Materská škola: Čierne hodnotenia a dôležité informácie

Materská škola je dôležitou súčasťou vzdelávacieho systému, ktorá poskytuje predprimárne vzdelávanie deťom vo veku spravidla od troch do šiestich rokov. V tomto článku sa pozrieme na rôzne aspekty materských škôl, vrátane financovania, programov, prevádzky a hodnotenia kvality.

Financovanie materskej školy

Podľa § 3, 5, 6 a 7 zákona č. 245/2008 Z. z. a v súlade s VZN Obce Zákopčie č. 3/2025, zákonný zástupca je povinný platiť príspevok na pobyt dieťaťa v materskej škole. V prípade Obce Zákopčie je suma stanovená na 20,00 € mesačne za každé jedno nezaopatrené dieťa. Tento príspevok je potrebné zaplatiť vopred do 10. dňa v kalendárnom mesiaci bankovým prevodom na číslo účtu: IBAN: SK96 7500 0000 0040 3132 9667 (správa pre prijímateľa: Meno a priezvisko dieťaťa).

Školský program: Ovocie, zelenina, mlieko

Materská škola Zákopčie je zapojená do Školského programu ovocie, zelenina, mlieko. Ovocie a zelenina a výrobky z nich a mliečne výrobky sú dodávané deťom bezplatne. Cieľom je zvýšiť konzumáciu týchto produktov u detí a zlepšiť povedomie o ich zdravotných účinkoch.

Prevádzka a štruktúra materskej školy

Prevádzka materskej školy v Zákopčí je v pracovných dňoch od 6:30 do 16:30 hod. Celkový počet detí je 58, rozdelených do 3 tried s celodennou výchovou a vzdelávaním.

Personálne obsadenie MŠ Zákopčie:

  • Riaditeľka MŠ: Mgr. Iveta Hlušková
  • Vedúca školskej jedálne: Stanislava Golisová
  • Útvar prevádzky: Vilma Novánska (upratovačka/školníčka)
  • Mzdy, personalistika/účtovníctvo: Daniela Romanová

Triedy:

  • Trieda č. 1 (žabky): 24 detí, triedne učiteľky: Veronika Macášková, Aneta Kajsová, pedagogická asistentka: Jaroslava Baroniaková
  • Trieda č. 2 (slniečka): 17 detí, triedne učiteľky: Mgr. Alena Paluchová, Mgr. Iveta Hlušková
  • Trieda č. 3 (lienky): 17 detí, triedne učiteľky: Bc. Soňa Likáčová, Andrea Červenková

Rada školy:

  • Veronika Macášková - predseda RŠ, pedagogický zamestnanec
  • Vilma Novánska - prevádzkový zamestnanec
  • Simona Kubačáková - zástupca za rodičov
  • Mgr.

Materská škola Čierne

Materská škola sa nachádza v obci Čierne a jej zriaďovateľom je obec Čierne. Vyučovacím jazykom je slovenský jazyk. Jedná sa o MŠ - Základná škola s materskou školou.

Prečítajte si tiež: Informácie o MŠ Cabaj

Informácie o materskej škole Čierne:

  • Názov: Základná škola s materskou školou - predprimárne vzdelávanie
  • Druh: MŠ - Základná škola s materskou školou
  • Vyučovací jazyk: slovenský jazyk
  • Meno riaditeľa/ky: Mgr. Denisa Liščáková
  • Vlastníctvo: štátna materská škola
  • Zriaďovateľ: obec Čierne
  • Právna forma/Hospodárenie: Rozpočtová organizácia
  • Dátum zriadenia: 01.09.1966
  • Adresa: Vyšný Koniec 969, 023 13 Čierne, Okres Čadca, Žilinský kraj, Slovenská republika

Materská škola Valová v Piešťanoch

Materská škola Valová 40, 92101 Piešťany má od 01.07.2005 udelenú právnu subjektivitu a tvorí ju 9 tried na troch pracoviskách:

  • MŠ Valová - 3 triedy
  • Elokované pracovisko MŠ Považská - 2 triedy
  • Elokované pracovisko MŠ Detvianska - 4 triedy

Objekty všetkých troch pracovísk sa nachádzajú v účelových budovách, ktoré pozostávajú z prevádzkových častí a tried. Každá trieda má samostatnú umyváreň, šatňu a WC. V budovách Materskej školy Valová a elokovanej triedy Považská sú vybudované sauny. K objektom prislúchajú zatrávnené školské dvory s vysadenými kríkmi, tujami, stromami, záhonmi kvetov a bylinkovými záhradkami. Zatrávnené plochy slúžia ako ihriská a sú na nich nainštalované preliezačky, hojdačky, pieskoviská a ďalšie záhradné náradie. Na školskom dvore elokovaného pracoviska MŠ Detvianska je vybudovaná multifunkčná spevnená plocha, ktorá slúži aj na umiestnenie prenosného dopravného ihriska, na ktorom sa k dopravnej výchove realizuje edukačný proces. Všetky tri prevádzky majú v školskom areáli zriadené chodníky zdravia. Budovy sú vybavené dostatočným množstvom hračiek, učebných a didaktických pomôcok.

Materská škola poskytuje predprimárne vzdelávanie deťom vo veku spravidla od troch do šiestich rokov, zabezpečuje plnohodnotnú, cieľavedomú, systematickú a profesionálnu edukáciu a socializáciu. Zvýšená pozornosť je venovaná deťom, ktoré pokračujú v plnení povinného predprimárneho vzdelávania, rovnako aj zaškoleniu detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a deťom so ŠVVP.

Edukačný proces v MŠ Valová

Materská škola pracuje podľa vlastného školského vzdelávacieho programu ,,Hráme sa a spoznávame svet“ vypracovaného podľa Štátneho vzdelávacieho programu. Okrem hlavných vzdelávacích štandardov sa plnia úlohy environmentálnej výchovy, dopravnej výchovy, civilnej a brannej výchovy i zdravotnej výchovy. Pri uplatňovaní cieľov výchovy a vzdelávania sa zohľadňuje potreba celostného rozvoja osobnosti dieťaťa a utvára predpoklady pre ďalšie vzdelávanie a v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí pripravuje na život v spoločnosti. Materská škola vytvára priaznivé prostredie na implementáciu inovačných metód s využitím informačných a komunikačných technológií, na plnenie cieľov využíva vypracované projekty a nadštandardné aktivity:

  • Materská škola Valová a Považská má vybudované sauny, ktoré sa pravidelne využívajú, čím sa zvyšuje prirodzená imunita detí.
  • Zapája sa do projektov firmy Biersdorf Slovakia, ktorých cieľom je podporovať rozvoj osobnosti dieťaťa.
  • Spolupracuje s občianskym združením KLBKO, VÁŽKA a Rodičovským združením pri MŠ Detvianska v rámci projektov, kultúrnych podujatí s deťmi, a zároveň pri zveľaďovaní materiálno-technickej základne jednotlivých pracovísk k uskutočňovaniu športových a pohybových aktivít.
  • Aktívne sa využívajú stavebnice LEGO-DACTA na rozvíjanie logického myslenia detí, tvorivosti a nahrádzanie konvergentného myslenia divergentným.
  • Oboznamovanie sa detí s anglickým jazykom.
  • Každoročne organizuje v spolupráci s Mestskou políciou Piešťany v rámci projektu našej MŠ „Sebaisté dieťa v doprave“ dopravnú súťaž pre všetky deti mesta Piešťany pod názvom: „Predškoláčik-dopraváčik“.
  • V rámci environmentálneho projektu zriadila bylinkovú záhradku a prostredníctvom ktorej sa realizujú príslušné edukačné aktivity.
  • Všetky tri pracoviská majú v areáli školskej záhrady zriadené chodníky zdravia a MŠ disponuje vypracovaným projektom k danej téme pod názvom: „Chodník zdravia“.
  • MŠ Detvianska má vypracovaný projekt ,,Detské fitko“ , zriadené detské fitnes centrum a v rámci vzdelávacej oblasti: Zdravie a pohyb sa realizujú rozličné edukačné aktivity.
  • MŠ disponuje vo svojich priestoroch aj knižnicou a k danej téme má vypracovaný projekt rozvíjajúci predčitateľskú gramostnosť v rámci vzdelávacej oblasti: Jazyk a komunikácia. Projekt má názov: „Knižnica MŠ“.
  • V rámci projektu: „Škôlkar záhradníkom“ spolupracuje MŠ na údržbe a výsadbe školskej záhrady so Službami mesta Piešťany a záhradou Kanada.
  • V rámci vzdelávacej oblasti: Človek a príroda“ organizuje naša MŠ edukačné aktivity s praktickými ukážkami canisterapie.
  • MŠ sa aktívne zapája do humánneho projektu "Deň narcisov".

Počas celého školského roka sa organizujú pre deti rôzne akcie a podujatia, ktoré sú cieľavedomé, primerané a vždy smerujú k prospechu detí:

Prečítajte si tiež: Iliašovce 155 - materská škola

  • Výlety do prírody (napr. Kráľová nad Váhom, Bojná, Lubina a pod.)
  • Návšteva Planetária v Hlohovci a Vojenského múzea v Piešťanoch
  • V rámci plnenia úloh CO sa organizujú sezónne branné cvičenia
  • Filmové, divadelné a hudobné predstavenia
  • Návšteva múzea, galérie, vernisáže
  • Výtvarné súťaže v rámci mesta, okresu, kraja i Slovenska
  • V spolupráci s rodinou sa organizuje vianočná besiedku, fašiangový karneval, Deň rodiny, MDD i rozlúčku s predškolákom
  • Formou environmentálnych aktivít sa rozvíja u detí láska k prírode a k ochrane životného prostredia
  • V rámci projektu ŠPZ sa organizuje "Týždeň zdravej výživy" v spojení s veľkolepou estetickou výstavou "Dary jesene"

Spolupráca s inými inštitúciami

Pri spolupráci s inými inštitúciami nás spája spoločný záujem o deti a rozvoj ich osobnosti.

MŠ spolupracuje:

  • S Pedagogicko-psychologickou poradňou v Piešťanoch a Súkromným špeciálno-pedagogickým centrom v oblasti poradenstva pre rodičov, príprave detí na vstup do ZŠ
  • S Mestskou knižnicou v Piešťanoch
  • S Mestskou políciou v Piešťanoch
  • S obvodným oddelením PZ
  • So ZŠ Holubyho a ZŠ Mojmírova a Cirkevnou spojenou školou
  • So SČK
  • S detskou stomatologičkou
  • S regionálnym centrom Slobody zvierat v Piešťanoch
  • So ZUŠ
  • S Mestským úradom a ostatnými materskými školami na území mesta
  • S Agentúrou životného prostredia v Banskej Bystrici

Za najdôležitejšie považujeme partnerstvo a spoluprácu materskej školy a rodiny, ako neoddeliteľných súčastí práce školy. Spolupráca má nesmierny význam nielen v zabezpečovaní materiálneho vybavenia, ale aj vo vzájomných medziľudských vzťahoch založených na dôvere a úcte.

Vymedzenie cieľov a poslania výchovy a vzdelávania

Poslanie materskej školy upravuje zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“) podľa ktorého: „Vzdelávanie v materskej škole poskytuje základy spôsobilosti vedúce k napleniu cieľov výchovy a vzdelávania podľa tohoto zákona. Hlavným cieľom výchovy a vzdelávania v materskej škole je dosiahnuť optimálnu kognitívnu, senzomotorickú a sociálno - citovú úroveň, ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie v základnej śkole a na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými špecifikami detí.“

Materská škola Bešeňová (ďalej len „materská škola“), je školou, ktorá uznáva a u detí rozvíja hodnoty:

Prečítajte si tiež: Poslanie MŠ Modra Kráľová

  • Jedinečnosť
  • Vzájomná úcta a pomoc
  • Sebavzdelávanie, dôraz na vlastnú aktivitu a tolerantnosť voči rozmanitosti
  • Láska k rodine
  • Radostné prežívanie života
  • Zodpovednosť za svoje správanie
  • Sebahodnotenie
  • Zodpovedný postoj k svojmu zdraviu a zdraviu iných, aktívny vzťah k športu
  • Poznanie a úcta ku kultúrnemu dedičstvu, citlivý vzťah k umeniu
  • Ochrana a láska k prírode

Vlastné ciele materskej školy

Vlastné ciele materskej školy sú vypracované na základe výsledkov hodnotenia kvality výchovy a vzdelávania, analýzou silných a slabých stránok materskej školy.

  • Rozvíjať pohybovú gramotnosť.
  • Rozvíjať základné plavecké zručnosti detí realizáciou plaveckého kurzu.
  • Rozvíjať základy lyžiarskej gramotnosti realizáciou lyžiarskeho kurzu.
  • Poznávať prírodu a jej zákonitosti bádateľskými aktivitami a zážitkovým učením sa.
  • Podporovať zvedavosť a prirodzenú chuť poznávať.
  • Primerane vyjadriť sa a presadiť vzhľadom na práva a potreby iných.
  • Niesť zodpovednosť za svoje konanie.
  • Rozvíjať zdravé sebavedomie s dôrazom na sebapoznanie.
  • Aplikovať získané poznatky v praxi.
  • Samostatne hodnotiť svoje možnosti, aktivitu a správanie.
  • Prakticky sa zoznamovať s regionálnými tradíciami.
  • Samostatne používať digitálne technológie.

Vlastné zameranie materskej školy Bešeňová

Materská škola je postavená v progresívnej obci známej najmä tu sídliacim vodným parkom. Neustále rozvíjajúca sa obec s rastúcim počtom obyvateľov, v bohatom prírodnom prostredí a s tradíciou kultúrnych i špotových podujatí umožňujú rôznorodé možnosti pre edukáciu. Jednotriedna škola je spoločným zariadením pre deti vo veku 3 až 6 rokov a deti s prípadnou odloženou školskou dochádzkou.

Školský dvor je priestranný, vysadený ihličnatými stromami a so zatrávnenou plochou, ktorá poskytuje dostatočný priestor pre cvičenie detí, pre ich spontánny pohyb, hru a edukačné aktivity. Súčasťou dvora je aj vyvýšený bylinkový záhon a skalka, ktoré sú udržiavané praktickými pestovateľskými prácami spoločne s deťmi. Školský dvor a blízke prírodné prostredie umožňujú takmer denne realizovať aktivity zamerané na prírodovedné a badateľské poznávanie prostredníctvom priameho zážitkového učenia, ktoré je jednou so základných inovatívnych metód využívaných v materskej škole.

I napriek tomu, že materská škola nie je v meste, začleňujeme do výchovno - vzdelávacej činnosti aj exkurzie a návštevy kultúrnych inštitúcií, zúčastňujeme sa na podujatiach pre materské školy organizované mestom Ružomberok a Liptovský Mikuláš.

Zloženie triedy je heterogénne, čo dáva každodennému životu a realizácii výchovno - vzdelávacej činnosti špecifický rozmer. Život pre deti v zmiešanej skupine je prirodzenejší, poskytuje možnosti a príležitosti pre vzájomné učenie sa detí a sociálne rôznorodejšie situácie. Deti vstupujú do triedy, ktorá je spoločenstvom s dohodnutými a vzájomne akceptovanými pravidlami a hodnotami, čo uľahčuje ich adaptáciu, zvyšuje pocit bezpečia detí aj rodičov. Úzke prepojenie detí, rodičov a malý kolektív zamestnancov v jednotriednej škole v neveľkej obci, materskú školu prirodzene predurčujú na materskú školu rodinného typu, ktorá sa zameriava na úzku spoluprácu s rodičmi detí.

Preferované sú skupinové formy učenia detí, kde výsledok závisí od spoločného úsilia, a tiež individuálne formy vzdelávania, pri ktorej učiteľka prihliada na individualitu dieťaťa a jeho schopnosti. Školský vzdelávací program je postavený a pokračuje najmä v športových tradíciách materskej školy a profiluje sa najmä na rozvoj športovej gramotnosti detí a v rozvíjaní navýkov súvisiacich so zdravým životným štýlom. Deti denne hravou formou cvičia a podľa schopností, sú aktívne zapájané do rôznorodých športových aktivít. Poskytujeme sezónne kurzy plávania a lyžovania a aktivity dotýkajúce sa ochrany zdravia. Rozvíjame osobnosť celostne, vzdelávacie aktivity zameriavame na všetky oblasti rozvoja dieťaťa. Denne okrem iných, uplatňujeme stratégie pre rozvoj predčitateľskej, jazykovej a matematickej gramotnosti. Dbáme na zdravú a pokojnú klímu, kvalitné stravovanie pre dobrý základ telesného a psychického zdravia v škole. Na základe potrieb a záujmu rodičov a ich detí, uskutočňujeme v materskej škole krúžkovú činnosť rozvíjajúcu najmä jazykovú, pohybovú a umeleckú gramotnosť.

Základnou formou realizovania výchovno - vzdelávacej činnosti sú hrové činnosti v najrôznejších podobách, s využitím inovatívnych stratégií a pomôcok používaných v predprimárnom vzdelávaní.

Chceme mať materskú školu, v ktorej sa deti učia prostredníctvom zážitku o prírode v prírode, o speve spievaním, o športe športom,…“Viziou materskej školy je budovať kvalitnú, otvorenú, modernú a zdravú materskú školu.

Budovanie materskej školy

  • Kvalitnej: postavenej na vzdelanosti a osobnosti zamestnancov a prostredia, s kvalitnou edukáciou zaujímavou pre deti i rodičov.
  • Otvorenej: rozmanitosti a jedinečnosti, vo vzťahu k deťom, k rodine, k inovatívnym prístupom, ku partnerom školy,…
  • Modernej: neustále rozvíjajúcej sa, s požiadavkami a trendmi aktuálnej doby, ale stavajúcej na kvalite tradícií, v prostredí zodpovedajúcom technologickým výdobytkom.
  • Zdravej: pokojnej klímy, v zdravom prostredí, so ziskom športových návykov, základov športu a zdravého životného štýlu.

Materiálno - technické a priestorové podmienky MŠ Bešeňová

Budova materskej školy v Bešeňovej bola uvedená do prevádzky v roku 1975. V roku 2016 bola budova moderne zrekonštruovaná spolu s nadstavbou obecného úradu. V roku 2019 sa zrealizovala kompletná rekonštrukcia všetkých vnútorných priestorov školy a školskej jedálne. Materská škola je jednotriedna. Je umiestnená v účelovej budove, ktorú tvorí vstupný priestor, jedna trieda s príslušnými priestormi, toalety, umyváreň, spáleň, kancelária a miestnosť pre prevádzkového zamestnanca. V zadnej časti budovy je umiestnená školská jedáleň, sklad na potraviny, toaleta a umyváreň pre kuchárku. Budova má dva vchody. Predný pre zamestnancov a rodičov, zadný pre kuchárku a vedúcu školskej jedálne. Okolo budovy sa rozprestiera trávnatý areál s chodníkmi. Oplotený a uzamykateľný areál školského dvora je situovaný za budovou a je vybavený altánkom, preliezačkami, šmýkačkami, pružinovými a závesnými hojdačkami, lezeckými stenami, rebríkmi, tunelmi, ktoré využíváme pre spontánnu hru detí, pre rozvoj pohybovej gramotnosti detí. Vyvýšený záhon a celý areál školského dvora umožňuje pestovateľské práce detí a aktívne oboznamovanie sa s prácou detí v záhrade, na ktoré používame detské pracovné náradie.

Súčasťou materiálno-technického vybavenia materskej školy je detská a odborná literatúra, učebné pomôcky, atraktívne hračky a stavebnice rôzneho druhu a materiálu (plastové, drevené, magnetické, ozubené, logické, spoločenské, námetové, konštruktívne), telovýchovné náradie a náčinie, hudobné nástroje, didaktická, audiovizuálna, a výpočtová technika. Dostatočné vybavenie spotrebným materiálom na výtvarné, grafomotorické, pracovné činnosti je dobrým východiskom pre kvalitné plnenie školského vzdelávacieho programu. Používame lupy, mikroskopy, robotické hračky, interaktívne knihy, encyklopédie, tlačoviny-časopisy, fotoaparát, mikrofón, vizualizér a pomôcky pre bádateľské a poznávacie aktivity detí, učenie sa hrou a pre osobnostný rozvoj dieťaťa. K štandardnému a nezastupiteľnému vybaveniu patrí moderný nábytok pre deti na mieru(stoly, stoličky a zariadenie triedy, ležadlá), ktorý rešpektuje antropometrické, bezpečnostné a estetické požiadavky (výška, veľkosť…). Podlahové vykurovanie materskej školy a špeciálna kobercová podlaha sú nielen estetickým a moderným faktorom, ale zabezpečujú pre deti najmä termoregulačný komfort a tiež bezpečnosť vzhľadom k protišmykovým vlastnostiam. Priestorové a materiálne podmienky materskej škole vyhovujú technologickým, ekologickým, bezpečnostným a estetickým požiadavkám modernej doby a požiadavkám ustanoveným školským zákonom a podporuje plnenie cieľov vzdelávacieho programu.

  • Adresa: MŠ Bešeňová, Ladislava Pudiša 66/2, 034 83 Bešeňová
  • Zriaďovateľ MŠ: Obec Bešeňová
  • Riaditeľka MŠ: Mgr.

Hodnotenia škôl INEKO

Každoročne zverejňuje Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy INEKO rebríček základných a stredných škôl, ktoré sa môžu pýšiť najlepšími výsledkami žiakov. V rebríčku základných škôl v Žilinskom kraji sa na piatej priečke umiestnila Základná škola s MŠ v Starej Bystrici s hodnotení 7,8. Na sedemnástom mieste je Základná škola Dolinský potok v Kysuckom Novom Meste. Tá mala v minulom roku hodnotenie 7,5, teraz získala 7,2 bodov. Trojicu základných škôl dopĺňa Základná škola na Ulici Komenského v Čadca s hodnotením 6,9 a celkovým umiestnením na 30. "Veľmi nás potešila správa, že naša škola dosiahla v školskom roku 2018/2019 najlepšie hodnotenie zo všetkých kysuckých škôl a je na piatom mieste zo škôl Žilinského kraja. Sme radi, že práca pedagógov a úsilie našich žiakov sa odzrkadlili i vo výsledkoch Základnej školy s materskou školou, Stará Bystrica," hovorí riaditeľka školy Ing. Adriána Petreková.

Spomedzi kysuckých gymnázií získalo najvyššie hodnotenie Gymnázium J. M. Hurbana v Čadci, ktoré získalo hodnotenie 6,2 a v rámci Žilinského kraja je na 8. priečke. Za ním nasleduje Gymnázium Jesenského v Kysuckom Novom Meste s hodnotením 5,5 a umiestnením na 15. mieste v kraji. Gymnázium Ľ. Štúra v Turzovke má hodnotenie 4,9 a je na 20.

V kategórii stredných odborných škôl bodovala SPŠ informačných technológii v Kysuckom Novom Meste s hodnotením 6,6. Za ňou spomedzi kysuckých škôl nasleduje PaSA sv. M. Goretti v Čadci (6,1) na 13. mieste, a SOŠ strojnícka v Kysuckom Novom Meste (5,8) na 15.

Ďalšie školy v hodnotení:

  • Základná škola Raková č. 74.
  • Základná škola M. R. 90.
  • Gymnázium J. M. Hurbana 17.
  • Gymnázium Ľ. Štúra 35, Turzovka - 4,9
  • Obchodná akadémia 17.
  • Stredná zdrav. 43.
  • SOŠ obchodu a služieb Ul. 17.

Zhodnocovalo sa celkovo viac ako 300 základných škôl na celom Slovenku. Zaujímavosťou je umiestnenie ZŠ v Starej Bystrici na celkovom 62. mieste. Na vysokom mieste sa umiestnila aj Stredná priemyselná škola informačných technológií v Kysuckom Novom Meste, ktorá je v žilinskom kraji štvrtou najlepšou strednou odbornou školou a v rámci Slovenska dosiahla hodnotenie 6,6 a 53. Gymnázium J. M. Hurbana sa v celkovom hodnotení slovenských gymnázií umiestnilo na 66. mieste s hodnotením 6,2. Zhodnocovalo sa 168 gymnázií, čadčianske sa navyše posunulo zo 70.

tags: #materská #škola #čierne #hodnotenia