Materská škola Modra Kráľová, ktorá je v prevádzke od 1. septembra 1988, je štvor-triedna škola s kapacitou 120 detí. Škola sa nachádza v Modre a jej poslaním je zabezpečiť kvalitné predprimárne vzdelávanie pre deti.
Ciele a poslanie výchovy a vzdelávania
Naša Materská škola nemá vymedzené vlastné ciele a poslanie výchovy a vzdelávania. Riadi sa cieľmi a poslaním Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách, ktorý schválilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky dňa 6. júla 2016 pod číslom 2016-17780/27322:1-10A0 s platnosťou od 1. Hlavný cieľ výchovy a vzdelávania v materskej škole sa odvíja od cieľov výchovy a vzdelávania uvedených v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Vzdelávanie v materskej škole poskytuje základy spôsobilostí vedúce k napĺňaniu cieľov výchovy a vzdelávania podľa tohto zákona. Materská škola nie je špeciálne zameraná. Naša materská škola kladie dôraz na celkový rozvoj detí vo všetkých oblastiach. Usilujeme sa vytvoriť pre deti pohodu a príjemné prostredie. Vytvorením príležitosti navštevovať materskú školu sa rešpektuje sociálna potreba dieťaťa na spoločenský kontakt s rovesníkmi. Usilujeme sa o to, aby sa dieťa cítilo prijímané a rešpektované. Škola umožní všetkým deťom získať vedomosti a zručnosti vo všetkých oblastiach. Dá šancu každému dieťaťu, aby sa rozvíjalo podľa svojich schopností a bolo mu umožnené zažiť úspech. Snažíme sa o čo najlepšie začlenenie detí zo sociálne zaostalého prostredia do kolektívu detí a stieranie rozdielov medzi deťmi pochádzajúcimi z rôzneho sociálneho prostredia.
Výchovno-vzdelávacia činnosť je zameraná na prípravu detí na vstup do primárneho vzdelávania, na život v spoločnosti, ktorý od nich vyžaduje, aby boli schopní kriticky a tvorivo myslieť a účinne riešiť problémy. U detí formujeme tvorivý životný štýl, sociálne cítenie a hodnotové orientácie. Deti sa snažíme vychovávať v duchu humanistických princípov. Veľký dôraz kladieme na vytváranie dobrej klímy v triede, na rozvíjanie sebapoznania a sebahodnotenia. V spolupráci s rodičmi z nich budeme vychovávať pracovitých, zodpovedných, morálne vyspelých a slobodných ľudí. Deťom poskytneme základné poznatky o živej a neživej prírode, budeme prehlbovať vedomosti o význame kvalitného životného prostredia pre život človeka. Naučíme deti aktívne sa oboznamovať so spoločenským a prírodným prostredím, aby si deti postupne uvedomili, že človek je súčasť prírody a musí zladiť svoje konanie s prírodou. Budeme rozvíjať vnímavosť ku kráse prírody, schopnosť vyjadriť svoje pocity z vnímanej skutočnosti. Budeme sa snažiť, aby si deti vytvorili citový vzťah k určitým miestam v blízkom okolí. Budeme podporovať dodržiavanie zvykov a kultúrnych tradícií, ktoré sú v tomto regióne známe.
Učebnými osnovami sú vzdelávacie štandardy Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách. Obsah vzdelávania v materskej škole je obsahom všeobecného vzdelávania a je štruktúrovaný v obsahovo jasne definovaných a ohraničených oblastiach všeobecného vzdelávania. Jednotlivé vzdelávacie oblasti reprezentujú základné obsahy ľudskej kultúry a pokrývajú všetky aspekty kultúrnej gramotnosti, ktoré sa budú kontinuálne rozvíjať na následných vzdelávacích stupňoch. Materská škola pracuje s mesačnými obsahovými celkami, ktoré sa delia na témy. Čo dozrelo v záhradkách I. Čo dozrelo v záhradkách II. V materskej škole sa harmonogram denných aktivít a cielené vzdelávacie aktivity plánujú a realizujú tak, aby sa pokryl celý vzdelávací obsah Štátneho vzdelávacieho programu. Tematické celky sa môžu vymieňať v rámci obsahového celku. Učiteľky zohľadňujú aktuálnu úroveň spôsobilostí detí v danej triede materskej školy.
Metódy a zásady výchovno-vzdelávacieho procesu
Pri realizácii výchovno- vzdelávacieho procesu učiteľky uplatňujú nasledovné metódy a zásady: motivačné, expozičné, fixačné, diagnostické, edukačné. Cieľom je použiť také metódy, ktoré majú zakomponovaný maximálny podiel aktivizácie detí, metódy heuristické, metódy rozvíjajúce tvorivosť, metódy problémové, metódy interaktívne. Charakter výchovy a vzdelávania určujú zásady. Výber zásad a metód je v kontexte edukačného procesu pre každú príležitosť vždy individuálny.
Prečítajte si tiež: Informácie o MŠ Cabaj
Výchovno-vzdelávacia činnosť v materskej škole pozostáva z ustálených organizačných foriem. Denný poriadok je dostatočne pružný, reaguje na potreby a záujmy detí pre jednotlivé triedy. Všetky organizačné formy denného poriadku sú po pedagogicko-psychologickej stránke rovnocenné.
Medzi organizačné formy patria:
- hry a hrové činnosti - spontánne alebo učiteľkou navodzované hry a hrové aktivity detí.
- pohybové a relaxačné cvičenia - obsahujú zdravotné cviky, relaxačné a dychové cvičenia.
- pobyt vonku - obsahuje pohybové aktivity detí, vychádzky, edukačné aktivity. V záujme zdravého psychosomatického rozvoja dieťaťa sa pobyt vonku sa v materskej škole realizuje denne.
- činnosti zabezpečujúce životosprávu (osobná hygiena, stravovanie, stolovanie) realizujú sa v stanovenom čase.
Plány výchovno-vzdelávacej práce vypracúvajú učiteľky na triede. Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelania, ktoré vydáva materská škola k 30.06. Predprimárne vzdelanie získa dieťa, ktoré absolvovalo posledný ročník vzdelávacieho programu v materskej škole. Predprimárne vzdelávanie ukončí dieťa v školskom roku, keď získa školskú spôsobilosť.
Pedagogický zbor
Výchovno-vzdelávaciu činnosť v materskej škole vykonávajú učiteľky predprimárneho vzdelávania. Tieto spĺňajú kvalifikačné predpoklady stanovené platnou legislatívou. Štyri učiteľky majú vysokoškolské vzdelanie 2. stupňa v odbore predškolská pedagogika. Tri učiteľky majú vysokoškolské vzdelanie 1. stupňa v odbore predškolská a elementárna pedagogika. Ostatné ukončili stredné odborné školy - odbor učiteľstvo pre MŠ. Tri učiteľky absolvovali 1.
Priestory a vybavenie
Budova bola postavená v 80-tych rokoch minulého storočia. Materská škola je v prevádzke od 01.09.1988, vybudovaná v akcii ZET ako 4 triedna s kapacitou 120 detí. Veľkosťou sa radí medzi školy s pomerne rozľahlými priestormi. Dispozičné riešenie priestorov súčasnosti nie veľmi zodpovedá našim potrebám pre výchovu a vzdelávanie. Interiér podlieha zmenám vzhľadom na požiadavky a potreby, ktoré si vynucujú požiadavky jednak vo vzťahu k počtu prijatých detí v danom školskom roku. Vybavenie MŠ je na primeranej úrovni. Našou snahou je vytvoriť taký materiálno-technický stav, aby sme rešpektovali počty žiakov v triedach podľa platnej legislatívy, aby sme uskutočňovali výchovu a vzdelávanie v súlade s tým, čo vyžaduje moderné vzdelávanie. Snažíme sa vybavovať triedy modernými učebnými pomôckami a detským nábytkom.
Prečítajte si tiež: Iliašovce 155 - materská škola
Starostlivosť o zdravie a bezpečnosť
V starostlivosti o zdravie, hygienu a bezpečnosť detí sa pracovníci MŠ riadia všeobecne záväznými právnymi predpismi najmä § 7 vyhlášky Ministerstva školstva a vedy SR č.306/2008 Z.z. o materskej škole, vyhlášky Ministerstva školstva SR č. 81/1997 Z.z., § 132 - 135, § 170 - 175 Zákonníka práce, zákonom Národnej rady SR č. 330/1996 Z.z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, § 422 Občianskeho zákonníka, zákonom Národnej rady SR č. 277/1994 Z.z. V prípade, že počas dňa v materskej škole učiteľka zistí u dieťaťa príznaky akútneho ochorenia, zabezpečí okamžitú informovanosť zákonného zástupcu a oddelenie dieťaťa od ostatných. V prípade úrazu dieťaťa zabezpečí učiteľka okamžitú informovanosť zákonných zástupcov dieťaťa. Podľa §153 ods.1 písmeno c zákona 245/2008 Z.z. V rámci boja proti legálnym i nelegálnym drogám sa v interiéri i exteriéri materskej školy nesmú požívať alkoholické nápoje, omamné látky, rešpektuje sa Zákon NR SR 67/1977 Z.z. Zamestnaci sú každoročne preškolení certifikovaným technikom BOZP a PO, s ktorým má škola podpísanú zmluvu. Bezpečnostný technik legislatívne rieši náležitosi spojené s úrazom detí a zamestnancov.
Hodnotenie
Hodnotenie je prostriedkom zhromažďovania informácií o celkovej úrovni kompetencií a schopností dieťaťa. Výsledky hodnotenia pre učiteľa znamenajú spätnú väzbu o vhodnosti používaných metód a foriem práce. Používa sa:
- pedagogickú diagnostiku, ktorá sa vypracováva na začiatku školského roka, podľa potrieb v priebehu roka a na záver šk. roka.
- hospitácie - sú získaním objektívnych informácií o určitej pedagogickej situácii formou pedagogického pozorovania. Zameriavajú sa na kontrolu a hodnotenie pedagogických zamestnancov, ich práce vo vzťahu k cieľom hospitácie.
Prečítajte si tiež: Špecifiká predškolského vzdelávania
tags: #materská #škola #Modra #Kráľová #hodnotenia