Vytvorenie efektívneho domáceho časového rozvrhu a diéty je kľúčové pre zdravie a pohodu detí. Tento článok poskytuje komplexný pohľad na túto tému, od podpory duševného zdravia študentov medicíny až po praktické tipy na stravovanie detí rôzneho veku a riešenie problémov s nechutenstvom alebo zápchou.
Podpora duševného zdravia v akademickom prostredí
Lekárska fakulta Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave zriadila psychologickú poradňu pre študentov medicíny. Táto poradňa poskytuje konzultácie a poradenstvo v oblasti osobného rastu a duševného zdravia, ako je zvládanie stresu, vyhorenia, strachu zo zlyhania, stavov úzkosti a napätia. Dekan LF SZU doc. MUDr. Mgr. Ladislav Kužela, PhD., MPH., zdôrazňuje, že je dôležité, aby študenti mali prístup k podpore ich duševného zdravia, čo pomôže zmierniť stres, zlepšiť duševné prežívanie a zvládať akademické nároky. Psychologička Mgr. et Mgr. Annamária Antalová, PhD., dodáva, že poradňa bude zabezpečovať aj tematické odporúčania na rôzne druhy ťažkostí, ktoré sťažujú akademické fungovanie (napríklad ADHD).
Vytvorenie produktívneho študijného priestoru
Pre väčšinu detí je rozhodujúce zapojenie rodičov do ich školskej práce vrátane podpory pri písaní domácich úloh. Zvládanie domácich úloh však môže byť náročné nielen pre deti, ale aj pre ich rodičov. Vyhradené miesto na štúdium je pre dieťa dôležitou motiváciou. Môže to byť trvalé pracovné miesto, alebo to môže byť zákutie, ktoré sa používa aj na ďalšie činnosti, či ho prípadne využíva aj niekto iný. Ak ide o viacúčelový priestor, úložný box môže byť užitočný na upratanie pomôcok vášho dieťaťa, keď sa nepoužívajú, ale v prípade potreby zostávajú ľahko prístupné. Keď príde čas na štúdium, priestor by mal byť v poriadku, s dobrým osvetlením a potrebným vybavením.
Správne študijné nástroje
Uistite sa, že má vaše dieťa k dispozícii správne pomôcky na plnenie domácich úloh. V závislosti od typu úlohy bude určite potrebovať písacie potreby, ako aj nožnice, možno odvíjač lepiacej pásky na niektoré kreatívne práce a kôš na odpadky. Hodiť sa vám budú aj nástroje na udržiavanie poriadku, ako napríklad téglik na písacie potreby. Uprataný a usporiadaný stôl pomáha sústrediť sa na prácu. Okrem školských zošitov by deti mali mať aj ďalší blok na precvičovanie, poznámky a na prácu nanečisto. Nezabudnite, že niektoré úlohy si môžu vyžadovať schopnosť a preukázanie plánovania a prípravy, preto sa uistite, že deti vedia, čo z prípravných činností majú zaznamenať, čo zahrnúť. Staršie deti by mohli oceniť nástroj na organizovanie dokumentov a poznámok, aby si usporiadali svoju prácu. Farebné rozlíšenie jednotlivých dosiek, priečinkov, predmetov a aktivít pomáha študentom ľahko nájsť to, čo potrebujú, a umiestniť svoju dokumenty na správne miesto.
Pomoc s domácimi úlohami bez toho, aby ste ich robili za nich
Mali by ste byť svojmu dieťaťu k dispozícii, aby ste ho podporili pri plnení domácich úloh, ale mali by ste dbať na to, aby ste nakoniec prácu nerobili zaň. Mladšie deti môžu potrebovať viac vašej pozornosti a času, kým budú pracovať na svojich domácich úlohách. V prípade starších detí môže stačiť, ak sa o úlohe na začiatku porozprávate, aby si boli isté alebo mali jasnú predstavu o tom, čo majú urobiť. Ak sa v práci zaseknú, môžu sa k vám vrátiť a požiadať vás o radu, takže by ste mali zostať v tej istej miestnosti alebo v blízkosti, aby sa s vami mohli v prípade potreby hovoriť. Spolupracujte s dieťaťom, nehovorte mu len, čo má robiť. Deti budú tiež spokojnejšie, ak si úlohu dokážu vyriešiť samy, napríklad ak im budete klásť otázky, ktoré ich dovedú k správnej odpovedi. Niekedy im spoločná práca na jednom probléme pomôže osviežiť si pamäť a potom už budú pracovať na ďalších problémoch samostatne. Pomôcť môže aj vytvorenie plánu domácich úloh, najmä ak má vaše dieťa pracovať na nejakom väčšom a náročnejšom projekte. Prediskutujte s deťmi, čo je potrebné, a spoločne rozdeľte projekt na menšie časti. Spýtajte sa ich, koľko času budú podľa nich potrebovať na dokončenie jednotlivých častí, a pomôžte deťom vytvoriť časový plán. Vďaka tomu môžu veľký projekt zvládnuť oveľa ľahšie, čo by malo dieťa povzbudiť k jeho dokončeniu.
Prečítajte si tiež: Diagnostika ABKM u 6-mesačného dieťaťa
Prestávky a obmedzenie rozptyľovania
Dávajte naň pozor, kým pracuje. Ak sa zdá, že sa naozaj trápi a je frustrované, je čas urobiť si prestávku. Zmena prostredia a činnosti je účinná, pomáha zresetovať sa a vrátiť sa k úlohe s novým pohľadom a energiou. Niekedy pomôže prechádzka vonku, inokedy stačí občerstvenie v inej miestnosti. Vaše dieťa môže potrebovať prediskutovať, o čom sa učí a s čím má problémy, čo mu môže pomôcť vyriešiť problém. Čas, ktorý by vaše dieťa malo venovať domácim úlohám, sa líši v závislosti od jeho veku. Opýtajte sa učiteľov, koľko času by mali deti celkovo venovať domácim úlohám. Všeobecne sa odporúča, aby mladšie deti intenzívne pracovali bez prerušenia 10 až 30 minút, staršie deti zvládnu hodinu až dve. Sledujte, ako dlho sa vaše dieťa učí, a v prípade, že pracuje príliš dlho, pripomeňte mu, aby si urobilo prestávku alebo sa k projektu vrátilo v iný deň. Zabráni to jeho preťaženiu a negatívnemu postoju k domácim úlohám vo všeobecnosti.
Ak sa dieťa sústredí na prácu, nevyrušujte ho. Rušivým prvkom môže byť televízia, mobilný telefón, hudba, videohry. Nezabúdajte však, že rôzni ľudia majú rôzne študijné metódy. Niektorým deťom môže uľahčiť prácu hudba alebo okolitý hluk, ktorý im pomáha sústrediť sa. Niekomu môže vyhovovať štúdium v spoločnom priestore, inému sa lepšie pracuje v tichej súkromnej študijnej zóne. Porozprávajte sa s dieťaťom o tom, kde by chcelo pracovať a aké prostredie potrebuje, aby ho pri práci nič nerozptyľovalo. Súrodenci a ostatní členovia domácnosti by mali vedieť, že keď niekto pracuje vo vyhradenom študijnom priestore, nemali by ho rušiť. Ak sa študijný priestor nachádza v spoločnom priestore, pokúste sa vopred definovať pravidlá a napísať na tabuľu, čo sa od koho očakáva. Môžete použiť symboly - napríklad zelená značka môže znamenať, že hluk je v poriadku, zatiaľ čo červená značka môže znamenať, že v oblasti musí byť ticho. To všetko môže dieťaťu pomôcť sústrediť sa na prácu a úspešne ju zvládnuť.
Technológie a rozvrh
Nezabudnite, že niekedy môže byť na dokončenie domácich úloh potrebná technika. Deti môžu potrebovať telefón alebo notebook, aby si mohli niečo vyhľadať na internete, alebo ak potrebujú pomoc spolužiaka. Ak sa obávate, že sa vaše dieťa bude príliš ľahko rozptyľovať inými aplikáciami vo svojich zariadeniach, sledujte, čo používa. Existujú aplikácie, ktoré dokážu obmedziť, čo možno používať počas určitého časového obdobia, takže môžete zablokovať sociálne siete a iné webové stránky, kým sa vaše dieťa učí.
Poskytnutie určitej nezávislosti dieťaťu pri plnení úloh môže byť skvelou motiváciou. Jedným zo spôsobov, ako to urobiť, je nechať práve deti, aby si určili svoj rozvrh. Nech si naplánujú čas na svoje záľuby, obľúbené aktivity, hry vonku a na domáce úlohy. Nechajte ich rozhodnúť o poradí, v akom budú vykonávať jednotlivé činnosti s tým, že práca aj zábava musia byť hotové do konca dňa (alebo do večere či do kúpania a pod.) Vaše dieťa bude viac motivované robiť si domáce úlohy, ak bude mať určitú kontrolu nad tým, kedy sa do nich môže pustiť. Mladšie deti budú pravdepodobne potrebovať pripomenúť, koľko času im zostáva na dokončenie vlastných mimoškolských aktivít a na splnenie domácich úloh. Bez ohľadu na vek dieťaťa môže byť užitočné mať vizuálnu pripomienku, ktorá mu umožní lepšie sledovať čas. Môžete použiť tabuľu, na ktorú si deti nakreslia a vymaľujú rozvrh na celý deň, aby videli, čo sa od nich očakáva, a nástenné hodiny, ktoré im pomôžu zistiť, koľko je hodín. Nástenné hodiny Leitz sú tiché, tikanie nie je počuť, takže nerušia pri štúdiu. Sklenené nástenné hodiny Leitz Cosy sa navyše dodávajú s fixkou, takže si dieťa môže na ciferník hodín napísať, od kedy do kedy má robiť domáce úlohy, a tak ľahko a prehľadne dodržiavať svoj rozvrh.
Komunikácia so školou a vlastný príklad
Môžete sa poradiť s učiteľom svojho dieťaťa, aby ste sa uistili, že rozumiete tomu, čo sa od vás a vášho dieťaťa očakáva, čo sa týka domácich úloh, vrátane toho, koľko by ich malo každý týždeň urobiť a ako veľmi by ste sa mali zapojiť. Mali by ste sa snažiť zúčastniť čo najviac školských podujatí, ktoré škola organizuje. Niekedy majú rodičia problém pomáhať s domácimi úlohami, pretože sa učili inú metódu, ako sa učí ich dieťa. Niektoré školy môžu ponúkať aj workshopy, najmä k predmetom, ako je matematika. Ak ste pri plnení domácich úloh v strese, zúčastnite sa na týchto seminároch a získajte potrebné informácie a skúsenosti od iných rodičov. Ak má vaše dieťa s určitou domácou úlohou mimoriadne ťažkosti, mali by ste sa o tom porozprávať s jeho učiteľom. Môžu vám navrhnúť nejaké stratégie, ktoré pomôžu, alebo sa môže stať, že vaše dieťa bude potrebovať v škole väčšiu podpory v určitom predmete. V závislosti od závažnosti situácie môže stačiť napísať učiteľovi poznámku, v ktorej mu vysvetlíte, že ste museli poskytnúť dodatočnú pomoc, aby vaše dieťa dokázalo úlohu dokončiť. Ak vaše dieťa domácu úlohu vôbec nezvládlo, bolo by najlepšie porozprávať sa priamo s učiteľom.
Prečítajte si tiež: Príznaky náročného dieťaťa
Deti budú ochotnejšie plniť domáce úlohy, ak sa budete „učiť” aj vy. Takže miesto toho, aby ste sedeli pred televízorom, kým si vaše deti robia domáce úlohy, sa môžete venovať podobnej činnosti ako ony. Ak čítajú, môžete si v tej istej miestnosti čítať knihu aj vy. Ak si robia domáce úlohy z matematiky, využite príležitosť a vyriešte si vlastnú finančnú administratívu. Pre dieťa bude motivujúce, keď uvidí, že sa zaoberáte podobnou činnosťou. Je pravdepodobnejšie, že bude nasledovať váš príklad a uvidí, že domáce úlohy sú jednoducho súčasťou života a že všetci majú povinnosti bez ohľadu na to, či ste dieťa alebo dospelý.
Motivácia a dôsledky
Nikdy by ste nemali svoje dieťa nútiť alebo podplácať, aby si robilo domáce úlohy. Mali by ste sa snažiť, aby vaše dieťa nevnímalo domáce úlohy ako trest alebo povinnosť, ale ako príležitosť naučiť sa niečo nové, rozvíjať sa. Ak sa vaše dieťa domácim úlohám bráni, môžete mu vysvetliť, prečo sú pre neho prospešné, napríklad ako môžu upevniť to, čo sa naučilo v škole, aby si mohlo rozšíriť a prehĺbiť svoje vedomosti. Ak si vaše dieťa stále odmieta robiť domáce úlohy, mali by ste mu umožniť, aby videlo, aké to bude mať dôsledky. Dieťa bude musieť učiteľovi vysvetliť, prečo si neurobilo domácu úlohu, a pravdepodobne zistí, že je v učive pozadu. Je tiež pravdepodobné, že stratí časť alebo aj celú prestávku, aby si mohlo v škole dorobiť domáce úlohy. Ak si žiaci v nižších ročníkoch raz alebo dvakrát nevypracujú domácu úlohu, nebude to mať veľký vplyv na ich študijnú kariéru, ale naučí ich to, aký je účel domácich úloh a že ich nesplnenie môže mať negatívne dôsledky. Deti si zvyčajne čoskoro uvedomia, že je lepšie urobiť si domáce úlohy doma ako strácať čas cez prestávku v škole.
Výživa dieťaťa: Základné princípy a príklady
Úlohou rodičov je naučiť dieťa zdravým návykom (dodržiavať režim, správne sa stravovať, primerane rozložiť aktivitu a fyzickú záťaž), sledovať jeho zdravie a pohodu a dodržiavať odporúčania pediatra. Pri príprave jedálneho lístka dieťaťa je dôležité zohľadniť individuálne preferencie a telesné vlastnosti.
Výživa dieťaťa do jedného roka
Výživa dieťaťa do jedného roka pozostáva najmä z materského mlieka alebo umelého mlieka (ak žena nemôže dojčiť). Do piatich až šiestich mesiacov veku je jedinou výživou v jedálničku dojčaťa materské mlieko (umelé mlieko), pretože obsahuje všetky zložky potrebné pre správny vývoj dieťaťa.
Vo veku 6 mesiacov je potrebné podávať príkrmy, aby boli zabezpečené energetické potreby dieťaťa, pretože v tomto veku dieťa aktívne rastie a vyvíja sa, objavujú sa mu prvé zuby a je aktívnejšie. S príkrmami je potrebné začínať postupne (nie viac ako jedna potravina denne) a vždy pod dohľadom pediatra, pričom je potrebné zohľadniť individuálne špecifiká dieťaťa. Pri prikrmovaní je potrebné začať s mäkkými potravinami s homogénnou konzistenciou, napr. zeleninovou kašou alebo kašou bez mlieka (pohánková, ryžová, kukuričná). Materské mlieko zostáva hlavnou súčasťou stravy dieťaťa až do jedného roka.
Prečítajte si tiež: Dávkovanie Burow Ušná Instilácia VULM
Nižšie je uvedená vzorová tabuľka výživy dieťaťa po jednotlivých mesiacoch (s prihliadnutím na praktické odporúčania WHO):
| vek dieťaťa, mesiac | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| zeleninové pyré, g | 5-30 | 40-50 | 50-60 | 60-70 | 80-90 | 90-100 | 100 |
| ovocné pyré, g | - | 5-30 | 40-50 | 50-60 | 60-70 | 80-90 | 90-100 |
| kaša, g | 50-100 | 150 | 150 | 180 | 180 | 200 | 200 |
| tvaroh, g | - | 10-30 | 30-40 | 40 | 40 | 50 | 50 |
| rybie pyré, g | - | - | 5-30 | 5-30 | 30-60 | 30-60 | 30-60 |
| mäsové pyré, g | - | 5-30 | 50 | 50 | 60-70 | 60-70 | 70-80 |
| žĺtok, ks | - | - | 0,25 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
| maslo, čajová lyžička | - | 0,5 | 0,5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Strava dieťaťa vo veku 8 mesiacov môže obsahovať nielen kašovité jedlá, ale aj strúhanú stravu (napr. jablká alebo mrkvu nastrúhanú na jemnom strúhadle) a okrem hlavných jedál je možné do jedálnička pridať detské sušienky. Vo veku 9 mesiacov je potrebné do stravy dieťaťa vždy zaradiť živočíšne produkty (maslo, mäso, kefír, mlieko, ryby a vajcia), ako aj ovocie a zeleninu, pretože pestrá denná strava poskytuje rastúcemu organizmu všetky potrebné živiny. Vo veku 10 mesiacov je možné detskú stravu dopĺňať o drobné jedlá, napr. polievky alebo varené zeleninové pokrmy, ryby alebo mäso (chudé: morčacie, králičie, hovädzie), no je potrebné zvážiť aj individuálne potreby dieťaťa a jeho vývoj (počet zubov, schopnosť žuť).
Jedálniček pre ročné dieťa
Každodenný jedálniček pre jednoročné dieťa by mal byť pestrý a kompletný: mal by obsahovať mäsové a rybacie pokrmy, vajcia, zeleninu, ovocie, mliečne výrobky a malé množstvo cukru (približne 35 gramov). Ako sladkosti je vhodné zvoliť sušené ovocie, džemy, sušienky a med. Po prvom roku veku dieťaťa je potrebné do jedálnička zaradiť maslo a rastlinný olej vo forme dressingu na kaše, zemiakovú kašu a šaláty. Strava dieťaťa vo veku jedného roka by mala podporovať správne stravovacie návyky, to znamená, že kŕmenie by malo byť pravidelné, približne 4-5krát denne a jedlo vo forme občerstvenia by sa malo obmedziť na minimum. Recepty pre ročné deti by mali obsahovať zdravé a prírodné produkty, minimum soli a je potrebné sa vyhýbať mastným a mäsovým vývarom. Je dôležité, aby strava ročného dieťaťa neobsahovala údeniny, margarín, nátierky, čokoládu a iné výrobky obsahujúce farbivá a konzervačné látky, pretože tie môžu vyvolať alergické reakcie, nadváhu a endokrinné poruchy.
Diétna strava pre deti
Diétu pre dieťa predpisuje detský lekár v prípade alergií, tráviacich problémov alebo ochorení tráviaceho traktu. Diéta pre deti spravidla vylučuje mastné jedlá, slané jedlá, vyprážané jedlá, priemyselne vyrábané sladkosti (s kvasnicami a konzervačnými látkami) a je dôležité konzumovať malé porcie, najlepšie v rovnakom čase.
Strava dieťaťa po otrave
Tráviaci systém dieťaťa je po otrave oslabený, preto je potrebné dodržiavať diétu minimálne dva týždne, aby sa telo zotavilo. Pre zníženie záťaže postihnutých čriev je potrebné zo stravy vylúčiť potraviny bohaté na vlákninu (napr. surovú zeleninu) a obmedziť príjem tukov. Po otrave dieťaťa je dôležité dodržiavať tieto pravidlá stravovania:
- mäkká alebo tekutá konzistencia potravín bez tvrdých častí;
- jedlo len varené alebo pripravené na pare;
- vylúčenie horúcich jedál;
- malé porcie 5-6krát denne;
- dodržiavanie pitného režimu;
- vyhýbanie sa potravinám, ktoré dráždia črevnú sliznicu (kyslé ovocie: jablko, citrón, pomaranč, sýtené nápoje alebo kupované džúsy).
Strava dieťaťa po otrave by mala byť vyvážená a mala by obsahovať všetky potrebné vitamíny a minerály, to znamená, že kaše (najlepšie bezlepkové: ryža, pohánka) a mäsové jedlá sú nevyhnutnou súčasťou denného jedálnička.
Jedálniček pri zápche u detí
Jednou z hlavných príčin zápchy u detí je podvýživa, preto je potrebné zmeniť stravu, aby sa normalizovala funkcia čriev a zvýšil objem stolice. V jedálničku dieťaťa by mali prevládať potraviny bohaté na vlákninu, pretože zmäkčujú tvrdú stolicu a pomáhajú ju vylúčiť.
Jedálniček pri zápche u detí zahŕňa:
- celozrnné výrobky (ovsené vločky, otruby, celozrnný chlieb);
- zeleninu a ovocie v surovom stave (mrkva, jablká, slivky, figy, sušené slivky);
- orechy (mandle, arašidy);
- zeleninové jedlá (polievka bez tuku, dusené mäso, zeleninové fašírky alebo placky, tekvicový nákyp);
- mliečne výrobky (kefír, jogurt, kyslá smotana);
- kaša s vodou alebo mliekom.
Zo stravy dieťaťa je potrebné vylúčiť potraviny, ktoré spôsobujú zápchu, ako je pečivo, ryža, čokoláda, výrobky z pšeničnej múky (rožky, biely chlieb, cestoviny, krupica) a potraviny, ktoré spôsobujú zvýšenú tvorbu plynov v črevách (napr. kapusta, sója, fazuľa, hrach). Ak má dieťa dlhodobú zápchu (viac ako tri dni), je potrebné vyhľadať pediatra.
Prečo dieťa nechce jesť?
Dieťa nechce jesť, v takom prípade, že chuť do jedla potlačilo občerstvením alebo nespotrebovalo dostatok energie (môže byť potrebné zvýšiť energetický výdaj, napríklad aktívnejším pohybom vonku alebo športovaním). Ak dieťa niekoľko dní nemá chuť do jedla a necíti sa dobre, je vhodné navštíviť pediatra.
Príčiny nechuti do jedla u detí sú:
- stres, prepracovanosť;
- parazity (červy);
- avitaminóza;
- gastrointestinálne ochorenia (gastritída, dysbakterióza);
- endokrinné poruchy.
Emočný stav dieťaťa (konflikty v rodine, hádky s rovesníkmi) môže tiež ovplyvniť jeho chuť do jedla. Najprv by sa mala zistiť príčina poruchy chuti do jedla a analyzovať strava (veľkosť porcií, rozmanitosť potravín, počet občerstvení za deň).
Recepty krok za krokom pre deti
Jedlo pre dieťa by malo byť výživné, zdravé a chutné. Prvé príkrmy sú významnou udalosťou v živote bábätka, ale aj mamičky. Je neuveriteľné, že dieťatko počas prvého polroka života dokázalo zosilniť a dosiahnuť až na dvojnásobok svojej pôrodnej váhy iba vďaka vašej každodennej starostlivosti, láske a výžive v podobe mlieka.
Plne dojčené bábätká začínajú s pevnou stravou spravidla s ukončeným 6. mesiacom. Bábätká kŕmené umelou mliečnou výživou majú maličký náskok, začínajú na konci 5., niekedy 4. mesiaca. Pri zavádzaní inej než mliečnej stravy sa ale vždy najskôr poraďte s vaším pediatrom, ktorý odborne zhodnotí vývoj a pripravenosť dieťatka na dobrodružstvo s novými dobrotami a súčasne odporučí, ktoré potraviny sú na začiatok vhodné.
Druhý polrok života mesiac po mesiaci
Polročné bábätko začína jesť iba zeleninové a ovocné pyré. Ročné batoľa si už môže spokojne pochutnávať na tom, čo obeduje celá rodina. Poďme prelúskať jedálny lístok bábätka od kašičiek po pevnú stravu.
6 mesiacov
Aj keď väčšina detí začína s príkrmami od ukončeného 6. mesiaca, mlieko naďalej zostáva hlavným zdrojom živín. Cieľom je, aby sa dieťa zoznámilo s varenou a rozmixovanou zeleninou v rámci obeda. Začiatky nie sú jednoduché, pretože bábätko doteraz pozná iba cicanie a chuť mlieka. Teraz od neho chceme, aby si nechalo do úst vložiť cudziu hmotu bez chuti a ešte ju posunulo pomocou jazyka smerom do krku. Je to veľa úloh naraz, preto buďte doma trpezliví. Každé dieťa sa nakoniec rozje, ale aj keď ste tú mrkvu hodinu varili a veľmi si prajete, aby dieťa zjedlo aspoň lyžičku, nikdy stravu nenúťte, ale ponúkajte. 6-mesačné bábätko je veľmi zvedavé a učí sa napodobňovaním, tak skúste ísť príkladom a dajte si tekvicové pyré na obed spolu. Dennú stravu rozdeľte do 5 rovnomerných dávok po cca 200 ml, ale nedržte sa tabuliek a sledujte jeho apetít. Ak dojčíte, tak kŕmte, keď si o to dieťa povie. Dá vám samo vedieť, keď bude hladné. Budú aj dni, keď sa vám dieťa bude zdať veľmi hladné. Môže prechádzať rastovým špurtom.
Najjednoduchší recept na príkrmy od 6. mesiaca
Vyberte si jeden z lokálnych druhov zeleniny, olúpte, uvarte v neosolenej vode a veľmi najemno rozmixujte. Do hotového pyré môžete pre väčšiu jemnosť pridať vodu.
Vhodné druhy zeleniny: Mrkva, zemiak, tekvica, hrášok, cuketa, batata, brokolica.
Náš tip: Príkrm pripravujte čerstvý a v začiatkoch vždy iba z jedného druhu zeleniny, ktorý podávajte po dobu dvoch dní. Týmto spôsobom máte šancu rýchlo odhaliť prípadné potravinové alergie. Až vyskúšate všetky druhy zeleniny, môžete ich spolu kombinovať.
7 - 8 mesiacov
Jedálny lístok 7 a 8-mesačného bábätka už nemusí obsahovať iba mdlé kaše. Teraz, keď sa mu rozvinuli chute k jedlu, je na čase trochu viac uspokojiť chuťové bunky. Novinkou sú syry, mäso a ovocie.
Recepty na príkrmy pre dojčatá od 7. a 8. mesiaca
- Trochu slaného: Do jedla nikdy nepridávajte soľ, môžete ale použiť ingrediencie, ktoré trochu soli obsahujú, ako napríklad mäkké syry. Pridajte trošku do zemiakovej kaše alebo pripravte domácu syrovú omáčku s cestovinami.
- Schovaná zelenina: Podporte chuť vášho dieťaťa na zeleninu tým, že zmiešate viac ingrediencií dohromady, napríklad jablko, mrkvu a špenát. Sladká chuť ovocia vylepší chuť zeleniny.
- Sušené ovocie: Aby jedlá so špecifickou chuťou detským jazýčkom viac chutili, skúste ich trochu osladiť sušeným ovocím - hrozienka, sušený ananás, mango alebo marhule. Môžete tak zjemniť chuť napríklad duseného mäsa so zeleninou alebo polievky. Bábätkám, ktoré na svoje prvé zúbky ešte čakajú, sušené ovocie namočte a rozmixujte.
- Výborná ryba: Zdravotný prínos konzumácie rýb je značný, preto čím skôr sa ich deti naučia jesť, tým lepšie. Začnite s jemnou chuťou mierne povareného pstruha alebo tresky bez kostí a bez kože. Až si vaše dieťa zvykne na chuť a štruktúru rybieho mäsa, potom môžete zaviesť rybu s výraznejšou chuťou, bohatou na omega-3 mastné kyseliny, ako je napríklad losos alebo makrela.
- Skvelé strukoviny: Šošovica, hrášok alebo cícer, to všetko sú bielkoviny a živiny prospešné pre vaše dieťa. Dobrou správou je, že ich môžete pripravovať na rôzne spôsoby, aby si na nich deti pochutili, od šošovicovej polievky cez kašu z hrášku až po hummus.
- Bylinky a korenie: Soľ a cukor sú mimo hru, ale to neznamená, že nemôžete jedálny lístok vášho bábätka ochutiť inak. Vaše dieťa je už vo veku, keď si môže pochutiť na korení ako je rasca, kurkuma alebo pažítka.
- Netradičná zelenina: Bolo by škoda zostať iba pri zemiakoch. Čím viac zeleniny vaše dieťa v rannom veku vyskúša, tým lepšie, preto sa nebojte rozšíriť jeho jedálny lístok o cviklu, baklažán, papriky alebo kel.
Náš tip: Na sladké chute sa zvyká veľmi jednoducho, preto ovocné pyré zahrňte do jedálneho lístka až po tom, keď dieťa ochutná zeleninu a mäsovo-zeleninové kombinácie.
#