S nástupom dieťaťa do materskej školy sa otvára nová kapitola plná očakávaní, ale aj potenciálnych otázok a výziev. Jednou z najdôležitejších osôb v tomto procese je učiteľka, ktorá zohráva kľúčovú úlohu v adaptácii, rozvoji a celkovej pohode dieťaťa. Čo však robiť, ak sa objavia problémy? Ako efektívne komunikovať s učiteľkou a zabezpečiť, aby sa vaše dieťa cítilo v škôlke bezpečne a šťastne? Tento článok poskytuje komplexný pohľad na riešenie problémov s učiteľkou v materskej škole, od prípravy na zápis až po možné kroky v prípade závažných ťažkostí.
Príprava na vstup do materskej školy a výber učiteľky
Pri výbere materskej školy zvyčajne berieme do úvahy faktory ako bezpečnosť, čistota, všeobecné denné osnovy, celková filozofia zariadenia, mesačné náklady či lokalitu. Dôležité je však venovať pozornosť aj kvalite pedagogického personálu, a to najmä učiteľke, ktorá bude s vaším dieťaťom tráviť najviac času.
Ako spoznať dobrú učiteľku?
- Pozorujte interakciu s deťmi: Pozrite sa, ako pracuje v triede a ako s ňou deti spolupracujú a reagujú na jej usmernenia.
- Pýtajte sa na bežný deň: Pri rozhovore s učiteľkou sa pýtajte, ako vyzerá bežný deň v škôlke.
- Zaujímajte sa o riešenie problémových situácií: Určite by ste nemali zabudnúť ani na otázky týkajúce sa postupu v prípade, ak ráno príde dieťa do škôlky s plačom, alebo ako riešia situáciu, keď niektoré dieťa udrie to vaše.
- Všímajte si citlivosť na vaše otázky: Veľa sa dozvieme aj z toho, ako veľmi je učiteľka citlivá na naše otázky.
Odpovede učiteľky nám pomôžu zhodnotiť, či je dostatočne flexibilná pri reagovaní na každodenné dilemy.
Komunikácia s učiteľkou: Kľúč k úspešnému riešeniu problémov
Vytvorenie si dobrého vzťahu s učiteľkou vášho dieťaťa je veľmi dôležité - pre vás aj vaše dieťa. Väčšina materských škôl počas roka pravidelne realizuje stretnutia s rodičmi, na ktorých je možnosť diskutovať o vývojových pokrokoch dieťaťa, prípadne o ostatných záležitostiach. Zvyčajne sa tieto rozhovory týkajú spôsobu hry dieťaťa a jeho sociálneho, jazykového, kognitívneho a fyzického rozvoja. Učiteľka aj rodič by mali mať priestor na vzájomné počúvanie sa a otvorenú komunikáciu.
Ako efektívne komunikovať s učiteľkou?
- Buďte asertívny: Ak má učiteľka obavy z vývoja dieťaťa v niektorej oblasti alebo vám oznamuje nepríjemné správy, snažte sa byť asertívny. Cieľom obidvoch strán je konštruktívny rozhovor a nie zbytočná konfrontácia.
- Pýtajte sa priamo a cielene: Pokúste sa pýtať priamo a cielene a pamätajte na to, že len diskutované problémy majú šancu byť vyriešené.
- Zachovajte neutrálny postoj: V momente rozhodovania, ktorý problém vášho škôlkára budete riešiť s učiteľkou, sa snažte zachovať neutrálny postoj a zbytočne postoj malého škôlkara nepreceňujte. To, čo sa dieťaťu v škôlke páči a nepáči, sa často veľmi rýchlo mení.
- Informujte učiteľku o zmenách: Vaše každodenné reakcie na materskú školu môžu tiež ovplyvniť iné faktory - či ste chorý, hladný alebo len unavený.
Najčastejšie problémy a ich riešenie
V materskej škole sa môžu vyskytnúť rôzne problémy, ktoré si vyžadujú pozornosť a riešenie. Medzi najčastejšie patria:
Prečítajte si tiež: Očkovanie a poistné
Problémy so správaním dieťaťa
Ak sa vyskytnú problémy ako napríklad hryzenie, škrabnutie či udretie iného dieťaťa v škôlke, je vhodné diskutovať o probléme spoločne s učiteľkou, nie len s vaším dieťaťom. Detská psychologička Petra Arslan Šinková hovorí, že pri problémovom správaní detí je kľúčová spolupráca a komunikácia medzi škôlkou a rodičmi. „V zásade neriešime s učiteľkami problematické správanie dieťaťa za jeho prítomnosti. Odporúčam dohodnúť si konzultáciu s vedením škôlky alebo s pani učiteľkami bez prítomnosti dieťaťa.“
Možné riešenia:
- Spolupráca s učiteľkou: Učiteľka by sa mala snažiť ukázať, ako by dieťa mohlo reagovať inak. Komunikovať s ním spôsobom…čo by si mohol urobiť, aby ti tú hračku dal? Povzbudiť ho…Vidím, že by si tú hračku chcel, skús si ju vypýtať…“
- Usmernenie dieťaťa: Ak sa, naopak, dieťa presadzuje až príliš a keď nie je po jeho vôli, nespolupracuje, je potrebné ho usmerniť. Dať mu možnosť prejaviť sa a dávať mu pozitívnu pozornosť. Je tiež dôležité učiť ho, že nie vždy musí byť prvé a je to v poriadku.
- Hry na rozvoj sociálnych zručností: „Výborné sú na to spoločenské hry. Dieťa nenechávame naschvál vyhrávať. Je vhodné, aby sa naučilo zvládať aj prehru.
Sťažnosti dieťaťa na učiteľku
Niekedy sa dieťa môže sťažovať i na učiteľku. Pokúste sa zistiť podrobnosti, môže ísť o situáciu, keď vaše dieťa nestihlo dokončiť činnosť počas vyhradeného času alebo nebolo zvolené napr. za hlavného pomocníka či do obľúbenej roly ako napr. rozhodca pri súťaži a pod.
Možné riešenia:
- Overte si informácie: Skôr ako začnete konať, mal by si všetko preveriť. Deti reagujú na mnohé veci v tomto veku veľmi citlivo. Navyše veľkú úlohu môžu zohrať vzájomné nesympatie.
- Pohovorte si s kamarátmi: Po rozhovoroch s vašimi deťmi sa ešte porozprávajte aj s ich kamarátmi spolužiakmi. Stačí aspoň jeden z nich, s ktorým má dobrý vzťah. To vám pomôže hneď v dvoch smeroch. V tom prvom kroku sa dozviete jeho názor, či aj on hodnotí správanie pedagóga ako neprimerané. Ak potvrdí všetky informácie od vášho dieťaťa, získavate veľmi dôležitého svedka.
Výhrady k štýlu práce alebo výkonu učiteľky
Ak máte výhrady k štýlu práce alebo výkonu učiteľky, porozprávajte sa s ňou o tom. Komunikácia s dozorným orgánom by mala nasledovať až po vašej snahe o komunikáciu a nápravu u učiteľky.
Možné riešenia:
- Osobné stretnutie: Dohodnite si preto osobné stretnutie, choďte na neho sami s manželom tak, že by vás trebárs pred kabinetom počkalo vaše dieťa, aby sa prípadne mohlo zapojiť do diskusie. Snažte sa o tom dôsledne komunikovať a dohodnite sa na ďalšom stretnutí, kde si môžete povedať, či sa situácia zmenila.
- Korektné vzťahy: Napriek ťažkej situácii si dajte záležať na tom, aby boli vaše vzťahy korektné. Správajte sa slušne, nehádajte sa a nevyťahujte nevhodné poznámky. Sme ľudia a keď má učiteľ zlé obdobie, môže prísť k takémuto zlyhaniu. Dôležité je, aby ste do tohto rozhovoru nešli predpojato a vypočuli si obe strany.
Mediácia ako nástroj riešenia konfliktov
V školskom prostredí vznikajú mnohé spory spontánne a majú impulzívny charakter. Naliehavosť ich urovnania rastie úmerne s poslaním pedagógov, s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania detí. Konfliktné situácie, ktoré sa môžu v školách odohrávať, sa týkajú rôznych cieľových skupín a majú cyklický charakter. Opakujú sa s každou novou generáciou detí a rodičov, pričom charakter problémov sa mení spolu s dobou, v ktorej požiadavka na prevenciu a podporu duševného zdravia sa stáva normou.
Podľa § 2 ods. 1 zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov je mediácia „mimosúdna činnosť, pri ktorej osoby zúčastnené na mediácii pomocou mediátora riešia spor, ktorý vznikol z ich zmluvného vzťahu alebo iného právneho vzťahu“.
Prečítajte si tiež: Etické aspekty asistovanej reprodukcie
Ako prebieha mediácia v materskej škole?
Prípadová štúdia opisuje riešenie konfliktu, ktorý sa odohral na pôde materskej školy. Vďaka využitiu mediačných zručností sa nám konflikt podarilo riešiť efektívnejšie ako v minulosti. Riešili sme ho na diskrétnom mieste, v pokojnej atmosfére a bez prítomnosti ďalších ľudí, ktorých sa konflikt priamo netýkal. Priestor na tvorbu riešení bol ponechaný účastníkom sporu. Mediátorkou bola zástupkyňa riaditeľky školy. Riešenie konfliktu bolo prijateľné pre obe strany.
Príklad konfliktu: Pani učiteľka sa pohádala s matkou jedného dieťaťa, pretože dieťa nechce ležať v postieľke počas popoludňajšieho oddychu v škôlke a matka jej zakazuje ju ukladať popoludní do postele.
Postup mediácie:
- Iniciovanie kontaktu so stranami: Pani učiteľku upokojila a prisľúbila jej svoju pomoc. Spýtala som sa jej, či by súhlasila so stretnutím s matkou dieťaťa v mojej kancelárií. Pani učiteľka súhlasila a ja som na seba prevzala úlohu mediátorky.
- Príprava na stretnutie: Pred ním som si kládla otázky: Čo mohlo byť príčinou konfliktu? Ako konflikt ovplyvňuje zúčastnené osoby? Čo by chceli sporné strany dosiahnuť?
- Priebeh stretnutia:
- Mediátorka oboznámila strany s priebehom stretnutia a dohodla si určité pravidlá, ktoré nám riešenie konfliktu môžu uľahčiť.
- Vypočula si každú zo strán, ako vníma vznik konfliktu medzi vami.
- Snažila sa pozorne počúvať obe strany, aby som čo najlepšie pochopila spornú situáciu. Prejavovala som pochopenie pre argumenty matky dieťaťa i pani učiteľky. Snažila som sa o objektivitu a nestrannosť.
- Zhrnula situáciu a ponúkla priestor na hľadanie riešení.
- Dosiahnutie dohody: Matka dieťaťu vysvetlí, že hoci sa doma môže popoludní hrať, v škôlke je so svojimi kamarátmi, ktorí ešte potrebujú spať a jeho vybiehanie z postieľky za hračkami ich ruší. Aby mu v postieľke nebolo dlho, môže si zo sebou zobrať svoju obľúbenú knihu. Pani učiteľka dieťaťu v materskej škole vysvetlí, že počas popoludňajšieho odpočinku má dovolené zobrať si so sebou do postieľky knihu. Bude si v nej ticho listovať, kým budú ostatné deti spať.
Keď komunikácia zlyhá: Ďalšie kroky
Ak sa vám nepodarí vyriešiť problém priamo s učiteľkou, existujú ďalšie možnosti, ako postupovať:
Oslovte riaditeľku so žiadosťou o pomoc
Až keď nepomôže osobné stretnutie alebo ho učiteľ z nejakého dôvodu odmietne, zájdite za vedením školy. Dohodnite si termín u riaditeľa alebo zástupcu a povedzte im, čo vás trápi. V tejto situácii je vhodné dosvedčiť vaše tvrdenie aj niekym zo spolužiakov, kto by bol ochotný o tom hovoriť. Po zhodnotení situácie môžu zamestnanca upozorniť na porušovanie pracovnej disciplíny a žiadať nápravu. Taktiež by mali sledovať situáciu aj v iných triedach, či učiteľ nemá takéto problémy aj s inými študentmi.
Kontaktujte štátnu inšpekciu alebo zriaďovateľa
Keby ste nepochodili ani u vedenia školy, musíte sa sťažovať ešte vyššie. V prvom rade je to zriaďovateľ a teda obec, mesto alebo kraj. Vyhľadajte si kontakt na zodpovedných pracovníkov, ktorých môžete oboznámiť so situáciou osobne alebo podaním oficiálnej žiadosti. Ak ani po tomto kroku nedôjde k náprave, ďalšou možnosťou je podanie podnetu na štátnu školskú inšpekciu.
Prečítajte si tiež: Sprievodca založením OZ
Zmena školy ako krajné riešenie
Jednou z možností je tiež zmena školy. No berte to ako krajné riešenie, najmä ak s ostatnými učiteľmi vychádza dieťa dobre a nemá iný dôvod odtiaľ odísť. Takýmto spôsobom ho naučíte, že pred problémami netreba utekať, ale ich musia riešiť. Učiteľovi sa musia postaviť tvárou v tvár, dokázať mu, že je k nim nespravodlivý a musí svoje správanie zmeniť.
Príklad z praxe: Nespokojnosť s učiteľkou a možnosti riešenia
Rodič vyjadril nespokojnosť s učiteľkou v materskej škole z dôvodu, že učiteľka kričí po deťoch, zabúda na žiadosti týkajúce sa zdravia dieťaťa a prijala dieťa so všami do škôlky, čím sa vši rozšírili do celej škôlky. Riaditeľka však tvrdí, že učiteľka je kvalifikovaná a môže dostať len záznam.
Možnosti riešenia:
- Získanie podpory od ostatných rodičov: Získanie podpisov ostatných rodičov môže posilniť pozíciu pri žiadosti o nápravu.
- Žiadosť o psychotesty pre učiteľku: Zistiť, či je možné požiadať o psychotesty pre učiteľku a získať informácie o výsledkoch, na základe ktorých by sa mohla žiadať náprava.
- Komunikácia so zriaďovateľom: Ak riaditeľka nekoná, obrátiť sa na zriaďovateľa materskej školy (obec, mesto alebo kraj).
- Podanie podnetu na štátnu školskú inšpekciu: Ak ani zriaďovateľ nekoná, podať podnet na štátnu školskú inšpekciu.