Diéta pri Aspergerovom syndróme: Odporúčania a informácie

Aspergerov syndróm (AS) je neurovývinová porucha patriaca do autistického spektra. Diagnóza F84.5, ako sa AS označuje, sa u detí prejavuje predovšetkým zníženou kvalitou sociálnej interakcie. Ľudia s AS majú problém porozumieť irónii, humoru a bežným prísloviam. Hoci majú intelekt v norme, emocionálne a sociálne zaostávajú za kognitívnym vývinom. V tomto článku sa zameriame na odporúčania týkajúce sa stravovania a celkového prístupu k deťom s Aspergerovým syndrómom.

Charakteristika Aspergerovho syndrómu

Deti s AS nerozumejú správaniu primeranému situácii, významu slušnosti, zdvorilosti a spoločenským formalitám. Majú ťažkosti s porozumením myšlienok, pocitov a túžob iných ľudí, nedokážu dešifrovať neverbálne signály, mimiku a gestikuláciu, čo vedie k neprimeraným reakciám. Pri sociálnych interakciách majú problém s vytváraním priateľstiev, no majú výbornú slovnú zásobu a takmer bezproblémovú reč, avšak s ťažkosťami v pragmatickej zložke reči - vedenie plynulej konverzácie je pre nich náročné a uprednostňujú dlhé monológy o obľúbených témach bez ohľadu na záujem ostatných. Niektorí jedinci s AS chápu symbolické a obrazné vyjadrenia doslovne. Majú špecifické záujmy, ktorým rozumejú len oni, a vysokú zmyslovú precitlivenosť na zvuky, svetlo, pachy, chute a dotyky. Taktiež môžu mať ťažkosti s motorickou neobratnosťou a manuálnou zručnosťou.

Vzdelávanie detí s Aspergerovým syndrómom

Deti s diagnózou F84.5 môžu byť vzdelávané rôznymi formami: v špeciálnej materskej a základnej škole pre deti a žiakov s autizmom a pervazívnymi vývinovými poruchami, v špeciálnej triede bežnej MŠ, ZŠ a SŠ, alebo v bežnej triede MŠ, ZŠ a SŠ formou integrácie. Ak dieťa plánujete začleniť do školy po dovŕšení veku vhodného do základnej školy, je potrebné vedieť, že dieťa s touto diagnózou bude prijaté iba v prípade, ak dosiahne školskú zrelosť - fyzickú zrelosť, sociálnu a emocionálnu zrelosť a má poznávacie funkcie na úrovni predškoláka. Pri vážnom zdravotnom stave je možné individuálne vzdelávanie. Ak dieťa učivo nebaví, je vhodné využiť odmeny a motiváciu.

Odporúčania pre učiteľov

Je potrebné, aby učiteľ rešpektoval oslabenia dieťaťa. Ak dieťa nerado píše, je vhodné dovoliť mu písať tlačeným písmom. Ak dieťa nezvláda dodržiavať denný režim, je dobré režim vopred ukázať alebo napísať. Pri práci s pracovnými listami je vhodné, ak sú prehľadné, vizuálne jednoduché a zadania sú napísané jednoznačne. Ak dieťa odovzdá čistý papier, pravdepodobne nerozumelo zadaniu. Pri časovo limitovaných úlohách nemusí dieťa stíhať, preto je vhodné, ak má trieda aj „odpočinkovú zónu“, ktorá mu pomôže upokojiť sa.

Výchova a spoločenský život

Výchova dieťaťa s AS je náročná a ovplyvňuje spoločenský život celej rodiny. Rovesníci dieťa nezaujímajú a vyhýba sa im. Hluk a zmätok sú pre dieťa neznesiteľné. Je dôležité si uvedomiť, že dieťa s AS potrebuje viac pozornosti, starostlivosti, pochopenia a špeciálne podmienky. Rodičia by nemali zostávať s problémami sami a mali by vyhľadať pomoc zvonku.

Prečítajte si tiež: Diagnostika ABKM u 6-mesačného dieťaťa

Špecifiká vo výchove a stravovaní

Špecifikom pri výchove je predvídateľnosť toho, čo sa bude diať. Ak idete s dieťaťom na vyšetrenie, zistite si, ako presne bude prebiehať, a podrobne mu to vysvetlite, môžete si pomôcť aj obrázkami. Ak má problém s rannou prípravou do školy, rozpíšte mu alebo nakreslite jednotlivé úkony a postup vyveste na viditeľné miesto. Nerobte nečakané zmeny plánov, vyhýbajte sa prekvapeniam. Snažte sa odstrániť rušivé vplyvy, na ktoré je dieťa precitlivené - ak je to hluk a veľa ľudí, asi nebude najlepší nápad brať dieťa do nákupného centra na nákupy, na ihrisko nechoďte v čase, keď je tam celá školská družina, Mikulášsky večierok s karnevalom pre celú dedinu tiež asi nebude lákavá akcia. Pri väčších domácich návštevách zabezpečte dieťaťu čas a priestor, aby si mohlo osamote odpočinúť.

Čo sa týka stravovania, deti s AS môžu mať zvláštnosti v spojitosti s jedlom a stravovaním. Môžu preferovať suché rožky, čisté cestoviny alebo jedlá len určitej farby. Je dôležité byť trpezlivý a rešpektovať ich preferencie, ale zároveň sa snažiť o vyváženú stravu.

Príklad z praxe

Autorka Mgr. Veronika Poláková, PhD., uvádza príklad situácie, keď dieťa odmieta jesť obed, pretože nejde o to, čo chce jesť. Namiesto kriku a nátlaku je lepšie dieťaťu vysvetliť, čo sa bude diať, a dať mu možnosť voľby. Napríklad: „O 12:00 sa spolu naobedujeme. Dám ti ešte pol hodinku na hru. Potom prídem o 15 minút a synovi poviem: „Tá hra ti ide skvelo. Teraz sa pôjdeme spolu k stolu a dáme si výborný obed.“ Dieťa by malo byť oboznámené s tým, čo sa bude diať, čím sa zmierňuje vnímanie zmeny.

Diagnostika a terapia

Diagnostika Aspergerovho syndrómu je zložitá a vyžaduje dlhodobé sledovanie. Pri podozrení na AS je vhodné navštíviť obvodného lekára a psychológa. Liečba AS nie je možná, ale vhodnou terapiou a prístupom je možné zmierniť jeho prejavy. Dôležitá je podpora samostatnosti a motivácie dieťaťa.

Zdroje pomoci

Ak máte podozrenie, že vaše dieťa má AS, môžete sa obrátiť na:

Prečítajte si tiež: Príznaky náročného dieťaťa

  • Centrá včasnej intervencie (pre deti 0-7 rokov)
  • Centrá poradenstva a prevencie (CPP)
  • Špecializované centrá poradenstva a prevencie (ŠCPP)
  • Klinických psychológov
  • Autistické centrum Andreas v Bratislave
  • Centrá sociálnych služieb

Prečítajte si tiež: Dávkovanie Burow Ušná Instilácia VULM

tags: #dieta #s #aspergerovym #syndromom #odporúčania