Materská škola 29. augusta v Trebišove sa aktívne zapája do rôznych projektov a vzdelávacích aktivít, ktoré prispievajú k rozvoju detí v rôznych oblastiach. Tento článok sa zameriava na aktivity, ktoré materská škola realizuje, s dôrazom na environmentálnu výchovu a oblasť "Človek a spoločnosť".
Organizačná štruktúra a riadenie
Materská škola funguje pod vedením Ing. a Mgr.. Dôležitým orgánom školy je Rada školy, ktorej členovia sú Mgr., Mgr., Ing., PaedDr., Mgr. a Mgr.. Rada školy je ustanovená v zmysle § 24 zákona č. 596/2003 Z. z. Funkčné obdobie členov rady školy trvá štyri roky, od 12. marca 2024 do 11. marca. Rada školy prerokúva a schvaľuje dôležité dokumenty a plány činnosti školy. Na zasadnutí 27. februára 2025 bol prerokovaný a schválený Návrh plánu činnosti RŠ v kalendárnom roku 2025. Členovia Rady školy prerokovali Dodatok č.2 k šk.
Demografické údaje o deťoch
V materskej škole sú zapísané deti vo veku od 2 do 6 rokov. Tabuľka poskytuje prehľad o počte zapísaných a navštevujúcich detí v jednotlivých mesiacoch, ako aj o počte detí, ktoré navštevovali MŠ posledný rok pred plnením povinnej školskej dochádzky a priemernej dochádzke detí za jednotlivé mesiace aj v percentuálnom vyjadrení. V sledovanom období mali tri deti odloženú povinnú školskú dochádzku. Materskú školu nenavštevovalo žiadne dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. K 15. septembru 2024 a k 30. júnu bolo zapísaných 36 žiakov do prvého ročníka základnej školy, pričom jedno dieťa pokračovalo v plnení povinného predprimárneho vzdelávania.
Európsky týždeň športu a pohybové aktivity
Materská škola sa aktívne zapája do Európskeho týždňa športu, iniciatívy Európskej komisie na podporu športu a fyzickej aktivity. Cieľom je rozvíjať pohybové a športové zručnosti detí prostredníctvom rôznych aktivít. V roku 2024 sa materská škola zapojila do ôsmeho ročníka projektu pod názvom „Športujeme pre radosť“ s hlavnou témou "#BeActive", ktorá má podporovať pohyb a zdravý životný štýl počas celého roka.
Materská škola sa zapojila aj do projektu „Dajme spolu gól 2024/25“, ktorý podporuje pohybovo-športové aktivity detí so zameraním na futbal. Projekt zastrešovali Slovenský futbalový zväz, CFT, ZŠ Lúčna a MsÚ Vranov n/T. Aktivity s trénerom Dávidom Kulmanom zvyšovali záujem detí o pohyb a šport a zlepšovali spoluprácu materských škôl so športovými klubmi. Projekt CFT - Mliečna liga bol zameraný na rozvíjanie a monitorovanie pohybových zručností predškolských detí pod vedením trénera Mgr.
Prečítajte si tiež: Informácie o MŠ Cabaj
Priestorové vybavenie a IKT
Materská škola je umiestnená v dvojpodlažnej budove pavilónového typu. Triedy tvoria samostatné bunky s príslušenstvom - trieda, spálňa, sociálne zariadenie, šatňa. Triedy sú vybavené nábytkom, ktorý rešpektuje antropometrické požiadavky. V triedach sú vytvorené centrá aktivít a hrové kútiky s voľným prístupom k hračkám, učebným pomôckam a didaktickému materiálu. Na podlahe sú koberce, ktoré slúžia ako hracia plocha. Oddychovú časť tvoria spálne, ktoré sú vybavené ležadlami. Šatne sú vybavené skrinkami na osobné veci detí a lavičkami. Na pohybové a rekreačné činnosti detí slúži areál školského dvora, ktorý je vybavený účelovým zariadením, troma pieskoviskami a trávnatou plochou. Školský dvor bol obohatený o hrové prvky - štyri hojdačky a tri preliezky. V hospodárskom pavilóne je kuchyňa, kancelária vedúcej školskej jedálne a jedna trieda s príslušenstvom.
Materská škola je dostatočne vybavená IKT. Počítačovú gramotnosť majú deti možnosť si postupne osvojovať od 3 rokov (7 tried). Vzdelávacie programy prispievajú k efektívnosti edukačného procesu. Interaktívne tabule sa využívajú na spestrenie a obohatenie edukačného procesu. Do všetkých interaktívnych tabúľ je nainštalovaný softvér firmy SILCOM, ktorý zahŕňa 12 programov zameraných na osvojovanie a upevňovanie kompetencií v rôznych oblastiach.
Jazyk a komunikácia
V oblasti „Jazyk a komunikácia“ deti dosahovali veľmi dobré výsledky. Komunikácia prebiehala v rôznych formách. Počas ranných kruhov deti samostatne vyjadrovali svoje myšlienky, pocity a oboznamovali sa s denným režimom. Používali jasne sformulované vety, aktívne sa zapájali do rozhovorov, udržiavali očný kontakt a vhodne reagovali na podnety. V dialógu boli spontánne, iniciatívne a udržiavali rozhovor s dospelými i rovesníkmi. U starších detí sa objavila rozšírená slovná zásoba, vrátane používania odbornejších výrazov v správnom kontexte. Počas roka sa deti zúčastňovali na prednese básní, pričom pracovali s hlasovým prejavom, intonáciou a výrazom. S nadšením sa zapojili do súťaže v prednese, kde boli aj primerane ocenené. V triedach si obľúbili maľované čítanie a aktivity s knihami. Vytvorením čitateľského kútika s detskou knižnicou sa podporovala predčitateľská gramotnosť. Deti sa orientovali v texte zľava doprava, vedeli identifikovať začiatok a koniec vety, poznali niektoré písmená abecedy, rozkladali slová na slabiky, hláskovali a určovali prvú a poslednú hlásku v slove. Tieto zručnosti boli najvýraznejšie u detí vo veku 5 až 6 rokov. V oblasti predpisateľskej gramotnosti sa deti zapájali do aktivity školy „Ceruzka Šantilka“, kde si prostredníctvom pracovných listov precvičovali základné grafomotorické prvky - línie, krivky, slučky, oblúky, či vlnovky.
V budúcnosti sa materská škola zameria na vytváranie viac jazykovo podnetného prostredia, ktoré prispeje k lepšiemu precvičovaniu artikulácie, hlások a hláskových skupín, t.zn. využívaním jazykových hier, riekaniek a metód aktívneho počúvania na rozvíjanie fantázie, obrazotvornosti a samostatného rečového prejavu detí. Dôležité bude aj poskytovanie kvalitného rečového vzoru zo strany pedagógov a prípadná spolupráca s logopédom. V oblasti grafomotoriky sa bude dohliadať na správne držanie tela, primeraný prítlak ceruzky na papier a správny úchop. Vhodnou motiváciou a osobným príkladom pedagógov sa podporí dôslednosť a sústredenosť detí pri týchto činnostiach.
Matematika a práca s informáciami
V oblasti „Matematika a práca s informáciami“ boli deťom poskytované základy matematických a informatických poznatkov prostredníctvom rôznych aktivít zameraných na rozvoj matematického myslenia. Deti si prirodzene a hravo vytvárali predstavu o číslach a množstvách, počítali v rôznych bežných situáciách, ako napríklad pri hrách, spievaní pesničiek o číslach, či pri známych hrách. Počet predmetov zisťovali zrakom (pomocou kociek), sluchom (počítaním tlesknutí) a hmatom (prostredníctvom predmetov ukrytých pod dekou). Počítali maximálne do šiestich, výsledok vyjadrovali slovne, pomocou kresby, prstov alebo iných pomôcok. Taktiež odhadovali počet predmetov a následne si správnosť svojich odhadov overovali. Deti vytvárali jednoduchý číselný rad, pripočítavali a odpočítavali množstvo objektov pri rôznych činnostiach, napr. počas upratovania, nákupnej hry, či pri každodennej manipulácii s predmetmi. Porovnávali skupiny podľa množstva a určili, kde je viac alebo menej. Často bez vyzvania rozdeľovali predmety rovnomerne medzi kamarátov, čím si rozvíjali schopnosti spravodlivého delenia. Tento proces prebiehal prirodzene pri hre, pri pobyte vonku, či pri výtvarných a tvorivých činnostiach. Deti svoje riešenia aktívne kontrolovali, opravovali prípadné chyby a s podporou učiteliek opísali spôsob svojho postupu.
Prečítajte si tiež: Iliašovce 155 - materská škola
V tematickom okruhu geometria a meranie sa deti orientovali v priestore - v triede, na školskom dvore, v knihách a na papieri - pracovných listoch. Presne určili, kde sa nachádzajú jednotlivé objekty, prípadne podľa pokynov zakreslili cestu alebo situáciu. Spoznávali základné priestorové geometrické útvary ako kocka, guľa či valec, ktoré identifikovali aj hmatom. Rozlišovali tiež rovinné geometrické útvary - kruh, štvorec, trojuholník, obdĺžnik - pričom pri ich spoznávaní bola výbornou pomôckou skladačka Tangram. Deti útvary triedili podľa veľkosti, farby a tvaru a ich veľkosť zisťovali jednoduchým spôsobom, napr. pásikom papiera alebo palcom. Medzi obľúbené aktivity patrila hra s pexesom, kde hľadali zhodné obrázky podľa rôznych tém, a tiež práca so súborom Logico primo, ktorý podporoval logické myslenie a rozhodovanie. Deti si rozvíjali aj digitálne zručnosti - naprogramovali pohyb digitálnej hračky Bee-Bot na štvorcovej sieti.
V budúcnosti sa materská škola zameria na ešte prirodzenejšiu a hravejšiu formu matematických aktivít, ktorá umožní deťom riešenie úloh pozorovaním, skúmaním a vlastným objavovaním.
Environmentálne vzdelávanie
Environmentálne vzdelávanie je hlavnou prioritou a zároveň dlhodobým cieľom materskej školy. Podporuje sa ním prírodovedné poznávanie a podnecuje záujem detí o skúmanie sveta okolo seba - najmä toho, čo bolo pre ne priamo pozorovateľné a uchopiteľné. Deti sa cítili kompetentné pre bádanie a skúmanie. V triedach pracovali s rôznorodými zdrojmi informácií: používali encyklopédie, detské knihy o prírode, sledovali výchovno-vzdelávacie dokumenty a zapájali sa do diskusií a tvorivých aktivít. Na základe vlastného pozorovania a skúseností si vytvárali stabilné a trvácne predstavy o prírodných javoch. Tieto predstavy nevznikali len prostredníctvom sprostredkovaného poznania, ale predovšetkým cez vlastnú skúsenosť - porovnávaním, triedením, dotykom, vnímaním vôní, zvukov a zmien v prírode. Deti aktívne skúmali prírodné objekty, diskutovali o svojich pozorovaniach a spolu s pedagógmi ich interpretovali. Vzájomným rozprávaním pomenovali zážitky a hľadali odpovede na otázky, ktoré ich zaujímali. Pravidelne pozorovali prírodu počas vychádzok, exkurzií a tematických dní. Zaznamenávali zmeny v ročných obdobiach, skúmali život rastlín a živočíchov, sledovali počasie a vytvárali si tak priame prepojenie s prírodnými javmi.
Počas aktivít ako „Strom a jeho život“ rozlišovali základné druhy stromov, skúmali ich stavbu, životný cyklus a význam pre prírodu, aj človeka. Pri aktivite „Liečivé rastliny“ zbierali, sušili a triedili rôzne bylinky, spoznávali ich vôňu, tvar i liečivé účinky. Vytvárali si vlastné herbáre, učili sa zodpovednosti pri práci s prírodným materiálom a prehlbovali svoj vzťah k rastlinnému svetu. Počas tvorivej aktivity „Jesenné variácie“ zbierali prírodniny, tvorili koláže, aranžovali jesenné dekorácie a diskutovali o zmenách v prírode. Táto činnosť rozvíjala nielen estetické cítenie, ale aj empatiu a uvedomenie si krásy a rozmanitosti prírodného prostredia. Zvlášť zaujímavou aktivitou sa stalo „Putovanie vodnej kvapky“, kde si deti pomocou hier, pokusov a ilustrácií vysvetľovali kolobeh vody, jej skupenstvá a význam pre život na Zemi. Získané vedomosti si upevňovali pomocou pokusov s odparovaním a kondenzáciou vody. Dôležitú úlohu zohrala aj environmentálna výchova zameraná na problematiku odpadu a jeho správneho triedenia. V aktivite „Vláčik Separáčik“ deti triedili odpad do farebných kontajnerov, rozpoznávali materiály, vysvetľovali si význam recyklácie a kompostovania, t.j. sledovali rozklad bioodpadu a získavali návyky, ktoré vedú k udržateľnému spôsobu života. Prostredníctvom hravo vedených aktivít a za využitia dôveryhodných informačných zdrojov sa deti oboznamovali aj so základnými poznatkami o planéte Zem, planétach Slnečnej sústavy, Slnku, hviezdach, Mesiaci a vesmíre. V neposlednom rade, na základe systematického pozorovania identifikovali rozdiely medzi živočíchmi, predovšetkým v spôsobe ich pohybu a v prostredí, v ktorom sa prirodzene vyskytujú. Zároveň si osvojovali poznatky o vybraných druhoch živočíchov, ktoré človek chová pre určitý úžitok - či už ide o získavanie potravín, surovín alebo plnenie hospodárskych funkcií. Okrem prírodovedného zamerania sa deti venovali aj spoznávaniu človeka. V tematickom okruhu „Človek“ si hravou formou osvojovali poznatky o fungovaní ľudského tela, jednotlivých orgánoch, zmyslových orgánoch a ich funkcii. Viedli rozhovory o zdraví, hygiene, zdravom životnom štýle a prevencii chorôb. Aktívne sa zapájali do aktivít podporujúcich zdravie „V zdravom tele - zdravý duch“, kde cvičili, pripravovali zdravé jedlá a ovocné šťavy.
Výchovno-vzdelávací proces prebiehal najmä formou zážitkového učenia, experimentovania a praktických činností, čím sa vytváralo podnetné prostredie, v ktorom deti slobodne kládli otázky, bádali a hľadali odpovede. Na základe pozorovania, spätnej väzby a hodnotenia možno konštatovať, že environmentálne aktivity pozitívne ovplyvnili hodnotové postoje detí, rozvíjali ich zodpovednosť voči prírode, podnecovali záujem o veci verejné a prispeli k celkovému rozvoju osobnosti dieťaťa. V budúcnosti plánuje materská škola pokračovať v tejto línii a klásť ešte väčší dôraz na praktické zručnosti, experimentovanie a prepojenie medzi rôznymi oblasťami.
Prečítajte si tiež: Poslanie MŠ Modra Kráľová
Človek a spoločnosť
Vzdelávacia oblasť „Človek a spoločnosť“ viedla deti k základnej orientácii v ich bezprostrednom spoločenskom prostredí - v časových, priestorových, sociálnych a medziľudských vzťahoch. Uplatňovanie prosociálnej výchovy sa stalo prirodzenou súčasťou každodenných aktivít. Poznatky a zručnosti si deti osvojili v autentických situáciách, ktoré vychádzali z dvoch hlavných kontextov: prostredia triedy a denných činností. Trieda predstavovala miesto, kde deti rešpektovali práva a potreby ostatných, čím dochádzalo k rozvoju sociálnych zručností a osvojovaniu si prosociálneho správania. V kontakte s rovesníkmi aj s autoritami - predovšetkým učiteľkami - deti zažívali rôznorodosť postojov, potrieb a reakcií, čím si vytvárali základy pre porozumenie medziľudských vzťahov. Rozvíjali si vlastnú identitu, sebavedomie, schopnosť spolupracovania a orientovania sa v sociálnych interakciách. Viedli sme ich k zdvorilému a kultivovanému prejavu - používali výrazy ako „prosím“, „ďakujem“, „ospravedlňujem sa“ či „nech sa páči“, vždy s ohľadom na aktuálnu situáciu. Pozdrav a odpoveď na pozdrav sa stali samozrejmosťou v bežnej komunikácii. V procese sebapoznávania deti vnímali seba aj ostatných ako jedinečné osobnosti. V rámci aktivity školy „Práva dieťaťa v praxi MŠ“ si osvojovali úctu k sebe samému, ale aj k svojim kamarátom. Prostredníctvom aktivity „Máme sa tu dobre“ si zážitkovou formou uvedomovali význam rešpektovania práv a povinností v kolektíve. Druhým pilierom boli každodenné rutiny a režim dňa, v ktorom si deti upevňovali zodpovednosť, sebadisciplínu a vôľové vlastnosti. Pomocou každodenných situácií sa orientovali v čase - pomenovali časti dňa (ráno, obed, večer), dni v týždni, víkend, ako aj jednotlivé mesiace a ročné obdobia. Rozhovory o zážitkoch z domu i materskej školy im pomáhali prepájať prítomnosť s minulosťou a budúcnosťou. Otvorene rozprávali o svojich záľubách, povinnostiach a denných rituáloch. Dôležitou súčasťou tejto oblasti bola aj dopravná výchova. Prostredníctvom školskej aktivity Semaforko - „Dopraváčik, červený panáčik“ si deti prostredníctvom hier a zážitkov osvojovali pravidlá cestnej premávky.