Ako Podporiť Záujem Dieťaťa o Hračky a Jeho Psychomotorický Vývoj

Psychomotorický vývoj dieťaťa v prvom roku života je kľúčový pre jeho fyzické a duševné zdravie. Zahŕňa nielen motorické schopnosti, ako je chôdza a koordinácia, ale aj rozvoj reči, kognitívnych a sociálnych schopností. Prvých dvanásť mesiacov života je obdobím, kedy sa budúce schopnosti dieťaťa začínajú formovať, a práve tu sa rozhoduje o jeho schopnosti komunikovať, rozumieť svetu okolo seba a rozvíjať vzťahy s ľuďmi. Sledovanie psychomotorického vývoja je kľúčové, pretože rodičom umožňuje včas rozpoznať akékoľvek oneskorenie alebo problémy. Každé dieťa sa vyvíja individuálne, no niektoré známky a míľniky sú univerzálne a je dôležité ich pozorovať.

Psychomotorický Vývoj Dieťaťa Mesiac Po Mesiaci

Rôzne fázy vývoja dieťaťa sa odohrávajú v priebehu prvého roka života. Každý mesiac prináša nové zručnosti a schopnosti, ktoré sú pre dieťa kľúčové pri jeho raste a adaptácii na svet okolo seba.

1. Mesiac

V prvom mesiaci života sú deti väčšinou zamerané na reflexné pohyby. Držia hlavičku len veľmi krátko a často majú problém s jej stabilizovaním. Začínajú však fixovať pohľad na tváre, hlavne na tvár matky. Svaly krku a chrbta sú stále veľmi slabé. Bábätko nakrátko zdvihne hlavičku a otočí ju zboka na bok. Pomaly začína objavovať svet. Je ešte maličké, ale keď ho držíte v náručí, hltá vás pohľadom, zaujíma sa o pestré predmety a pozorne načúva novým zvukom.

2. Mesiac

V druhom mesiaci života dieťa vykazuje prvé sociálne interakcie. Začína sa usmievať na rodičov a iné osoby. V tomto období sa dieťa začína zameriavať na pohyb, čo znamená, že bude fixovať svoj pohľad na rôzne objekty. Ďalším míľnikom je začiatok pasenia koníčkov, kedy sa dieťa snaží zdvihnúť hlavu a pozerať sa na svoje okolie. Tento krok je kľúčový pre neskorší vývoj motoriky. Koncom druhého mesiaca budete dojatá, keď na váš úsmev zareaguje úsmevom. Už dokáže vyjadrovať radosť a šťastie.Hlavičku už dvíha čoraz lepšie a pritom sa opiera o predlaktia.

  • Tipy na podporu: Počas tohto obdobia je veľmi dôležité venovať sa dieťaťu a poskytovať mu vhodné stimulácie, napríklad rozhovorom alebo interakciou s rôznymi hračkami. Položenie dieťaťa na bruško pomáha stimulovať svaly krku a chrbta.

3. Mesiac

Tento mesiac je vo vývoji dieťaťa po mnohých stránkach kľúčový. Malo by dokázať udržať telíčko v osi, t.j. hlava, trup a nožičky sú v jednej priamke. Do troch mesiacov dieťa skôr drží hlavičku v úklone, ramená sú tiež naklonená a bruško vychýlené na stranu, kam bábätko otočí tvár. Ďalším kľúčovým bodom typickým pre dovŕšenie 3. mesiaca je, že dieťa dokáže nadvihnúť nožičky do 90 stupňov vo všetkých kĺboch ​​na dolných končatinách. V ľahu na chrbte sa trojmesačné bábätko hrá s ručičkami. Vedome sa s nimi hrá, pozerá sa na ne a dáva si ich do pusy. Od tejto doby všetko, čo príde do jeho rúk, bude chcieť aj ochutnať, respektíve jazykom spoznať kvalitu predmetu, rovnako ako hmatom - ručičkami. Ručičky by mali byť už po väčšinu dňa otvorené. Ak sa snaží hračku či váš prst uchopiť, dotkne sa predmetu najprv dlaňou z malíčkovej strany a potom hračku zabalí do celej dlane. Bábätko už pevne drží hrkálku, ak mu ju vložíte do ruky. Nešikovne sa usiluje dať si ju do úst, a chytiť ju aj druhou rukou. Očami pozorne sleduje predmet, ktorý mu ukážeme. Čoraz viac sa otvára vonkajšiemu svetu a zaujíma sa o všetko, čo ho obklopuje. Počas prvých troch mesiacov života sa dieťa učí pohybovať rukami a nohami. Sleduje očami výrazné predmety, ktoré sa pohybujú nad jeho tvárou a otáča sa za zvukom. Bábätko už pevne drží hrkálku, ak mu ju vložíte do ruky. Nešikovne sa usiluje dať si ju do úst, a chytiť ju aj druhou rukou. Očami pozorne sleduje predmet, ktorý mu ukážeme. Čoraz viac sa otvára vonkajšiemu svetu a zaujíma sa o všetko, čo ho obklopuje. V ľahu na brušku by sa bábätko malo dokázať opierať sa o oba lakte a predlaktia. Hlavička a krk sú pretiahnuté v osi telíčka. Telíčko je tiež mierne nesené nad podložkou a bábätko sa opiera o podložku pod pupkom. Bábätko už pevne drží hrkálku, ak mu ju vložíte do ruky. Nešikovne sa usiluje dať si ju do úst, a chytiť ju aj druhou rukou. Očami pozorne sleduje predmet, ktorý mu ukážeme. Čoraz viac sa otvára vonkajšiemu svetu a zaujíma sa o všetko, čo ho obklopuje. Bábätko už pevne drží hrkálku, ak mu ju vložíte do ruky. Nešikovne sa usiluje dať si ju do úst, a chytiť ju aj druhou rukou. Očami pozorne sleduje predmet, ktorý mu ukážeme. Čoraz viac sa otvára vonkajšiemu svetu a zaujíma sa o všetko, čo ho obklopuje.

Prečítajte si tiež: Problémy detí a psychológ

  • Tipy na podporu: Poskytnite dieťaťu dostatok času na brušku, aby sa posilňovali svaly krku a chrbta. Hračky, ktoré vydávajú zvuk, môžu pomôcť dieťaťu rozvíjať jeho sluch a koordináciu. Bábätko už pevne drží hrkálku, ak mu ju vložíte do ruky. Nešikovne sa usiluje dať si ju do úst, a chytiť ju aj druhou rukou. Očami pozorne sleduje predmet, ktorý mu ukážeme. Čoraz viac sa otvára vonkajšiemu svetu a zaujíma sa o všetko, čo ho obklopuje.

4. Mesiac

V štvrtom mesiaci dieťa začína byť čoraz zručnejšie. Mnohé deti sa v tejto fáze začnú priťahovať za nožičky a prekladať predmety z jednej ruky do druhej. Tento vývoj je kľúčový pre neskoršiu koordináciu rúk a jemnú motoriku. Dieťa si začína uvedomovať, že môže manipulovať s predmetmi okolo seba. Bábätko začína dobre rozlišovať rôzne situácie, s ktorými sa stretáva. Dáva najavo, čo cíti - pobavenie, radosť, strach, hnev, zhnusenie. Na brušku sa naťahuje a robí lietadlo.

  • Tipy na podporu: Počas tejto fázy je dobré dieťaťu poskytovať rôzne hračky, ktoré môže uchopiť, a motivovať ho, aby ich presúvalo z jednej ruky do druhej.

5. Mesiac

V piatom mesiaci dieťa začína byť veľmi zvedavé. Prvé pokusy o pretáčanie sa objavujú, čo znamená, že dieťa sa začína pripravovať na ďalší krok v pohybovom vývoji. Deti v tomto období prejavujú veľký záujem o svoje nožičky, čo je predzvesťou neskoršieho rozvoja motoriky. Veľmi pomaličky začína uchopovať predmety, ktoré sa mu predkladajú. Zdokonaľuje sa. Vníma hnev, podráždenie, nespokojnosť, spokojnosť, úsmev, nežnosť vo vašom hlase alebo vo vašom postoji.

  • Tipy na podporu: Motivujte dieťa, aby sa pokúsilo pretáčať, a podávajte mu predmety, ktoré ho povzbudia k pohybu. Nezabudnite na bezpečné prostredie, aby sa dieťa pri týchto pokusoch nezranilo.

V ľahu na chrbte siaha bábätko po hračke. Respektíve, podáte ak hračku sprava, bábätko na ňu siahne pravou ručičkou a opačne, ak podávate hračku zľava, bábätko ju uchopí ľavou ručičkou. Ak ponúknete hračku sprava a budete ju pozvoľna posúvať vľavo, dieťa sleduje hračku pravou ručičkou do stredu a ďalej siaha na hračku ľavou ručičkou. Až po dovŕšení veku piatich mesiacov bude vaše bábätko schopné siahať na hračku rovnakou ručičkou aj cez stredovú čiaru. Úchop, rovnako tak, ako ostatné pohyby, je závislý na stabilite polohy dieťaťa. Ak teda dieťa v 3. mesiaci nemá dostatočnú stabilitu v polohe na chrbte, nebude schopné ani kvalitného úchopu. Záujem o hračku dieťaťa silnie, čo bábätko vedie k ďalšiemu pokroku. V ľahu na chrbte, ak ponúknete hračku v strednej rovine, tj. presne nad tvárou dieťaťa, nebude sa môcť rozhodnúť, akú ručičkou na hračku siahne. Toto sa bude prejavovať tzv. "motorickým nepokojom", kedy dieťa bude triasť ručičkami, kopať nožičkami, popr. sa zakláňať, otvárať ústočká, akoby celým telom chcelo hračku uchopiť. V tomto období sa bude vaše bábätko snažiť pretočiť na bok. Pokiaľ bude mať dostatočne silné brušné svaly a jeho koordinácia prednej a zadnej strany trupu bude dobrá, dokáže sa pretočiť za ponúkanou hračkou na bok. V ľahu na brušku dochádza v tomto mesiaci k veľkému pokroku. Bábätko sa dokáže oprieť o jednu ruku, respektíve lakeť a predlaktie, pričom druhú ručičku dokáže uvoľniť na uchopenie hračky. Jedným z hlavných meradiel je, ak dieťa vo veku piatich mesiacov dokáže zdvihnúť svoju pažu nad horizontálu. V tej chvíli je jasné, že jeho vývoj bude postupovať tak, že po čase bude stáť a chodiť.

6. Mesiac

V šiestom mesiaci je dieťa už schopné sedieť s oporou. Uchopovanie predmetov sa stáva vyspelým, dieťa ich uchopuje celou rukou a nie len prstami. Tento mesiac je obdobím, kedy dieťa začína rozumieť rôznym pohybom a začína si uvedomovať svoje okolie. Bábätko leží na brušku a opiera sa o natiahnuté ramená. Chytá predmety, ktoré sa mu vidia zaujímavé (už si dokáže vyberať). Zachytí ich celou rukou a potom ich skúma, oblizuje a cmúľa. Má novú hru - prekladá si hračku z jednej ruky do druhej. Prejavuje už aj svoju vôľu a už musíte použiť lesť, aby ste mu, napríklad, utreli ústa. Hračky majú mať zaujímavý tvar, výrazné farby a dieťa ich má ľahko uchopiť. Musia byť z nezávadných materiálov, lebo deti si ich dávajú do úst.

  • Tipy na podporu: Podporujte dieťa pri sedení a poskytujte rôzne hračky na rozvoj jemnej motoriky. Dávajte dieťaťu rôzne predmety, aby sa naučilo ich uchopovať a manipulovať s nimi.

7. Mesiac

Siedmy mesiac prináša nové pohybové výzvy. Dieťa začína plaziť, čo je predzvesťou neskoršieho štvornožkovania a chôdze. V tejto fáze sa dieťa začína lepšie koordinovať a ovládať svoje telo. Pripravuje sa dôležitá etapa! Už rozlišuje cudzie a známe osoby (začne tým, že sa bude báť ľudí, ktorých nepozná). A keď mu schováte hračku, bude ju hľadať, hoci donedávna, keď sa mu niekto alebo niečo dostalo zo zorného poľa, akoby hneď na to zabudlo. Začína chápať, že ľudia a veci existujú aj vtedy, keď ich prestane vidieť. To ho pobáda hľadať ukrytú hračku, a to je hra, ktorá mu pomôže pochopiť, že ak ho ráno dáte do jaslí, večer poň zasa prídete. Dokáže sa obrátiť a strieda polohy v ľahu na chrbte a na bruchu.

Prečítajte si tiež: Praktický sprievodca obliekaním do škôlky

  • Tipy na podporu: Umožnite dieťaťu dostatok priestoru na pohyb, aby mohlo rozvíjať svoju motoriku. Podporujte ho pri sedení bez opory a motivujte ho k pohybu pomocou hračiek a hier.

8. Až 12. Mesiac

Keď dieťa dosiahne osem mesiacov, jeho motorické schopnosti sú už veľmi vyvinuté. V tomto období sa dieťa začne zaujímať o štvornožkovanie, čo je kľúčový moment vo vývoji pohybových schopností. Tento krok umožňuje dieťaťu lepšie koordinovať svoje pohyby a začať sa presúvať po okolí, čo je predpokladom k neskoršej chôdzi. Cudzie tváre v ňom začali vyvolávať strach. Keď odíde mamička z miestnosti, obáva sa, že ju viac neuvidí. Všetky bábätká vo veku okolo ôsmich mesiacov tým prechádzajú. Zavesí sa teda na matku a pri stretnutí s neznámymi odvracia tvár. Obvykle, ak bolo zahrnuté láskou v prvých mesiacoch života, túto etapu prekoná a vyjde z nej silnejšie a samostatnejšie. Ba dokonca mu robí radosť, keď sa schová za svoj podbradník, a potom sa znovu ukáže. Je to jeho spôsob, ako sa naučiť ovládať svoj strach. Ak ho posadíte, pár sekúnd a neskôr aj niekoľko minút tak vydrží. Rado nadskakuje, keď ho držíte pod ramenami vo vzpriamenej polohe. Uchopí predmety, ale vie ich aj pustiť, keď otvorí ruku.

Osem mesiacov je obdobím, keď dieťa čoraz viac interaguje so svojím okolím a rozvíja svoje sociálne schopnosti. Začína rozumieť svojim rodičom a ostatným ľuďom v jeho okolí. Bude sa usmievať, reagovať na vaše výrazy tváre a zvuky. Najvhodnejšie sú hračky, pomocou ktorých objavujú tvar, vzťahy medzi rozmermi, zvuky, a ktoré zdokonaľujú ich motoriku. V tomto veku sú dôležité hryzadlá.

  • Tipy na podporu: Poskytnite dieťaťu dostatok priestoru na pohyb, aby sa mohlo naučiť štvornožkovať. Zabezpečte bezpečné prostredie, kde sa môže pohybovať bez rizika zranenia.

V deviatom mesiaci sa väčšina detí začne zdvíhať a stáva sa schopnými postaviť sa pri nábytku. Rovnako ako pri štvornožkovaní, tento krok je predzvesťou budúcej chôdze. Deti v tomto období začínajú skúmať svet, otáčajú sa k rôznym zvukom a pohybom a začínajú chápať koncept trvalosti objektov, čo znamená, že keď niečo zmizne z ich pohľadu, stále to existuje.

Desiaty mesiac je obdobím, keď sa niektoré deti snažia stáť samostatne, bez opory, a môžu začať chodiť s podporou, keď sa držia za nábytok alebo za ruky rodičov. Už môže sedieť celkom pohodlne, lepšie využíva svoje ruky. Dôkladne a presne zbiera omrvinky a drobné smietky uchopiac ich medzi palcom a ukazovákom. Pyšne tlieska ručičkami a búcha jednou kockou o druhú. Prstami skúma malé otvory. Požiadajte vaše dieťatko, aby ukázalo známy predmet (lyžičku, plienku, postieľku). Vykoná to s radosťou a správne.

V jedenástom mesiaci sa väčšina detí už začína postaviť bez opory a niektoré z nich začínajú urobiť svoje prvé kroky. V tomto období deti začínajú viac komunikovať, čo sa prejavuje aj v začiatkoch prvých slov. Táto malá bytosť má geniálne črty! Aby dieťa dosiahlo, čo chce, preukazuje veľkú invenciu a využíva vzťahy medzi vecami - potiahne obrus, aby dočiahlo piškótu, pomocou paličky si priblíži hračku, ktorá je kdesi uprostred ohrádky. Má už aj niekoľko techník na premiestňovanie - štvornožky, ako rak, so zadkom vystrčeným hore alebo postojačky kráčajúc bokom pozdĺž nábytku.

Prečítajte si tiež: Priebeh interrupcie na Slovensku

A nakoniec, dvanásty mesiac je obdobím, keď mnoho detí zvláda chôdzu bez pomoci. Niektoré deti môžu ešte preferovať plazenie alebo chodenie za ruku, ale aj tak sa už nachádzajú na ceste k plnej mobilite. V tomto období sú už niektoré deti schopné hovoriť svoje prvé slová a začína sa rozvíjať aj ich základná schopnosť rozumieť jednoduchým príkazom. To je asi stred etapy napodobňovania. Dieťatko sa usiluje napodobňovať všetko a všetkých. Chce samo jesť i piť z hrnčeka! Chce narásť, tak mu dajte šancu. Ak mu v tom budete brániť, hrozí, že stratí odvahu i záujem. Vaša podpora a povzbudzovanie sú preň mimoriadne významné. Pri chôdzi sa už len pridržiava jedného pomocného prsta. Niektoré bábätká už urobia prvé krôčiky, iné vyčkajú s chôdzou až do 18 mesiacov. Motorické schopnosti sa stále zdokonaľujú. Dieťa chce všetko preskúmať, má veľkú predstavivosť a túžbu napodobňovať. Ako hračky sú vhodné predmety, ktoré sa dajú ľahko triediť, skladať alebo robiť zostavy. Poteší ho i obrázková knižka.

  • Tipy na podporu: Ak dieťa už začína chodiť, uistite sa, že má dostatok priestoru na bezpečný pohyb a stimulujte ho k samostatnosti, ako je chôdza a samostatné státie. Pre jeho rozvoj je dôležité poskytovať rôzne hračky, ktoré mu pomôžu stimulovať motoriku a koordináciu.

Ako Hodnotiť a Podporovať Kvalitu Pohybov Dieťaťa

Kvalitu vzpriamení môžete ohodnotiť sami. Telíčko bude nesené nad podložkou tak, že dieťa dokáže zapojiť súčasne svaly na prednej i zadnej strane trupu a šije. Ak vykonáva napriamenie len zapojením svalov na zadnej strane trupu a šije, uvidíte vrásky naprieč chrbta pod lopatkami a v páse. Kvalitou by malo vaše bábätko dosiahnuť určitých, vyššie popísaných, schopností. Charakteristickým, dobre pozorovateľným príkladom, môže byť napr. tzv. "chybné držanie tela" od doby, kedy dieťa stojí a chodí a naďalej aj v predškolskom a školskom veku. Ak totiž dieťa nedokáže v 3. mesiaci aktivovať brušné svaly a súčasne svaly na zadnej strane krku, bude mať v neskoršom veku tendenciu k prehýbaniu sa v bedrách a predsúvaniu hlavy.

Oneskorený Psychomotorický Vývoj: Kedy Zbystriť Pozornosť?

Všetky deti sa vyvíjajú vlastným tempom, ale niekedy sa môžu vyskytnúť oneskorenia, ktoré by mali rodičov upozorniť. Oneskorený psychomotorický vývoj znamená, že dieťa neprejavuje typické vývojové míľniky v očakávaných časových rámcoch.

Čo Znamená Oneskorený Psychomotorický Vývoj?

Oneskorený psychomotorický vývoj sa môže prejaviť v rôznych oblastiach, ako je motorika, reč alebo kognitívne schopnosti. Môže to znamenať, že dieťa nevykonáva určité pohyby, ako je zdvíhanie hlavičky alebo otáčanie sa, v očakávanom čase. To isté platí pre reč, kedy dieťa nehovorí prvé slová alebo nerozumie jednoduchým pokynom, ktoré sú v jeho veku bežné.

Kedy Je Potrebné Navštíviť Pediatra?

  • Ak dieťa v 6. mesiaci ešte nepretáča alebo v 9. mesiaci neprejavuje záujem o hračky.
  • Ak dieťa vo veku 12 mesiacov nehovorí žiadne slová alebo nie je schopné stáť bez opory.
  • Ak dieťa nereaguje na podnety alebo nemá očný kontakt s rodičmi.

Je dôležité si uvedomiť, že včasná diagnostika a podpora vývoja sú rozhodujúce. Čím skôr sa zistia možné problémy, tým väčšiu šancu má dieťa na úspešnú terapiu a podporu vývoja.

Ako Podporiť Psychomotorický Vývoj Dieťaťa?

Rodičia majú veľmi dôležitú úlohu v podpore psychomotorického vývoja svojho dieťaťa. Existuje mnoho praktických spôsobov, ako pomôcť dieťaťu rásť a rozvíjať sa správnym smerom.

Praktické Tipy Pre Rodičov

  • Polohovanie: Položte dieťa na bruško, aby posilnilo svaly krku a chrbta. Týmto spôsobom sa pripraví na sedenie a neskôr aj na chôdzu. Polohovaním dieťatka na bruško podporujete posilňovanie svalov krku a trupu. V tejto fáze sledujte, či hlavičku dvíha rovno a nie do niektorej zo strán. Neskôr nasleduje pretáčanie a otáčanie na obidve strany. Sledujte, či sa otáča rovnako na jednu aj druhú stranu. Nasleduje plazenie po zemi, ktoré pokračuje do lezenia. Ak vaše dieťatko túto fázu akoby preskočilo, určite to konzultujte s pediatrom alebo fyzioterapeutom. Súčasne s lezením dieťa cvičí samostatný sed. Dieťa sa musí posadiť samé, nepodkladajte ho vankúšmi ani ničím iným. Po lezení a sede nasledujú prvé pokusy o postavenie sa a kroky. V prvom roku je dôležitá nadväznosť jednotlivých zručností.
  • Hrové aktivity: Všetky aktivity, ktoré zahŕňajú manipuláciu s predmetmi, pomáhajú dieťaťu zlepšiť jemnú motoriku. Snažte sa podávať dieťaťu hračky, ktoré si môže uchopiť, alebo s ním manipulujte tak, aby sa učilo koordinovať pohyby.
  • Stimulácia zmyslov: Používanie rôznych textúr, zvukov a farieb môže stimulovať zmyslový vývoj dieťaťa.
  • Význam voľnej hry: Dieťa by malo mať dostatok času na voľnú hru, aby mohlo objavovať svet na vlastnú päsť. Rešpektujte a podporujte vlastnú iniciatívu dieťaťa. Úlohou rodičov nie je neustále dieťaťu hovoriť, čo má robiť, myslieť si alebo vidieť. Naopak, rodičia by mali pôsobiť ako neviditeľná záchranná sieť, zamerať sa na to, čo pritiahlo pozornosť a záujem ich dieťaťa, a obohatiť a rozšíriť všetky jeho skúsenosti. Nepýtajte sa rázne otázky; len sledujte, čo robí. Neučte ho, ako sa má hrať, nechajte dieťa, nech sa samo rozhodne, ako sa bude hrať bez obmedzení.

Vývojové Skoky u Dojčiat

Identifikácia vývojových skokov u dojčiat vyžaduje pochopenie ich meniaceho sa správania. Psychológovia určujú tri hlavné kritériá, ktoré umožňujú zistiť, že dieťa prechádza vývojovým skokom:

  1. Častejšie plač a zvýšená podráždenosť / podráždenie dieťaťa.
  2. Dieťa sa tiež vyznačuje silnou potrebou neustáleho kontaktu s rodičom.

Príznaky sú podobné dentícii, však? Najmä preto, že prvé zuby začínajú vyrastať u dojčiat vo veku 5-8 mesiacov, ale u niektorých detí tento proces môže začať už vo 2. mesiaci života. Rozlíšenie vývojového skoku od dentície je pomerne jednoduché, pretože dentícia sa zvyčajne začína od 8. mesiaca života a sprevádzajú ju viditeľné príznaky v oblasti ústnej dutiny. Niekedy môžeš vývojový skok zamenit napríklad s rôznymi infekciami ako zápal ucha alebo problémy so zažívacím traktom.

Vývojový skok u dieťaťa signalizuje rozvoj nových motorických, kognitívnych, jazykových a senzorických zručností. Pozorovania poukazujú na rôznorodosť skúseností dojčiat počas týchto skokov, závislú od individuálneho tempa vývoja a spôsobu osvojovania nových zručností. Ako rozpoznáš príznaky vývojového skoku, priprav sa na to, že dieťa prakticky nebude chcieť od teba odlepiť. Poskytnite si veľa blízkosti a trpezlivosti. Dobrou úlohou sú rôzne druhy šátov a nosenečných pomôcok. Vzhľadom na zvýšenú citlivosť dieťaťa na podnety je vhodné vyhýbať sa hlučným, preplneným a blikajúcim miestam.

V prvom mesiaci života dieťaťa sa jeho vnútorné orgány a metabolizmus podrobujú dynamickému vývoju. Zvýšená aktivita zmyslov v tomto období môže viesť k zvýšeniu nepokoja u dojčiat. Charakteristickým dosiahnutím po ukončení tohto skoku je schopnosť dieťaťa usmievať sa. Okrem toho dojča začína zostať aktívne počas dlhších období medzi driežkami, zlepšuje sa jeho trávenie a začína sústrediť zrak na tvári rodiča.

V tomto štádiu vývoja dieťaťa sa vyznačuje rastúcim vedomím každodenných rutín a rastúcou kontrolou nad vlastným telom. Dieťa začína vnímať opakovateľnosť činností, rozvíja schopnosť pohybu a stáva sa viac vedomé zvukov, ktoré vydáva. Počas tohto skoku dojča prejavuje zvýšenú fyzickú aktivitu, ako je kopanie a mávanie nohami a rukami, častejšie zdvíhanie a otáčanie hlavy pri ležaní na bruchu. Je vhodné venovať pozornosť dôležitému aspektu motorického vývoja dieťaťa, a to asymetrický tonický krčný odraz (ATOS). Je to prirodzený odraz dojčiat, reagujúci na otočenie hlavy vystretím ruky a nohy na strane otočenia a ohnutím končatín na opačnej strane, známy ako „šermiarova pozícia”. Tento odraz, prítomný od narodenia, zvyčajne mizne okolo šiestého mesiaca života a je indikátorom neurologického vývoja. Nezvyčajné alebo asymetrické výskyty ATOS môžu vyžadovať neurologické hodnotenie.

V tomto období dojča prejavuje zvýšený záujem o detaily, ako sú zmeny v tonácii hlasu alebo intenzite svetla. Je zreteľný pokrok v koordinácii pohybov očí a hlavy a v Zachytávaní hračiek. Po prekonaní tohto skoku sa pohyby dieťaťa stávajú koordinovanejšími, je pozorovateľná schopnosť spájania rúk v stredovej línii tela a udržiavania symetrickej polohy trupu pri ležaní na chrbte.

V tejto fáze vývoja dojča začína rozumieť jednoduchým príčinným vzťahom, napríklad tým spojeným s pohybom loptičky. Môže tiež formovať jednoduché zvukové sledy. Po tomto skoku sa pozoruje rozvoj dôležitých motorických zručností, vrátane stabilného podpŕhu na predlaktiach so sťahovaním hračky jednou rukou pri súčasnom opieraní sa na druhom lakti, obraty z chrbta na boky a na brucho a tzv. „plávanie”, t.j. zdvíhanie vystretých rúk a nôh pri ležaní na bruchu. Vo veku šiestich mesiacov dojča začína rozumieť vzdialenostiam medzi predmetmi, čo predstavuje významný prielom v vnímaní sveta. Dieťa si uvedomuje svoju polohu v priestore, a tiež môže zažívať separačné fóbie, ktoré sa prejavujú nepokojom a plačom, keď rodič vychádza mimo dosahu zorného poľa. Po prekonaní tohto skoku sa rozvíjajú motorické zručnosti, vrátane otočenia sa z chrbta na brucho a naopak, čo zvyšuje mobilitu dieťaťa. Niektoré deti začínajú plaziť sa, vykonávať obraty okolo osi (piwoty) alebo samostatne sediať.

V tomto období dieťa začína klasifikovať predmety, snažiac sa ich zaradiť do určených kategórií. Napríklad rozlíšenie medzi banánom a uhorkou ako predmetmi z kategórie „jedlo“. Rozvíja sa tiež presnosť úchopu, využívajúc pestík a ukazovák. Po tomto skoku dieťa sa stáva aktívnejšie v hre, prejavuje emócie ako žiarlivosť a rozumie názvom predmetov. Zaujímavým zážitkom pre rodiča je tiež to, že dieťa reaguje na svoj odraz v zrkadle, čo predstavuje nové spoločné prežívanie. Jeho schopnosti pohybovať sa sa intenzívneujú: plazenie, chodenie na štyroch (racčkanie), samostatné sedenie.

V tomto štádiu vývoja dojča začína rozumieť sekvenciám udalostí a ich dôsledkom. Napríklad si uvedomuje, že vyzliekanie oblečenia znamená kúpanie. Dieťa experimentuje s opakovaním slabík, napodobňovaním zvukov zvierat a začína používať jednoduché slová, ako „nie”, „mama”, „baba”, „pa”. V oblasti motoriky dieťa rozvíja schopnosť kreslenia na papieri, lezenie, zostupovanie z výšok na chrbte a pohybovanie sa chodením na štyroch alebo chodením bokom pri nábytku. V tomto období môžu niektoré deti začať robiť svoje prvé samostatné kroky.

tags: #kedy #dieta #prejavuje #zaujem #o #hracky