Tragické nehody na železnici: štatistiky a príčiny

Železničná doprava je neodmysliteľnou súčasťou moderného života, no prináša so sebou aj riziká. Nehody na železnici, pri ktorých zomierajú alebo sa zrania ľudia, sú vždy tragické udalosti, ktoré ovplyvňujú nielen obete a ich blízkych, ale aj rušňovodičov a ďalší vlakový personál. V článku sa pozrieme na štatistiky nehôd na železnici, ich príčiny a možné preventívne opatrenia.

Nehody na železnici: Smutná realita

V poslednom období sa na železničných tratiach odohráva jedna ľudská tragédia za druhou. Len za necelý mesiac bolo zaznamenaných až dvadsať železničných nešťastí, z toho až jedenásť smrteľných. Tieto alarmujúce čísla poukazujú na vážny problém, ktorému je potrebné venovať zvýšenú pozornosť.

Medzi najčastejšie príčiny nehôd na železnici patrí neoprávnený pohyb osôb v koľajisku. Ľudia sa často snažia skrátiť si cestu cez koľajnice, no neuvedomujú si, aké nebezpečné to môže byť. Vlak je obrovský kolos, ktorý má dlhú brzdnú dráhu, a zrážka s ním má fatálne následky. Okrem toho, mnohé nehody sú spôsobené samovraždami. ŽSR zbierajú údaje priamo od vlakového personálu. Ak takéto zavinenie vylúči, trestné konanie sa zastaví a vyšetrovateľ ŽSR klasifikuje udalosť ako nešťastnú náhodu alebo samovraždu. Robia tak na základe výpovedí svedkov, väčšinou rušňovodiča. Ak teda rušňovodič uvedie, že napríklad osoba čakala v kríkoch a tesne pred vlakom sa postavila do koľaje, alebo si ľahla do koľajiska, udalosť kategorizujú podľa zranení.

Štatistiky nehôd na železnici

Žiaľ, presné štatistiky o nehodách na železnici sú často nepresné a rozchádzajú sa. V júli minulého roka vyšlo najavo, že štatistiky o počtoch samovrážd nesedia. Dáta, ktorými disponovali ŽSR, sa nezhodovali s oficiálnymi štatistikami NCZI. Podľa ŽSR iba na železnici v roku 2023 svoj život ukončilo 70 osôb. NCZI vtedy registrovalo 33 prípadov samovraždy skočením alebo ľahnutím si pred pohybujúci sa predmet.

Napriek nepresnostiam v štatistikách je zrejmé, že ide o vážny problém. Vlani vyhaslo pre neoprávnený vstup na koľaje na železniciach 19 životov a ďalších 17 ľudí sa ťažko zranilo. A to napriek pandémii, ktorá počet vlakov obmedzila.

Prečítajte si tiež: Diagnostika ABKM u 6-mesačného dieťaťa

Príčiny nehôd na železnici

Medzi hlavné príčiny nehôd na železnici patrí:

  • Neoprávnený pohyb osôb v koľajisku: Ľudia sa často snažia skrátiť si cestu cez koľajnice, no neuvedomujú si, aké nebezpečné to môže byť. Vlak je obrovský kolos, ktorý má dlhú brzdnú dráhu, a zrážka s ním má fatálne následky.
  • Samovraždy: Železničná trať je bohužiaľ často vyhľadávaná ako miesto na spáchanie samovraždy.
  • Nepozornosť: Ľudia sú často nepozorní a nevnímajú dianie okolo seba. Majú na ušiach slúchadlá, na hlave kapucňu alebo pozerajú do mobilu.
  • Porušovanie predpisov: Niektorí ľudia úmyselne porušujú predpisy a vstupujú do koľajiska, hádžu do vlakov kamene alebo kladú prekážky do koľajiska.
  • Nebezpečné priecestia: Na niektorých priecestiach chýbajú závory alebo svetelná signalizácia, čo zvyšuje riziko nehody.

Preventívne opatrenia

Na zníženie počtu nehôd na železnici je potrebné prijať preventívne opatrenia:

  • Osveta: Je potrebné zvýšiť osvetu o nebezpečenstvách na železnici a o tom, ako sa správať v blízkosti koľajníc. ŽSR vyzývajú verejnosť na opatrnosť pri pohybe v blízkosti železničnej trate.
  • Zabezpečenie koľajiska: Je potrebné zabezpečiť koľajisko oplotením a podchodmi, aby sa zabránilo neoprávnenému vstupu osôb. ŽSR v spolupráci s políciou oplotili viac ako 2 000 km tratí.
  • Zlepšenie bezpečnosti na priecestiach: Je potrebné zabezpečiť, aby všetky priecestia boli vybavené závorami alebo svetelnou signalizáciou. Železnice avizujú, že celková rekonštrukcia priecestia aj s pridaním závor je v pláne po ukončení verejného obstarávania.
  • Psychologická pomoc: Je potrebné poskytovať psychologickú pomoc rušňovodičom a ďalším zamestnancom železníc, ktorí sa stali svedkami nehôd. Po každej takejto udalosti majú zamestnanci mimoriadnu dovolenku a možnosť psychologického vyšetrenia.
  • Represívne opatrenia: Je potrebné sprísniť tresty za porušovanie predpisov na železnici.

Tragédia v Partizánskom

V piatok večer, 21. marca, sa v Partizánskom odohrala nešťastná a tragická udalosť, ktorá otriasla celým regiónom. Osobný vlak, ktorý smeroval z Prievidze do Topoľčian, zrazil mladú mamičku so svojím 1,5-ročným synom. Obaja skončili v nemocnici. Podľa informácií hovorkyne Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), Dominika Drevického, k nehode došlo okolo 20:00 hodiny, keď sa dve civilné osoby nachádzali na koľajisku, čo je v súlade so zistením, že išlo o neoprávnený pohyb v oblasti železničnej trati. Rušňovodič aj napriek okamžitej reakcii a pokusu o zastavenie vlaku nedokázal zrážke zabrániť.

Zvuk vlaku a nepozornosť

Zvuk vlaku mohol dievčatá pomýliť. „Prechod vlaku a navyše nákladného je extrémne hlučný a vyvoláva tlakovú vlnu, a preto dievčatá pravdepodobne nezaregistrovali rušňový vlak napriek tomu, že rušňovodič použil výstražné zvukové znamenie - zatrúbil,“ dodala. Samozrejme, zvuk jazdy vlaku môže skresliť viac okolností - v prípade, že je nasnežené, je prechod vlaku veľmi tichý, pri prechode iného vlaku sa stráca zvuk druhého vlaku.

Čo robiť v koľajisku?

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského, jednostranné učenie, že cez koľaje sa neprechádza je kontraproduktívne. Naopak malo by sa učiť, ako v mimoriadnej situácii cez koľaje prechádzať. Veľa nešťastí sa stane tak, že deti počkajú kým prejde vlak bližšie k nim a potom sa vrhnú pod vlak v protismere. Tvrdí, že deti treba naučiť ako v mimoriadnych prípadoch cez trať prejsť. „Naučiť ich na čo všetko si dať pozor, naučiť sa počúvať vlak, a vedieť odhadnúť koľko sekúnd pri akej rýchlosti je k dispozícii. Potom poklesne aj počet nehôd chodcov na riadnych železničných priecestiach,” uzatvára.

Prečítajte si tiež: Príznaky náročného dieťaťa

Psychologický aspekt

Problémom pri podobných nešťastiach môžu byť podľa uznávanej psychologičky tieto časy, ktoré mladých vyslovene nútia zaujať a šokovať rovesníkov. „Deti si neuvedomujú dôsledky svojich rizikových skutkov. Je pre ne prvoradé mať zaujímavé selfie, aby šokovali svojich kamarátov. Z najnebezpečnejších miest, čo koľajnice určite poskytujú. O dôsledkoch neuvažujú,“ povedala odborníčka na školskú psychológiu Gabriela Herényiová.

Prečítajte si tiež: Dávkovanie Burow Ušná Instilácia VULM

tags: #vlak #zabil #dieta #nehody #statistiky