (na zadnej strane jedného exempláru), prostredníctvom pečiatky alebo cez krycí list (platobný poukaz/likvidačný list k faktúre). Je teda na rozhodnutí subjektu verejnej správy, kde sa vykoná základná finančná kontrola.

Uvedený vzor predstavuje základný vzor, ktorý možno v praxi použiť na viaceré finančné operácie, napríklad formou pečiatky na zmluvu alebo faktúru, či na interný predpis k očakávanému príjmu alebo na pokladničný doklad, či podporne i na výpis z bankového účtu. Obsahuje všetky náležitosti, a to meno a priezvisko, dátum, podpis a spomínané vyjadrenie, ktorým sa zabezpečí možnosť vykonania/pokračovania alebo vymáhania finančnej operácie.

Dátum vykonania základnej finančnej kontroly nemusí byť rovnaký a tiež nemusia byť ani vyjadrenia rovnaké (postačí v zmysle odporúčania Ministerstva financií Slovenskej republiky jedno z uvedených vyjadrení v zmysle zákona o finančnej kontrole a audite). Spôsob označovania vyjadrovania môže byť realizovaný formou zakrúžkovania, podčiarknutia alebo iným vhodným spôsobom. Každá osoba, ktorá bude vykonávať základnú finančnú kontrolu, musí uviesť aj predmetné vyjadrenie. Podpis sa uvedie vlastnoručne alebo predtlačene.

Interná smernica pre výkon základnej finančnej kontroly

Je vhodné mať vyhotovenú internú smernicu pre výkon základnej finančnej kontroly a hlavní kontrolóri obcí takúto smernicu často v praxi odporúčajú. V obciach sa môžeme stretnúť aj so skutočnosťou, keď smernica o finančnej kontrole v podmienkach obce platí súčasne aj na zriadené organizácie v pôsobnosti obce. Pri výkone základnej finančnej kontroly je vhodné (vzhľadom na personálne a kapacitné možnosti) uvádzať iba jedno z uvedených vyjadrení (teda je možné vykonať/nie je možné vykonať finančnú operáciu a nemusí sa uvádzať ďalšie vyjadrenie).

Prečítajte si tiež: Zdravotné odvody počas materskej

Novela školského zákona a jej dopady

Národná rada Slovenskej republiky schválila zákon č. 182/2003 Z. z., ktorým sa novelizoval zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako aj niektoré ďalšie zákony z oblasti školstva, napr. zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve, zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení. Niektoré ustanovenia novely už nadobudli účinnosť 30. mája 2023, ale väčšina novelizačných článkov nadobudla účinnosť od začiatku školského roka 2023/2024, t. j. 1. septembra 2023.

Podľa dôvodovej správy novelou sa plnia niektoré ciele Plánu obnovy a odolnosti SR schváleného uznesením vlády SR č. 221 z 28. apríla 2021 - ide o ciele reforiem 1, 2 a 3 komponentu 6.

Právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie

Právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie má dieťa od začiatku školského roku nasledujúceho po školskom roku, v ktorom bola žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie podaná riaditeľovi spádovej materskej školy v termíne podľa § 59 ods. 4 školského zákona. Ak zákonný zástupca dieťaťa nepodá včas žiadosť o prijatie, dieťa nemá nárok na prijatie na predprimárne vzdelávanie, aj keď dovŕši tretí rok veku. To v praxi znamená, že v prípade takejto oneskorenej žiadosti nevznikajú príslušným orgánom povinnosti ustanovené zákonom na zabezpečenie práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie.

Postup uplatnenia práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie upravuje § 59b školského zákona. Ak má dieťa právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie, žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie podáva zákonný zástupca alebo zástupca zariadenia riaditeľovi spádovej materskej školy, ak nepodá žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie riaditeľovi cirkevnej materskej školy alebo súkromnej materskej školy. Ak spádová materská škola nemá kapacitné možnosti na prijatie dieťaťa, riaditeľ túto skutočnosť uvedie v rozhodnutí o neprijatí na predprimárne vzdelávanie.

Z uvedeného vyplýva, že prednostne sa právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie bude uplatňovať v spádovej materskej škole. Spádová materská škola je materská škola v zriaďovateľskej pôsobnosti obce určená všeobecne záväzným nariadením obce pre deti s trvalým pobytom v obci, v ktorej plnia povinné predprimárne vzdelávanie. Ak je obec zriaďovateľom viacerých materských škôl, všeobecne záväzným nariadením určí pre každú spádovú materskú školu časť svojho územia. Ak obec nemá zriadenú materskú školu, môže uzavrieť písomnú dohodu s inou obcou o spádovej materskej škole.

Prečítajte si tiež: MŠ Športová – 50 rokov

Podaním žiadosti o prijatie dieťaťa sa začína správne konanie, v ktorom riaditeľ materskej školy rozhoduje podľa príslušných ustanovení školského zákona, zákona č. 596/2003 Z. z. a zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok). Školský zákon ukladá obci povinnosť v prípade neprijatia dieťaťa do spádovej materskej školy vykonať všetky potrebné úkony, aby dieťa na predprimárne vzdelávanie prijal riaditeľ akejkoľvek materskej školy, ktorej je táto obec zriaďovateľom vrátane spádovej materskej školy. Z logiky veci vyplýva, že obec by minimálne mala vykonať prieskum kapacitných možností ostatných materských škôl v jej zriaďovateľskej pôsobnosti.

Školský zákon za účelom zníženia administratívnej záťaže rodičov vytvára právnu fikciu, podľa ktorej sa v tomto prípade žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie v spádovej materskej škole považuje za žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie v materskej škole, ktorej zriaďovateľom je obec. Spádová materská škola by nemala postupovať žiadosť o prijatie dieťaťa tej materskej škole, ktorá má kapacitné možnosti na prijatie dieťaťa. Dôvodom je skutočnosť, že v prípade nedostatku kapacitných možností v spádovej materskej škole, zákon predpokladá vydanie rozhodnutia o neprijatí dieťaťa (pôvodná žiadosť už bola podkladom pre vydanie rozhodnutia o neprijatí). Materská škola v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, ktorá následne po vykonaní potrebných úkonov zo strany obce, prijíma dieťa, koná na základe pôvodnej žiadosti o prijatie (s pôvodným dátumom doručenia).

Znenie § 59b ods. 2 školského zákona, podľa ktorého „Ak spádová materská škola nemá kapacitné možnosti na prijatie dieťaťa, riaditeľ túto skutočnosť uvedie v rozhodnutí o neprijatí na predprimárne vzdelávanie. Ak dieťa následne nie je prijaté na predprimárne vzdelávanie v cirkevnej materskej škole alebo v súkromnej materskej škole so sídlom v obci trvalého pobytu dieťaťa, obec vykoná všetky potrebné úkony, aby dieťa na predprimárne vzdelávanie prijal riaditeľ akejkoľvek materskej školy, ktorej je táto obec zriaďovateľom, vrátane spádovej materskej školy“, možno vnímať ako nelogické. Najprv zákonodarca predpokladá vydanie rozhodnutia o neprijatí na predprimárne vzdelávanie, na základe ktorého má potom obec vykonať potrebné úkony s cieľom prijatia dieťaťa do inej materskej školy vrátane spádovej materskej školy. Netreba zabúdať, že spádová materská škola už raz vydala rozhodnutie o neprijatí. Následne, ak obec zabezpečí kapacitné možnosti v spádovej materskej škole, je potrebné nové rozhodnutie na základe pôvodnej žiadosti (pri uplatnení právnej fikcie).

V súvislosti s vyššie uvedeným treba uviesť, že zákon nerieši pasivitu obce, t. j. keď nebude vykonávať úkony potrebné na zabezpečenie prijatia dieťaťa na predprimárne vzdelávanie. Školský zákon v § 59b ods. 3 rieši situáciu, ak obec nie je zriaďovateľom inej materskej školy alebo ak iná materská škola, ktorej zriaďovateľom je obec, nemá kapacitné možnosti na prijatie dieťaťa, ktoré má právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie. V takom prípade obec do 10. júla oznámi zákonnému zástupcovi dieťaťa materskú školu mimo územia obce, ktorá má kapacitné možnosti na prijatie dieťaťa. Žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie v materskej škole oznámenej obcou podľa vyššieho uvedeného ustanovenia podáva zákonný zástupca dieťaťa alebo zástupca zariadenia do 20. júla. Berúc do úvahy, že o prijatí riaditeľ materskej školy rozhoduje do 30. júna, má obec 10 dní (do 10. júla) na to, aby zistila a zákonnému zástupcovi oznámila, v ktorej materskej škole mimo danej obce je voľná kapacita. Riaditeľ materskej školy s voľnými kapacitami, ktorá bola obcou oznámená zákonnému zástupcovi, je povinný prijať na predprimárne vzdelávanie dieťa, ktoré má právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie.

Praktické problémy a riešenia

Materské školy v zriaďovateľskej pôsobnosti obce A nemôžu z kapacitných dôvodov prijať štyri deti, a to napriek tomu, že obec vynaložila všetko potrebné úsilie. Materská škola v obci B ako jediná v danej obci nemôže prijať tri deti. Materská škola v obci C je tiež jedinou v obci a nemôže prijať dve deti. Všetkých 9 detí z hľadiska veku spĺňa podmienky na právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie. Obce A, B, a C oslovili obec D, ktorá nedávno vybudovala novú materskú školu a z hľadiska dostupnosti hromadnou dopravou je najvhodnejšia pre deti z obcí A, B a C. Obec D má kapacitné možnosti na prijatie piatich detí. Otázne je, ako budú postupovať obce, ktoré sú v podobnej situácii ako obec D. „Rezervujú“ miesto pre tie obce, ktoré ju skôr oslovia? V tomto konkrétnom prípade, ak obec B a C osloví obec D, pričom obec D im oznámi, že má presne 5 miest pre neprijaté deti z týchto obcí, ako sa zachová k obci A, ktorá ju oslovila až neskôr? Bude trvať na tom, že kapacity nemá, pretože ich sľúbila obciam B a C, a to napriek tomu, že žiadne žiadosti od rodičov z týchto obcí zatiaľ ešte neeviduje? Alebo každej obci oznámi, že majú určitý počet miest a deti budú prijímať podľa poradia doručených žiadostí?

Podľa § 59b ods. 5 školského zákona ak zákonný zástupca alebo zástupca zariadenia nepostupoval podľa odseku 2, 4 alebo odseku 5 (t. j. podaním žiadosti v spádovej materskej škole a následnými vyššie uvedenými postupmi) a dieťa bolo prijaté do súkromnej materskej školy, cirkevnej materskej školy alebo materskej školy, ktorej zriaďovateľom je samosprávny kraj, dieťa sa považuje za prijaté na základe práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie.

Školský zákon v § 59b ods. 6 určuje minimálny rozsah predprimárneho vzdelávania pre deti, ktoré majú právo na predprimárne vzdelávanie: Materská škola poskytuje predprimárne vzdelávanie dieťaťu, ktoré má právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie, v pracovných dňoch počas školského vyučovania v rozsahu najmenej štyri hodiny denne.

Školský zákon v prechodných ustanoveniach upravuje uplatňovanie práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie v prechodnom období tak, že právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie má na školský rok 2024/2025 len dieťa, ktoré dovŕši štyri roky veku do 31. augusta 2024. Právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie na školský rok 2024/2025 sa uplatňuje podaním žiadosti o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie v čase od 1. mája 2024 do 31. mája 2024.

Zákonodarca uvedomujúc si možný nedostatok kapacít materských škôl v niektorých lokalitách prechodným ustanovením umožnil v prípade, ak riaditeľ materskej školy, ktorej zriaďovateľom je obec alebo orgán miestnej štátnej správy v školstve, rozhodne na školský rok 2024/2025 alebo 2025/2026 o neprijatí najmenej desiatich detí vo veku od troch rokov do piatich rokov a proti najmenej desiatim rozhodnutiam o neprijatí bolo podané odvolanie, v lokalitách s nedostatkom priestorových kapacít materských škôl, poskytovať predprimárne vzdelávanie na účel zabezpečenia práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie od 1. septembra 2024 do 31. augusta 2026 aj v iných priestoroch zabezpečených príslušným zriaďovateľom alebo zriaďovateľom cirkevnej materskej školy alebo súkromnej materskej školy so sídlom na území príslušnej obce, a to len so súhlasom príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva a príslušného regionálneho úradu školskej správy.

Rodičovský príspevok a predprimárne vzdelávanie

Do školského zákona sa doplnilo ustanovenie § 28c, podľa ktorého „ak dieťa na základe žiadosti spĺňajúcej podmienky podľa § 59 ods. 3 až 6 nie je prijaté na predprimárne vzdelávanie do materskej školy, ktorá je štátnou školou, podľa trvalého pobytu dieťaťa, vzniká oprávnenej osobe nárok na rodičovský príspevok podľa osobitného predpisu“.

V tejto súvislosti novela školského zákona doplnila zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov tak, že nárok na rodičovský príspevok má oprávnená osoba, ak zabezpečuje riadnu starostlivosť o dieťa do šiestich rokov veku, najdlhšie do začiatku školského roka, v ktorom začne plniť povinné predprimárne vzdelávanie. Podmienka neprijatia dieťaťa do štátnej materskej školy sa preukazuje v každom školskom roku. Nárok na rodičovský príspevok zaniká prijatím dieťaťa do štátnej materskej školy.

Podľa dôvodovej správy k novele zákona rodičovský príspevok má kompenzovať rodičom náklady spojené s nemožnosťou umiestnenia detí do verejnej materskej školy z kapacitných dôvodov. V prípade, že bude zákonný zástupca neúspešný pri umiestnení dieťaťa do verejnej materskej školy, nárok mu nezanikne, ak sa mu podarí dieťa úspešne umiestniť do súkromnej materskej školy. Pri súčasnom nastavení cien školného za súkromné materské školy bude priznaný rodičovský príspevok vo väčšine prípadov predstavovať iba čiastočnú kompenzáciu. Novela zákona má motivovať štát k budovaniu siete materských škôl, podporovať rodinu a pozitívne vplývať na výzvy spojené s demografickým vývojom na Slovensku.

V súvislosti s právom na prijatie na predprimárne vzdelávanie určuje ďalšie povinnosti obce aj zákon č. 596/2003 Z. V prípade ak, riaditeľ spádovej materskej školy rozhodne na príslušný školský rok o neprijatí najmenej desiatich detí, ktoré do 31. augusta príslušného kalendárneho roka dovŕšia vek tri roky, obec je povinná bezodkladne o tejto skutočnosti informovať Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.

Ďalšie legislatívne zmeny v školstve

Prezident Peter Pellegrini podpísal viaceré novely zákonov, ktoré prinesú zmeny aj pre materské školy. Medzi najvýznamnejšie patrí financovanie materských škôl zo štátneho rozpočtu, ktoré vyplýva z novely zákona o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení.

Prísnejšia kontrola výchovy a vzdelávania

Zavádza sa prísnejšia odborná a verejná kontrola výchovy a vzdelávania, ktorá sa poskytuje v školách nad rámec školského vzdelávacieho programu. Cieľom má byť posilnenie eliminácie poskytovania vzdelávania, ktoré by bolo v rozpore s princípmi výchovy a vzdelávania, najmä ktoré by mohlo viesť k popieraniu faktov, šíreniu dezinformácií, k ohrozovaniu mravnej výchovy detí a žiakov alebo k podnecovaniu nenávisti alebo ďalším formám intolerancie. Návrh na takéto špeciálne vzdelávanie bude musieť prerokovať rada školy aj pedagogická rada školy. Ak budú súhlasiť, výchova a vzdelávanie „nad rámec" budú možné len ak zákonný zástupca nevyjadrí aktívne svoj nesúhlas. Ak sa poskytovanie výchovy a vzdelávania nad rámec školského vzdelávacieho programu nepredkladá na schválenie v rade školy a pedagogickej rade školy, je na jej poskytovanie potrebný aktívny súhlas zákonného zástupcu.

Financovanie a povinnosti obcí

Materské školy budú financované zo štátneho rozpočtu aj prostredníctvom nenormatívnych príspevkov. Ide o dopravné, odchodné, príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu MŠ či podporné opatrenia.

Novela zákona taktiež obsahuje povinnosť prijatia dieťaťa na povinné predprimárne vzdelávanie pre deti s trvalým pobytom v obci, deti umiestnené v zariadení na základe rozhodnutia súdu a deti, ktoré majú právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie. Urobiť tak bude musieť riaditeľ spádovej MŠ. V prípade, že v obci nie je zriadená MŠ, doplní sa povinnosť obcí dohodnúť sa na spádovej škôlke. Ak sa obce navzájom nedohodnú, určovať ju má príslušný regionálny úrad školskej správy.

V prípade zistenia porušenia právnych predpisov bude môcť začať konanie ex offo aj bez podnetu od Štátnej školskej inšpekcie. Riaditeľ sa po novom nebude môcť opätovne uchádzať o rovnakú pozíciu aj po odvolaní inšpektorom.

Novou legislatívou sa tiež prechodne upravuje možnosť určenia mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy vo vzťahu k materským školám zriadeným ústredným orgánom štátnej správy. Zabezpečiť sa tiež má lepšia vymožiteľnosť povinného vzdelávania v prechodnom období pre deti odídencov z Ukrajiny. Do zákona sa tiež dopĺňa princíp politickej, náboženskej a ideologickej neutrality, ktorý nadväzuje na existujúce princípy výchovy a vzdelávania.

Vyhláška Ministerstva školstva o materskej škole

Ministerstvo školstva Slovenskej republiky vydalo vyhlášku č. 306/2008 Z. z. o materskej škole, ktorá upravuje podrobnosti o spôsoboch organizácie a zabezpečovania výchovno-vzdelávacej činnosti v materskej škole.

Organizácia výchovy a vzdelávania

Materská škola s poldennou výchovou a vzdelávaním poskytuje predprimárne vzdelávanie spravidla päť hodín denne v dopoludňajšom alebo popoludňajšom čase. Materská škola s celodennou výchovou a vzdelávaním poskytuje predprimárne vzdelávanie deťom spravidla od 06,00 hodiny do 18,00 hodiny podľa miestnych podmienok a potrieb zákonných zástupcov. Táto materská škola môže poskytovať predprimárne vzdelávanie deťom dopoludnia alebo popoludní a po dohode so zákonným zástupcom len v určených dňoch v týždni.

V materskej škole s celodennou výchovou a vzdelávaním čas prevádzky určuje riaditeľ po prerokovaní so zákonnými zástupcami a po súhlase so zriaďovateľom. Prevádzku možno aj obmedziť alebo prerušiť. Cez letné prázdniny sa prevádzka materskej školy preruší najmenej na tri týždne z dôvodov potreby dôkladného čistenia priestorov materskej školy, dezinfekcie prostredia a hračiek, ako aj čerpania dovolenky niektorých zamestnancov. Prerušenie alebo obmedzenie prevádzky materskej školy cez letné prázdniny oznámi riaditeľ spravidla dva mesiace vopred. V miestach, kde je viac materských škôl jedného zriaďovateľa, sa počas prerušenia prevádzky materskej školy deti sústreďujú do niektorej z nich. Prevádzka materských škôl môže byť dočasne prerušená aj zo závažných dôvodov, ktoré ohrozujú zdravie zverených detí alebo môžu spôsobiť závažné škody na majetku.

Pri rozhodovaní o zriadení a zrušení zriaďovateľ musí zohľadniť potrebu zákonných zástupcov umiestniť dieťa do materskej školy, počet nevybavených žiadostí o umiestnenie a perspektívnu potrebu z hľadiska vývoja detskej populácie. V miestach, kde je jediná materská škola, zriaďovateľ zohľadňuje aj nízky počet detí.

Prijímanie detí do materskej školy

Z dôvodu ľahšej adaptácie dieťaťa možno prijať dieťa na čas adaptačného pobytu, v ktorom zákonný zástupca privádza dieťa do materskej školy postupne na jednu hodinu, dve a najviac štyri hodiny, spolupracuje s pedagogickými zamestnancami a po prevzatí dieťaťa z materskej školy zabezpečuje riadnu starostlivosť o dieťa. Ak sa dieťa zadaptuje v materskej škole, môže dieťa po dohode zákonného zástupcu s riaditeľom pravidelne navštevovať materskú školu v dohodnutom čase. Pri zníženej adaptačnej schopnosti dieťaťa môže riaditeľ po prerokovaní so zákonným zástupcom rozhodnúť o prerušení dochádzky dieťaťa do materskej školy na dohodnutý čas.

Do špeciálnej triedy materskej školy sa prijímajú deti spravidla s rovnakým druhom zdravotného znevýhodnenia. Do takej triedy môže byť prijaté dieťa len so súhlasom zákonného zástupcu a zástupcu zariadenia po diagnostických vyšetreniach zameraných na zistenie ich špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb vykonaných zariadením výchovného poradenstva a prevencie.

Rozsah výchovy a vzdelávania dieťaťa v materskej škole pri zdravotníckom zariadení určí riaditeľ po dohode s ošetrujúcim lekárom.

Organizácia a riadenie materskej školy

Materská škola sa člení na triedy. Do triedy sa zaraďujú deti rovnakého veku alebo deti rozdielneho veku s najvyšším počtom podľa § 28 ods. 9 zákona. O počte prijatých a neprijatých detí riaditeľ materskej školy písomne informuje zriaďovateľa.

Ak je v triede s deťmi mladšími ako tri roky viac ako desať detí, ich výchovu a vzdelávanie zabezpečujú striedavo traja učitelia. V triede s deťmi nadanými v športe s celodennou výchovou a vzdelávaním pracujú striedavo dvaja učitelia a jeden tréner. V triede, v ktorej sa deti učia cudzí jazyk, pracujú učitelia, ktorí spĺňajú kvalifikačné predpoklady podľa osobitného predpisu. V materskej škole sa môže v súlade so školským vzdelávacím programom organizovať aj krúžková činnosť. Krúžkovú činnosť zabezpečujú kmeňoví učitelia, vo výučbe cudzieho jazyka a aktivít, na ktoré nemajú kmeňoví učitelia odbornú spôsobilosť, činnosť zabezpečujú aj cudzí lektori. Krúžková činnosť sa organizuje v popoludňajších hodinách a na základe informovaného súhlasu zákonného zástupcu.

Materskú školu riadi riaditeľ. Ak má materská škola štyri a viac tried, možno v nej zriadiť funkciu zástupcu riaditeľa. Ak nie je funkcia zástupcu riaditeľa v materskej škole, ktorá má štyri a viac tried, zriadená, riaditeľa zastupuje poverený pedagogický zamestnanec. Na vykonávanie hospodársko-administratívnych prác v materskej škole možno zamestnať samostatného zamestnanca. Rozsah pracovného úväzku určí zriaďovateľ. Riaditeľ vytvára podmienky aj na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov. Riaditeľ utvára podmienky na pravidelnú dochádzku dieťaťa do materskej školy.

Poradné orgány riaditeľa

Pedagogická rada je poradným orgánom riaditeľa, ktorý prerokúva pedagogicko-organizačné otázky výchovno-vzdelávacej činnosti. Členmi pedagogickej rady sú všetci pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci materskej školy. Metodické združenie je poradným orgánom riaditeľa, ktorý prerokúva pedagogicko-didaktické otázky výchovno-vzdelávacej činnosti pri tvorbe alebo inovácii školského vzdelávacieho programu a rozvíjaní profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov materskej školy. Metodické združenie možno zriadiť, ak má materská škola najmenej dve triedy. Členmi metodického združenia sú všetci pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci materskej školy. Metodické združenie vedie učiteľ, ktorý vykonáva pracovnú činnosť najmenej päť rokov.

#

tags: #kontrola #v #materskej #škole #legislativa