Článok sa zameriava na turistiku a objavovanie krás Slovenska, s dôrazom na osobné skúsenosti a zážitky z ciest.
Úvod
Článok sa zameriava na turistiku a objavovanie krás Slovenska, s dôrazom na osobné skúsenosti a zážitky z ciest. Cieľom je inšpirovať čitateľov k aktívnemu tráveniu voľného času v prírode a spoznávaniu kultúrneho a prírodného bohatstva krajiny.
Prípravy na cestu
Pred plánovaným odchodom je dôležité venovať pozornosť prípravám. Autor článku spomína, že pred odchodom zistil, že je potrebné dať dokopy bicykel. Nechal si vypliesť predné koleso a objednal si vidlicu, presne takú, akú si vždy predstavoval na takúto turistiku. Bicykel vážil približne 40 kg. Namiesto karimatky zobral skladaciu detskú penovú podložku, ktorá zaberala jednu brašnu a slúžila na celú podlahu v stane. Spacák bol tiež z Decathlonu, taký ten malý.
Prvé dni na ceste
Autor začal svoju cestu 1. augusta bez rozmýšľania a plánu. Jeho cieľom bolo ísť dopredu a každý deň prejsť čo najviac kilometrov. Trasa viedla cez Štúrovo, Esztergomské Tesco a smerom na Budapešť a Kecskemét. Ráno sa zbalil skôr, ako prišli zamestnanci Tesca, a išiel na pumpu nabiť mobil a nakúpiť si niečo pod zub. Na pumpe si dal kávu a pokračoval ďalej. Po vymotaní sa z mesta a menšom poblúdení v Szegede, pred hranicou do Srbska, si zacvičil na workoutovom ihrisku, aby udržal formu. Vstup do Srbska prebehol v pohode. Počas nabíjania mobilu na pumpe mu ľudia občas kúpili niečo na pitie, keď videli jeho bicykel. Severná časť Srbska bola charakteristická nezáživnými rovinatými cestami bez zákrut. Po prechode cez Dunaj sa profil cesty trochu zmenil. Autor zaspal za kríkmi a na ďalší deň vyštartoval pred svitaním, aby zbytočne nebudil pozornosť.
Stretnutie so Sárou
Počas cesty stretol Španielku Sáru, ktorá išla z Amsterdamu do Atén. Dali sa do reči, ale autorova znalosť angličtiny robila zozačiatku dosť problém. Sára mala rovnaký stan ako on. Nakoniec sa ukázalo, že Sára ide len do mesta, od ktorého mal byť autor podľa svojho plánu v tú noc ešte 40-60 km ďalej. Odprevadil ju a pokračoval vo svojej ceste.
Prečítajte si tiež: Nosič bicyklov Thule ProRide 591
Problémy na ceste
Piaty deň na ceste začali kopce a nádherná príroda. Pred hranicou ho hliadka poslala na diaľnicu, čo nepochopil a vybral sa ešte o jeden hraničný priechod ďalej. Ešte 10 km pred ním začala búrka a schoval sa do otvorenej dodávky na vrakovisku. Po skončení búrky pokračoval v ceste a miestni na neho pokrikovali. Nakoniec mu jeden gestikuláciou naznačil, že mal ísť po diaľnici. Miestny chlapec mu ponúkol, že ho tam odvedie za 50 €. Miestni mu nakoniec vysvetlili, ako sa tam ide, a jeden z nich ho tam odviezol autom a dal mu 5 € na kávu.
Macedónsko
Vstup do Macedónska prebehol v pohode. V Kumanove začal nabíjať mobil a hľadať najlepšiu cestu pre ďalší postup. Vybral si najhoršiu cestu, takže bol o štyri hodiny neskôr znova na tom istom mieste s 30 km v nohách a celý premočený a blatový. Rozhodol sa pokračovať a keď pršalo, aspoň mal sprchu zadarmo. Pokračoval do kopca, prestalo pršať a potom z kopca a po rovine. Keď už začal vidieť štyri cesty, začal rozmýšľať o nocľahu. Rozhodol sa spať pod mostom za pilierom, aby nebolo vidieť z cesty, ale z diaľnice ho vidieť bolo. Okolo 5 ráno vstal, pobalil veci a zistil, že je len kúsok od mesta Štip.
Grécko
Na pumpe pred odbočkou na grécky hraničný priechod Dorjan zastavil nabiť mobil a niečo zjesť. Pumpárka sa ho spýtala, či je aj mäso, a ponúkla mu svoju desiatu. Na hranici prešiel do Grécka, kde si dal zmrzlinu. Keďže bola nedeľa, všetky obchody boli zatvorené. V jednom stánku si kúpil chrumky a dva monstery. Cesta bola nezáživná, s kopčekmi hore dolu. Na hodinkách mu prestal bežať záznam. V Lamii si dal kávu a nabíjal mobil. Prvýkrát sa okúpal v mori a stratil ďalší záznam. V meste Téby nakúpil nejaké jedlo. Cez kopec prešiel až pred Atény, kde sa spýtal robotníkov na cestu.
Atény
Po pokľučkovaní ulicami a popozeraní sa na trhy sa dostal do svojho cieľa. Najedol sa za 6 €. Vybral sa na cestu naspäť po ceste čo najnižšej triedy. Spal v lese a ráno lenivo začal stúpať do kopca.
Návrat
Prichádzal pred dedinu Thiva, kde spal na stoličke na pumpe. Ráno išiel do mesta Orchomenos, kde mu praskol špic vo výplete zadného kolesa. Pokračoval smerom k Lamii, kde mali dohodnutý jeden kemp. Ráno sa zobudil pred svitaním a šliapol do pedálov smer Lamia. Cestou si dával kávu a kupoval monstery. Stúpal do dediny Domokos, kde si spravil nákup a za dedinou v klesaní vedľa cesty to všetko zjedol. Pokračoval po rovine smer Karditsa a Trikala a potom Grevena. V meste Kalambaka odbočil na Grevenu a začal rozmýšľať o nocľahu.
Prečítajte si tiež: Obrábanie pôdy s nosičom náradia
Albánsko
70 km stúpania bojoval s psychikou a nakoniec sa dostal na hranicu, kde všetka negativita opadla. V prvom obchode si kúpil plno keksov, kefír, cukríky a čokoládu. Začala riadna búrka a keď prešla, pobral sa ďalej. Išiel okolo stánku a ujo za ním vybehol a ponúkol mu dva monstery a gauč v stánku.
Macedónsko (opäť)
Ráno sa snažil zobudiť pred svitaním a išiel na prvú pumpu, kde mu pumpár urobil kávu grátis. Policajná hliadka ho poslala z cesty na chodník, kde dobehol cyklistu s povoleným výpletom a slabo nafúkaným kolesom. Ponúkol mu pomoc a potom ho cyklista pozval na kávu do hotela, kde pracoval. Rozhodol sa ísť do Macedónska hraničným prechodom Kafasan popri Ochridskom jazere.
Kosovo
V Kosove bola chvíľu dobrá cesta, ale potom sa dostal na hlavný ťah. V prvom obchode kupoval jedlo, v ďalšom klobúk. V prvom markete s oblečením si kúpil košeľu. V jednom obchode mu ponúkli klobásky zadarmo. V Tetove skúšal zohnať spacák, ale márne. Za obcou Vranitsia sa začalo stúpanie, kde nastúpal 1000vm a hore bola hranica do Čiernej Hory.
Hrady a zámky Slovenska
Na Slovensku sa nachádza 101 hradov a zámkov, no iba 31 z nich je sprístupnených pre verejnosť ako turistická atrakcia. Zostávajúcich 70 sa nachádza vo viac alebo menej zachovalých ruinách. Ponuka je v podstate rovnomerne rozdelená na západné, stredné aj východné Slovensko. Hrady sa pre účely cestovného ruchu využívajú aktívne, niektoré sú opustené a bez zariadenia (Hrad Bzovík), iné sú v dezolátnom stave, prípadne sú zachované iba ruiny. Medzi najznámejšie a najnavštevovanejšie patria Bratislavský hrad, Nitriansky hrad, Trenčiansky hrad a hrad Červený Kameň, ktoré sú zároveň vyhlásené za NKP. Trenčiansky hrad je jedným z najmalebnejších a na jeho hradnom brale je nápis z roku 179 n.l., ktorý je svedectvom o najvzdialenejšom stanovisku II. rímskej légie. Červený Kameň má najbohatšie umelecké zbierky zo všetkých slovenských hradov.
Múzeá a galérie
Podľa štatistickej ročenky je u nás 79 múzeí so 66 pobočkami a v roku 2000 sa konalo 401 expozícií a 1 013 výstav. Galérií bolo v roku 2000 na Slovensku 21. Múzeá majú väčšinou význam v centrách alebo známych cieľových miestach cestovného ruchu.
Prečítajte si tiež: Aguri Runner R1B: Kompletný prehľad
Drevené kostolíky
Drevené kostolíky (vyše 50) sú špecifickou súčasťou ponuky cestovného ruchu na Slovensku. Ide o veľmi cenný produkt, ktorý však nevieme predať. Vstupné je minimálne, alebo je len symbolické. Najviac drevených kostolíkov je na východnom Slovensku.
Mestské pamiatkové rezervácie
Na Slovensku v súčasnosti existuje 18 mestských pamiatkových rezervácií. Historické centrá miest majú na svojom území množstvo pamiatok.
Zimné a letné športy
Ponuka zimných a letných športov na Slovensku je značne široká. V letnej sezóne existujú výborné podmienky na vysokohorskú turistiku, horolezectvo, vodné športy a pod.
Adrenalínové športy
Adrenalínové športy sa vo svete rozvíjajú od polovice osemdesiatych rokov. Aj u nás sú pre ich rozvoj dobré predpoklady.
Jaskyne
Z 3800 objavených známych jaskýň na území Slovenska je 15 sprístupnených pre verejnosť. Sú pritom žiadanou a vyhľadávanou súčasťou balíka služieb v cestovnom ruchu.
Národné parky
Na území Slovenska je už 9 národných parkov a pokrývajú 5% z celkovej plochy štátu. Vodné nádrže zaberajú plochu 357 km² a ich počet je 221. Sú vhodné na kúpanie, vodné športy a rybolov.
Termálne kúpaliská
Zároveň existuje cca 40 termálnych kúpalísk. Často nemajú liečivé účinky, len spĺňajú predpísané limity na množstvá minerálnych látok a teplotu vody.
Vidiecky cestovný ruch a agroturizmus
Vidiecky cestovný ruch a agroturizmus predstavujú formu úniku od rušného života v meste.
Slovenská gastronómia
Slovenská gastronómia má dobré predpoklady pre svoj rozvoj, musí sa jej však venovať viac pozornosti.
Záver
Charakteristickým znakom súčasného produktu v našom cestovnom ruchu je roztrieštenosť producentov služieb s výnimkou niekoľkých významných regiónov.
Príloha: Zoznam škôl na Slovensku
Článok obsahuje aj rozsiahly zoznam škôl na Slovensku, vrátane gymnázií, stredných odborných škôl a základných škôl. Zoznam obsahuje názov školy, ulicu, obec, web stránku, vyučovací jazyk a počet žiakov.
Tatranskí nosiči a turizmus
Článok sa venuje aj histórii tatranských nosičov a turizmu vo Vysokých Tatrách. Spomína sa, že autor obdivoval krásu a mohutnosť našich hôr od detstva a pracoval ako nosič a obsluha sedačkového výťahu.
Chodník prof. Alfréda Grosza
Chodník prof. Alfréda Grosza v oblasti Bielej vody bol v roku 2015 vyhlásený za Čin roka.
Jahňací štít
Jahňací štít je najvýchodnejší vrch Vysokých Tatier. Prvý turistický výstup uskutočnil anglický cestovateľ Robert Towson.
Plesnivec
Chata Plesnivec je pomenovaná podľa vzácnej kvetiny, plesnivca.
Zelené pleso
Egidova chata bola prenesená na breh Zeleného plesa.
Bezpečnosť v horách
V prípade zlej predpovede neváhajte túru odložiť. Zvlášť v roklinách či skalných komínoch. Ak teda prší, na túru nechoďte. Ak ste v rokline, snažte sa z nej čo najskôr zmiznúť. Ak ste na hrebeni, treba z neho čo najskôr utekať dole. Nestojte pod osamelý strom, ani pod taký, ktorý vyčnieva medzi ostatnými.
Krása v horách ukrytá
Podrobnosti o turistike v Tatrách sa dočítate v knihe Krása v horách ukrytá.
UNESCO pamiatky
Slovensko má mnoho pamiatok zapísaných do UNESCA, vrátane Bardejova, Hervartova, Spišskej Kapituly, Levoče a Kežmarku.
Dubno záhrada
Dubno záhrada má kapacitu približne 100 osôb a je možné v nej usporiadať aj svadobný obrad pod holým nebom alebo v zastrešenom priestore.
Ekologické aktivity hotela Dubno
Hotel Dubno sa snaží fungovať udržateľne - používa energeticky úsporné technológie, smart termostaty, bezkľúčový vstup namiesto plastových kariet, varí z čerstvých lokálnych surovín a časť energie si vyrába cez vlastnú fotovoltiku. V hoteli aj reštaurácii majú zavedený program recyklácie odpadu. Hosťom ponúkajú možnosť opakovaného používania uterákov a posteľnej bielizne počas pobytu. Na zníženie spotreby energie používajú v celom hoteli a reštaurácii výhradne LED osvetlenie. Pri upratovaní izieb aj spoločných priestorov používajú ekologické čistiace prostriedky.
Nočný kľud v hoteli Dubno
Nočný kľud je v hoteli Dubno stanovený od 22:00 hod. večer do 6:00 hod. ráno.