Jedenásty mesiac života dieťaťa je významným obdobím v jeho psychomotorickom vývoji. V tomto období dochádza k výraznému pokroku v motorických, kognitívnych, sociálnych a emocionálnych schopnostiach dieťaťa. Každé dieťa sa vyvíja individuálnym tempom, ale existujú určité míľniky, ktoré sú typické pre tento vek. Tento článok poskytuje komplexný prehľad o vývoji 11-mesačného dieťaťa, vrátane motorických zručností, zmyslového a rečového vývoja, stravy, spánku a vhodných hračiek.
Motorický vývoj 11-mesačného dieťaťa
V 11. mesiaci sa dieťa stáva aktívnejším a mobilnejším. Z lezúňa sa stáva lezec až chodec. Hoci o chôdzi možno hovoriť až v bode, kedy je dieťa schopné zastaviť, zmeniť smer a pritom sa vyhnúť pádu, prvé krôčiky popri nábytku či stene už môže mať za sebou (môže, no nemusí). Dieťa dokáže v stoji, dokonca aj bez držania vydržať pomerne dlho.
Lezenie a štvornožkovanie
11-mesačné dieťa by malo bez problémov štvornožkovať. V kľaku na všetkých štyroch končatinách je už dieťa natoľko stabilné, že dokáže uvoľniť jednu ručičku a uchopiť s ňou hračku a potom si s hračkou sadnúť do vzpriameného sedu s rovným chrbtom, voľne natiahnutými nohami vpred a s hračkou sa v tejto polohe pohrať. Ak dieťa uvidí v ľubovoľnej vzdialenosti iný zaujímavý objekt, malo by sa samo bez koordinačných problémov dostať k hračke, osobe alebo objektu, ktorý zaujal jeho pozornosť spôsobom tzv. zrelého lezenia po všetkých štyroch končatinách.
Stoj a prvé kroky
Stoj v počiatkoch vyzerá tak, že dieťa má tzv. uzamknuté kolená (teda kolená sú maximálne prepnuté bez možnosti mierneho pokrčenia). S týmto sú spojené aj ďalšie zmeny v držaní tela. Spočiatku môže mať dieťa sklonenú panvu dopredu, čo môžete pozorovať ako vystrčený zadoček vzad, ďalej máva vypuklé bruško dopredu, ramená vytiahnuté nahor k ušiam, hlavičku mierne predsunutú. Samo dieťa často nedokáže voľne predmet pustiť a trvá chvíľu, než dôjde k uvoľneniu. Rovnako ako má dieťa zaťaté pästičky a silno sa drží rukami predmetu, tak aj prstíky na nohe sú zaťaté do podložky. Pôsobí to, ako by sa dieťa držalo v stoji aj nohami. Až s pribúdajúcim časom a množstvom precvičovania sa stoj uvoľní a stane sa vyspelým stojom. Uvoľnia sa uzamknuté kolená, rozvoľnia sa pästičky a pod. Dieťa bude môcť lepšie pracovať so svojím ťažiskom, sklopí panvu vzad, bruško zatiahne do roviny, ramienka uvoľní a pretiahne krk. Hlavičku postaví do osi celého tela a nebude ju už v stoji predsúvať. Sotva bude dieťa samo uvoľňovať ručičku (jednou rukou sa bude stále pridržiavať, aby nespadlo späť na zem), bude sa pokúšať dosiahnuť na hračku alebo predmet, na ktorý vidí a leží blízko neho. Ak je už dieťa dostatočne šikovné v stoji (a stojí napríklad u konferenčného stolíka), odváži sa chytiť sa stola ďalej od tela do strany a urobiť drobný krôčik za ručičkou. Prisunie potom druhú nožičku a rovnakú ruku. Tento pohyb zopakuje toľkokrát, koľkokrát je potrebné, aby sa dostalo ku vzdialenejšej hračke. Jedná sa o tzv. quadrupedálnu lokomóciu, čo znamená, že dieťa k chôdzi v stoji používa všetky štyri končatiny. Týmto spôsobom dieťa dokáže prejsť niekoľko metrov, a preto by sme mali byť ostražití!
Chôdza okolo nábytku
Medzi tým, že dieťa dokáže vstať pri nábytku a prvým krokom do voľného priestoru, musí ešte chôdzu "nanečisto" nacvičiť okolo nábytku. Dieťa sa šplhá po nábytku, snaží sa ho obkračovať- je to prvá chôdza vo vertikále a je veľmi dôležité, aby túto fázu nepreskočilo - to je tzv. vertikalizácia. V takýto čas rodičia a hlavne starí rodičia veľmi s obľubou chytajú detičky za ruky a snažia sa s nimi chodiť dopredu. Je to úplne zbytočné a navyše nesprávne.
Prečítajte si tiež: Diagnostika ABKM u 6-mesačného dieťaťa
Prvé samostatné kroky
V priebehu 12. mesiaca by sa vaše bábätko malo odvážiť a vykročiť do priestoru. Počiatky uvoľnenia ruky od nábytku sú opäť postupné. Najprv dieťa musí dokázať uvoľniť ruku a namiesto toho, že ju položí ďalej od seba, sa musí dokázať otočiť v trupe smerom vzad. Rotácia trupu opäť nie je nič jednoduché. Ak to dieťa dokáže, dokáže aj nakročiť nožičkou za seba, stojí teda bokom k predmetu, u ktorého sa postavilo. Vzdialenosť medzi nábytkom či osobami, medzi ktorými prechádza, je spočiatku krátka. Pre dieťa je dôležité, aby pri naklonení svojho ťažiska do priestoru, malo istotu, že sa čoskoro bude môcť niečoho či niekoho zachytiť. Vaše dieťa sa učí ovládať svoje ťažisko a prakticky celý pohyb vpred. Chôdza je teda len "dobiehanie" ťažiska, ktoré je neustále pred stredom tela. Vzhľadom k tomu, že počiatky nie sú ľahké, dieťa opäť volí v držaní tela také polohy, v akých si je úplne isté. Opäť teda nakloní panvu dopredu a vy môžete pozorovať, že vystrčí zadoček a vypúli bruško. Deti často spočiatku zatnú aj prstíky v pästičky. Dieťa sa prakticky pri každej nestabilnej novej zručnosti vracia akoby do novorodeneckého držania tela, čo je v počiatkoch získavania novej zručnosti vždy normálne. Tieto nedokonalosti, kedy sa dieťa napr. hrbí, ramienka drží vysoko u ušiek, je nestabilné a má tendenciu padať, by mali byť len krátkodobé (približne prvé 2 týždne).
Dôležitosť správneho držania tela
Je nutné upozorniť na chybičky, ktorých sa deti dopúšťajú a často im bývajú odpustené s ospravedlnením, že takto to robí veľa detí. Veľakrát mamičky ani netušia, že ich drobček nejakú chybu robí. Avšak chyby sú vždy známkou nesprávneho vývinu dieťaťa, a preto je dobré začať dieťa vhodne stimulovať tak, aby došlo k náprave zlej koordinácie pohybu včas. Sed medzi pätami je najčastejšou chybou. Je pravda, že detí, ktoré týmto spôsobom sadajú, je veľké množstvo, ale tento spôsob sedu nie je hodnotený ako správne držanie tela. Dieťa, ktoré volí sed medzi päty, nedokáže dostatočne spevniť bruško, panvové svaly, svaly chrbta a pod. Ak si dieťa svoju nestabilnú panvu položí medzi nožičky, nožičky mu vytvoria širšiu základňu a v nej sa dieťa cíti bezpečnejšie a pohodlnejšie. Ďalším nesprávnym sedom je prekážkový sed. Tento typ sedu je obdobou sedu medzi pätami. Treťou častou chybou je stále predsunuté držanie hlavy, vypuklé bruško, vysunuté ramienka k ušiam a pod. Dieťa pri týchto chybách môže byť v akejkoľvek polohe alebo činnosti, či už sedí, stojí, lezie, či sa snaží z bruška pretočiť na chrbát a späť, alebo chodí, behá a pod. Rovnako ako predchádzajúce dva body aj toto držanie je známkou celkovo nižšieho svalového napätia tzv.
Prvé topánočky
O stupienok späť vo vývine sa dieťa vracia aj v prípade, kedy mu prvýkrát obujete topánočky. Rovnako tak aj chôdza doma, v známom prostredí, bude úplne iná ako v prípade, že postavíte dieťa na trávnik, chodník, do mierneho kopčeku a pod. Dieťa bude vždy za nových podmienok na novom teréne menej isté. Úplne istú chôdzu so správnym držaním tela dieťa získa až okolo 15. mesiaca.
Ďalšie motorické zručnosti
Dieťa dokáže vyliezť na nábytok a opäť z neho zliezť dole. Buďte opäť ostražití! Na detských chirurgiách sa často objavujú deti, ktoré spadli z vyššej polohy. Dieťa sa samo udrží chvíľku v stoji a pritom nezatína prstíky nohy do podložky.
Zmyslový a rečový vývoj
Zmyslové vnímanie napreduje a dieťa viac rozumie, že ak rodič povie „ham-ham“, ide čas kŕmenia, „haji-haji“ čas spánku a podobne. Vedzte, že ak ste povinnú 3. dávku hexavakcíny absolvovali v 10. mesiaci, tak v 11. mesiaci vás čaká preočkovanie. Rozširuje si slovnú zásobu a stále viac rozumie. „Mama, tato, baba, havo, auto (ato)“, sú slovíčka, ktoré postupne pribúdajú. Najlepším spôsobom, ako rozvíjať zmysly i reč sú hry, riekanky, básničky, knižky alebo jednoduché opisovanie predmetov a aktivít.
Prečítajte si tiež: Tipy na stravovanie 7-mesačného dieťaťa
Komunikácia a porozumenie
11-mesačné dieťa dokáže prejaviť rôzne pocity, ako hnev, radosť či trucovitosť. Dokáže vnímať, ak mu niečo zakazujete. Využívajte každú jednu situáciu na komunikáciu. Predmety pomenúvajte, vysvetľujte, napodobňujte zvieratá, pasívna pamäť funguje a skôr či neskôr dieťa určité zvuky, slabiky či slová začne opakovať. Začína reagovať na výzvy, napr. „daj mi“, „no-no“, „kako“ a podobne. Dieťa začína rozumieť významu týchto slov. To však platí aj o zákazoch, na ktoré dieťa reaguje, čo ešte neznamená, že vždy poslúcha. Dieťa už môže začať vnímať priestorovo, vníma tvary a rozmery predmetov, skvelou skúškou sú hlavolamy s geometrickými útvarmi. Dokážu predmety uchopiť i položiť. Drobec už napríklad častejšie spolupracuje pri obliekaní. Rozširuje si slovnú zásobu a stále viac rozumie. „Mama, tato, baba, havo, auto (ato)“, sú slovíčka, ktoré postupne pribúdajú. Najlepším spôsobom, ako rozvíjať zmysly i reč sú hry, riekanky, básničky, knižky alebo jednoduché opisovanie predmetov a aktivít.
Vakcinácia v 11. mesiaci
V závislosti od toho, v ktorom mesiaci bola dieťaťu podaná prvá dávka hexavakcíny, lekár vás upozorní v rámci pravidelných návštev, že vás čaká ďalšie preočkovanie. Prvýkrát sa touto vakcínou dieťa očkuje v 2. - 3. mesiaci, následne v 4. - 5. mesiaci. Tretia dávka je podávaná v 10. až 11. mesiaci. Ide o účinnú kombináciu očkovacích látok voči vírusovej hepatitíde typu B, tetanu, záškrtu, detskej obrne, hemofilovej invazívnej infekcii a čiernemu kašľu. Takisto je očkovanie účinné proti pneumokokovým ochoreniam. Táto vakcinácia je zo zákona povinná.
Strava 11-mesačného dieťaťa
Strava 11-mesačného dieťaťa sa čoraz viac podobá tej vašej, samozrejme, s určitými obmedzeniami. Okrem aktívnej konzumácie príkrmov je aj naďalej dôležité materské mlieko - dojčenie, prípadne umelá formula. Plastová lyžička v ruke už môže byť rituál počas kŕmenia, no samostatné kŕmenie sa ňou ešte nie je zaručene úspešné. Dieťaťu všetko podáva ruky, pozor na ostré a malé predmety, spotrebiče a prístup k zásuvkám.
Príkrmy a dojčenie
Jedálniček 11-mesačného dojčaťa je z týždňa na týždeň pestrejší. Dieťa už dokáže sedieť, takže má vlastný priestor na jedenie v detskej stoličke. Hlavnú zložku potravy tvoria príkrmy, ktoré už nie je potrebné mixovať na kašu, pokojne môže ísť o väčšie kúsky ovocia, zeleniny či mäsa. Dieťa by nemalo mať problém ich prehĺtať. Ak dojčíte, stále v tom pokračujte. Presná dávka mlieka nie je stanovená, no 1 či 2 dojčenia do dňa určite dieťatku padnú vhod. Mlieko je pre dieťa významným zdrojom probiotických kultúr, vitamínov, bielkovín a minerálov. Ak nedojčíte alebo z nejakého dôvodu to nie je možné, umelé dojčenské mlieko je vhodná alternatíva. Dojčenské mlieko dokonca môžete používať aj na prípravu obilninových kaší - ryžová, pohánková či ovsená. V tomto období sa môže stať, že 11-mesačné dieťa odmieta mlieko. Príkrmy naďalej nesolíte ani nekoreníte. Vyskúšajte aj väčšie kúsky hydinového či králičieho mäsa. Naďalej sa vyhýbajte potravinám ťažkým na trávenie, ako morské plody či hríby. Ak zavádzate v rámci príkrmov nové potraviny, potom, čo ich dieťa skonzumuje, nezavádzajte aspoň 3 dni žiadne nové potraviny, aby ste sledovali prípadné alergické reakcie. Dieťa má čoraz viac zúbkov a už dokáže stravu rozhrýzť. Pitný režim netvorí len mlieko, ale aj čaje či čistá voda. Skvelé sú taktiež doma lisované ovocno-zeleninové šťavy - jablčná, mrkvová, hroznová, hrušková a podobne. Môžete si ich, samozrejme, kúpiť i v obchodoch. Pozor na nevhodné konzervanty, umelé sladidlá či farbivá. Kupujte len šťavy určené pre dojčatá. Ako spomíname vyššie, motorika napreduje, preto sa nebojte dať dieťaťu počas kŕmenia plastovú lyžičku.
Spánok 11-mesačného dieťaťa
Spánok je u niektorých detí v tomto veku premenlivý ako jarné počasie, u iných detí je zasa režim relatívne stabilný, pričom však spánok môžu narúšať rôzne javy. V priemere už má dieťa len 1 či 2 krátke spánkové cykly počas dňa, ktoré by dohromady nemali trvať dlhšie ako 3 hodiny.
Prečítajte si tiež: Sprievodca pre rodičov: Separačná úzkosť
Príčiny nočného budenia
Prečo sa 11-mesačné dieťa často budí v noci? Dôvodom môžu byť stále prerezávajúce sa zúbky a sprievodným príznakom môže byť dokonca aj zvýšená telesná teplota. Typickým symptómom rastu mliečneho chrupu je zvýšená nervozita, plačlivosť a oslabená imunita, ktorá môže mať za následok nástup iných ochorení. Najlepším riešením, ako dieťa počas dňa pripraviť na spánok, je unaviť ho.
Hračky pre 11-mesačné dieťa
Pomoc v tomto nerovnom boji vám poskytnú rôzne hry a hračky pre 11-mesačné deti. Už pred pár mesiacmi sú vhodnými hračkami obrázkové knihy, interaktívne knihy s zvukovými efektami, inteligentné hračky pre deti, geometrické hlavolamy, stavebnice, vkladačky, hojdací koník alebo dokonca odrážadlo (väčšinou sa odporúča až po 1. roku). Dieťa zbožňuje skrývačky alebo hry počas kúpania. Spievajte pesničky, hovorte riekanky, pokojne ich púšťajte a spievajte na „playback“. Nezabúdajte na aktívnu komunikáciu, pomenúvanie predmetov, vydávanie zvukov, napodobňovanie zvierat. Dajte dieťa pred zrkadlo a ukazujte na jeho časti tela. Dieťa rado napodobňuje. Kúpte mu sadu kutilského náradia pre deti alebo detskú kuchynku. Zahrajte s hračkami divadlo, zahrajte sa na upratovanie hračiek.
Hry a aktivity pre rozvoj dieťaťa
V tomto období deti rady skúmajú a tvoria. V letnom období je hrou č. 1 pieskovisko. V zimnom čase je vhodné pripraviť veľa podnetov doma. Dovoľte drobcovi hrať sa so štipcami, vyťahovať bielizeň z práčky, ukladať varešky, vyskúšať si metličku. Všetko komentujte a nezabúdajte ani na slovné hry, napr. Hlava, ramená, kolená… alebo Baran, baran buc ap. Vaše dieťa už dobre rozumie aj hre na naháňačku, skrývačku a zbožňuje hry pri kúpaní, napr. prelievanie vody. Vďaka pesničkám a riekankám sa učí rytmike a tiež napr. pomenúvať časti svojho tela, učí sa činnosť začať a skončiť, učí sa čakať, ale i očakávať (napr. pochvalu ap.). Dieťa má stále väčšiu predstavivosť a snaží sa všetko napodobňovať a opakovať. Toto je veľmi dôležité pre osvojovanie si základných sociálnych návykov a je to jedno z dôležitých kritérií zdravého psychického vývoja dieťaťa. Aj vďaka týmto hrám, neustálemu napodobňovaniu a opakovaniu sa zlepšuje motorika prstov dieťatka, zraková koordinácia, sluch, dlaňový úchop, reč atď. Túžba skúmať a skúšať je u detí veľmi silná. Niektoré želania si chce dieťa presadiť. Rozprávajte sa s ním a spolupracujte. Zároveň však trvajte na svojom, prípadne hľadajte alternatívne riešenia, ktoré nie sú až také nebezpečné ako želania detí. Napr. Dieťa chce v tomto období poznávať svoje okolie a skúša prísť na to, ako funguje svet okolo neho. Následkami svojho konania je dieťa častokrát prekvapené a preto to skúša stále znovu a znovu, kým vec nepochopí. Byt je pre dieťa úžasným miestom plným nových a neznámych zákutí, kde sa môže vydávať na rôzne výzvedné cesty. Mama musí byť pripravená viac ako kedykoľvek predtým poskytovať dieťaťu útechu, pretože v tomto období sú časté pády. Väčšinou však deti na bolesť veľmi rýchlo zabudnú a vracajú sa k aktivite.