Reklama je všadeprítomná a má rozsiahly vplyv na spoločnosť, vrátane detí a rodín. Ako masové komunikačné prostriedky uplatňujú svoj vplyv, aj reklama, ktorá ich využíva ako nástroj, obsahuje prenikajúcu silu. Cirkev zdôrazňuje zodpovednosť masových komunikačných prostriedkov prispievať k rozvoju ľudí a podporovať dobrobyt spoločnosti, poskytovať informácie založené na pravde, slobode, spravodlivosti a solidárnosti. Reklama má v spoločnosti veľký vplyv na to, ako ľudia chápu život, svet i seba samých, ako vnímajú hodnoty, ako posudzujú spôsob a kritériá svojich rozhodnutí a správania.
Čo je reklama a jej formy
Reklama predstavuje verejné oznámenie, ktoré má sprostredkovať informácie, získavať záujemcov alebo vyvolať nejakú inú reakciu. Reklama nie je to isté čo marketing ani public relations. Môže byť jednoduchá, lokálna, ale aj zložitá, založená na rozsiahlych výskumoch a celosvetových kampaniach. Reklama používa rôzne médiá a techniky. Rozlišujeme komerčnú reklamu, reklamu verejných služieb a politickú reklamu.
Vplyv reklamy na kultúru a médiá
Reklama neodzrkadľuje len postoje a hodnoty danej kultúry, ale ju aj poznačuje a niekedy aj skresľuje. Reklamní odborníci pracujú výberovo, čo sa týka hodnôt a postojov, ktoré majú podporovať a uprednostňovať. Reklama má nepriamy, ale mocný vplyv na kultúru, pretože mnohé publikácie a médiá sú odkázané na zisky z reklamy. Médiá sa usilujú formovať svoju ponuku tak, aby pritiahla pozornosť a želané množstvo používateľov.
Pozitívny potenciál reklamy
Na reklamu sa dávajú obrovské ľudské i hmotné zdroje. Reklama obsahuje aj veľký pozitívny potenciál. Môže hrať dôležitú úlohu v tom procese, prostredníctvom ktorého hospodársky systém prispieva k ľudskému rozvoju. V takomto systéme môže byť reklama užitočným nástrojom na zachovanie čestného a mravne zodpovedného súťaženia, ktoré vedie k hospodárskemu rastu v službe pravého ľudského rozvoja. Reklama informuje o nových a vylepšených výrobkoch a službách a pomáha ľuďom robiť múdre spotrebiteľské rozhodnutia. Prispieva k výkonnosti, znižovaniu cien a rozširovaniu podnikania a obchodu, čím stimuluje hospodársky pokrok. Politická reklama môže prispievať k demokracii. Reklamné agentúry majú príležitosť uplatňovať svoj pozitívny vplyv na obsah vysielania. Reklama môže prispieť k zlepšeniu pomerov v spoločnosti tým, že povzbudzuje, inšpiruje a motivuje konať spôsobom, ktorý prospieva im samým, ale aj iným ľuďom. Môže prinášať svetlo do života mnohých ľudí už tým, že pracuje duchaplne, vkusne a zábavne.
Účasť Cirkvi na mediálnych činnostiach
Pre Cirkev je dnes nevyhnutnou súčasťou pastoračnej stratégie zúčastňovať sa na mediálnych činnostiach, vrátane reklamy. Patrí sem nielen práca vo vlastných cirkevných komunikačných prostriedkoch, ale aj pôsobenie Cirkvi vo svetských médiách. Médiá môžu a musia byť nástrojom slúžiacim stratégii Cirkvi pri reevanjelizácii, respektíve novej evanjelizácii súčasného sveta.
Prečítajte si tiež: Podpora rozvoja
Morálne aspekty reklamy
Reklama nie je sama osebe dobrá ani zlá. Je iba prostriedkom, nástrojom, ktorý možno použiť na niečo dobré alebo zlé. Ak sa na verejnosti propagujú škodlivé alebo celkom nepotrebné veci, keď sa vyvolávajú falošné predstavy o tovaroch, keď sa dráždia iba nezošľachtené pudy, vzniká spoločnosti škoda a reklamná činnosť stráca dôveru a dôstojnosť. Jednotlivci i celé rodiny sa poškodzujú, ak reklama prebúdza nerozumné žiadosti alebo ustavične nabáda kupovať nadbytočný a iba pôžitkom slúžiaci tovar. Celkom neprípustná je taká reklama, ktorá bez hanby zneužíva na komerčné ciele pohlavný pud.
Zneužitie reklamy a konzumizmus
Reklama môže zneužívať svoje poslanie informačného zdroja aj nepravdivým zobrazovaním alebo zatajovaním dôležitých skutočností. Reklama sa používa nielen na informovanie, ale aj na presviedčanie a motivovanie. Vážne problémy môže spôsobovať reklamná prax takzvanému značkovému tovaru. Reklama často môže byť a aj býva nástrojom „fenoménu konzumizmu“. Zlé je, ak sa človek zameriava na „mať“ namiesto „byť“ a usiluje sa mať viac nie preto, aby viacej bol, ale aby užíval samoľúbo život ako cieľ sám pre seba. Reklamní pracovníci pokladajú občas za súčasť svojej práce povinnosť „vzbudzovať“ v ľuďoch potrebu tovaru a služieb. Je to útok proti ľudskej dôstojnosti a proti všeobecnému dobrobytu, ak sa to stáva v spoločnostiach žijúcich v dostatku. Ešte vážnejšie následky má takéto zneužívanie v rozvojových krajinách, kde zhoršuje sociálne a hospodárske problémy a poškodzuje chudobných.
Politická reklama a jej riziká
Politická reklama môže podporovať a urýchľovať demokratické procesy, ale ich môže aj blokovať. K blokovaniu dochádza aj vtedy, keď politická reklama namiesto korektného predstavovania názorov a životopisu kandidátov usiluje sa ich zhanobiť a nespravodlivo poškodzuje ich reputáciu.
Vplyv reklamy na kultúru a kultúrne hodnoty
Reklama môže mať škodlivý vplyv aj na kultúru a kultúrne hodnoty. V rozvojových krajinách môže reklama podporovať konzumizmus a deštruktívne správanie sa spotrebiteľa. Kultúrne bezprávie pácha reklama na týchto národoch, keď odráža obsah a metódy konzumných postojov prevládajúcich v západnom svete, zatiaľ čo popiera a protirečí zdravým originálnym hodnotám domácich kultúr. Pracovníci spoločenských komunikačných prostriedkov bývajú vystavení aj pokušeniu ignorovať výchovné a sociálne potreby určitých skupín verejnosti, ak sa nehodia do demografickej schémy cieľovej skupiny. Príliš často reklama prispieva aj k tomu, že niektorým skupinám ľudí sa vnucujú urážlivé stereotypy, ktoré ich v porovnaní s inými znevýhodňujú. Takto neraz narába reklama so ženami.
Etické a morálne aspekty reklamy
Reklama môže byť vkusná a môže zodpovedať vysokým morálnym kritériám, ale býva aj vulgárna a mravne ponižujúca. Neraz sa zámerne prihovára takým pohnútkam, ako je závisť, ambicionizmus a zmyselnosť. Prejavom temnej stránky ľudskej povahy, skazenej hriechmi, je pornografia a zvelebovanie násilia. V čase, keď sa ďalej šíri neblahý chaos mravných kritérií, verejné komunikačné prostriedky sprístupnili pornografiu a násilie veľmi širokému publiku, medzi ktorým nechýba mládež ani deti. Častý je prípad, keď reklamné agentúry zaraďujú do hospodárskej reklamy náboženské témy alebo osobnosti preto, aby dostali do obehu určitý tovar. V druhom prípade sa zasa reklama používa na to, aby propagovala také produkty, postoje a spôsoby správania, ktoré protirečia mravným normám.
Prečítajte si tiež: Diagnostika ABKM u 6-mesačného dieťaťa
Morálne zásady v reklame
Spoločenské komunikačné prostriedky majú dve možnosti: buď budú pomáhať človeku lepšie chápať a lepšie konať to, čo je dobré a čo je pravdivé, alebo sa premenia na deštruktívne sily, ktoré sa postavia proti ľudskému dobrobytu. Použitie manipulujúcich, vykorisťujúcich, skorumpovaných a korumpujúcich nahováračských a motivačných metód je mravne zlé. Problémy súvisia s takzvanou nepriamou reklamou, ktorá sa usiluje navádzať ľudí na určité konanie bez úplného vedomia, že sú ovplyvňovaní.
Pravdivosť v reklame
Všeobecne je problém pravdivosti v reklame trochu zložitejší: reklama netvrdieva otvorené nepravdy, ale nahlodáva pravdu tým, že podsúva veci, ktoré v skutočnosti nie sú celkom také, za aké sa vydávajú, alebo zamlčuje dôležité fakty. Reklama nesmie úmyselne klamať ani tým, čo hovorí, ani tým, čo okato naznačuje alebo zamlčuje. Správne zaobchádzanie s právom na informácie vyžaduje, aby bol ich obsah pravdivý, aby sa pohyboval v hraniciach spravodlivosti a lásky, a aby bol úplný.
Rešpektovanie ľudskej osoby
Jestvuje „záväzná požiadavka“, aby reklama „rešpektovala ľudskú osobu a aby jej garantovala právo i povinnosť zodpovedne sa rozhodovať a zachovať si vnútornú slobodu. Reklama môže urážať dôstojnosť ľudskej osoby tak svojím obsahom, ako aj svojím účinkom na verejnosť. Reklama podnecuje zmyselnosť, márnivosť, závisť a náruživosti alebo využíva techniky, ktoré rátajú a manipulujú s ľudskou slabosťou. Veľká časť reklamy určenej deťom sa očividne pokúša využiť ich ľahkovernosť a ovplyvniteľnosť v nádeji, že prinútia svojich rodičov kupovať im úplne zbytočné výrobky. Reklama tohto druhu útočí rovnakou mierou na dôstojnosť a práva detí, ako aj ich rodičov; pletie sa do vzťahov medzi deťmi a rodičmi a snaží sa ich zmanipulovať vo svoj prospech.
Vplyv na životné prostredie
Reklama, ktorá podnecuje neviazaný a márnivý životný štýl, mrhajúci prírodnými zdrojmi a znečisťujúci prostredie, spôsobuje veľké škody ekológii. Ak ľudia „svedomito nerešpektujú mravné, kultúrne a duchovné požiadavky, založené na dôstojnosti osoby a na vlastnej identite každého spoločenstva, počínajúc rodinou a náboženskými spoločnosťami,“ potom sa aj materiálny nadbytok a príjemnosti, ktoré prináša technika, „ukážu ako neuspokojivé, nudné a hodné zavrhnutia“. Reklamní pracovníci i ľudia pracujúci v ostatných oblastiach spoločenskej komunikácie majú čoraz väčšiu povinnosť vyjadrovať a presadzovať poznatky o skutočných podmienkach ľudského rozvoja v jeho hmotných, kultúrnych i duchovných dimenziách. Komunikovanie, ktoré zodpovedá týmto meradlám, je okrem iného aj výrazom solidarity.
Vplyv reklamy na deti
Reklama dnes útočí veľmi intenzívne aj na deti. Deti sa stretávajú s reklamou v mnohých formách - v televízii, na YouTube, v rôznych aplikáciách, rádiu, na billboardoch, v časopisoch, novinách, filmoch, na internete, v textových správach či na sociálnych sieťach. Reklamy môžu mať na deti trvalý vplyv. Deti mladšie ako osem rokov sú v podstate bezbranné voči reklamám, pretože nerozumejú ich zámerom. Vo všeobecnosti deti nedokážu pochopiť pojem niečoho, čo sa im predáva so skrytým zámerom, a mnohokrát to, čo počujú a vidia, berú doslova. Ak reklama hovorí, že nový robot je najlepšia hračka všetkých čias, deti môžu veriť, že je to pravda. Je pravdepodobné, že čím častejšie sledujú televíziu, tým viac hračiek budú chcieť a žiadať. Preto je dôležité, aby sa naučili, že reklamy sa vás snažia prinútiť niečo kúpiť. Reklamy sa snažia ovplyvniť spôsob, akým premýšľate alebo zmeniť názor na niečo. Reklama môže mať na deti pozitívne, ale aj negatívne účinky na základe obsahu, kvality a prezentácie reklamy.
Prečítajte si tiež: Príznaky náročného dieťaťa
Pozitívne účinky reklamy na deti
Reklamy môžu byť zdrojom informácií a vzdelávať o nových produktoch na trhu. Správne propagovaný výber zdravých potravín môže tiež podnietiť detí, aby sa rozhodli pre vyváženejšiu a zdravú stravu. Reklamy, ktoré predstavujú iné deti v podobnom veku, ktoré sa zapájajú do aktivít, ako je napríklad pomoc v domácnosti, môžu ich ovplyvniť, aby robili to isté. Reklamy na ochranu životného prostredia tiež upozorňujú deti na problém a môžu ich povzbudiť, aby boli súčasťou a tiež chránili životné prostredie. Varovné reklamy, ktoré zobrazujú následky rôznych závislostí napríklad alkoholu či fajčenia, môžu deťom pomôcť pochopiť súvisiace riziká a nabádať ich, aby sa vyhýbali takýmto látkam a predišli závislosti.
Negatívne účinky reklamy na deti
Vo veľkej väčšine sú inzerované potraviny zaradené k nezdravým jedlám a sú vizuálne veľmi príťažlivé. Tie môžu ovplyvniť stravovacie návyky detí, a tým podporovať nezdravý životný štýl. Reklamy môžu výrazne ovplyvňovať výber hračiek, oblečenie alebo luxus. Môžu v deťoch rozvíjať aj materialistickú predstavu o svete. Keď sú pravidelne vystavované obsahu, ktorý zobrazuje, že mať tie najlepšie veci je nevyhnutné pre pohodlný a plnohodnotný život, môže to viesť k tomu, že deti pripisujú neprimeranú dôležitosť materiálnemu bohatstvu. Týmto sa môže ich hodnotový systém uberať nesprávnym smerom. Môže podporiť rozvoj rizikového správania. Oslabovanie pozornosti, nadobúdanie nežiaducej hodnotovej orientácie, narušenie vývinu reči dieťaťa, stimulácia agresívneho správania, tvorba závislosti na značkách - to je len niekoľko negatívnych vplyvov médií na deti. Tie dodnes preukázal celý rad výskumov.
Obrazovky vytláčajú reč
Sledovanie televízie či tablety v rukách dojčiat a batoliat sú v mnohých domácnostiach rýchlym a pohodlným riešením, ako zvládnuť záťažovú výchovnú situáciu. Vie sa, že z hľadiska vývinu dieťaťa sú kľúčové prvé tri roky jeho života. V tomto období sa prudko rozvíja aj reč. Nadmerný príjem mediálnych obsahov má za následok, že dieťa uprednostňuje počúvanie pred hovorením. Logickým dôsledkom je potom redukcia reči, nedostatočná aktívna slovná zásoba. Dieťa nie je stimulované k potrebe plynulého rečového prejavu s používaním rozvitých viet.
Vplyv prostredia na hru dieťaťa
Upínanie sa na mediálny priestor od útleho veku vedie k zníženiu záujmu o reálny svet. Dieťa uprednostňuje mediálny zážitok pred tým skutočným. Ak si všimneme tzv. rolovú hru dieťaťa nadmerne vystavovaného televíznym príbehom a rolovú hru dieťaťa, ktoré prichádza s mediálnym priestorom do kontaktu ojedinele, postrehneme rozdiel. Rolová hra dieťaťa stimulovaného mediálnymi príbehmi bude ochudobnená o rozsiahlejšie prehovory, kopírovať bude zážitky obľúbeného televízneho rozprávkového hrdinu. Dieťa vyvíjajúce sa v prirodzenom prostredí bez nadmerného vystavovania sa mediálnemu vplyvu bude vo svojej hre zastávať role rodinných príslušníkov a vykonávať bežné domáce činnosti. Bude si vymýšľať vlastné príbehy, výrazne bude pracovať jeho fantázia.
Agresívne správanie a mediálne obsahy
Jedným z najčastejšie spomínaných negatívnych vplyvov mediálneho pôsobenia je stupňovanie detskej agresie. Kontaktovanie sa s mediálnym obsahom je formou sociálneho učenia sa. Dieťa si aj prostredníctvom médií osvojuje určité formy správania sa, hodnoty, nadobúda vzorce vhodných a nevhodných reakcií. Veľmi dobre vieme, že malé dieťa sa učí napodobňovaním. Ak je dieťa často vystavované fyzickému násiliu, osvojuje si takéto správanie. Nezáleží pritom, či ide o odpozeranie správania sa v realite, alebo správania odohrávajúceho sa v mediálnom priestore.
Problémy s pozornosťou
Narušenie pozornosti či stratu koncentrácie vo veľkej miere spôsobujú najmä tie detské programy, ktoré sú založené na množstve často sa opakujúcich dramatických dejových situácii a zvratov. Deje sa tak so zámerom udržania dieťaťa pri televízii čo najdlhšie. Častým opakovaním takýchto programov však dochádza k strate pozornosti. Sledovanie televízie je jednou z príčin porúch pozornosti.
Záujem rodiča
Je dôležité zdôrazniť, že mediálne prostredie nemá na dieťa rozhodujúci vplyv v prípade, ak dieťa vychováva rodič a nie médium. Nie je cestou zamedziť dieťaťu kontaktovať sa s médiami a v dnešnej dobe to ani nie je možné. Cestou je byť pri dieťati, ktoré sa s médiom zoznamuje. V konečnom dôsledku, je to rodič, ktorý dieťaťu ukazuje okolitý svet a pomáha mu naučiť sa v ňom orientovať.