Tento článok poskytuje komplexný prehľad o Materskej škole na Kalinčiakovej ulici v Zlatých Moravciach, jej činnosti, zameraní a dôležitých aspektoch prevádzky.
Predškolské zariadenia v Zlatých Moravciach a okolí
Predtým, ako sa zameriame na konkrétnu materskú školu, je dôležité uviesť kontext materských škôl v regióne. Okrem Materskej školy Kalinčiakova existuje množstvo ďalších zariadení, ktoré poskytujú predprimárne vzdelávanie. Ide o rôzne typy materských škôl, vrátane:
- Štátne materské školy: Napríklad Materská škola Bánovce nad Bebravou (viaceré zariadenia), Materská škola Banská Bystrica a mnohé ďalšie.
- Súkromné materské školy: Súkr. MŠ v Banskej Bystrici, Bratislave, Humennom, Košiciach, Liptovskom Mikuláši, Martine, Poprade, Ružomberku, Senci, Spišskej Novej Vsi, Trenčíne, Zvolene a ďalších mestách.
- Cirkevné materské školy: MŠ pri CZŠ sv. Bardejov, Cirkevná materská škola Bardejov, Cirk. MŠ sv. Snina a iné.
- Materské školy s vyučovacím jazykom menšín: MŠ - Óvoda v Bratislave-Staré Mesto, Komárne, Leviciach, Malinove, Okoči, Tvrdošovciach a Veľkých Kapušanoch.
- Špeciálne materské školy: Špeciálna MŠ Bratislava-Petržalka.
- Materské školy ako súčasť ZŠ: EP - ZŠ s MŠ Báhoň, Brezno, Dobrá Niva, Jesenské, Liptovský Mikuláš, Lučenec, Maňa, Martin, Nedožery-Brezany, Palárikovo, Pohorelá, Poprad, Považská Bystrica, Radošina, Terchová, Žiar nad Hronom.
Tento rozsiahly zoznam materských škôl po celom Slovensku poskytuje rodičom širokú škálu možností pri výbere zariadenia pre svoje deti.
Profil Materskej školy Kalinčiakova
Materská škola na Kalinčiakovej ulici v Zlatých Moravciach je verejná inštitúcia, ktorá poskytuje predprimárne vzdelávanie deťom predškolského veku.
Personálne obsadenie
V materskej škole pracuje kvalifikovaný pedagogický zbor. V školskom roku 2018/2019 v MŠ pracovali: Mgr. H., Mgr. J. M., Mgr. H. A., B., E., J. M., M., M., Mgr. J., Mgr. J. R., A., J. M., M., Mgr. J., Mgr. J. R., A., M., Mgr. J., Mgr. J. R., A., M., Mgr. J., Mgr. J. R., A., Mgr. J., A., E., J. R., J. M., M., M., Mgr. J., Mgr. J. R., E., M., Mgr. J., Mgr. H., Mgr. J., E., B., M., M., Mgr. H., A., B., E., J. M., M., M., Mgr. H., Mgr. J., Mgr. J. R. s atestáciou a Bc. B. E., J. M., M., M. Riaditeľka MŠ je Mgr. Zástupkyňa riaditeľky MŠ je Mgr. Barbora Bačíková ukončila adaptačné vzdelávanie.
Prečítajte si tiež: Komplexný prehľad povinností riaditeľky
Organizácia výchovno-vzdelávacieho procesu
V školskom roku 2018/2019 materskú školu navštevovalo 137 detí, ktoré boli rozdelené do 7 tried s celodennou starostlivosťou. Predprimárne vzdelávanie zabezpečovali dve učiteľky v každej triede, ktoré sa striedali v ranných a popoludňajších smenách. Jedna z učiteliek bola určená ako triedna učiteľka a zodpovedala za vedenie dokumentácie a celkovú úroveň výchovno-vzdelávacej činnosti v triede.
Koncepcia a ciele
Koncepcia Materskej školy Kalinčiakova je zameraná na dieťa, jeho záujmy a potreby a na rozvoj jeho osobnosti. Škola spolupracuje s rodinou a inými inštitúciami s cieľom rešpektovať individuálne a vekové osobitosti detí v predškolskom veku. Hlavným cieľom vzdelávania je dosiahnuť optimálnu kognitívnu, senzomotorickú a sociálno-emocionálnu úroveň, ktorá je základom pre ďalšie vzdelávanie v základnej škole a pre život v spoločnosti.
Metodické združenie
V materskej škole aktívne pracuje metodické združenie, ktoré vedie Mgr. Jana Langová. MZ je poradný orgán, ktorý pomáha riaditeľke školy s podkladmi pre plán práce školy a v systéme kontrol výchovno-vzdelávacej činnosti.
Aktivity a projekty
Materská škola sa aktívne zapája do rôznych aktivít a projektov, ktoré obohacujú výchovno-vzdelávací proces. Medzi ne patria:
- Zachovávanie ľudových tradícií: V MŠ sa snažíme o zachovávanie ľudových tradícií, nezabudli sme ani na vynášanie Moreny, ktorá patrí na Slovensku k dôležitým tradíciám spojeným s oslavami konca zimy a príchodu jari. Deti sa rozlúčili s Morenou, ktorú hodili do potoka.
- Spolupráca s CPPPaP: V spolupráci s CPPPaP uskutočnil PhDr. Štukovský testy školskej zrelosti.
- Spolupráca s Hasičským a záchranným zborom: Začiatkom júna našu MŠ navštívili príslušníci Hasičského a záchranného zboru, ktorí deťom ukázali hasičskú techniku.
- Interné projekty zamerané na zdravie a zdravý životný štýl: Materská škola plní rôzne interné projekty zamerané na zdravie a zdravý životný štýl.
- Projekt "Zvýšenie energetickej hospodárnosti a skvalitnenie vzdelávania detí v MŠ": Tento rok MŠ bola zapojená do projektu „Zvýšenie energetickej hospodárnosti a skvalitnenie vzdelávania detí v MŠ“, ktorého cieľom bolo zvýšenie hrubej zaškolenosti detí materských škôl.
Priestorové a materiálno-technické vybavenie
Materská škola má dva prízemné komplexy budov, v ktorých sa nachádzajú triedy, kuchyňa, práčovňa, riaditeľňa, jedáleň pre deti a zamestnancov, šatne, hygienické, sociálne miestnosti a sklady. Má samostatnú kotolňu na plyn. Prostredie zodpovedá typu zariadenia pre deti, nachádza sa v tichom prostredí sídliska, obklopené zeleňou, doplnené záhradným nábytkom, preliezkami, centrom zdravia, pieskoviskami. Triedy sú vybavené certifikovaným nábytkom pre deti. Učebné a hrové centrá sa dopĺňali novými pomôckami, knihami, hračkami a manipulačným materiálom.
Prečítajte si tiež: Účasť dieťaťa na výlete
Potreby a výzvy
Škola má 53 rokov a nutne by potrebovala vymeniť okná a dvere na triedach v I. pavilóne, zrekonštruovať sušiareň na prádlo, vymeniť sanitu v umývarkach a hygienických miestnostiach pre deti a zamestnancov, opraviť miesta na streche, kde zateká, vymeniť oplotenie MŠ za skladom.
Zápis detí do materskej školy
Dieťa sa prijíma na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu, ktorú podáva riaditeľke MŠ spolu s potvrdením o zdravotnom stave dieťaťa od všeobecného lekára pre deti a dorast, ktoré obsahuje aj údaj o povinnom očkovaní dieťaťa. Na predprimárne vzdelávanie sa prijímajú deti od troch rokov veku, pričom prednosť majú deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné (deti, ktoré dosiahnu 5 rokov do 31. augusta).
Zákonný zástupca podáva žiadosť prioritne podľa spádovej oblasti v mieste trvalého bydliska dieťaťa, ktoré sú určené vo Všeobecne záväznom nariadení 7/2023. Dieťa môže plniť povinné predprimárne vzdelávanie aj v inej ako spádovej materskej škole, ak ho riaditeľ tejto materskej školy prijme na povinné predprimárne vzdelávanie. Ak zákonný zástupca nepodal žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie do materskej školy v šk. roku 2024/2025 v uvedenom termíne, môže žiadosť podať do 31.
Bližšie informácie o časovom rozpätí v rámci jednotlivých dní na zápis detí do materskej školy a podrobnejšie informácie o podmienkach prijímania detí do materskej školy zverejní riaditeľka na budove konkrétnej materskej školy, alebo na inom verejne dostupnom mieste, prípadne na webovom sídle materskej školy (ak ho má zriadené) od 24. Bližšie informácie ohľadne prijímania dieťaťa do MŠ v šk. Mgr.
Zmluva o prenájme KD Špačince
Obec Špačince má zmluvu o prenájme KD Špačince s Dominikom Krčmárikom, zastupujúcim Janu Hulinovú zo Skalitého, na predajné trhy za 250,00 €. Zmluva bola podpísaná 8.7.2025 a platí do 9.7.2025.
Prečítajte si tiež: Všetko o MŠ Vranky
Zmluva o reklamnom partnerstve
Obec Špačince má zmluvu o reklamnom partnerstve s Biogal a.s. na podporu eurobankovky 0€ obce Špačince za 500,00 €. Zmluva bola podpísaná 12.5.2025 a platí do 16.8.2025.
Rifeho prístroj a frekvenčná terapia
Hoci táto téma priamo nesúvisí s Materskou školou Kalinčiakova, je dôležité spomenúť alternatívne metódy liečby, ktoré sa v súčasnosti skúmajú. Jednou z nich je frekvenčná terapia, založená na princípe rezonancie.
Dr. Royal Raymond Rife bol vedec, ktorý vyvinul mikroskop s vysokým rozlíšením a objavil techniku likvidácie patogénnych mikroorganizmov pomocou rezonančných generátorov. Rife ožaroval patogénne mikroorganizmy modulovanou rádiovou frekvenciou produkovanou RF plazmovým žiaričom. Elektrické zvukové frekvenčne kladné vyvážené pulzy dokážu tieto mikroorganizmy zničit, alebo narušit ich "maskovací" obal na membránach, které mätú náš imunitný systém. Po narušení obalu imunitný systém začne tieto mikroorganizmy ničit a dochádza tak k samovoľnému uzdraveniu.
Smartfóny v školách: Kontroverzná téma
Ďalšou témou, ktorá rezonuje v školskom prostredí, je používanie smartfónov. Názory na túto problematiku sa rôznia. Niektorí pedagógovia a rodičia sú za obmedzenie používania mobilných telefónov v školách, iní v nich vidia potenciál pre vzdelávanie.
Argumenty pre obmedzenie:
- Rozptyľovanie pozornosti: Smartfóny môžu odvádzať pozornosť detí od výkladu učiva.
- Kyberšikana: Mobilné telefóny môžu byť nástrojom na kyberšikanu.
- Sociálna izolácia: Nadmerné používanie mobilov môže viesť k zníženej socializácii a neschopnosti zvládať reálny svet.
- Nerovnaké podmienky: Nie každé dieťa má rovnako kvalitný smartfón, čo môže viesť k nerovnakým podmienkam pri testoch a skúškach.
Argumenty pre využitie:
- Vzdelávacie nástroje: Smartfóny môžu slúžiť ako pomôcka pri vyučovaní, napríklad ako slovníky, kalkulačky, alebo na prácu s online zdrojmi.
- Rozvoj digitálnych zručností: Využívanie technológií je súčasťou prípravy na pracovný trh 21. storočia.
- Komunikácia s rodičmi: Smartfóny umožňujú rýchlu a jednoduchú komunikáciu s rodičmi.
tags: #riaditeľka #materská #škola #Kalinčiakova #Zlaté #Moravce