Dopravná výchova v materskej škole: Príprava na bezpečnosť na cestách už od útleho veku

Dopravná výchova v materskej škole je kľúčová pre rozvoj povedomia o bezpečnosti na cestách u detí od útleho veku. Cieľom je pripraviť ich na samostatný a zodpovedný pohyb v cestnej premávke v súlade s etickými princípmi. Deti sa stávajú účastníkmi cestnej premávky ako chodci, cyklisti, korčuliari a cestujúci v osobnej i hromadnej doprave.

Hlavné ciele dopravnej výchovy v materskej škole

Dopravná výchova vedie deti predškolského veku ku komplexnému pochopeniu vzťahov a súvislostí medzi človekom a jeho nutnosťou pohybovať sa dopravou, v rôznych, častokrát komplikovaných dopravných situáciách. Práve deti bývajú veľa krát obeťami dopravných nehôd. Dôležité je, aby sa MŠ úspešne zhostila úlohy výchovy k bezpečnosti v cestnej premávke, prostredníctvom ktorej pripraví deti na budúci samostatný a zodpovedný pohyb v cestnej premávke v súlade s etickými princípmi.

Základným cieľom je utvárať a následne v praktických situáciách uplatňovať zásady bezpečného správania sa v cestnej premávke podľa všeobecne záväzných právnych predpisov v role chodca, spolujazdca, cyklistu, či korčuliara.

Rozvíjanie schopností a zručností

V materskej škole sa vzhľadom na nadväznosť obsahu dopravnej výchovy v základnej škole zameriavame najmä na:

  • Rozvíjanie schopnosti detí pozorovať, orientovať sa v dopravnom priestore materskej školy a reflektovať/hodnotiť vzniknuté situácie z hľadiska bezpečnosti.
  • Nadobúdanie/získavanie, zvládanie, ovládanie, vykonávanie, využívanie poznatkov a spôsobilostí pravidiel bezpečnosti a ochrany zdravia v cestnej premávke v praktických činnostiach.
  • Nadobúdanie/získavanie poznatkov o funkciách dopravy ako riadeného systému vymedzeného všeobecne záväznými právnymi predpismi.
  • Monitorovanie rešpektovania/dodržiavania pravidiel cestnej premávky pri chôdzi, či jazde na bicykli, kolobežke, korčuliach.
  • Nadobúdanie, ovládanie, vykonávanie zásad bezpečného správania sa v cestnej premávke.
  • Objavovanie a nachádzanie funkčnosti a významu technických zariadení ovplyvňujúcich bezpečnosť cestnej premávky, napr. svetelných signalizačných zariadení.
  • Konfrontovanie príkladov z virtuálnych a reálnych dopravných situácií.
  • Zvládanie, ovládanie, vykonávanie základných taktických prvkov chôdze a jazdy v cestnej premávke.
  • Zvládanie, ovládanie, vykonávanie techniky chôdze a jazdy na bicykli, kolieskových korčuliach, kolobežkách, trojkolkách.
  • Nadobúdanie poznatkov o význame technického stavu a údržby dopravných prostriedkov pre bezpečnú jazdu v cestnej premávke a v praktických činnostiach.
  • Zvládanie vykonávania základnej údržby, napr. kolobežky, bicykla, trojkolky (napr. odstránenie nečistôt, monitorovanie stavu bŕzd, zvončeka, pneumatík, vhodné odloženie).
  • Nadobúdanie/získavanie poznatkov o význame a úlohe policajtov pre bezpečnú a plynulú premávku na cestách.
  • Nadobúdanie/získavanie poznatkov o význame a úlohe integrovaného záchranného systému - linka č. 112 (hasiči, rýchla zdravotnícka pomoc, polícia).
  • Nadobúdanie/získavanie poznatkov a elementárnych spôsobilostí súvisiacich so zásadami správania sa a poskytovaním prvej pomoci zranenej osobe pri dopravnej nehode.

Návrh zamerania aktivít

  • Problematika chodca.
  • Problematika cyklistu.
  • Problematika korčuliara.
  • Problematika kolobežkára.
  • Hodnoty a postoje účastníka cestnej premávky.
  • Taktika bezpečného správania sa a konania v cestnej premávke s dôrazom na rešpektovanie dopravných predpisov (napr. dopravné značenie, dopravné značky, signalizácia dopravného policajta, výber bezpečného miesta na hranie sa detí, bicyklovanie, zastavovanie vozidiel policajtom v rovnošate - zdvihnutím ruky, zdvihnutým zastavovacím terčom, alebo svietidlom vyžarujúcim svetlo červenej farby, ktorým pohybuje v hornom polkruhu a zastavovanie vozidiel zamestnancami dráhy zdvihnutou rukou, prípadne použitím zastavovacieho terča, zastavovanie vozidiel vedúcim organizovaného útvaru/skupiny detí) a využívanie reflexných bezpečnostných a ochranných prvkov (reflexná vesta a reflexné prvky na oblečení, prilba, chrániče kĺbov, kolien, lakťov, prstov na rukách a pod.).
  • Technika chôdze - pravá strana chodníka, ľavá vozovky.
  • Technika prechádzania cez vozovku - prechod pre chodcov (pozrieť sa najskôr vľavo, potom vpravo).
  • Technické podmienky cestnej premávky.
  • Svetelné a zvukové výstražné signály (pohotovostné vozidlá - sanitky, policajné vozidlá, hasiči, doprovodné vozidlá, pracovné stroje; signalizácia križovatiek, železničných priecestí, tunelov, dopravných zátarás a pod.).
  • Rozlišovanie dopravných prostriedkov z hľadiska pohybu, vzhľadu, účelu atď. a osôb, ktoré sú oprávnené na ich vedenie (napr. osobného automobilu, nákladného auta, vodič električky, trolejbusu, traktorista, kombajnista, motorkár, bicyklista).
  • Orientácia dieťaťa v dopravných situáciách - odhadovanie vzdialeností dopravných prostriedkov vzhľadom na vlastnú osobu (blízko, ďaleko, približuje sa, vzďaľuje sa a pod.).
  • Vhodnosť správania sa a konania v dopravných prostriedkoch hromadnej prepravy.
  • Praktické výcviky - dopravné ihriská (napr. jazdy zručnosti na kolobežkách, trojkolkách, bicykloch, kolieskových korčuliach, skateboardoch).
  • Následky nevhodných/neadekvátnych rozhodnutí a konaní v cestnej premávke.
  • Linky tiesňového volania (upozorniť deti na zákaz ich zneužívania, nie sú na hranie).
  • Overovanie pochopenia nadobúdaných, získaných poznatkov a spôsobilostí detí napr.

Aktivity a projekty v materských školách

Materské školy realizujú rôzne aktivity a projekty zamerané na dopravnú výchovu.

Prečítajte si tiež: Sprievodca založením OZ

Materská škola na Budovateľskej ulici v Prešove

Škôlkarov z Materskej školy na Budovateľskej ulici v Prešove učia, ako žmurká semafor. Cieľom je zníženie nehôd zapríčinených deťmi. S nápadom, ako pri dopravnej výchove zaujať pozornosť malých detí, prišli učiteľky spomínanej škôlky. Zaumienili si priblížiť deťom riziká, ktorým treba denne čeliť v prípade ohrozenia na cestách, priechodoch či dopravných nehodách. Chcú ich naučiť, ako reagovať v nepredvídateľných situáciách, ako sa takým situáciám vyhýbať a predchádzať im. Zámerom pedagogičiek je aj cez deti apelovať na rodičov, aby boli svojim ratolestiam príkladom a vzorom a aby ich viedli k tomu, aby sa z nich v budúcnosti stali uvedomelí účastníci cestnej premávky. Preto pripravili projekt, ktorého cieľom je viesť deti a dospelých k bezpečnosti na cestách a dosiahnuť zníženie počtu dopravných nehôd zapríčinených deťmi. Plánujú viesť deti k spolupráci s políciou a poznávať jej prácu.

V projekte sa zamerajú v jednotlivých okruhoch zamerajú na kreslenie dopravných značiek a situácií, zhotovenie detských informačných letákov, či výtvarné súťaže. Nebudú chýbať situačné vychádzky s dopravnou tematikou, lektorská činnosť s policajtom, návšteva dopravného ihriska, sledovanie dopravy pri materskej škôlke s policajtom, či ukážky zásahov policajtov. Pripravia aj akciu s názvom Detský vodičák a športovú olympiádu s policajtmi. Nadobudnuté znalosti deti predvedú svojim rodičom na prezentačnej akcii.

Materská škola Bratislavská

Štátni i mestskí policajti, policajné autá i policajný pes upútali pozornosť v priestoroch Materskej školy Bratislavská. Nové dopravné ihrisko pribudlo v areáli Materskej školy Bratislavská. Škôlka ho vybudovala v spolupráci s nadáciou Volkswagen Slovakia. Pod odborným vedením kvalifikovaných učiteliek si tak deti môžu precvičovať základné pravidlá cestnej premávky.

"Naša materská škola je zameraná na zážitkové učenie, čiže duálne vzdelávanie na elementárnej úrovni. Má vypracovaných niekoľko projektov a jedným z nich je aj projekt „Deti na ceste“. Otvorenie dopravného ihriska bolo príležitosťou, ako deťom priniesť ešte viac autentických momentov, ktoré môžu zažiť na cestách. Materskú školu navštívili príslušníci Štátnej polície, ktorí prišli na troch policajných autách a zaparkovali ich na dopravnom ihrisku. Súčasťou slávnostného otvorenia dopravného ihriska bol aj krátky program a dopravné aktivity. Deti tak hľadali poklad podľa dopravných značiek, kolobežkovali sa medzi prekážkami a hlavne si vyskúšali premávku na dopravnom ihrisku tak v úlohe chodcov, ako aj vodičov. pričom sa riadili podľa dopravných značiek, svetelných semaforov, ale aj podľa pokynov policajta. "Deti touto metódou projektového učenia vedieme k objavovaniu súvislosti medzi viacerými oblasťami života a tvorivému hľadaniu ďalších možností pre sebarealizáciu. Pre učiteľky je to veľmi náročná práca, hlavne na prípravu či už štúdiom, zháňaním informácií, prípravu materiálu, dohadovaním spolupráce a koordináciou spoločných aktivít, ale výsledný efekt vynahradí všetku námahu. Deti na elementárnej úrovni dokážu argumentovať, spolupracovať, tvoriť, sú smelšie a vo vyjadrovaní istejšie, majú zdravé sebavedomie.

Realizácia dopravnej výchovy v priebehu roka

V priebehu školského roka sa materské školy venujú dopravnej výchove v rámci bezpečnosti detí. V tematických celkoch, ako Bezpečná cesta do školy, Ako sa správať pri cestovaní, Aby nás bolo vidieť, Chôdza po ceste a po chodníku, Dopravné značky deti získavali poznatky a zručnosti pri riešení dopravných situácií teoreticky. Prakticky si ich overovali počas cvičení v prírode, pri presunoch na mimoškolské aktivity v dopravných prostriedkoch. Pri pešej chôdzi si žiaci obliekali reflexné vesty. Na záver školského roka si svoje vedomosti preverili vypracovaním testu . Na hodinách pracovného vyučovania, výtvarnej výchovy a vlastivedy žiaci tvorili projekty na témy Bezpečne na bicykli, Orientácia v okolí školy, v okolí svojho bydliska, vyrábali dopravné značky, venovali sa ekológii v doprave.

Prečítajte si tiež: Zdravotné odvody počas materskej

Cieľom je pripraviť deti na budúci samostatný a zodpovedný pohyb v cestnej premávke. Vytvárať správne a trvalé pohybové návyky už v útlom detstve. To čo dieťa získava v detstve využíva v dospelosti. Pozitívny vzťah k pohybovej aktivite ovplyvňuje pozitívne nielen zdravotný stav, ale aj budúce úspechy v živote . Spolupracovať s rodičmi a verejnosťou. 1x denne uplatňovať pohybové návyky v pohybovo - relaxačných cvičeniach, aj pri pobyte vonku.

  • Cieľ: V skupine obrázkov nájsť, čo je na ulici správne a čo nie.
  • Cieľ: Nakresliť okrúhlu, trojuholníkovú, štvorcovú značku podľa voľby.
  • Cieľ: Viesť deti k používaniu bicyklov, odrážadiel, kolobežiek, ktoré sú bezpečné a aj technicky vybavené.
  • Cieľ: V spolupráci s prvákmi zo ZŠ a políciou chápať význam a úlohu policajta pre bezpečnú a plynulú premávku na cestách.

Ďalšie aktivity v materských školách

Okrem dopravnej výchovy sa materské školy venujú aj iným aktivitám, ktoré rozvíjajú rôzne zručnosti a poznatky detí.

Exkurzie a návštevy

Deti z materských škôl absolvujú zaujímavé a poučné exkurzie do hvezdárne, kde sa dozvedia o živote hviezd vo vesmíre. S veľkým nadšením pozorujú hviezdnu oblohu, objavujú jednotlivé súhvezdia a spoznávajú tajomstvá vesmíru. Navštevujú ich lektori z Regionálneho centra ochrany prírody, ktorí ich oboznamujú s biodiverzitou lesného prostredia. Deti z materskej školy sa vydali na malé objavovanie inštitúcií v obci.

Kultúrne podujatia

V materských školách sa konajú rôzne kultúrne podujatia, ako napríklad divadelné predstavenia. Deti sa so záujmom pozerajú na predstavenia plné veselých postavičiek, napätia aj poučenia. Opäť MŠ navštívilo divadielko Gašparko s predstavením - O zlatej rybke Pirani. Deti mali možnosť vidieť klasickú rozprávku o zlatej rybke v upravenej modernej a humornej podobe. Keď sa pri jednom koryte stretla papuľnatá žena a ešte aj papuľnatá zlatá ryba, mal čo robiť chudák rybár, aby si tie dve neskočili do vlasov. Dňa 16.10.2023 nás navštívilo divadielko Gašparko s bábkovým predstavením o ,,Maťkovi a Kubkovi“. Príbeh dvoch valachov Maťka a Kubka deti zaujal a pobavil.

Oslavy a tradície

V materských školách sa oslavujú rôzne sviatky a dodržiavajú tradície. Deň sv. Mikuláša sme si v škôlke naplno užili! Navštívili nás herci z divadla Aurora s predstavením "Ako si anjeli a čerti poradia s Vianocami", v ktorom nás čert Laco zabával svojimi neplechami a anjelik nám pripomenul to, že Vianoce nie sú len o darčekoch. Po divadielku nastala naozaj čarovná atmosféra. Radosť, nadšenie a napätie nastalo už pri prvých tónoch rolničiek. Presvedčili sme sa, že Mikuláš naozaj existuje a prišiel aj medzi nás. Posledná predveľkonočná streda sa v MŠ niesla v duchu tradícií Veľkej noci.

Prečítajte si tiež: MŠ Športová – 50 rokov

Starostlivosť o zdravie

V materských školách sa dbá aj na starostlivosť o zdravie detí. V našej MŠ sme vrelo privítali "zúbkové víly" - študentky dentálnej hygieny na Prešovskej univerzite, ktoré nám v rámci projektu "Zdravé zúbky" povedali niečo o starostlivosti našich zúbkov. Dozvedeli sa ako sa správne zúbky čistia a prečo je dôležité sa o ne starať.

Športové aktivity

Deti sa zúčastňujú športových olympiád a iných športových aktivít. Dňa 6. 6. 2024 sme sa zúčastnili športovej olympiády detí organizovanej ZŠ, pod vedením p. učiteľa Gaľu. Olympiádu žiaci slávnostne otvorili hymnou i olympijským ohňom. Deti z MŠ súťažili v týchto športových disciplínach: beh skok do diaľky z miesta hod loptouSúťažiaci za svoje výkony na prvých troch miestach boli odmenení medailami, diplomami a vecnými cenami.

Návštevy v základnej škole

Ako býva pekným zvykom, aj v tomto školskom roku boli deti z MŠ pozrieť svojich väčších kamarátov, ako sa im darí v prvom ročníku. Návšteva sa konala 26.2.2025. Žiaci z I. A predškolákov milo privítali pomyselným vstupom do "školskej brány". Pani učiteľka, Mirka Petková, si pre deti pripravila rôzne úlohy zamerané na počítanie, orientáciu i písmená abecedy. Prváci usilovne pomáhali predškolákom v riešení úloh.

Karneval

Fašiangový čas prináša zábavu, radosť a veselosť. Detský karneval v tomto čase je milou tradíciou aj v našej MŠ. Iba karneval je miesto plné fantázie, kde sa spolu v dobrej nálade zabávajú princezné s hasičom, zvieratkami, vesmírom ale aj krehkými motýlikmi či superhrdinami. Vo vyzdobených triedach ich privítali pani učiteľky v rôznych kostýmoch, zabávali sa veselými pesničkami a tancami.

Príroda a životné prostredie

Materské školy sa venujú aj environmentálnej výchove. Na školskom ihrisku zakvitnuté stromy priťahovali oči okoloidúcich i bzučiaci hmyz. Aj žltučké púpavky v tráve volali k šanteniu. Iba vyvýšené záhony boli smutné, ako keby volali „Aj my chceme byť pekné a užitočné!“ A tak pani učiteľky z materskej školy spolu s detičkami zo všetkých tried za zišli v prvý májový týždeň na školskom dvore, aby smutné záhony „rozveselili“. Pani učiteľka Darinka priniesla semienka i bylinky. Deti zo všetkých troch tried, prostredníctvom zážitkové učenia cez edukačnú enviromentálnu aktivitu, spoznávali rôzne tvary a veľkosť semienok, rozoznávali farby na rôznych druhoch cibuliek a ich čuchové zmysly si určite zapamätali vôňu sviežej mäty. V novembri sme sa zamerali na zdravú výživu, prevenciu proti chorobám a heslo: V zdravom tele, zdravý duch. Deti z našej materskej školy už dobre vedia, že cesnak je veľmi zdravý. Nakoľko máme na školskom dvore vyvýšený záhon, posadili sme si spoločne cesnačik.

Návšteva poľovníka

V stredu 24. januára 2024 našu materskú školu navštívil ujo poľovník, pán Cyril Čontofalský, dlhoročný poľovník. Priblížil nám poľovníctvo ako záľubu i zodpovednú činnosť. Vysvetlil deťom ako sa môžu stať poľovníkmi a poľovníčkami, čo všetko musia splniť. Porozprával o tom, aké zvieratká môžeme vidieť v našich lesoch a s ktorými sa stretol počas svojich prechádzok, aj ako sa o ne poľovníci starajú, hlavne v zimnom období. Nakoniec si deti poobzerali niektoré vzácne trofeje z jeho zbierky ako parohy srnca, jeleňa, daniela, či kly diviaka.

Sokoliari

Zážitok, ktorý sa tak často nezažíva, prežili dnes naše deti, keď do MŠ zavítal majster Vagan a jeho pomocník. Predstavil nám týchto nádherných dravcov a predviedol deťom umenia sokoliarstva. O tom, že je majstrom svojho umenia dokázal pri predvádzaní týchto vzácnych vtákov. Odvážne deti zapojil do predvádzacích akcií a všetci mohli pohladkať plamienku driemavú. Deti úsilie majstra Vagana a dravých vtákov odmenili veľkým potleskom.

Filip a jeho dopravná truhlica

Piatok 6.10.2023 sa v našej materskej škole uskutočnila dopravná akcia s názvom "Filip a jeho dopravná truhlica“. Deti si na troch stanovištiach zopakovali a upevnili poznatky z dopravnej výchovy, ktoré sa týkajú - základných pravidiel správania sa chodcov a cyklistov v cestnej premávke, správnej reakcii na dopravné značky, semafor a používania bezpečnostných prvkov v cestnej premávke. Zároveň si precvičili správnu koordináciu pohybov pri riadení štvorkolky.

Výlet do Fundilandu

Posledný októbrový týždeň sme sa vybrali na výlet do Fundilandu. Už len cesta do Prešova bola pre detičky veľkým zážitkom. Poniektorí cestovali autobusom po prvýkrát a veľmi sa tešili. Zábavu vo Fundilande si deťúrence užili a upevnili si aj veľa zručností: samostatnosť, sebaobslužné činnosti, orientáciu v priestore. Precvičili si hrubú motoriku a učili sa aj prosociálne správať.

tags: #dopravna #vychova #v #materskej #skole #pribeh