Financovanie materskej školy bez právnej subjektivity na Slovensku

Decentralizácia školstva priniesla samosprávam právomoc zriaďovať a rušiť materské školy, zodpovednosť za ich prevádzku a financovanie, ako aj zamestnávateľskú rolu v materských školách bez právnej subjektivity. Tento systém so sebou prináša výhody aj nevýhody, a preto je dôležité pozrieť sa na financovanie materských škôl bez právnej subjektivity komplexne.

Rola samospráv a riaditeliek MŠ

Poslanci mestských a obecných zastupiteľstiev a zamestnanci úradov majú často väčší vplyv na podmienky v materskej škole ako samotná riaditeľka, ktorá pritom zodpovedá za jej kvalitu. Všetko závisí od spolupráce medzi riaditeľkou a zriaďovateľom. Riaditeľka, ako zamestnanec, môže mať obmedzenú ochotu alebo možnosť kriticky sa vyjadriť k činnosti zriaďovateľa. Zabezpečenie odbornej úrovne riadenia zo strany zriaďovateľa je v mnohých obciach problematické, najmä v menších obciach bez školských úradov, kde rozhodujú starosta a administratívni zamestnanci.

Odborné riadenie a kompetencie

Mnoho materských škôl nemá právnu subjektivitu, čo obmedzuje kompetencie riaditeliek. Rozhodnutia, ktoré priamo ovplyvňujú fungovanie materských škôl, robí zriaďovateľ. Hoci na Slovensku existujú skvelí zamestnanci školských úradov, ktorí sa radia s odborníkmi, táto prax nie je bežná a závisí od osobnej angažovanosti.

Problémy v praxi

Učiteľky a riaditeľky z celého Slovenska upozorňujú na rôzne prešľapy. V minulosti sa napríklad ignorovalo, že štátna dotácia pre predškolákov je určená pre deti, nie na prevádzkové náklady. Počas fungovania kreditového systému zriaďovatelia zasahovali do plánov vzdelávania učiteľov. Aktuálnym problémom je rôznorodý výklad usmernenia MŠVVaŠ k pracovno-právnym vzťahom v súvislosti s opatreniami prijatými 12. marca 2020 k prevencii šírenia koronavírusu. Niektoré obce nariadili zamestnancom čerpať dovolenky a náhradné voľná počas prerušenia prevádzky, alebo ich nútili k PN a OČR.

Potreba posilnenia odbornej zložky riadenia

Je načase pouvažovať o podobe systému odborného riadenia v školstve na strednej úrovni - teda medzi štátom a materskou školou. V súčasnosti sa priveľa rozhodnutí dá považovať za neodborné zásahy do profesie učiteľa a do procesov riadenia materských škôl. Je potrebné, aby ľudia, ktorí rozhodujú o materských školách, boli rešpektovaní odborníci, ktorí chápu význam vzdelávania a všetky konsekvencie učiteľského povolania. Je dôležité vytvoriť systém a atmosféru, v ktorej môžu všetci pracovať ako tím - zriaďovateľ, riaditeľ, učiteľ, rodič, občan.

Prečítajte si tiež: Sprievodca založením OZ

Financovanie podľa zákona

Obec, ktorá je zriaďovateľom materskej školy bez právnej subjektivity, je povinná podľa § 6 ods. 12 písm. c) zákona č. 596/2003 Z. z. určiť všeobecne záväzným nariadením podrobnosti financovania materskej školy, výšku prostriedkov na mzdy a prevádzku na dieťa atď. V praxi malých obcí sa stretávame so situáciou, že takéto nariadenie majú schválené, podľa môjho názoru, ako „VZN o určení výšky dotácie na mzdy a prevádzku na dieťa MŠ“, v ktorom obec uvádza ako príjemcu dotácie sama seba. Podľa môjho názoru správne by to malo byť napr.

Príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu

Zákon č. 596/2003 Z. z. Príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu v materskej škole sa poskytuje zriaďovateľovi MŠ podľa § 4ag zákona č. 597/2003 Z. z. Tento príspevok sa poskytuje na dieťa, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné alebo ktoré žije v domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi. Z finančných prostriedkov môže materská škola organizovať rôzne aktivity ako pobyty v škole v prírode, výlety, exkurzie, saunovanie, športový výcvik v súlade so školským vzdelávacím programom podľa § 28 ods. 17 zákona č. 245/2008 Z. z.

Otázky a odpovede k príspevku na VVP

  • Otázka: Materská škola realizuje výlet pre deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné a ktoré sú členom domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi. V prípade celodenného výletu, ktorý sa realizuje pre deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné alebo pre deti, ktoré sú členom domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi nie je možné uhradiť stravné z poskytnutého príspevku na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu. Stravné v MŠ vrátane režijných nákladov hradí dieťaťu rodič.
  • Otázka: Je príspevok na súčasti VVP procesu MŠ vypočítaný na všetky deti plniace povinné predprimárne vzdelávanie, vrátane detí, ktoré ho plnia individuálnou formou alebo osobitným spôsobom podľa § 23 školského zákona (napr.
  • Otázka: Môže MŠ použiť finančné prostriedky z príspevku tak, že na každé dieťa je stanovená suma 150 €? Pridelené finančné prostriedky z príspevku nie sú určené na konkrétne dieťa, avšak je ich možné použiť len pre deti v PPV a v HN .
  • Otázka: V mesiaci január 2025 sme už s deťmi absolvovali lyžiarsky výcvik, ktorého cena bola vo výške 100 € na dieťa. Budeme môcť uhradiť tento príspevok za deti v povinnom predprimárnom vzdelávaní z finančných prostriedkov, ktoré sme dostali prostredníctvom príspevku na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu vo výške 150 € na dieťa v predprimárnom vzdelávaní ? Finančné prostriedky pridelené na rok 2025 prostredníctvom príspevku na súčasti výchovno- vzdelávacieho procesu boli vypočítané podľa počtu detí v PPV, ktoré ste uviedli v Eduzbere k 15.9.2024 a prenásobené sumou 150 €. V septembri 2025 bude príspevok prepočítaný na obdobie september až december 2025 podľa stavu k 15. 9. Pridelené finančné prostriedky z príspevku nie sú určené na konkrétne dieťa, ale sú určené na dieťa v PPV a v hmotnej núdzi. MŠ ich môže v celej pridelenej sume použiť na rôzne aktivity napr. pobyty detí v škole v prírode, výlety, exkurzie, saunovanie, plavecký a lyžiarsky kurz, iný športový výcvik, ale aj na kombináciu viacerých aktivít (v súlade so školským vzdelávacím programom). Pokiaľ by pridelená suma finančných prostriedkov nepostačovala, je potrebné dofinancovanie aktivít inými zdrojmi napr.
  • Otázka: Je už možné použiť finančné prostriedky pridelené prostredníctvom príspevku na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu MŠ na plavecký kurz pre deti v PPV aj v MŠ bez právnej subjektivity? Finančné prostriedky pridelené prostredníctvom príspevku na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu v MŠ na dieťa (pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, alebo ktoré je členom domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi) MŠVVaM SR rozpísalo v januári 2025. Finančné prostriedky dostane zriaďovateľ prostredníctvom regionálneho úradu školskej správy (ďalej len „RÚŠS“). Pridelené finančné prostriedky môže materská škola použiť na rôzne aktivity napr.
  • Otázka: Sme materská škola dvojtriedna, máme v triede deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné a súčasne deti, pre ktoré nie je predprimárne vzdelávanie povinné. Príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu v materskej škole (ďalej len „MŠ“) podľa § 4ag zákona č. 597/2003 Z. z. Náklady na danú aktivitu pre deti, pre ktoré nie je predprimárne vzdelávanie povinné, môže MŠ financovať z iných zdrojov napr.
  • Otázka: Sme MŠ a dostali sme príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu MŠ, z ktorého môžeme financovať pobyty detí v škole v prírode, výlety, exkurzie, saunovanie, športový výcvik a ďalšie aktivity v súlade so školským vzdelávacím programom. Tento príspevok je určený na financovanie školy v prírode, výletov, exkurzií, saunovania, športového výcviku a ďalších aktivít v súlade so školským vzdelávacím programom v zmysle § 28 ods. 17 zákona č. 245/2008 Z. z.
  • Otázka: Pridelený príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu MŠ je len do augusta 2025? Finančné prostriedky boli vypočítané podľa počtu detí, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné alebo ktoré je členom domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi, ktoré ste uviedli v Eduzbere k 15.9.2024 a prenásobené sumou 150 €. V septembri 2025 bude príspevok prepočítaný na obdobie september až december 2025 podľa stavu k 15. 9.
  • Otázka: V materskej škole máme jednu triedu s počtom 22 detí, z toho 10 detí plní PPV. Môžem z tohto príspevku uhradiť divadelné predstavenie? Príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu v materskej škole (ďalej len „MŠ“) podľa § 4ag zákona č. 597/2003 Z. z. Náklady na danú aktivitu pre deti, pre ktoré nie je predprimárne vzdelávanie povinné, môže MŠ financovať z iných zdrojov napr.
  • Otázka: Je možné použiť príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu MŠ aj na vonkajšie herné prvky? Tento príspevok je určený na financovanie školy v prírode, výletov, exkurzií, saunovania, športového výcviku a ďalších aktivít v súlade so školským vzdelávacím programom v zmysle § 28 ods. 17 zákona č. 245/2008 Z. z.
  • Otázka: Tento príspevok je určený na financovanie školy v prírode, výletov, exkurzií, saunovania, športového výcviku a ďalších aktivít v súlade so školským vzdelávacím programom v zmysle § 28 ods. 17 zákona č. 245/2008 Z. z.
  • Otázka: Pokiaľ by bol pedagogický dozor napr. rodič s pedagogickým vzdelaním, náklady si uhrádza sám, resp.
  • Otázka: Ak do školy v prírode príjme MŠ na dohodu o vykonaní práce zdravotníka, potom náklady na úhradu tejto dohody môže MŠ uhradiť z FP, ktoré dostala prostredníctvom príspevku na súčasti VVP.
  • Otázka: Sme Základná škola s materskou školou, zriaďovateľ je obec a súčasťou školy je MŠ. Môžeme príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu v materskej škole použiť na úhradu osobných výdavkov (odmena alebo osobný príplatok + odvody na poistné) učiteľke ZŠ, ktorá 1x týždenne v MŠ učí predškolákov anglický jazyk metódou Jolly Phonics?
  • Otázka: Mám otázku ohľadom príspevku na súčasti výchovno- vzdelávacieho procesu (VVP) na rok 2025, ktorý je určený pre deti v MŠ. Môžu sa finančné prostriedky z tohto príspevku použiť napríklad na školu v prírode, plavecký výcvik, exkurzie, výlety a podobne? Môžeme ho použiť aj na nákup vstupeniek do kina a autobusovú prepravu na tieto podujatia? Pokiaľ sú škola v prírode, plavecký kurz, exkurzie, výlety, kino v súlade so školským vzdelávacím programom, môžete daný príspevok použiť na tieto aktivity vrátane nákupu vstupeniek a aj nákladov spojených s dopravou, ale len pre deti v PPV a v HN.
  • Otázka: Je možné použiť FP určené na príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu MŠ aj na kultúrne predstavenia, ktoré budú realizované inou organizáciou priamo v priestoroch MŠ alebo musia byť tieto kultúrne podujatia organizované mimo objektu MŠ? Pokiaľ sú kultúrne predstavenia v súlade so školským vzdelávacím programom môžete pridelené finančné prostriedky na tieto aktivity použiť, avšak len pre deti v PPV a v HN.
  • Otázka: Je možné využiť príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu v MŠ na výchovno-vzdelávací koncert, resp. Odpoveď na otázku je uvedená v odpovedi na otázku č.
  • Otázka: V MŠ máme jednu triedu. V tomto školskom roku máme 2 predškolákov. Dostali sme príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu MŠ na 2 deti. Môžeme tento príspevok použiť na nákup učebných pomôcok? Podľa § 28 ods. 17 zákona č. 245/2008 Z. z.
  • Otázka: Príspevok na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu MŠ /pohybové aktivity/, ktoré sme dostali za obdobie 1-8/2025 pre MŠ bez práv. subjektivity musíme použiť do konca augusta 2025? Príspevok je daný na celý rok 2025 a je možné ho použiť do konca kalendárneho roka, t. j. V septembri 2025 bude príspevok prepočítaný na obdobie september až december 2025 podľa stavu k 15. 9. 2025.
  • Otázka: Ak z príspevku na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu MŠ prispievame napríklad na plavecký výcvik, potom ak na tento výcvik idú aj deti, pre ktoré príspevok neplatí /nie sú predškoláci/ je potrebné faktúru vystaviť osobitne pre predškolákov a osobitne pre ostatné deti? Pokiaľ je plavecký výcvik v súlade so školským vzdelávacím programom, je možné pridelené finančné prostriedky na túto aktivitu použiť, avšak len pre deti v PPV a v HN. Odporúčame celkovú sumu za aktivitu rozčleniť na deti v PPV a HN a ostatné deti, ktoré sa aktivity zúčastnia. Financovanie aktivít pre ostatné deti môžete realizovať z iných zdrojov, napr. z príspevku od zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu nákladov na výchovu a vzdelávanie v MŠ v súlade s § 2 ods. 5 a 6 zákona č. 597/2003 Z. z.
  • Otázka: Máme MŠ bez právnej subjektivity. Dostali sme na obec príspevok nenormatívny na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu MŠ- § 4ag. Je možné tieto prostriedky použiť aj na psychologické služby - depistáž pre predškolákov? Príspevok na súčasti VVP MŠ nie je možné použiť na depistáž detí v PPV a v HN. Toto sú výkony poradenského zariadenia, ktoré sú hradené zo štátneho rozpočtu podľa § 5 a §6aa v zmysle zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov.
  • Otázka: Príspevok na súčasti VVP MŠ je určený na financovanie školy v prírode, výletov, exkurzií, saunovania, športového výcviku a ďalších aktivít v súlade so školským vzdelávacím programom v zmysle § 28 ods. 17 zákona č. 245/2008 Z. z.

Reforma školstva a financovanie MŠ od roku 2025

Od 1. januára 2025 sú materské školy (MŠ) a špeciálne materské školy vrátane materských škôl pri zdravotníckych zariadeniach (ŠMŠ) všetkých zriaďovateľov financované zo štátneho rozpočtu (ŠR) - z rozpočtovej kapitoly MŠVVaM SR (ďalej len „ministerstvo“) v súlade s prijatím zákona č. 290/2024 Z. z. ktorým bol novelizovaný zákon č. 597/2003 Z. z. poskytovanie príspevku na výchovu a vzdelávanie pre MŠ v súlade s aktuálne účinným znením zákona č. 597/2003 Z. z. je od 1. januára 2025 zrušené. Od 1. stravovanie detí MŠ je financované naďalej z výnosu dane z príjmov fyzických osôb (DPFO) na základe koeficientu určeného na potenciálneho stravníka MŠ uvedeného v prílohe č. 3 novely NV č. 668/2004 Z. z.

Zmenu financovania materských škôl umožnila novela zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 597/2003 Z. z.“) zákonom č. 290/2024 Z. z. Okrem zákona č. 597/2003 Z. z. bol novelizovaný aj zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“) a zákon č. 245/2008 Z. z.

Zriaďovateľská pôsobnosť obce a financovanie

Podľa § 6 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. a § 9 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z., zriaďovateľskou pôsobnosťou obce a samosprávneho kraja v prenesenom výkone štátnej správy vo vzťahu k materským školám sa rozumie finančné, personálne, materiálno-technické a priestorové zabezpečenie výchovno-vzdelávacieho procesu, prevádzky a riešenia havarijných situácií materských škôl. Zo štátneho rozpočtu - z rozpočtovej kapitoly ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo školstva“) tak od 1.

Prečítajte si tiež: Zdravotné odvody počas materskej

Nová vízia pre slovenské školstvo

Vláda Slovenskej republiky schválila balík siedmich zákonov, ktoré predstavujú najväčšiu zmenu v slovenskom školstve za posledné roky. Týka sa všetkých úrovní vzdelávania - od materských škôl až po vysoké školy - s hlavným cieľom zabezpečiť deťom a mladým ľuďom kvalitné vzdelanie a férové podmienky na ich rozvoj. Školy získajú spravodlivejšie financovanie, učitelia menej byrokracie a žiaci lepšie podmienky na učenie aj osobný rast. Minister školstva Tomáš Drucker uviedol, že Slovensko dlho zaostávalo za najlepšími v Európe a nedokázalo poskytnúť žiakom, študentom ani učiteľom to, čo potrebujú.

Povinné predprimárne vzdelávanie

Od školského roka 2027/2028 sa zavádza povinné predprimárne vzdelávanie pre deti od štyroch rokov a od školského roka 2028/2029 aj pre deti od troch rokov. Nadväzuje sa tak na aktuálne platné povinné predprimárne vzdelávanie pre päťročné deti. Zákonný zástupca môže zabezpečiť predprimárne vzdelávanie sám, ak má ukončené najmenej stredné vzdelanie. Ak to nie je možné, dieťa bude musieť nastúpiť do materskej školy. Cieľom je dať každému dieťaťu rovnakú šancu na kvalitný štart do života, posilniť rozvoj jeho schopností, zvýšiť školskú úspešnosť a znížiť nerovnosti medzi deťmi z rôzneho prostredia.

Nová definícia verejných školských obvodov

Zavádza sa nová definícia verejných školských obvodov ako základný mechanizmus spravodlivého prijímania do základných škôl. Každá obec bude povinná určiť verejný školský obvod všeobecne záväzným nariadením, a to pre každú základnú a materskú školu. Zohľadní sa kapacita škôl, vzdialenosť, dopravná dostupnosť, právo detí na vzdelávanie v štátnom jazyku aj v jazyku menšín, zákaz segregácie a princíp inkluzívneho vzdelávania.

Reforma stredného vzdelávania

V matematike sa zavádza nový spôsob výučby - žiaci sa budú učiť prostredníctvom objavovania, praktických úloh a problémov z reálneho života, nie len memorovaním vzorcov. Súčasťou bude dvojúrovňová maturita, ktorá bude od roku 2027 povinná - základná pre všetkých a vyššia pre študentov smerujúcich na technické a prírodovedné odbory. V odbornom školstve vzniknú centrá excelentnosti, ktoré nastavia štandardy pre ostatné školy a prepoja sa s univerzitami aj trhom práce. Rozšíri sa duálne vzdelávanie o nové formy a odbory, vrátane zdravotníckych škôl.

Nový zákon o vysokých školách

Ministerstvo školstva pripravilo nový zákon o vysokých školách. Jasné pravidlá - absolvent bakalárskeho stupňa musí získať všetky zručnosti potrebné pre povolanie. Kredity a výstupy štúdia budú nastavené transparentne a uznávanie sa rozšíri na rôzne formy vzdelávania.

Prečítajte si tiež: MŠ Športová – 50 rokov

Ochrana duševného zdravia v školách

Do zákona po prvý raz zavádza pojem ochrana duševného zdravia. Posilňuje sa ochrana učiteľov - priestupkom bude verejné zosmiešňovanie, šírenie klamstiev či poškodzovanie ich cti. Zodpovednosť ponesie aj učiteľ alebo rodič, ak opakovane odmietne riešiť rizikové správanie.

Elektronické prihlášky

Zavádzajú sa e-Prihlášky pre materské, základné a stredné školy na jednotnej platforme ministerstva školstva, s možnosťou prioritizácie škôl podľa českého modelu.

Nový zákon o školskej správe

Nový zákon o školskej správe zavádza jasné a jednotné pravidlá. Každá škola bude samostatnou právnickou osobou - verejné školy ako rozpočtové alebo príspevkové organizácie, súkromné a cirkevné ako neziskové organizácie. Zavádzajú sa transparentné výberové konania na riaditeľov s povinným zverejňovaním víťazných projektov.

Podpora učiteľov

Zavádza sa nová kategória „pedagogický zamestnanec - kandidát“, ktorá umožní študentom vysokých škôl učiť popri štúdiu a tak pomôcť riešiť nedostatok učiteľov. Spresňujú sa kvalifikačné požiadavky pre učiteľov, posilňujú sa digitálne kompetencie cez školských koordinátorov a nové vzdelávacie kurzy.

Reforma výchovných zariadení

Zavádza sa povinná pobytová diagnostika detí, rozšírenie činnosti centier o ambulantnú a terénnu starostlivosť a ich prepojenie s poradenským systémom. Posilňujú sa práva detí, prácu s rodinou a transparentnosť - zariadenia budú povinne zverejňovať vnútorné poriadky aj voľné kapacity.

tags: #financovanie #materskej #skoly #bez #pravnej #subjektivity