S číslami a počítaním prichádzame do kontaktu už od útleho veku, a preto je dôležité rozvíjať matematické zručnosti u detí už v predškolskom veku. Najlepšou a najjednoduchšou formou, ako v deťoch cibriť matematické zručnosti, je hra. Hra s kockami a stavebnicami možno na prvý pohľad nepôsobí matematicky, ale opak je pravdou.
Rozvoj matematických zručností hrou
Už predškolák zvláda matematické hry, celkom prirodzene od mala kadečo triedi, ráta a organizuje. To všetko sú matematické schopnosti, o ktoré sa deti prirodzene zaujímajú. Je dôležité zvoliť zaujímavý spôsob zábavnej aktivity, v rámci ktorej príde aj na počty a logické uvažovanie. Kontakt s číslami v ranom veku je veľmi dôležitý. Nečakajte až na nástup do prvej triedy, lebo veď tam sa všetko potrebné naučí. Rozvíjanie matematických zručností sa začína omnoho skôr, ako deti nastúpia do základnej školy.
Praktické matematické hry
- Meranie a váženie: Dajte dieťaťu úlohu, nech skúsi „odmerať“ či „odvážiť“ knihu, obľúbeného plyšáka či stolík, a to pomocou častí svojho tela, teda rukami alebo nohami.
- Porovnávanie: Väčšie verzus menšie. Základné matematické porovnanie, ktoré môžete uplatniť prakticky pri akejkoľvek hre.
- Rátanie: Rátanie cukríkov môže byť veľmi chutnou zábavou. Nechajte dieťa roztriediť lentilky podľa farieb a následne ich porátať.
- Hľadanie predmetov: Hrajte sa spolu s deťmi doma aj vonku. Vyzvite ich, nech vám prinesú tri bábiky, päť loptičiek alebo štyri drevené kocky. Ak ste práve vonku, môžete im dať za úlohu nazbierať osem šišiek alebo päť kameňov.
- Varenie a pečenie: Uvedomili ste si, koľko jednoduchej matematiky využívame dennodenne pri varení a pečení? Zavolajte svojho škôlkara do kuchyne a pripravte koláč spolu s ním. Jednoduché pokyny, ako „Pridaj dva hrnčeky múky,“ alebo „Potrebujeme pol pohára mlieka,“ istotne hravo zvládne.
Stavebnice ako nástroj rozvoja
Pestrofarebná stavebnica je skvelou voľbou pre deti od 1,5 do 5 rokov. Celé rané detstvo porastú s nimi a podporia rozvoj ich kreativity, jemnej motoriky alebo aj reči a schopnosti vytvárať príbehy. Kocky LEGO® DUPLO® sú dvakrát väčšie ako štandardné kocky LEGO® a skvele tak padnú do malých detských rúčok. Tiež spĺňajú všetky bezpečnostné štandardy. Vieme, že si rodičia potrebujú byť istí, že hra je pre deti bezpečná. Robíme všetko pre to, aby naše kocky bez ujmy prežili detskú zvedavosť a vaši najmenší zostali v bezpečí. Kocky a ďalšie prvky starostlivo testujeme, púšťame z výšky, hádžeme ich alebo sa ich snažíme rozbiť.
LEGO DUPLO a hra vo vode
Ponovom stavebnice prenesú hru vašich najmenších aj do vody. Tohtoročná novinka sú hračky, s ktorými bude každé kúpanie plné zábavy. Kúpanie deťom ponúka toľko možností bezstarostného hrania a zábavy! Môže byť ale aj skvelou príležitosťou na poznanie sveta okolo seba alebo emocionálny rozvoj. Stavebnice LEGO DUPLO sú skvelé pre všetkých malých objaviteľov. S kockami sa vydržia hrať celé detstvo a stále sa s nimi budú učiť niečo nové. Neviete si rady, s akým setom začať? Vyberte tému, ktorá vášho najmenšieho baví. Pre hru vo vode zvoľte tohtoročnú novinku, stavebnice Zábava vo vani. Všetky tieto hračky sú plávajúce a ľahko čistiteľné - dajú sa dobre umyť a hlavne aj vysušiť.
Benefity hry s kockami LEGO
- Rozvoj jemnej motoriky: LEGO kocky sú malé a spojiť ich nie je jednoduché ani pre mnohých dospelých. Hra s nimi pomáha deťom (aj dospelým) rozvíjať jemnú motoriku. Menej známy je fakt, že rozvoj jemnej motoriky a koordinácie medzi rukami a očami má pozitívny vplyv aj na rozvoj mozgu.
- Rozvoj kreativity: Niektorí rodičia majú pocit, že Lego už nie je to, čo bývalo. Namiesto jednej “univerzálnej stavebnice”, z ktorej sa stavalo hlavne “podľa fantázie” je na trhu množstvo setov, z ktorých sa dá postaviť iba konkrétny model. Myslia si, že stavaním podľa návodu sa u detí nerozvíja kreativita. V skutočnosti je opak pravdou. Stavaním podľa návodu deti zbierajú skúsenosti a učia sa rôznym technikám stavania. Tie neskôr dokážu využiť pri stavaní vlastných diel.
- Riešenie problémov: Psychológovia rozlišujú medzi dvoma typmi problémov - konvergentné problémy majú jediné možné riešenie, divergentné problémy môžu byť vyriešené rôznymi spôsobmi. V dospelosti sa najčastejšie stretávame práve s divergentnými problémami a schopnosť ich vyriešiť ovplyvňuje našu úspešnosť v živote. Hra s kockami učí deti hľadať rôzne spôsoby, ako nájsť riešenie na aktuálny problém (lebo nech máte doma ľubovoľné množstvo Lega, nikdy nemáte všetky kocky, ktoré práve potrebujete ;)). Vďaka tomu sú neskôr schopné lepšie riešiť divergentné problémy.
- Trpezlivosť a vytrvalosť: Bez ohľadu na to, či deti stavajú podľa návodu alebo stavajú vlastný dizajn, rozvíjajú si pritom trpezlivosť aj vytrvalosť. Postupovať návodom stranu za stranou a hľadať potrebné kocky, to je skvelý tréning detskej trpezlivosti a vytrvalosti. Aj preto sa stavanie Lega využíva pri terapii detí s ADHD. To isté platí pri stavaní vlastného výtvoru - častokrát to nie je také jednoduché, ako sa zdalo na začiatku.
- STEM vzdelávanie: Stavanie Lega v sebe kombinuje viaceré vedné disciplíny - vedu, techniku, strojárstvo, matematiku (v angličtine STEM). Deti si často vymyslia model, postavia ho a potom zistia, že nedrží pokope. Konštrukcia nie je dostatočne pevná alebo stabilná. Musia ho rozobrať a hľadať, v čom je problém. A to je prapodstatou disciplín, ako je strojárstvo či architektúra. Stavanie a rozoberanie navyše v deťoch podporuje túžbu pochopiť, ako veci fungujú.
- Priestorové vnímanie: Stavanie rôznych objektov učí deti vnímať svet trojrozmerne a uvedomovať si vzdialenosti. Pri stavaní podľa návodu sa učia pretransformovať dvojrozmernú kresbu do trojrozmernej reality. To vyžaduje, aby boli schopné predstaviť si, ako vyzerajú kocky z rôznych uhlov a dokázali ich v mysli otáčať.
- Matematické schopnosti: Viaceré štúdie potvrdili, že deti hrajúce sa s Legom majú aj lepšie matematické schopnosti. Úroveň a komplexnosť hry s Legom vo veku 4 rokov dokázala predpovedať úroveň matematických schopností počas strednej školy. To platilo aj po zohľadnení úrovne IQ (Wolfgang et al., 2001, 2003). Štúdia uskutočnená v Holandsku preukázala, že šiestaci hrajúci sa vo voľnom čase s Legom dokázali lepšie riešiť matematické slovné úlohy (Oostermejier et al 2014).
- Komunikácia a spolupráca: Keď deti stavajú spoločne, musia sa naučiť spolu komunikovať. Musia sa dohodnúť, čo budú stavať. Musia si rozdeliť úlohy v tíme. Musia sa naučiť vysvetliť ostatným členom tímu, čo majú na mysli. Musia sa naučiť nájsť riešenie v konfliktných situáciách. Toto všetko pozitívne vplýva na ich komunikačné schopnosti a schopnosť spolupracovať.
- Tolerancia a rešpekt: Ak dáte piatim deťom (alebo aj dospelým) postaviť dom, je takmer isté, že každý bude vyzerať inak. A aj v tom je krása Lega. Učí deti, že každý vidí svet inak a je to tak v poriadku. Učí deti, že je v poriadku, ak je slon modrý, zelený alebo pestrofarebný. Učí ich, že pokiaľ chcú, dokážu tiež postaviť čokoľvek.
Hravé rodičovstvo: Ako sa hrať s deťmi
Zabudli ste, ako sa ponoriť do hry? Zďaleka nie ste jediní! Rodičovstvo je skvelou šancou objaviť hru nanovo a priniesť do rodiny hravé rodičovstvo. Hra s deťmi nielenže podporuje ich IQ a EQ zručnosti v ranom veku, ale prospieva aj dospelým, a to po psychickej, fyzickej, sociálnej aj tvorivej stránke.
Prečítajte si tiež: Diagnostika ABKM u 6-mesačného dieťaťa
Tipy pre hravé rodičovstvo
- Vyhraďte si čas na hru: Hravé rodičovstvo sa začína u vás! Doprajte si chvíľku pre seba a znovu sa nalaďte na hru. Či už raz týždenne, alebo raz za mesiac - doprajte si hodinu či dve na aktivitu, ktorá vám prináša radosť a naplnenie.
- Pustite si hudbu: Hudba je niečo, čo si môžete užívať spoločne s vaším drobcom. Spievajte si obľúbené pesničky v aute alebo púšťajte hudbu doma - je to skvelá a povzbudzujúca forma hry. Hudba prináša uvoľnenie nielen dospelým, ale u detí zároveň rozvíja zmyslovo-pohybové schopnosti, jazyk, pamäť aj schopnosť počúvať!
- Spoločná hra: Deti dokážu naplno žiť v prítomnosti - a ak sa k nim pridáme, objavíme radosť z hry spolu s nimi. Spoločné hranie je dôležité pre emocionálny rozvoj a učí deti sociálnym zručnostiam. Skúste počas hry nechať telefón v inej miestnosti, aby ste si mohli vychutnať čas s dieťaťom naplno.
- Prejavte svoj štýl: Rodičia môžu čas na hru využiť ako kreatívny priestor a priniesť do neho svoje nápady. Prekážkové dráhy, hľadanie pokladov, zábavné hry či úplne nové aktivity - hra je skvelý spôsob, ako sa môžu rodičia aj deti vyjadriť a popustiť uzdu fantázii. Využite veci, ktoré máte poruke doma, alebo zapojte hračky či obľúbené maškrty.
- Nechajte sa viesť deťmi: Inšpirácia na hru je často priamo pred vami - deti ju majú v sebe prirodzene. Ak sa hrajú samy, nechajte ich určovať tempo a zapojte sa spontánne. Vystriehnite chvíľu, keď sa budete môcť pridať, položiť otázku alebo navrhnúť malú súťaž. Ak sa pri tom trochu zašpiní podlaha či stôl, nič sa nedeje - deti sa cez neporiadok učia myslieť, skúšať a objavovať.
- Podnecujte zmysly: Prebuďte v sebe hravosť tým, že sa vrátite k činnostiam, ktoré ste ako deti mali najradšej, a prineste ich do spoločného hrania s deťmi. Oblečte si kostýmy, postavte bunkre z prikrývok, pohojdajte sa na hojdačkách alebo deťom ukážte hračky, ktoré ste kedysi zbožňovali. Rozprúdi to vaše zmysly, prinesie nové nápady na hru a prebudí to vo vás príjemnú nostalgiu!
- Osvojte si hru s kockami: Vedeli ste, že existuje celá rada stavebníc LEGO určených priamo pre dospelých? Stavanie z kociek LEGO podporuje všímavosť a prináša do života viac hravých chvíľ. Keď zapadá jedna kocka do druhej, pôsobí to upokojúco - a dodá vám to viac istoty aj pri spoločnom hraní s deťmi.
- Vyrazte na čerstvý vzduch! Príroda je balzam na dušu. Vybehnite s hrou von - zahrajte sa na dvore, skúste si vyrobiť prekážkovú dráhu v parku alebo si postavte bunker. Pobyt na čerstvom vzduchu s rodinou vám prinesie radosť, uvoľnenie aj novú perspektívu.
Dôležitosť nezávislej hry a riziko moderných technológií
Podľa prieskumu 1 z 10 detí sa hrajú vonku len raz týždenne alebo menej. Len 2 z 3 detí sa venujú hre, pri ktorej si rozvíjajú fantáziu a predstavivosť. A čoraz viac rodičov zabáva deti mobilom. Čo z toho podľa odborníkov vyplýva a čo deťom čoraz viac chýba?
Rodičia často dávajú deťom mobilné zariadenia na zabavenie, čím sa deti menej zapájajú do aktívnych a samostatných hier. Nezávislé hranie detí v prírode a voľná hra im poskytuje priestor na skúmanie, rozvoj sebadôvery a riešenie problémov - celkovo je prospešná v rozvoji dôležitých zručností dieťaťa. Fantazijné hry stimulujú kreativitu a emocionálny vývoj dieťaťa, pričom hračky by mali slúžiť ako podnet, nie obmedzenie. Obmedzenie času stráveného so smartfónmi podporuje deti, aby rozvíjali svoje schopnosti cez aktívne, fyzické a sociálne hry.
Čo deťom najviac chýba?
To, čo cíti každý rodič. Chceme svojim deťom poskytnúť toľko nezávislosti, aby sa mohli slobodne hrať a rozvíjať svoje schopnosti, objavovať svet vôkol seba a spoznať svoje silné a slabé stránky. Na druhej strane sa nedá pritom necítiť strach, obavy o bezpečnosť.
Počas tejto hry sa však podľa odborníkov a odborníčok dejú oveľa závažnejšie veci:
- Fyzické hry: Podporujú rozvoj hrubých motorických zručností, koordinácie a rastu svalov a sú súčasťou zdravého životného štýlu. Zlepšujú fyzické a duševné zdravie detí; prispievajú k dobrému zdraviu očí a podporujú detské vnímanie prírody a životného prostredia. Rodičia by mali hľadať čoraz viac príležitostí vyjsť si s dieťaťom von aspoň na krátku chvíľu - zbierať jesenné lístie, balansovať na obrubníku, kopať do piesku, čo dáva deťom možnosť zmyslovo objavovať, kreatívne premýšľať, zabávať sa a emocionálne sa uvoľniť. Pobyt vonku umožňuje deťom učiť sa riskovať, čo je ďalší významný míľnik. Zakazovaním týchto činností, prenášaním našich obáv alebo naše zásahy brzdia vývoj dieťaťa.
- Hry na predstieranie alebo fantazijné hry: Stimulujú kreativitu, rozvoj reči, emocionálny vývoj a výkonné funkcie. Vy ako rodičia však môžete túto hru podporiť výberom správnych hračiek či predmetov z domácnosti, ktoré deti pri takýchto hrách môžu používať. Navyše tým, že necháte deti rozhodovať sa samé o tom, čo sa bude diať, ako sa budú hrať, poskytnete im priestor na budovanie sebavedomia a učenie sa, objavovanie funkcií hračiek a predmetov.
- Hry s predmetmi, pri ktorých deti manipulujú s kockami, puzzle alebo inými predmetmi: Práve tieto hry pomáhajú deťom precvičovať jemné motorické zručnosti a podporujú kognitívny vývoj, ako je riešenie problémov, kritické myslenie a pochopenie príčiny a následku.
Prečítajte si tiež: Príznaky náročného dieťaťa
Prečítajte si tiež: Dávkovanie Burow Ušná Instilácia VULM