Nástup do školy je významný míľnik v živote dieťaťa a jeho rodiny. Okrem nových vedomostí a kamarátov prináša aj zmenu v stravovacích návykoch. Je dôležité, aby strava v škole podporovala zdravý vývoj a učenie.
Adaptácia na školské prostredie a jej vplyv na stravovanie
Nástup dieťaťa do škôlky alebo školy je proces plný zmien pre dieťa i rodičov. Ide o obdobie náročné na adaptáciu a zvládnutie nových výziev, ktoré môžu byť spojené aj so stravovaním. Ak sú adaptačné schopnosti dieťaťa alebo rodiny oslabené, môžu nastať problémy.
Problémy s adaptáciou nemusia byť len indikátormi zrelosti, úlohu hrá aj osobnosť dieťaťa. Niektoré deti zvládajú nové situácie bez problémov, iné majú v nových situáciách väčšie či menšie ťažkosti. Časté sú u citlivých detí, ktoré sú už odmalička náročnejšie na výchovu. Tieto deti môžu byť plačlivejšie, nervóznejšie alebo emočne menej stabilné v porovnaní s vrstovníkmi, častejšie majú problémy so spánkom a výraznejšie výbuchy zlosti. Tieto deti bývajú veľmi často zvýšene citlivé na hluk, pachy alebo dotyky, čo sa môže prejaviť stránením sa kolektívu detí, vyhýbaním sa spoločným aktivitám alebo odmietaním stravy. Ťažkosti s adaptáciou môžu súvisieť aj s potrebou dieťaťa dodržiavania jeho typických rutín alebo rituálov, ktoré v predškolských alebo školských zariadeniach nemôžu byť realizované tak ako doma. Adaptáciu môžu komplikovať aj poruchy vývinu reči, pretože dieťa má ťažkosti sa dorozumieť a z toho vyplývajúce problémy v nadväzovaní vrstovníckych vzťahov. Rodičia predškolákov si tieto prejavy niekedy nemusia uvedomovať, pretože ich považujú za bežnú súčasť ich života, obzvlášť ak ide o prvé dieťa v rodine.
Pri nástupe dieťaťa do škôlky alebo školy by mal byť “zrelý” aj rodič. V prípade tzv. separačnej úzkosti, teda problematického oddeľovania sa od rodiča je kľúčové, aby bol na túto zmenu pripravený aj rodič. Oslabené môžu byť nielen adaptačné schopnosti dieťaťa, ale aj celej rodiny. Problémy s adaptáciou môžu mať aj deti, ktoré v rodine aktuálne prežívajú napätie a stres, najčastejšie vtedy, keď medzi rodičmi dochádza k častým konfliktom, hádkam alebo dokonca násiliu. Rozvod rodičov oslabuje schopnosť dieťaťa adaptovať sa na nové situácie, pretože v tomto období stráca svoju bezpečnú bázu. Strata pocitu bezpečia môže adaptačné schopnosti dieťaťa výrazne zamestnávať až vyčerpávať. Môže sa to prejavovať častými výbuchmi zlosti alebo naopak utiahnutosťou, plačlivosťou či zvýšenou chorobnosťou, čo ďalej sťažuje proces adaptácie v škôlke alebo škole.
Jednou z najdôležitejších vecí je, aby mama a otec cítili, že ich dieťa bude v bezpečí a nebude na všetko samé. Bezpečný vzťah s pedagógom je kľúčový. Škôlka je väčšinou prvé prostredie, kde dieťa príde do častého pravidelného kontaktu s množstvom cudzích detí. Postupne si vytvára a formuje vzťahy, ktoré pre neho budú znamenať podporu, ale ja množstvo výziev. Ak však dieťa vzťahy nadväzovať nechce alebo nevie, je zmysluplné venovať tejto téme pozornosť a pátrať po tom, v čom je problém. Aj v tomto smere môže pedagóg pôsobiť korektívne, podporne a môže deti viesť k vzájomnej úcte, priateľstvu a tolerancii odlišností. Pri pretrvávaní ťažkostí v nadväzovaní vzťahov, často súvisiacimi aj s inými vývinovými nápaditosťami, je vhodné poradiť sa s odborníkom.
Prečítajte si tiež: Diagnostika ABKM u 6-mesačného dieťaťa
Čo môžete urobiť, aby ste vášmu dieťaťu uľahčili proces adaptácie?
Nebojte sa pocitov dieťaťa. Keď vám vaše dieťa hovorí, že sa bojí alebo je smutné, je to v poriadku. Pocity mu nevyvracajte ani nenegujte. Jeho pocity sú súčasťou adaptácie. Má strach z neznámeho a je smutné za vami. Dajte týmto pocitom dostatočnú validitu. Môžete uviesť príklady, kedy sa cítite podobne a prejsť si, ako ste tieto situácie riešili. Zaveďte rutinu. Konzistentné denné rutiny, vrátane vstávania, jedál, domácich úloh a spánku, môžu pomôcť vášmu dieťaťu cítiť sa bezpečnejšie a pripravenejšie na deň. Podpora sociálnych zručností: Zúčastňujte sa aktivít, ktoré budujú vzťahy s vrstovníkmi a podporujú priateľstvá. Najlepším spôsobom, ako dieťa podporovať vo vytváraní vzťahov s vrstovníkmi je ukázať mu, ako vy budujete a udržiavate vzťahy s vašimi priateľmi. Komunikujte s učiteľmi. Komunikácia s pedagógmi vás môže podporiť v rozpustení obáv z toho, ako sa vaše dieťa v škôlke má. Veľakrát totiž skutočne plač zmizne, akonáhle sa zavrú dvere triedy. Postupný a pozvoľný nástup. Ak je to možné, doprajte vášmu dieťaťu prechod od vás do škôlky postupne s navyšovaním počtu hodín. Pomalším procesom sa môžete vyhnúť výraznej separačnej úzkosti alebo adaptačným problémom. Neodmeňujte vaše dieťa za chodenie do škôlky alebo školy, ale oslavujte jeho pokroky. Aj malé úspechy sú dôvodom na oslavu. Oslava každého malého kroku poskytuje dieťaťu pozitívnu spätnú väzbu na budovanie dôvery a motivácie. Podporujte samostatnosť dieťaťa. Niekoľkokrát ukážte vášmu dieťaťu, ako sa vyberá oblečenie, balí batôžtek či rieši hygienická očista a dajte mu potom dostatok vašej dôvery, že to zvládne aj samé. Chyby považujte za skúsenosti - je výborné, že ich vaše dieťa robí. Tento prístup mu pomôže budovať dôveru v samého seba, svoje zručnosti a schopnosti vyriešiť aj neznámu situáciu. Vyhľadajte odbornú pomoc. Ak pretrvávajú problémy s adaptáciou, zvážte konzultáciu s psychológom, ktorý vám môže poskytnúť nový pohľad na vec a dostatočnú podporu na zvládnutie adaptačných ťažkostí.
Strava v školskom prostredí
V školskom prostredí zohráva dôležitú úlohu školská jedáleň, ktorá by mala zabezpečovať deťom vyváženú a zdravú stravu. Jedálny lístok v školských jedálňach je vypracovaný na základe materiálno-spotrebných noriem a receptúr pre školské stravovanie, ktoré sú pravidelne aktualizované na základe najnovších vedeckých poznatkov v oblasti výživy detí a mládeže. Pri príprave a podávaní stravy v školských jedálňach musí kvalita stravy (v zmysle jej zdravotnej prospešnosti, energetickej a výživovej hodnoty) a stravovací a pitný režim zodpovedať veku, zdravotnému stavu a požiadavkám na zabezpečenie ochrany zdravia a zdravého vývinu detí a mládeže. Je preto žiaduce, aby dieťa konzumovalo teplý obed počas pobytu v škole.
Dotácie na stravu
Dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa možno poskytnúť na zabezpečenie obeda a iného jedla dieťaťu v materskej škole (ďalej len „MŠ“), v základnej škole (ďalej len „ZŠ“) a v strednej škole (ďalej len „SŠ“). Cieľom poskytnutia dotácie na stravu je najmä podpora výchovy detí k zdravým stravovacím návykom, ako aj finančné odbremenenie rodičov detí od platenia úhrady za stravu. Právne vzťahy pri poskytovaní dotácií upravuje zákon č. 544/2010 Z. z. podľa § 4 ods. 3 písm. a) zákona o dotáciách na dieťa, ktoré navštevuje posledný ročník MŠ, základnú školu, strednú školu (prvý až štvrtý ročník osemročného vzdelávacieho programu v SŠ alebo prvý ročník päťročného vzdelávacieho programu v SŠ po prijatí na vzdelávanie v SŠ z ôsmeho ročníka ZŠ), ak rodič dieťaťa alebo fyzická osoba, ktorej je dieťa zverené do starostlivosti rozhodnutím súdu (ďalej spolu len „rodič dieťaťa“), písomne požiada žiadateľa o dotáciu (ďalej len „zriaďovateľ školy“) prostredníctvom zariadenia školského stravovania, aby podal žiadosť o poskytnutie dotácie na stravu na toto dieťa.
V prípade detí navštevujúcich posledný ročník MŠ, základnú školu alebo strednú školu (prvý až štvrtý ročník osemročného vzdelávacieho programu alebo prvý ročník päťročného vzdelávacieho programu po prijatí na vzdelávanie v SŠ z ôsmeho ročníka ZŠ) je dotáciu na stravu možné poskytnúť len za splnenia zákonnej podmienky, ktorou je, že rodič dieťaťa o dotáciu požiada. Rodič dieťaťa žiada o poskytnutie dotácie na stravu každoročne, pred začiatkom nového školského roka. O spôsobe prejavenia záujmu o poskytnutie dotácie, ako aj o termíne do kedy je potrebné tento záujem prejaviť, aby zriaďovateľ školy mohol požiadať o poskytnutie preddavku dotácie na dieťa, rodičov informuje zariadenie školského stravovania alebo zriaďovateľ školy. Ak rodič nevyjadrí záujem v termíne stanovenom zriaďovateľom, dotáciu na dieťa nebude možné poskytnúť, až kým v priebehu školského polroka o dotáciu na stravu rodič zriaďovateľa školy nepožiada. Ak zriaďovateľ nevie zabezpečiť diétne jedlo dieťaťu, u ktorého si zdravotný stav podľa posúdenia ošetrujúceho lekára (lekára špecialistu alebo lekára so špecializáciou v špecializačnom odbore pediatria) vyžaduje osobitné stravovanie, zaradí dieťa do zoznamu stravníkov a v zmysle § 4 ods. 11 zákona o dotáciách poskytnutú dotáciu na stravu vyplatí rodičovi, ktorý diétnu stravu pripraví doma a dieťa si diétnu stravu prinesie na konzumáciu v rámci obeda do školy. Uvedené prispieva k zdravým stravovacím návykom dieťaťa, nakoľko pri donáške diétneho jedla do školy zamestnanci zariadenia školského stravovania zabezpečia manipuláciu a vydávanie jedla dieťaťu (jeho skladovanie, ohrievanie, servírovanie a pod.) v súlade s príslušnými predpismi a dieťa diétnu stravu skonzumuje v čase obeda, v kolektíve ostatných detí.Dotáciu na podporu výchovy k plneniu školských povinností je možné poskytnúť žiadateľovi v dvoch častiach, a to do 25. februára a do 25. Poskytnutú dotáciu na školské potreby za predchádzajúci rozpočtový rok je žiadateľ povinný zúčtovať najneskôr do 31. marca nasledujúceho kalendárneho roka.
Desiata ako dôležitá súčasť stravovania
Desiata je dôležitá súčasť stravovacieho režimu dieťaťa. Má tvoriť asi 15 % z denného príjmu energie. Medzi odporúčané potraviny patria:
Prečítajte si tiež: Príznaky náročného dieťaťa
- Kvalitný nápoj - čistá voda, ktorú je možné striedať s nesladeným čajom, čerstvými (vodou zriedenými) šťavami alebo nesýtenou minerálnou, prípadne stolovou vodou. Vodu môžeme deťom ochutiť aj čerstvým ovocím (citrón, limetka, pomaranč, jahody, uhorka, jablko) a bylinkami (mäta, medovka).
- Ovocie a zelenina
- Cereálie, mliečne výrobky, prípadne orechy
Sladkosti obsahujú rýchle kalórie a nemali by tvoriť základ desiaty. V prípade, že vaše dieťa trpí intoleranciou laktózy, prípadne mliečnej bielkoviny, je potrebné poradiť sa s lekárom o potravinách, ktoré sú preň vhodné. Aby si dieťa osvojilo správne stravovacie návyky, ich súčasťou je i dodržiavanie približne rovnakých časových intervalov na jedlo.
Pitný režim
Dodržiavanie správneho pitného režimu je jednou z najdôležitejších zásad zdravého životného štýlu. Množstvo vody, ktoré detský organizmus potrebuje, závisí predovšetkým od veku a hmotnosti dieťaťa, ale aj od iných faktorov, ako sú fyzická aktivita, teplota prostredia a typ stravy. Deti by mali vypiť pred odchodom do školy aspoň jeden pohár vody. Vypiť naraz veľké množstvo vody nie je vhodné. Pre spestrenie pitného režimu je možno jednorazovo denne ponúknuť dieťaťu nesladený bylinkový alebo ovocný čaj, prípadne nesýtenú minerálnu vodu. Ovocné šťavy predstavujú dôležitý zdroj vitamínov a minerálnych látok, šťavy odporúčame podávať zriedené, napríklad v pomere 1:1 s vodou.
Je najvhodnejšie, aby si dieťa do školy nosilo vlastnú fľašu. Ideálna fľaša by mala byť ľahko čistiteľná, mať odmerku a udržiavať teplotu nápoja. PET fľaše z už vypitých nápojov sú určené iba na jednorazové použitie, preto ich neodporúčame znova používať. Vhodné sú fľaše na opakované používanie: vyrobené z plastu (Tritan, PP), skla alebo z nerezovej ocele. Sklo je považované za vysoko inertný (nečinný) materiál, ktorý neuvoľňuje do vody žiadne nežiaduce látky. Jeho nevýhodou je však vyššia hmotnosť a riziko rozbitia. Je dôležité fľašu umývať každý deň teplou vodou s jemným saponátom. Vhodné je použiť kefku pre dôkladné mechanické vyčistenie vnútorných stien. Fľaše, najmä plastové, by sa nemali nechávať na priamom slnečnom svetle.
Zdravé stravovacie návyky v rodine
Zdravé stravovacie návyky sa formujú predovšetkým v rodine. Rodičia by nemali odmeňovať deti za plnenie školských úloh a výsledkov sladkosťami. Mali by sa tiež vyvarovať podávaniu sladkostí deťom medzi hlavnými chodmi. Vhodnejšie je občas pripraviť im sladkú desiatu alebo raňajky. U detí je zdravé stravovanie jednou z najdôležitejších zložiek ich životného štýlu. Strava dieťaťa má byť pestrá, so zastúpením všetkých základných živín, minerálov a vitamínov. Dôležitý je dostatok mliečnych výrobkov, ovocia a zeleniny. Už v domácom prostredí pred nástupom do školy je vhodné zvykať deti na chute nových jedál, aby nezostali len pri niekoľkých svojich obľúbených pokrmoch. Odmenou pre deti tak nemusí byť vždy len sladká dobrota, ale potešia sa aj zdravej aktivite. Zoberte ich na prechádzku do prírody, ktorá môže byť spojená s poznávaním okolia, choďte sa s nimi bicyklovať, alebo si s nimi vyskúšajte adrenalínovú aktivitu, ktorá bude deti baviť. A navyše, spoločne urobíte niečo aj pre vaše zdravie.
Príprava na školu a rozhovory s deťmi
Včasná príprava dieťaťa pred nástupom do školy zjednoduší jeho adaptáciu. Zvyknúť si na povinnosti po letných prázdninách môže byť pre deti náročné. Rozprávajte sa s nimi a pripravte ich na to, čo ich v škole čaká. Dieťa pripravte na školu formou spoločných rozhovorov. Vysvetlite mu, čo ho v škole čaká. Objasnite mu, že škola má iné pravidlá a inú organizáciu dňa ako škôlka. Povzbuďte dieťa, že v škole si nájde nových kamarátov a naučí sa veľa nového a zaujímavého. Naopak, vyhnite sa strašeniu detí vetami typu Počkaj, až pôjdeš do školy… alebo Oni ťa v tej škole dajú do poriadku! Neprenášajte pochybnosti na dieťa.
Prečítajte si tiež: Dávkovanie Burow Ušná Instilácia VULM
Dôležitosť režimu a stanovenie pravidiel
Adaptácia dieťaťa závisí od režimu, ktorý deťom umožní sa rýchlo adaptovať. Stanovenie pravidiel pomôže deťom aj rodičom. Dôležité je vyčleniť deťom čas na učenie i oddych a aj ho dodržiavať.
Vplyv rodičov na úspech dieťaťa
Každý rodič si želá, aby jeho dieťa bolo šťastné, zdravé a robilo v živote to, čo ho baví. Psychológovia a ďalší odborníci na výchovu neustále skúmajú faktory, na základe ktorých je vysoko pravdepodobné, že sa z vášho dieťaťa stane úspešný človek.
- Zapájanie dieťaťa do domácich prác: Mnohí psychológovia tvrdia, že ak je dieťa zapojené do domácich prác, rozvíja sa u neho spolupráca a pracovitosť.
- Zoznamovanie dieťaťa so sociálnymi a emocionálnymi zručnosťami: Podľa vedcov z Pensylvánskej univerzity je u detí, ktoré majú dobre rozvinuté sociálne a emocionálne zručnosti pravdepodobnejšie, že získajú vysokoškolské vzdelanie a zamestnanie do 25 rokov ako u detí, ktoré tieto zručnosti nemajú rozvinuté.
- Vysoké očakávania: Ak rodičia niečo očakávajú od svojich detí, je vysoko pravdepodobné, že to deti aj splnia. Ukázalo sa, že rodičia, ktorí videli v budúcnosti svoje dieťa na vysokej škole a smerovali ho k tomuto cieľu bez ohľadu na ich príjem a iné okolnosti, tak väčšinou dieťa týmto smerom aj postupovalo.
- Zdravé vzťahy v rodine: Aj to, v akej rodine dieťa vyrastá, má neskôr vplyv na jeho úspech. Deti, ktoré vyrastali v rodinách s častými konfliktmi, majú tendenciu horšie uspieť v živote. Deti, ktoré dostali hlavne v priebehu svojich troch rokov láskyplnú starostlivosť, dokážu neskôr nadväzovať zdravé vzťahy.
- Kontrola stresu: Je dokázané, že ak sú rodičia dlhodobo v strese, tak potom aj ich dieťa sa časom dostáva do nepohody, čo môže ovplyvniť jeho neskorší život.
- Oceňovanie úsilia a podpora rastového myslenia: Psychológovia radia podporovať svoje deti v obľúbenej aktivite a rozvíjať u nich rastové myslenie. Teda neúspech nevidieť ako zlyhanie, ale ako odrazový mostík pre rast a rozšírenie svojich schopností.
- Vysvetľovanie hodnoty vzdelania: Dávajte najavo, že bez ohľadu na to, aká je situácia, škola je na prvom mieste.
- Učenie dieťaťa vnímať hodnotu peňazí: Vždy je vhodné poskytnúť dieťaťu vreckové a poučiť ho o sporiacich účtoch a odkladaní.
- Učenie dieťaťa rešpektovať a vážiť si iných ľudí: Úcta sa vyučuje už v ranom veku.
- Pomáhanie dieťaťu budovať sebavedomie: Úspešné deti takmer vždy majú za sebou rodičov, ktorí im pomohli vybudovať ich sebaúctu.
- Čítanie s dieťaťom knihy odmalička: Je známe, že čítanie kníh predstavuje komplex pozitívnych vplyvov, ktoré pôsobia na vývoj dieťaťa.
Výber školskej tašky a obuvi
Výberu školskej tašky treba venovať pozornosť, pretože správnym výberom pomáhate chrániť zdravie dieťaťa. Vyrobená by mala byť z kvalitných, zdraviu neškodných materiálov. Školská taška svojimi rozmermi musí proporcionálne zodpovedať telesným parametrom detí. Zároveň má byť čo najľahšia, zaisťovať dieťaťu stabilitu a má kopírovať tvar chrbtice. Popruhy nesmú byť príliš úzke, musia byť nastaviteľné a obopínať obe plecia rovnomerne, aby sa hmotnosť školskej tašky rozdelila rovnako. Taktiež majú byť z mäkkého materiálu, aby sa čo najmenej vtláčali do kľúčnej kosti.
Príliš ťažká aktovka preťažuje svalstvo chrbtice a prispieva k stuhnutiu svalov v krčno-hrudnej časti chrbtice. Nadmerná hmotnosť školskej tašky je považovaná za jeden z faktorov, ktorý spôsobuje u detí školského veku rozvoj chybného držania tela. Dlhodobé preťaženie chrbtice môže spôsobiť trvalejšie ťažkosti, deformácie a aj vznik skoliózy.
Pravidelne kontrolujte aktovky najmä menším deťom, či v nich nenosia zbytočnosti, ale iba pomôcky, ktoré potrebujú každý deň do školy - zošity, učebnice, peračník a desiatu; hoci sú jednotlivé veci zdanlivo ľahké, keď sa poskladajú dohromady do tašky, vážia aj niekoľko kilogramov. Skúste nahradiť ťažké veci ľahšími. Príkladom sú tvrdé dosky. Je možné ich vymeniť za ľahšie plastové dosky. Deti tiež nemusia nosiť plnú fľašu s vodou. Nemenej dôležité je umiestnenie školskej tašky na chrbte dieťaťa. Umiestniť tašku v strede chrbta je významnou podporou správneho držania tela dieťaťa.
Pre správny rast kostí je veľmi dôležité, aby malo dieťa v obuvi dostatok miesta pre prsty. Pri výbere prezuviek do školy dajte prednosť takým, ktoré sú vyrobené z prírodných materiálov, napríklad z usní a textilu.