Učenie detí môže byť zábavné a nenáročné, ak použijete jednoduché stratégie, ktoré pomôžu vášmu dieťaťu nájsť záľubu v poznávaní sveta. Jednou z ciest, ako dieťaťu priblížiť svet, je naučiť ho orientovať sa v priestore a chápať svetové strany. V tomto článku sa pozrieme na to, ako to urobiť hravo a efektívne.
Rozvoj empatie ako základ pre chápanie sveta
Zdá sa mi, že moje 1- až 2-ročné dieťa nie je veľmi empatické. Nepodelí sa o hračky, bije ostatné deti, má výbuchy hnevu. V prvom rade, je určite veľmi dôležité zaujímať sa o túto stránku vývoja osobnosti. Empatia, teda vcítenie sa do pocitov druhých, je veľmi dôležitá. Na druhej strane, vyskytnú sa aj chvíle, keď máme pocit, že dieťatko koná empaticky, a preto nerozumieme, že sa tak nespráva aj v iných prípadoch. Napríklad ak sa pri plači jedného dieťatka zrazu rozplače aj druhé alebo ak sa pri smiechu jedného začne smiať aj to druhé. Poviete si, čo to potom je, ak nie empatia? V skutočnosti však ide o jav, ktorý sa v psychológii nazýva citová nákaza. Dieťa tak neprežíva empatiu, jednoducho sa len nechá strhnúť aktuálnou emóciou, ktorej je vystavené. Poznáme to napríklad aj my dospelí, keď vidíme druhú osobu smiať sa, hoci vôbec nemusíme poznať dôvod. Daná emócia nás len jednoducho strhne natoľko, že sa začneme smiať spolu s ním. Schopnosť vedieť odhadnúť to, čo si druhý človek myslí, v útlom detstve absentuje. Objavuje sa až niekedy vo veku 3,5 až 4 roky a je to tiež považované za približné obdobie, keď dieťa začína prejavovať empatiu vo vyššej miere. Chápe, že je samostatná osobnosť s vlastnými pocitmi a myšlienkami (toto je veľmi kľúčové, keďže dieťatko je približne do 3. Je toho dosť, však? Práve preto by sme si mali ako rodičia uvedomiť, že rozvoj empatie je veľmi zložitá zručnosť a jej rozvoj začína už v detstve. Pochopenie a prejavenie empatie je výsledkom mnohých sociálno-emocionálnych zručností. Je to postupný a pomalý proces, ktorý významne súvisí aj s prostredím, v ktorom dieťa vyrastá. Ak rodičia pristupujú k dieťatku s láskou a súcitom, je to pre empatiu tá najlepšia živná pôda. Nadviazanie bezpečného, pevného a láskyplného vzťahu. Pocit, že ho prijímate a chápete, pomáha vášmu dieťatku postupne sa naučiť, ako prijímať a chápať aj ostatných.
Asi okolo 6. mesiaca začínajú deti pozorovať rodičov (prípadne dospelú osobu, s ktorou sú v častom kontakte) a všímajú si ich reakciu na cudziu osobu. Podľa nej zisťujú, či je tento človek dobrý a bezpečný aj pre nich. To je aj veľmi dôležitý odkaz pre vás rodičov, aby ste sa pri lúčení s deťmi vyhli negatívnej emócii (aj keď je to ťažké), pretože tým dávate dieťatku najavo, že miesto, v ktorom ostáva, je bezpečné.
V rozmedzí 18. až 24. mesiaca si dieťa začne postupne uvedomovať, že rovnako ako ono, majú svoje myšlienky a pocity aj iní. Zároveň rozpoznáva samo seba v zrkadle, čo signalizuje, že dieťatko už s istotou rozumie, že je samostatná osoba.
Pri rozvoji empatie zohráva dôležitú úlohu aj obdobie vzdoru: 2 - 4 roky. Tu dieťatko objavuje a učí sa pracovať s vlastnými, aj negatívnymi emóciami. V 3. roku môžeme u detí vnímať „egocentrickú empatiu“. Deti robia predovšetkým to, čo by ony samy v určitej situácii prijali. Stále však nejde o skutočnú empatiu. Mnohé štúdie dokazujú, že do dovŕšenia tretieho roka empatických reakcií a prosociálneho správania značne pribúda. Preto je úplne v poriadku, ak 3-ročné dieťatko ešte koná v štýle, že to, čo je dobré pre mňa, je to správne.
Prečítajte si tiež: Zdravý úsmev pre vaše dieťa
To, že sa dá empatia rozvíjať, je skvelá správa! Horšie je ale to, že ak ju nerozvíjame, môžu jej prejavy klesať. Navrhnite spôsob, akým môžu deti prejaviť empatiu iným - Pozri, Peťko si udrel kolienko, pôjdeme mu ho pofúkať?
Dieťa sa učí napodobňovaním. Buďte preto vzorom a prejavujte empatické správanie voči iným. Pomenúvajte pocity, ktoré vo vzťahu s dieťaťom aktuálne prežívate. Podporíte v ňom sebauvedomovanie - „Anička, nemám rada, keď ma udrieš. Bolí to!“
Využívajte prácu s hlasom a mimiku, pretože cez ňu viete emóciu k dieťaťu dostať oveľa bližšie a je preň uchopiteľnejšia.
Prijmite aj emóciu dieťatka, keď je smutné, nahnevané alebo sklamané. Sú to pocity, s ktorými sa dieťa musí naučiť žiť, a aj tie ho formujú - „Rozumiem, že sa teraz hneváš a že si smutný, ale musíme ísť domov, je neskoro.“
Existuje množstvo kníh s príbehmi o pocitoch. Následne si ich môžete s deťmi rozobrať so zameraním na to, prečo a ako sa kto cítil.
Prečítajte si tiež: Odplienkovanie bez stresu
Ak už má dieťatko dobrú slovnú zásobu (3 - 4 roky), vďaka ktorej dokáže vyjadriť pocity, hovorte o pocitoch druhých - „Pozri, Evička je smutná, lebo si jej vzala bábiku. Ako by si sa cítila, ak by ju niekto vzal tebe?“
Pri starších deťoch (3 - 4 roky) môžete využiť aj rôzne emočné kartičky a hry na rozvoj EQ a empatie.
Ak máte domáce zvieratko, zapájajte deti, aby sa o zvieratko postarali. Buďte naozaj trpezliví a nezúfajte, ak vaše 2-ročné dieťatko nie je dokonale empatická bytosť.
Matematika ako hra
Matematika - pre niekoho je strašiak, pre niekoho úžasný systém pravidiel a vzťahov. Či patríte do prvého alebo druhého „tímu“, matematike sa v každodennom živote nevyhneme. Či už pri takých očividných situáciách ako je platenie v obchode, alebo pri tých nenápadných, kde je matematika ukrytá v architektúre, športe, varení či dokonca umení. Aj deti sa s číslami zoznamujú pomerne skoro. Začať rozpoznávať čísla a naučiť sa počítať do 10 je pre dieťa obrovský míľnik. Učiť deti počítať však môže byť zábavné a nenáročné, ak použijete jednoduché stratégie, ktoré pomôžu vášmu dieťaťu nájsť záľubu v číslach. Kým si ale deti uvedomia čísla a ich význam, stretnú sa s pojmami ako veľa, málo, viac, menej. „Koľko kociek je v debničke? Veľa. Čo je väčšie, tanierik alebo lyžička?" Pritom počet vnímajú intenzívnejšie ako objem. Polovica jabĺčka je málo. Ale polovica jabĺčka nakrájaná na drobné kúsky je veľa. Ako naučiť tieto základné matematické vzťahy nenúteným spôsobom? Napríklad farebnou hrou s peknými obrázkami. Hra Zmeraj ma! Ako prvé si deti začínajú uvedomovať čísla jeden a dva. Načo sa viac trápiť? Viac ako dva je proste veľa :) Ďalšie číslo, ktoré sa deti naučia, je ich vek. Každý už videl, ako hrdo sa vystrú malé pršteky, keď sa drobca opýtate, koľko má rôčkov. Čísel je však oveľa viac! Kedy by dieťa malo poznať všetky čísla od 1 do 10? Keď majú deti asi rok, rodičia ich môžu začať uvádzať do sveta čísel postupne tak, že si deti čísla začnú uvedomovať aj samé. Od veku dvoch rokov si pravdepodobne všimnete, že deti sa začnú oveľa viac zaujímať o čísla vo všeobecnosti. Ako môžete naučiť svoje dieťa počítať do 10 a rozpoznávať čísla? Najjednoduchšie je spolu s nimi nahlas začať počítať do 10. Detičky ešte nevedia vnímať čísla abstraktne. Preto pri spoznávaní čísel buďte čo najviac konkrétny. Ukazujte čísla na prstoch, hrách, hračkách či v knižkách. Ak počítate, je dobré, aby sa dieťa dotklo každého predmetu, alebo aby vás nasledovalo, keď sa predmetu dotýkate. Pomáha aj ukladanie predmetov do radu, keď obaja počítate. Takto môžete počítať kocky, bobuľky hrozna, jednoducho čokoľvek :). Na začiatku si dieťa môže precvičiť počítanie do 10 s predmetmi, ktoré možno presúvať. Aby dieťa číslo poznalo, malo by ho vedieť rozoznať vizuálne, aj na prvé počutie. Na hrách či hračkách deti čísla zaujmú, lebo sú zobrazené tak, aby sa páčili. Sú farebné, vzorované, výrazné. Čísla však nájdete aj počas bežnej prechádzky. Upozornite na čísla na dome, autobuse, v obchode. Zároveň komentujte dianie okolo seba. „Pozri, tam na plote sedia dva vtáčiky! Oblečieme si dve ponožky. Naložíme do taniera, jeden, dva, tri, štyri, päť zemiačikov." Takto sa čísla prirodzene stanú súčasťou života dieťaťa. Poznať symbol jednotlivých čísel a priradiť im správny počet nie je to isté. Aby deti vedeli priradiť k číslu správne množstvo, pomôžu si najlepšie opäť prštekmi a hlasným počítaním. Priraďovať číslo k správnemu počtu predmetov naučí deti napríklad hľadanie dvojíc s farebným puzzle či skladanie trojuholníčkov. Hoci sa dieťa už naučilo spoznávať čísla, neznamená to, že automaticky vníma aj ich postupnosť. Pomocníkom sú hry, kde deti ukladajú čísla v slede, pričom im môže napovedať aj tvar čísla, ako pri týchto puzzle domčekoch alebo veľkosť predmetu ako s týmito kockami. Postupnosť čísel sa dá však učiť, aj keď sa práve hrať nemôžme. Stúpajúci počet môžete vyjadrovať aj silou hlasu - pri jednotke môžete šepkať, pri 9 a 10 už počítať nahlas. Alebo pri počítaní ukazujte miesta na tele smerom zdola nahor. Končeky prstov sú 1, hlava 10. Časom môžete nechať deti zoradiť drevené čísla podľa toho, ako nasledujú. A keď už to pôjde ľavou zadnou, skúste aj výzvu - počítať zostupne od 10 do 1. Nezabudnite, matematika vie mozgové závity poriadne potrápiť. Deti v predškolskom veku majú krátke rozpätie pozornosti, takže buďte pri poznávaní čísel aktívny bez toho, aby ste dieťa postupne odradili a unavili. Hra a príjemná interakcia sú najdôležitejšími prvkami učenia sa v tomto veku.
Abeceda hrou
Neporovnávajte dieťa so susedovým, ani s nikým iným. Niektoré deti prejavia záujem o abecedu keď majú rok a pol, niektoré deti to nezaujíma ani tesne pred nástupom do prvej triedy. Je však veľmi fajn, keď dieťa pred nástupom do školy ovláda aspoň veľkú tlačenú abecedu. Prvé základné pravidlo, keď deťom začneme prezentovať abecedu je, že písmená nepomenúvame bé, cé, dé, ale poviem: toto je B, toto je C, toto je D. A to je prvý krok. Písmená dieťaťu pomenúvam ja. Obklopte ho abecedou. Zaveste si v izbe plagát s písmenami. Pečiatky s písmenami - na papier napíšeme veľké tlačené písmená a dieťa priraďuje pečiatky. Šmirgľové písmená - čím viac zmyslov zapojíme, tým lepšie si vie dieťa daný tvar zapamätať. Ak dieťa prejaví záujem aj o písanie, dajte mu dané písmeno najskôr prejsť prstami (ukazovák a prostredník). Druhým stupňom pri poznávaní písmen je, že chceme od dieťaťa, aby nám dané písmeno ukázalo. Navliekanie gorálkov s písmenami - môžete dieťaťu hovoriť, ktoré písmená má dávať za sebou, aby si napríklad napísal svoje meno a pod. Keď má dieťa dostatočne zvládnutú predošlú fázu, prechádzame k tomu, že sa ho pýtame aké je toto písmeno. Dieťa sa väčšinou súčasne začne zaujímať aj o to, ako sa dané písmená píšu. Na to, aby zvládlo napísať nejaké slovo, potrebuje analyzovať slovo na hlásky. Naopak, pri čítaní potrebuje syntetizovať hlásky do slov. Opäť to nefunguje tak, že ja poviem dieťaťu slovo a ono mi ho bude vedieť vyhláskovať. Písmená rozložte na koberec a priraďujte rôzne predmety v izbe. Môžete to urobiť aj naopak, vyberte rôzne predmety a priraďujte prvé písmeno. Rozprávajte sa o tom, ktoré písmeno sa vyskytuje najčastejšie, ktoré máte len raz, máte všetky písmená, a pod. Vyskúšajte, či dokážete nájsť v byte predmety na všetky písmená abecedy. Ak má dieťa zvladnutú prvú hlásku, môžeme túto aktivitu robiť aj na poslednú hlásku v slove. Nájdite slová, kde sa jedno končí na rovnakú hlásku ako sa druhé začína. Ak máte doma predškoláka a písmena ho vôbec nezaujímajú, skúste ísť cez aktivity, ktoré sú mu blízke. Hádanky - podaj mi písmeno, na ktoré sa začína zviera, ktoré chodí veľmi pomaly a má pancier. Tajničky - pre trénovanie hlások v strede slova si na koberec najskôr vyskladáme nejaké slovo. Hrajte sa rôzne s písmenami. Ukazujte si, ako sa môže zmeniť slovo, keď sa vymení len jedno písmeno. Učte sa hrou. Čítajte si vonku značky áut. Hľadajte, či na vašom parkovisku parkujú aj nejaké autá z iných miest. Akú majú značku? Skladajte si jednoduché slová, najskôr jednoslabičné. V prípade, že máte doma už školáka, ktorý má ťažkosti so zapamätaním tvarov písaných písmen, pohyblivá abeceda sa dá kúpiť aj s veľkými a malými písanými písmenami. Nechajte ich písmená poriadne ohmatať a poobzerať z každej strany. Dajte im ich na miesto, kde budú mať k nim voľný prístup. Ak má dieťa ťažkosti s pozornosťou, využívajte najmä aktivity, kde zapájate aj pohyb. Mgr.
Prečítajte si tiež: Diagnostika ABKM u 6-mesačného dieťaťa
Cudzí jazyk hrou
Aký lepší dar môžete dať svojmu dieťaťu do vienka ako znalosť cudzieho jazyka? V budúcnosti ho to môže posunúť nielen po osobnostnej stránke, ale taktiež mu to otvorí brány k štúdiu alebo k práci jeho snov. Je pravda, že v Jazykovom mentoringu sa zameriavame hlavne na vzdelávanie dospelých, no máme medzi klientmi mnoho mamičiek, ktoré učia cudzí jazyk svoje ratolesti a posúvajú nám svoje tipy. Pamätáte si, ako sa vám v detstve všetko učilo ľahšie, nové poznatky ste priam nasávali každý deň a svet bol pre vás jedno veľké ihrisko? Viete čo je na tom najlepšie? Učíte sa spolu s deťmi! Aj keď sú zdroje na prvý pohľad jednoduchšie, pravidelným opakovaním si upevňujete naučené frázy a dokážete pohotovejšie reagovať. Zaujímate sa o jazyk a sami si vyhľadáte ďalšie veci. Pri využívaní autentických zdrojov ste v kontakte so živým jazykom. Pri detských zdrojoch sa kladie dôraz na peknú výslovnosť, takže si nevytvoríte zlozvyky. Pochopiteľne, nie každý z nás má doma prichystanú zásobu vhodných knižiek či hier pre deti v nemčine. A nie všetko sa dá dať dokopy takpovediac na kolene. Preto by sme vám chceli dať niekoľko odporúčaní, kde nájdete rôzne zaujímavé stránky alebo aplikácie na internete, aby ste sa do nemčiny spolu so svojimi deťmi mohli pustiť ešte dnes. 1. Neviete, kde začať a nájsť nemčinu pre začiatočníkov? Čo by ste povedali na šikovný video kurz Deutsch mit Socke, ktorý vás prevedie prvými krokmi v nemeckom jazyku. 2. Poznáte legendárnu myšku, ktorá so svojimi kamarátmi zažívala a ešte stále zažíva rôzne dobrodružstvá? Jedna z najúspešnejší detských relácií v nemeckej televízii sa dočkala aj svojej vlastnej internetovej stránky plnej zábavných a informatívnych videí, nahrávok, pesničiek a interaktívnych hier. Obsah aj vzhľad je prispôsobený malému divákovi, ale zaujímavými stránkami určite nepohrdnú ani dospeláci. Videá a hry s myškou si môžete stiahnuť do mobilu aj vo forme šikovnej aplikácie. 3. Verný kamarát myšky, modrý sloník, sa taktiež dočkal vlastnej stránky s obsahom vhodným pre ešte menšie detičky. 4. Ak radi počúvate podcasty, určite vás potešíme správou, že nemčina do ucha jestvuje aj pre detského poslucháča. Pod hlavičkou BR Kinder nájdete množstvo relácií na počúvanie a pozeranie. Či už ide o čítanie rozprávok na dobrú noc, rozhlasové relácie, detské správy alebo vedomostné programy, to všetko nájdete na stránke BR Kinder Hören. 5. Televízna stanica ZDF má pre deti pripravenú celú samostatnú zónu pod hlavičkou ZDFtivi. Nájdete v nej kratšie vzdelávacie relácie a spravodajstvo s názvom logo! určené deťom či dokonca celovečerné filmy a rozprávky. Pri mnohých z ponúkaných relácií máte možnosť zapnúť si titulky v nemeckom jazyku, na druhej strane sú zas niektoré prístupné iba na území Nemecka. 6. Máte doma malých milovníkov vláčikov? Potom ich určite potešíte stránkou nemeckých železníc Der kleine ICE špeciálne pre deti. 7. Sú vaše deti vo veku, kedy sa už zaujímajú o svet okolo seba a chceli by sa dozvedieť viac? 12 vedomostných oblastí s viac ako 2700 položkami potešia každého chlapca či dievča túžiacich po odhaľovaní tajomstiev tohto sveta. 8. Platforma Internet-ABC, alebo po našom internetová abeceda, ponúka obsah zaoberajúci sa bezpečným používaním internetu. Keďže jazykové zdroje odporúčané v tomto článku si vyžadujú využívanie internetu, je vhodné pamätať i na túto stránku a naučiť deti používať vymoženosti modernej doby bezpečne a správne. Ako teda zapojiť vaše dieťa do učenia sa cudzieho jazyka, aby ho to bavilo a učili ste sa spoločne? Vymýšľajte príbehy. Už niekoľkými jednoduchými otázkami dokážete dieťa primäť, aby vám porozprávalo o svojom imaginárnom svete či priateľoch. Ako sa volajú a kde bývajú? Aké je ich obľúbené jedlo a čo najradšej robia? Má vaše dieťa obľúbenú rozprávku alebo postavičku? Nechajte si porozprávať, o čom bol dej a kam sa príbeh môže uberať ďalej. V detských príbehoch sa často stretneme s chytľavými pesničkami, a ak vaše dieťa rado spieva, určite ho v tom podporte. Od určitého veku zapájajte svoje deti aj do diania v domácnosti. Čo tak spojiť tieto činnosti s nemčinou? Zavolajte dieťa, aby vám pomohlo pripraviť nákupný zoznam do obchodu. Čakajú vás cez víkend domáce práce? Porozprávajte sa, čo treba spraviť a ako si rozdelíte úlohy. Ak je vaše dieťa ešte primalé na aktívne zapojenie sa do spomínaných aktivít, môžete sa s ním zahrať na obchod v detskej izbe a použiť skutočné alebo hračkárske potraviny alebo iné vhodné predmety. Upečte spolu koláč, poskladajte stavebnicu, či poobliekajte bábiku a rozprávajte sa o činnostiach, ktoré sa pritom vykonávajú. Ako rodič najlepšie viete, čím vaše dieťa práve žije, čo ho mimoriadne zaujíma a na čo reaguje pozitívne. Obľúbený film, či seriál sa dá pozerať aj v nemeckom dabingu. Jestvujú k obľúbenému príbehu aj knižky? Mnohé počítačové hry majú preklad do nemčiny a sú k nim aj doplňujúce návody. Aj keď sa možno obávate, či je vaša vlastná jazyková úroveň dostatočná, s pomocou podporných materiálov spomenutých vyššie istotne zvládnete i túto úlohu. Dieťa si vďaka nim osvojí správnu výslovnosť, živú slovnú zásobu, a ak ho podporíte i v rozprávaní, jazyk začne čoskoro aj samo aktívne používať. Inšpirujte sa inými rodičmi, ktorí sa úspešne pustili do jazykového vzdelávania svojich detí, ako je napríklad Petra stojaca za projektom DoubleBubble, a nebojte sa nadviazať s nimi kontakt. Na začiatok si vyberte jeden jazykový zdroj a sami ho preskúmajte. Stránku alebo aplikáciu potrebujete poznať nielen po obsahovej, ale aj po technickej stránke, aby ste mohli byť svojmu dieťaťu nápomocní. Taktiež hneď na začiatku stanovte hranice a určite, kedy, kde a koľko času môže vaše dieťa stráviť s počítačom, tabletom alebo mobilom. Toto platí nielen na nemčinu, ale takéto hranice treba mať určené aj pri iných online aktivitách. Nemčina pre deti? V neposlednom rade vždy pamätajte na to, že kontakt s nemeckým jazykom by mal vaše dieťa baviť. Nenásilnou formou ponúknite dieťaťu zaujímavý obsah a primerane sa mu venujte. Ak aj staršie dieťa necháte na chvíľu na internete samé, nezabudnite sa ho vždy opýtať, čo robilo, čo zaujímavé videlo, čítalo alebo sa dozvedelo. Vybrali ste si zaujímavú stránku, vytvorili čas a priestor pre vás a vaše dieťa? A ak sa učíte nemčinu ako samouk aj vy sami, prečítajte si náš prehľad nemeckých modálnych slovies, spolu s tipmi, ako sa ich naučiť.
Ako naučiť dieťa čas
Učenie času a časovej postupnosti je dôležitou zručnosťou pre budúci život každého dieťaťa. Dieťa najskôr musí pochopiť fungovanie času, aby sa následne mohlo naučiť správne a efektívne organizovať svoj čas. Najlepší spôsob, ako dieťaťu vysvetliť koncepciu času, je prostredníctvom hry. 1. V útlom veku dieťaťa je najlepšie začať s jednoduchými vizuálnymi pomôckami, ako sú detské hračkárske hodiny. Keď deti budú mať fyzicky pred sebou detskú napodobneninu skutočných hodín, omnoho ľahšie a rýchlejšie pochopia, akým spôsobom plynie čas. Skvelou pomôckou je v tomto prípade drevená hracia doska Učíme sa hodiny, s ktorou sa dieťa okrem analógových hodín naučí aj digitálne hodiny. 2. Pri každej domácej aktivite sa rozprávajte s deťmi o tom, koľko daná aktivita bežne trvá a koľko trvala vám. Alebo si spoločne zahrajte hru, kde dieťa musí sledovať čas a stihnúť aktivitu za určitý čas. 3. Vytvorenie jednoduchého denného rozvrhu je skvelý spôsob, ako dieťa naučiť časovú postupnosť. Organizovaný časový režim pomáha dieťaťu pochopiť, že každá činnosť má svoje miesto v rámci dňa či týždňa. Vytvorte si spoločne s dieťaťom rozvrh s konkrétne určenými časmi či dňami pre jednotlivé aktivity, ako je hra, obedy, večere, spánok alebo krúžok, ktorý navštevuje raz týždenne. 4. Keď sa s dieťaťom chystáte von, môžete mu povedať, aby si obulo topánky pred tým, než si oblečie kabát. Pomôžete tak dieťaťu pochopiť, že existuje určitá časová postupnosť činností a že časové usporiadanie je dôležité. 5. Vytvorte si doma špeciálnu hraciu zónu zameranú na učenie času a časovej postupnosti. Tu sa môžu nachádzať všetky hry na učenie časovej postupnosti, ako vyššie spomínaná herná doska Učíme sa hodiny, Krátke príbehy či vami spoločne vytvorený časový rozvrh. Učenie času a časovej postupnosti si vyžaduje trpezlivosť a opakovanie zo strany dieťaťa aj rodiča. Preto je dôležité vytvoriť prostredie, v ktorom bude dieťa prirodzene motivované a bude sa cítiť pohodlne pri skúmaní týchto zručností.
Ako na svetové strany hravo
Začnite s jednoduchými pojmami
Predtým, ako začnete s učením svetových strán, uistite sa, že vaše dieťa rozumie základným pojmom ako "vpravo", "vľavo", "dopredu" a "dozadu". Tieto pojmy sú kľúčové pre pochopenie smerov a orientácie v priestore.
Využite hry a aktivity v prírode
Najlepším spôsobom, ako dieťa naučiť svetové strany, je prostredníctvom praktických aktivít v prírode.
Hľadanie pokladu: Vytvorte jednoduchú mapu s pokladom a použite svetové strany na navigáciu. Napríklad: "Urob tri kroky na sever, potom dva kroky na východ."
Slnko ako kompas: Vysvetlite dieťaťu, že slnko vychádza na východe a zapadá na západe. V priebehu dňa sledujte pohyb slnka a určujte svetové strany.
Stavanie bunkra: Pri stavaní bunkra v lese môžete dieťa učiť, ktorá strana je severná, južná, východná a západná. Používajte prírodné materiály a nechajte dieťa, aby sa aktívne podieľalo na stavbe.
Používajte kompas a mapy
Kompas a mapy sú skvelé nástroje na učenie svetových strán. Ukážte dieťaťu, ako funguje kompas a ako sa orientovať na mape. Môžete si vytlačiť jednoduché mapy okolia a spoločne hľadať rôzne miesta.
Využite technológie
V dnešnej dobe existuje množstvo aplikácií a hier, ktoré môžu pomôcť deťom naučiť sa svetové strany. Vyhľadajte interaktívne hry, ktoré sú zábavné a zároveň vzdelávacie.
Spievajte pesničky a riekanky
Existujú rôzne pesničky a riekanky, ktoré pomáhajú deťom zapamätať si svetové strany. Spievajte ich spoločne a opakujte, aby sa dieťa ľahšie naučilo.
Vytvorte si vlastný kompas
S pomocou jednoduchých materiálov si môžete s dieťaťom vytvoriť vlastný kompas. Budete potrebovať misku s vodou, korkový štupel, magnetizovanú ihlu a papierový kruh so svetovými stranami.
Používajte svetové strany v bežnom živote
Snažte sa používať svetové strany v bežnom živote. Napríklad, keď idete na prechádzku, povedzte: "Teraz ideme na sever" alebo "Pozri, slnko zapadá na západe."
Upratovanie hračiek ako hra
Upratovanie hračiek nie je len o poriadku. Je to spôsob, ako deti učíme zodpovednosti, organizovanosti a rešpektu k veciam. Deti, ktoré sa od útleho veku učia starať o svoje veci, si neskôr ľahšie osvoja aj iné domáce povinnosti. Už dvojročné deti sú schopné zvládnuť jednoduché úlohy - napríklad vložiť kocky do krabice alebo upratať plyšáky do koša. Kľúčom je správny prístup - hravý, pokojný a pravidelný. Hravý prístup - kto uprace viac kociek? Kto nájde správne miesto pre bábiku? Organizéry na drobnosti (napr. Časovač - hra na rýchlosť (napr. Buďte trpezliví a nesnažte sa dosiahnuť dokonalý poriadok hneď. Malé deti sa učia cez opakovanie - možno bude treba desaťkrát pripomenúť, kým sa niečo stane automatickým. Ak dieťa niekedy neuprace, netreba sa hnevať. Zamerajte sa na pravidelnosť a vytvorenie návyku. Ak dieťa reaguje vzdorom alebo neochotou, zrejme vníma upratovanie ako nepríjemnú povinnosť. Skúste zmeniť spôsob - namiesto príkazov navrhnite hru („Zvládneme to do zvonenia?“, „Upracme hračky podľa farby“). Niekedy pomáha aj menší počet hračiek - keď sú všetky dostupné naraz, je ťažké udržať poriadok. V akom veku by malo dieťa začať upratovať? Mám upratovať s dieťaťom alebo nechať ho samé? V začiatkoch určite spolu. Čo ak dieťa upratovanie odmieta úplne? Mám dieťaťu hračky zobrať, ak neuprace? Tresty môžu viesť k odporu. Lepší je prirodzený dôsledok - napr. Ako dlho trvá, kým si dieťa zvykne upratovať? Zvyčajne niekoľko týždňov pravidelného trénovania. Naučiť dieťa upratovať si hračky je proces, ktorý si vyžaduje trpezlivosť, dôslednosť a empatiu. Ak ho zvládnete cez hru, spoločné aktivity a pozitívne motivovanie, vytvoríte návyk, ktorý sa bude prenášať aj do ďalších oblastí života. Upratovanie nemusí byť boj - môže to byť zábava a chvíľa spolupráce.