Dvojročné dieťa prechádza fascinujúcim obdobím plným zmien a pokrokov. Tento vek je charakteristický prudkým rozvojom v oblasti motoriky, reči, kognitívnych schopností a sociálno-emocionálneho správania. Je to obdobie, kedy sa z dieťaťa stáva malý prieskumník, ktorý aktívne objavuje svet okolo seba a učí sa nové veci. Každé dieťa sa vyvíja individuálnym tempom, no existujú určité míľniky, ktoré sú pre tento vek typické.
Psychomotorický vývin: komplexný proces
Psychomotorický vývin je komplexný proces, ktorý zahŕňa fyzický, emocionálny, sociálny a kognitívny rozvoj. Tento vývin je u každého dieťaťa individuálny, ale existujú určité míľniky, ktoré nám poskytujú prehľad o typických etapách, ktorými dieťa prechádza.
Hrubá motorika: od poskakovania k jazde na trojkolke
Medzi 25. a 30. mesiacom veku dieťaťa dochádza k výraznému pokroku v hrubej motorike. Dieťa by malo byť schopné poskakovať znožmo a odraziť sa od zeme. Je stabilné a bez problémov prekonáva prekážky na ihrisku. Vie chodiť po špičkách aj po pätách. Deti v tomto veku milujú jazdu na trojkolkách alebo bicykloch s postrannými kolieskami. Dôležité je vyberať vhodný terén, ideálne asfaltové cesty bez veľkých prevýšení.
Jemná motorika: navliekanie korálikov a kreslenie hlavonožcov
Do 2,5 roka by malo dieťa zvládnuť jemné pohyby, ako je navliekanie korálikov na povrázok, prestrkovanie povrázku cez dierky a prevliekanie gombíka cez gombíkovú dierku. Dokáže si rozopnúť kabátik alebo obliecť a vyzliecť nohavice. Kresba dieťaťa je upravenejšia, malo by zvládnuť namaľovať tzv. "hlavonožce" (postava s hlavou, očami, nosom, ústami, vlasmi a rukami a nohami vychádzajúcimi priamo z hlavy) a zatvorený kruh. Pri hre s kockami by malo byť schopné postaviť vežu z 8 kociek alebo vlak z 3 kociek.
Osobnosť a sociálne správanie: pomocník a objaviteľ
Osobnosť dieťaťa je v tomto veku už zreteľná. Všetko, čo robí, je pre neho testom k poznaniu úspechu, schopností a možností, poznaniu samého seba prostredníctvom toho, čo je už schopné samostatne a úspešne urobiť. Dieťa sa bude snažiť všemožne pomáhať, aj v činnostiach, ktoré sú pre neho nebezpečné. Je dôležité prispôsobiť činnosť dieťaťu bez toho, aby sme ho odrádzali. Úspech je pre dieťa v tomto období podstatný, posilňuje pocit hrdosti a uspokojenia.
Prečítajte si tiež: Vývoj ukazovania u detí v dvoch rokoch
Učenie sa zodpovednosti
Mali by ste dieťa učiť aj zodpovednosti: malo by na seba brať vinu, ak niekomu ublíži alebo niečo rozbije, malo by po sebe upratať neporiadok a malo by sa naučiť hovoriť "prepáč", ak niekomu ublížilo. Dôležité je učiť dieťa rešpektovať práva iných.
Strach a obavy
Ak musíte od dieťaťa odísť, opakovane ho uistite, že sa čoskoro vrátite. Ak máva obavy a strach, vypočujte ich s porozumením a pokúste sa nájsť vysvetlenie, ktoré vaše dieťa upokojí.
Hra s ostatnými deťmi
Dva roky, teda 24 mesiacov, sú vekom, kedy sa dieťa začína viac zaujímať o iné deti a teší ho hrať sa spolu s nimi. Hoci v hre je zatiaľ naďalej radšej samé, baví ho hrať sa v blízkosti iných detí.
Rutina a poriadok
Pre dvojročné dieťa je typické, že má rado vo všetkom poriadok. Začína kategorizovať a usporadúvať, a teda robiť veci tak, aby to bolo správne. Triedi, premiestňuje a venuje tomu veľa času a energie. Dieťa v tomto veku potrebuje takmer pri všetkom dodržiavať postupnosť, na akú je zvyknuté. Ak sa táto postupnosť a rutina naruší, dieťa to dokáže úplne vyviesť z miery. Dvojročné dieťa nedokáže predvídať tak, ako dospelý.
Rozvoj reči: od jednotlivých slov k jednoduchým vetám
V období medzi druhým a tretím rokom života dieťaťa nastáva prudký vývoj reči, dieťa podstatne viac rozpráva a reč sa zlepšuje. Ak čítate deťom knižky a zámerne vyberáte detskú literatúru so zložitejšou slovnou zásobou, bude sa pravdepodobne vývoj reči u vášho dieťaťa rozvíjať rýchlejšie.
Prečítajte si tiež: Stratégie zvládania ignorácie u dvojročných detí
Slovná zásoba a gramatika
Deti s nižšou zásobou slov majú aktívnu slovnú zásobu 200 - 300 slov, používajú jednoduchú gramatiku, skladajú jednoduché súvetia a stále používajú detský žargón. Deti s vyššou aktívnou zásobou slov majú aktívnu slovnú zásobu až trojnásobnú, vedia riadne skloňovať a časovať a seba označujú ako "ja". Väčšina detí stále šušle, prehadzuje hlásky v slovách a môže prehadzovať slovosled.
Jazykové rituály a chápanie času
Deti v tomto veku milujú tzv. "jazykové rituály" ako je počúvanie rovnakého príbehu stále dokola. Dieťa dokáže používať slovíčka, ktoré majú niečo spoločné s časom (minulosť, prítomnosť, budúcnosť). Môže sa teda zdať, že rozumie časovej postupnosti. Fakticky ale všetko, čo sa stalo, bude označovať napr. slovíčkom "včera" hoci sa dej stal pred niekoľkými mesiacmi, zatiaľ čo "zajtra" bude označenie pre niečo, na čo sa teší, aj keď sa dej odohrá za týždeň. Chápanie časového sledu sa bude vyvíjať ešte do 4 - 5 rokov.
Ako sa voláš a kde bývaš?
Dieťa vo veku 2,5 roka by malo zvládnuť udať svoje plné meno a môže zvládnuť povedať, kde približne býva (mesto, časť mesta).
Rozvoj samostatnosti a zručností
Po fyzickej stránke sa za druhý rok života dieťaťa tiež veľa zmenilo - je samostatnejšie a nezávislejšie v pohybe. Už nepotrebuje, aby ste ho toľko istili. Jeho energia sa zdá byť nevyčerpateľná. Dieťa nachádza potešenie vo fyzických aktivitách a hrách. Pomáhajú mu vybiť jeho energiu a súčasne s pohybom sa rozvíja jeho osobnosť - hrubá motorika, jemná motorika, grafomotorika, dozrieva mozog a vyvíja sa osobnosť dieťaťa a jeho vlastnosti. Preto je veľmi dôležité dopriať dieťaťu veľa pohybu a aktivít.
Pohyb a koordinácia
Už sa zlepšila jeho koordinácia a je schopné vám hodiť alebo kopnúť veľkú loptu. Na trojkolke alebo odrážadle dokáže už jazdiť rýchlo a bezpečne. Môže mať problémy s brzdením - u trojkolky nie tá zostane stáť, ale pri odrážadle ak vyvinie väčšiu rýchlosť môže brzdiť tak, že spadne nabok. Dokáže tiež súčasne niesť niečo v rukách a ísť - nerobí mu problém zmeniť smer - pri nižšej rýchlosti. Ešte stále nie je schopný dostatočne odhadovať vzdialenosti to znamená, že musíte byť pripravení zachytiť ho, priložiť ruku k rohu stola, aby sa nebuchol keď vylieza spod neho apod.
Prečítajte si tiež: Diagnostika ABKM u 6-mesačného dieťaťa
Bezpečnosť a dozor
So zlepšujúcou sa jemnou a hrubom motorikou a koordináciou prichádzajú aj ďalšie nebezpečenstvá, ktoré si je potrebné uvedomiť. Dieťa skúša kľučky a kľúče - to znamená, že už môže byť schopné otvoriť si nezamknuté vchodové dvere a odísť napr. na návštevu k starým rodičom, prípadne sa zavrieť v izbe a nechtiac sa tam zamknúť. Samozrejme odomknúť sa mu tie dvere už nepodarí. Inštrukcie o tom ako otočiť kľúčom sú pre neho nezrozumiteľné. Nedokážete na svoje dieťa dávať pozor neustále počas dňa, preto a pokúste niektorým nebezpečenstvám predchádzať a učiť priebežne vaše dieťa, čo môže a čo nie, prípadne nacvičovať nejaké situácie „dopredu“.
Obliekanie a hygiena
Rovnako začína byť oveľa zručnejší vo vyzliekaní - chce to robiť sám. Zoblečie si ponožky, dáva dole čiapku alebo klobúk, zobuje si topánky. Rovnako z tejto činnosti môže robiť hru - vy mu to oblečiete a on si to vzápätí zoblečie a veľmi sa pri tom smeje najmä ak naoko robíte krik. Je tiež schopný piť z pohára - najskôr z dvomi uškami, prípadne musí byť to uško dostatočne veľké a súčasne pohár nie je príliš ťažký. Ale už dokáže pohár uchopiť, dá si ho k ústam, napije sa a položí ho na stôl bez toho, aby rozlial.
Nočníkový tréning
V dvoch rokoch bývajú už deti viac ako pripravené na tréning na nočník. Dieťa už dokáže rozpoznať a cíti, že je pocikané alebo pokakané. Informuje Vás o tom síce už v tom momente, kedy potrebu vykonáva, nie predtým, ale už to uvedomenie tam je. Cez deň je to pre dieťa ľahšie ako v noci, ale už je možné začať aj s nočným tréningom - vhodná doba pre deti je od 18.mesiacov do troch rokov. Nepokúšajte sa však urýchliť tento proces. Preto je potrebné mať pripravený nočník - a informovať dieťa o tom, na čo slúži. Keď vidíte, že dieťa začína tlačiť je možné ho posadiť naň, aby vykonalo potrebu tam. Treba ho pochváliť, za to, že aké je šikovné. Tréning nesmie byť stresom pre dieťa ani pre rodiča, aby sa „nezaseklo“ a nevytvorili sa rituály u dieťaťa ako sa tomu vyhnúť.
Sociálne interakcie a emocionálny vývoj
Po sociálnej stránke je dieťa pripravené a potrebuje spoločnosť ostatných ľudí - nielen svojej rodiny. V tomto veku sa začínajú budovať vzorce správania, ktoré dieťa získava imitáciou a overovaním si dôsledkov svojho správania na svoje okolie. Rovnako sa môže stať, tým, že dieťa je nezávislejšie a snaží sa presadzovať, že začína robiť „napriek“ - bolo mu povedané, že niečo nemá robiť a aj napriek tomu ide a urobí to, často sa ešte pozerá, či si ho všímate a venujete mu pozornosť. Dieťa takto skúša hranice, ktoré ste určili a koľko si môže dovoliť. Nie je to preto, aby vás hnevalo, ale aby otestovalo svoju nezávislosť. Ak sa jedná o činnosť, ktorú nemôže robiť treba dôrazne dať najavo, že toto naozaj nie. Dieťa sa tiež v tomto veku učí, ktorý tón hlasu rodič používa, keď niečo ešte nemyslí vážne a kedy to už myslí vážne.
Hra a učenie
Dieťa zbožňuje čas, ktorý trávite spolu hrou, čítaním, spievaním apod. Má rado knihy, rado si ich prezerá a ukazuje všetko, čo už vie. Tým rastie jeho sebadôvera a zároveň sa ubezpečuje v tom, že môže ísť ďalej a skúšať nové veci. V knihách dokáže ukázať na obrázky dennej potreby, niektoré dokáže pomenovať, alebo urobiť zvuky, ktoré zvieratá, či veci vydávajú. Dokáže rozpoznať všetky mačky na obrázku aj keď budú rôznych veľkostí a tvarov, ale nebude schopné určiť, čo je pekné a čo nie. Učí sa kategórie ako malé, veľké, špinavé, čisté apod. rovnako začína s farbami, aj keď ich ešte nedokáže pomenovať. Pri uvedomovaní mu pomáhajú pomôcky - žltá ako slniečko, zelená ako tráva - to znamená, spájanie k veciam, ktoré pozná a dokáže si ich vybaviť.
Komunikácia a jazyk
Dieťa už dokáže povedať 2 - 3 vety a z každým úspechom rastie jeho sebavedomie. Dieťa rado „rozpráva“ o sebe. Pretrváva jeho presvedčenie, že ono je stred vesmíru. Chce rozprávať a vzájomná konverzácia medzi ním a vami mu pomáha budovať slovnú zásobu. Dieťa tiež začína opakovať slová, ktoré niekde počulo - nie vždy v tej najvhodnejšej chvíli. Nerozumie taktu ani tomu, čo by malo a nemalo. Preto je dôležité mu to opakovane vysvetľovať a snažiť sa necítiť sa trápne pri nejakom prešľape. Častým rozprávaním sa s dieťaťom zistíte, že Vám tiež rozumie stále viac a viac a rovnako sa učí odpovedať na vaše otázky a inštrukcie aj inak ako „nie“ ak sa mu nechce ísť von - začína podávať vysvetlenia prečo nie. Rovnako dieťa bude schopné vykonať aj zložitejšie pokyny ako napr. „Choď za ockom a dones mi od neho mobil.“ Rovnako ho bude baviť klásť si k uchu telefón a rozprávať do neho - ak sa však ozve zo slúchadlá hlas dieťa prestane rozprávať a len počúva.
Prečo sa to batoľa neustále pýta?
Túto otázku dieťa kladie z mnohých dôvodov - niekedy chce vysvetlenie, niekedy je to len akoby zástupné slovo, keď nepozná iné a je zvedavé čo to je alebo na čo to je a niekedy len preto, aby vyprovokovalo konverzáciu s rodičom. Pri kladení otázok je veľmi vytrvalé a baví ho otázku opakovať stále dookola. Bude to pre vás znamenať nápor na vašu trpezlivosť. Niekedy sa môžete pokúsiť na jeho otázku odpovedať protiotázkou - čo myslíš ty? A konkretizovať to priamo na situáciu alebo predmet o ktorom sa rozprávate. Týmto spôsobom by ste mohli získať informácie o tom, ktoré vysvetlenie, alebo ktorú odpoveď vaše dieťa skutočne hľadá.
Sociálne správanie a vlastníctvo
V reči sa môžu prejavovať už aj začiatky sociálne žiadúceho správania - spontánne dieťa môže začať hovoriť „prosím“ alebo „ďakujem“. O sebe hovorí ako o inej osobe a oslovuje sa menom. Rovnako môže rozpoznať písmená alebo čísla v knihe, keď ich uvidí. Rozoznáva a rozumie slovám ako „moje“ a „tvoje“ a často používa slová „mne“ a „moje“ alebo na otázku koho to je odpovie svojím menom. Vlastníctvo svojich vecí berie veľmi vážne a žiarlivo si ich chráni.
Aktivity a hry pre dvojročné dieťa
Dvojročné dieťa baví nielen pohyb, ale aj hra, pri ktorej používa svoje prsty. V tomto veku už dieťa opúšťa úchop dlaňou a v hlavnej úlohe vystupujú práve prsty. Preto dieťa zabavia, okrem iných, tiež hračky ako napríklad puzzle alebo mozaiky. Dvojročného drobca bavia rozličné stavebnice a lego, z ktorého môže niečo zaujímavé postaviť. Môžete ho zoznámiť aj s plastelínou, s vodovými alebo prstovými farbami a niečo si spolu namaľovať. Alebo dieťa hravou formou zapojte do domácich prác, ktoré potrebujete doma urobiť. V tomto veku ho zaujíma všetko a rado vás bude napodobňovať napríklad pri utieraní prachu.
Námety na hry: Zeleninová tlačiareň
Zo zeleniny vyrobíte výtlačky tak, že malým, veľmi ostrým nožom vykrojíte jednoduchý tvar, napr. trojuholník, koliesko, hviezdu, obdĺžnik. Vhodné je použiť tvrdú zeleninu ako sú zemiaky, mrkva ale možno použiť aj jablká, a pod. Potom zo strán opatrne odkrojte nepotrebné časti tak, aby ste tvar nepoškodili, takže tvar zostane. K vytláčaniu použite farby (napr. vodové, temperové alebo prstové). Využite rôzne tvary na vytvorenie obrazu, napr. vláčika, slniečka, stromu, domčeka, stvárniť môžete aj padajúce lístie zo stromu. A ak k výkresu prilepíte aj niekoľko naozajstných lístkov, gaštany či škrupiny, iste tým výkres spestríte.
Kedy vyhľadať odborníka?
Každé dieťa sa vyvíja vlastným tempom. Ale po druhom roku už existujú určité vývojové hranice, ktoré by nemali zostať bez povšimnutia. Ak sa dieťa po 2. roku vyvíja výrazne odlišne od svojich rovesníkov, je vhodné kontaktovať odborníka. Začnite konzultáciou s pediatrom. Vyšetrenia sú prispôsobené veku dieťaťa a neinvazívne. Dieťa sa hrá, odborník pozoruje jeho správanie a schopnosti. Výsledkom môže byť buď upokojenie, že vývin je v poriadku, alebo odporúčanie na podporu vývinu (napr. logopédia). Máte právo vyhľadať ďalší odborný názor - psychológa, logopéda alebo špeciálneho pedagóga.
Čo dokáže dieťa v 12. mesiaci?
Pre porovnanie, pozrime sa na to, čo zvyčajne dokáže dieťa vo veku 12 mesiacov:
- Samostatne sedieť.
- Postaviť sa, pridŕžajúc sa nábytku alebo vás, a znovu sa posadiť.
- Uchopiť prštekmi aj drobné predmety vo veľkosti hrášku (kliešťový úchop).
- Podávať si predmet z jednej rúčky do druhej, otáčať ho a obzerať si ho zo všetkých strán.
- Hovoriť prvé slová a ďalej si rozvíjať porozumenie.
- Cielene počúvať (orientovať sa na konkrétny hlas alebo zvuk).
- Zapamätať si ľudí a veci, ktoré práve nevidí, nepočuje ani necíti (stálosť objektu).
- Pospevovať si spolu s vami jednoduché melódie a tlieskať pri nich do rytmu.
- Jesť samostatne rukami a/alebo lyžičkou.